Defensie schaft 40mm granaatwerper aan voor mb,s

Gestart door Kpl1JV, 12/02/2007 | 11:48 uur

Kpl1JV

#5
Citaat van: calimero op 12/02/2007 | 14:18 uur
1500 meter is een mooie afstand, ongeveer gelijk aan die van de .50, maar als je daar 9 seconden op moet wachten vraag ik me af of dat nog wel effectief is.

Maar waarschijnlijk zullen de meeste gevechten toch op een korter afstand plaats vinden.

Ik ben al heel blij dat we eindelijk wat meer vuurkracht krijgen.
Ik denk dat de patrouilles dan wat geruster weg gaan als ze weten dat ze een stuk vuursteun mee hebben.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

calimero

CitaatNa 6 seconden bevindt de granaat zich op een afstand van ongeveer 1000 meter.

1500 meter is een mooie afstand, ongeveer gelijk aan die van de .50, maar als je daar 9 seconden op moet wachten vraag ik me af of dat nog wel effectief is.

Maar waarschijnlijk zullen de meeste gevechten toch op een korter afstand plaats vinden.
Impossible only takes some minutes longer.

Kpl1JV

Of het dezelfde munitie verschiet durf ik niet te vertellen.
Deze details stonden nog in de landmacht:

Citaat
Kaliber: 40mm x 53
Maximaledracht: 2200m
Effectieve dracht: 1500m
Gewicht: 29 kg netto
Gewicht granaat: 370 g
Vuursnelheid: 350 schoten per minuut.
Na 6 seconden bevindt de granaat zich op een afstand van ongeveer 1000 meter.

Er zijn 2 soorten munitie aangeschaft voor de AGW: trainings munitie en scherpe munitie. Voor opleiding en schietoefeningen wordt de target practice marker (TP-M) gebruikt. Bij daadwerkelijke inzet wordt het wapen geladen met de high explosive-pre formed fragments-tracer (HE-PFF-T).

17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

calimero

Goeie zaak. Beetje extra vuurkracht kan daar geen kwaad.
Verschiet dit wapen dezelfde munitie als de underslung?
En wat is het berijk van dit wapen?
Impossible only takes some minutes longer.

Kpl1JV

CitaatKlein wapen met grote inpact
Mb-sofftops voorzien van een mitrailleur .50 of mag zijn inmiddels een vertrouwd beeld in het uitzendgebied. De Nederlandse troepen hebben sinds kort een alternatief:
De automatische granaatwerper (AGW) van de firma Heckler en Koch. Special voor de inzet in Afghanistan schafte defensie 18 exemplaren aan.

De interesse van Nederland voor de AGW dateert al van eind jaren negentig. De bedoeling was destijds om het systeem op de