'Dodelijkste bommen van Iraaks verzet komen uit Iran'

Gestart door John Wayne, 11/02/2007 | 22:42 uur

Mourning

Misschien wel een interessante link...

"Iraqi insurgents using Austrian rifles from Iran
By Thomas Harding, Defence Correspondent
Last Updated: 7:05pm GMT 13/02/2007



Austrian sniper rifles that were exported to Iran have been discovered in the hands of Iraqi terrorists, The Daily Telegraph has learned.

More than 100 of the.50 calibre weapons, capable of penetrating body armour, have been discovered by American troops during raids.

   
The Steyr HS50 is a long range, high precision rifle
The guns were part of a shipment of 800 rifles that the Austrian company, Steyr-Mannlicher, exported legally to Iran last year.

The sale was condemned in Washington and London because officials were worried that the weapons would be used by insurgents against British and American troops.

Within 45 days of the first HS50 Steyr Mannlicher rifles arriving in Iran, an American officer in an armoured vehicle was shot dead by an Iraqi insurgent using the weapon.

Over the last six months American forces have found small caches of the £10,000 rifles but in the last 24 hours a raid in Baghdad brought the total to more than 100, US defence sources reported.

The find is the latest in a series of discoveries that indicate that Teheran is providing support to Iraq's Shia insurgents.

Mahmoud Ahmadinejad, the Iranian president, yesterday denied that Iran had supplied weapons to Iraqi insurgents. But on Sunday US officials in Baghdad displayed a range of weapons they claimed had originated in Iran.

They said 170 American and British soldiers had been killed by such weapons.

The discovery of the sniper rifles will further encourage those in Washington who want to see Iran's uranium-enriching facilities destroyed before a nuclear weapon is produced.

The Foreign Office expressed "serious concerns" over the sale of the rifles last year and Britain protested to the Austrian government.

A Foreign Office spokesman said last night: "Although we did make our worries known the sale unfortunately went ahead and now the potential that these weapons could fall into the wrong hands appears to have happened."

The rifle can pierce all body armour from up to a mile and penetrate armoured Humvee troop carriers.

It is highly accurate and fires a round called an armour piercing incendiary, a bullet that the Iranians manufacture.

The National Iranian Police Organisation bought the rifles allegedly to use them against drug smugglers in an £8 million order placed with Steyr in 2005.

The company was given permission to export them by the Austrian government, which is not a Nato member."

Link: http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml;jsessionid=JPKY4R41A1KIBQFIQMGCFF4AVCBQUIV0?xml=/news/2007/02/13/wiran13.xml

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

#18
Graag gedaan.

En eventueel verder offtopic bekvechten kan via PM. De eerste bekvechtposting is in dit topic al verwijderd en dat zal ik ook bij verdere persoonlijke aanvallen doen.

Ik had nog zo gezegd: "alleen (Iraakse) bommetjes"...... :D

Rob
Forumbeheerder

Kraza

O, Rob is me net voor! Toevallig ook over 'fatsoen'. In ieder geval bedankt Rob.

Ap

Elzenga zie je PM.

Tuurlijk is het niet normaal om de meest vreselijke dingen over Palestijnen de Islam of wat dan ook te zeggen. Dit heb je mij ook nog nooit zien doen. Ik erger me enkel aan de houding die bij sommigen heerst; Ow het komt van de Amerikanen, dus het zal wel onzin/slecht/een complot zijn. Maar goed ontopic nu we gaan wie PM wel verder.
Luctor et Emergo

KapiteinRob

Ik wil stellen dat een ieder zijn visie mag uiten, vermits binnen de perken van fatsoen. Zolang e.e.a. ontopic is, staat ook forumlid Sonja in haar volste recht haar (vermeende?) anti-Amerikanisme te uiten. Als men het met postings niet eens is, staat men vrij om daar flink tegengas te geven. Daar is dit een discussieforum voor. Maar nogmaals: ONTOPIC!

Rob
Forumbeheerder

ronjhe

Citaat van: Ap op 15/02/2007 | 19:32 uur
Sorry Sonja maar ik irriteer me mateloos aan je eenzijdige anti amerikaanse visie. Nu moet ik bekennen dat ik meer kwa opvattingen bij het amerikaanse kamp hoor. Echter jij grijpt iedere gelegenheid aan om de VS weer is even in een kwaad daglicht te zetten.  Het is allemaal 1 groot complot, toch?. Misschien kun je beter op een nieuwsforum dan op een defensieforum jouw mening verkondigen. Enfin, wie ben ik om hier over te oordelen?

Ajeto,
Ap
Beste Ap,
Dus jij blijft nog steeds ontkennen dan dat onze beste president Bush een serie gefabriceerde leugens heeft gebruikt om Irak te kunnen aanvallen (wat inmiddels goeddeels is toegegeven)?. Waaronder het bedoezelen van de slachtoffers van 9/11 door ook Irak daar valselijk mee in verband te brengen (waar de nabestaanden woest over zijn).

En leg me eens uit. Waarom is het volkomen normaal hier om de meest lelijke dingen te zeggen tegen landen als Iran of de Palestijnen of de Islam. Worden hier (en elders) allerlei complottheorien bedacht en gepresenteerd rond Al quada en ook wederom de Islam. Denk aan Eurabia. Maar is elk negatief woord tegen de Amerikanen meteen anti-Amerikaans en een complotheorie? Ik begrijp dat je, waarschijnlijk stevig geindoctrineerd dat de Amerikanen zo'n fijne bondgenoot van ons zijn, er moeite mee hebt dat diezelfde Amerikanen, of laat ik het zuiverder zeggen, diezelfde regering Bush (want niet alle Amerikanen zijn voor deze regering en zijn beleid), ons en de wereldgemeenschap heeft lopen voorliegen over de redenen waarom Irak moest worden aangevallen. In plaats van dat dit je toch wel even tot nadenken zet, steek je blijkbaar liever je kop in het zand en blijf je onze bondgenoot vooral trouw. Jammer. Want door te verdedigen wat krom is doe je de Amerikaanse zaak geen goed.

Ap

Sorry Sonja maar ik irriteer me mateloos aan je eenzijdige anti amerikaanse visie. Nu moet ik bekennen dat ik meer kwa opvattingen bij het amerikaanse kamp hoor. Echter jij grijpt iedere gelegenheid aan om de VS weer is even in een kwaad daglicht te zetten.  Het is allemaal 1 groot complot, toch?. Misschien kun je beter op een nieuwsforum dan op een defensieforum jouw mening verkondigen. Enfin, wie ben ik om hier over te oordelen?

Ajeto,
Ap
Luctor et Emergo

Thor

Citaat van: Sonja op 14/02/2007 | 22:03 uur.....het is schaamteloze *edit*anti*edit* Amerikaanse propaganda.

Gek, dat is nou precies het gevoel dat ik krijg bij het lezen van jouw postings... ???

Kraza

Het pimpen van een aanval op Iran is al enkele maanden in volle gang, en de Nederlandse media doen schaamteloos mee met het verspreiden van leugens, zoals dit artikel vanmorgen van het ANP: Iraanse bommen doodden 170 VS-militairen in Irak. "Dat hebben Amerikaanse defensiefunctionarissen laten weten." In een bljkbaar geheime briefing met 'defence analysts' - die tevens anoniem willen blijven. Bewijsvoering? Lezen we verder in het internationale nieuws, dan schijnt dat het "bewijs" gaat om de serienummers op explosieven, die naar Iran te traceren zouden zijn. Alleen laten de war pimps het woordje "vermeend" weg, hoewel er nog niets daadwerkelijk bewezen is.

"De drie functionarissen spraken zondag in Bagdad met enkele journalisten." Op de geheime 'persconferentie', waar de (vermeende) Iraanse explosieven waren uitgestald, werd alle opname-apparatuur verboden. De journalisten kregen wel een cd-tje mee naar huis met de (vermeende) "bewijzen".

De Bush regering is bezig om de schuld van de desastreuze situatie in Irak, die ze zelf hebben veroorzaakt, te verschuiven van de Evildoers van al-Qaida (herinnert u zich Osama Bin Laden misschien nog?) naar de Evildoers van al-Qods, dat een Iraanse brigade schijnt te zijn. Net zo makkelijk als dat eerst de Soennieten de schuld kregen, nu de Shiïten de Evildoers in Irak zijn. Net zo makkelijk als dat Saddam Hoessein de wereld wilde vernietigen, wil Iran dat nu gaan doen. En net zo makkelijk als dat Saddam Hoessein banden had met al-Qaida, heeft Iran dat nu opeens. En het ANP: een onafhankelijk nieuwsmedium? Stink er niet in, het is schaamteloze Amerikaanse propaganda.

Lex

E.e.a. zou misschien wel te maken kunnen hebben met het tijdschema. Het is opvallend sinds de berichtgeving over deze bommen, dat A. bijna niet meer gezien, noch "gequoted" wordt.
Wat de reden ook moge zijn, de toekomst zal het leren.

ronjhe

Citaat van: lex op 12/02/2007 | 00:36 uur
Dat is in de media (ook in Europa) da laatste dagen opgevallen. Ahmadinejad is niet zo vaak meer in het nieuws. Zowel DW-tv, France 24 vermoeden dat er in Iran ook een vorm van machtstrijd aan de gang is.
Dan is het wat merkwaardig dat volgens de Amerikanen juist deze man dan opdracht geeft tot de levering van dit soort wapens. Kijk, ik sluit niet uit dat er hier hetzelfde gebeurt als in Pakistan. Waar machtige veiligheidsdiensten soms hun eigen agenda's hebben en zich weinig aantrekken van hun politiek leiders. Maar ik zie niet in wat het Iraanse regime voor baat heeft bij het nog verder provoceren zo van de Amerikanen. Het lijkt me dat het regime juist beducht is voor Amerikaanse provocaties en bang is voor een aanval. Want dat ze die winnen lijkt me na de inval in Irak zo goed als uitgesloten. En een partijtje blufpokker speel je dan volgens mij toch liever anders.

Lex

Citaat van: Elzenga op 12/02/2007 | 00:27 uur
Maar merkwaardig toch, dat ik de laatste weken steeds lees dat het nu net Khamenei steeds is die de Iraanse president terug fluit en een gematigdere koers wenst over het nucleaire programma dan de confrontatiepolitiek van de president.
Dat is in de media (ook in Europa) da laatste dagen opgevallen. Ahmadinejad is niet zo vaak meer in het nieuws. Zowel DW-tv, France 24 vermoeden dat er in Iran ook een vorm van machtstrijd aan de gang is.

Lex


ronjhe

Tja laat me raden wie dit "bewijs" weer bij elkaar "verzameld" heeft ;) Hoe heette die inlichtingenafdeling in het Pentagon ook al weer die  ook de "bewijzen" voor de massavernietigingswapens in Irak "verzamelde" toen de CIA daar geen bewijzen voor vond?

"Revolutionary Guard and its Quds force report directly to Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei"...Met verzamelt dus reeds "bewijzen" om zometeen de garde en zijn eenheden te kunnen aanvallen. Maar merkwaardig toch, dat ik de laatste weken steeds lees dat het nu net Khamenei steeds is die de Iraanse president terug fluit en een gematigdere koers wenst over het nucleaire programma dan de confrontatiepolitiek van de president.

Van welk bouwjaar zijn die mortiergranaten trouwens? Want die zullen ook voorkomen in het Iraakse arsenaal mag in aannemen na de oorlog in 1980/88, toen Irak delen van Iran veroverde. Met andere woorden daar is best eenvoudig aan te komen. Misschien liggen ze zelfs wel in het grensgebied begraven na het einde der vijandelijkheden. Ok ik lees van 2006... tja zo stom zijn ze dit keer ook niet om dat er niet bij te vermelden...(blijkbaar waren al die sessies bedoelt om al dit soort punten eruit te halen).

En waarom komt men er nu pas mee? Er wordt al enkele jaren gevochten tegen deze strijdgroepen. En die zouden nu pas die wapens van Iran hebben gekregen en hebben ingezet? Zomaar even wat vraagtekens.

"We know more than we can show," said one of the senior officials, when pressed for tangible evidence that the EFPs were made in Iran." Tja de ultieme dooddoener...pppfff

Lex


ronjhe

Het is me nog steeds niet duidelijk wat Iran er voor baat bij heeft, wat haar motief zou kunnen zijn, om ogenschijnlijk dus zo open traceerbaar dit soort wapens te leveren aan het Iraakse verzet en zo de toorn van de VS op haar hals te halen. Die al excuses zoekt omdat die een nucleair programma van Iran vermoed. En best verwonderlijk dat ze dit ook nog eens via vliegtuigen invliegen dan. Je zou toch zeggen dat er via de grond meer mogelijkheden zijn tot smokkel dan via de lucht. Ik mag aannemen dat het luchtruim aan de grens grondig wordt gecontroleerd met awacs en soortgelijke toestellen en via de grond. 

Maar goed, het gros van de burgers en politici in het Westen heeft dermate weinig militaire kennis dat die dit als zoete koek zullen slikken en om maatregelen gaan roepen. En zij die er vraagtekens bij zetten zijn geen patrioten en verraden de soldaten daar. Tja, het bekende liedje...

Lex

Dems skeptical of starting row with Iran

Feb 11 2007, 3.34pm
AP

Skeptical congressional Democrats said Sunday the Bush administration should move cautiously before accusing Iran of fomenting a campaign of violence against U.S. troops in Iraq.

The members of Congress spoke on the morning talk shows as the U.S. military said it believes orders came from the highest levels of the Iranian government to send components for sophisticated roadside bombs in Iraq.

The military told reporters in Baghdad that between June 2004 and last week, more than 170 Americans had been killed by the bombs, which the military calls "explosively formed projectiles." Those weapons are capable of destroying an Abrams tank.

Explosives seem to be flowing into Iraq from Iran, but does it stem from a deliberate government policy or rogue elements within the Iranian government? asked Sen. Jack Reed, D-R.I., who serves on the Senate Armed Services Committee.

Sen. John Kerry, D-Mass., said that ultimately Iran wants a stable Iraq and that the United States needs to engage in diplomacy.

Sen. Christopher Dodd, D-Conn., said the administration could be laying the groundwork for an attack on Iran and that "I'm worried about that. That's how we got into the mess in Iraq," by relying on what Dodd called "doctored information."

Senate Intelligence Committee member Ron Wyden, D-Ore., said "the administration is engaged in a drumbeat with Iran that is much like the drumbeat that they did with Iraq. We're going to insist on accountability."

On the Republican side, Sen. Trent Lott of Mississippi said he does not think the United States is trying to make a case for attacking Iran. Lott said the U.S. should try to stop the flow of munitions through Iran to Iraq but that "you do that by interdiction ... you don't do it by invasion."

Sen. John Corny , R-Texas, spoke in more aggressive tones, saying that "we have to do everything within our power to stop" any cross-border flow.

Reed spoke on "Fox News Sunday," Kerry on ABC's "This Week," and Dodd and Lott on CBS's "Face the Nation" and Cornyn and Wyden on CNN's "Late Edition."

ronjhe

De volgende stap in de Iran-endgame....meer zullen volgen.

John Wayne

Uitgegeven: 11 februari 2007 16:30
Laatst gewijzigd: 11 februari 2007 17:10

BAGDAD - Geavanceerde explosieven van Iraanse makelij hebben de afgelopen tweeënhalf jaar aan zeker 170 Amerikaanse militairen in Irak het leven gekost. Ruim zeshonderd militairen raakten gewond door de bommen. Dat hebben Amerikaanse defensiefunctionarissen anoniem laten weten.

De drie functionarissen spraken zondag in Bagdad met enkele journalisten. Volgens hen hebben de Amerikaanse inlichtingendiensten bewijzen verzameld dat de dodelijkste bommen die opstandelingen in Irak inzetten tegen Amerikaanse militairen afkomstig zijn uit Iran. Tot op het hoogste niveau zou de Iraanse regering weet hebben van de smokkel. 

Teheran zou het wapentuig exporteren naar radicale sjiitische groeperingen in Irak die ze vervolgens tegen Amerikaanse militairen gebruiken. Het gaat om zogenoemde EFP-explosieven, die zelfs in staat zijn zware Amerikaanse Abraham-tanks te vernietigen. Volgens de VS is Iran het enige land in de regio dat dergelijke specifieke antitankwapens produceert.

De 170 omgekomen militairen vormen overigens een fractie van de ruim 3100 Amerikaanse soldaten die sinds de invasie in Irak in maart 2003 zijn gesneuveld. De meeste doden zijn gevallen door aanslagen van soennitische opstandelingen. De soennieten waren onder de vroegere dictator Saddam Hussein de belangrijkste machtsfactor, de sjiieten zijn op dit moment de dominante partij.

Spanningen

De Amerikaanse beschuldigingen richting Iran komen op het moment dat de spanningen tussen beide landen steeds verder lopen. Behalve aan de vermeende Iraanse infiltratie in Irak wil de Amerikaanse regering een einde maken aan het Iraanse nucleaire programma. De VS beschuldigen Teheran ervan in het geheim te werken aan een atoombom.

http://www.nu.nl/news/973013/23/%27Dodelijkste_bommen_van_Iraaks_verzet_komen_uit_Iran%27.html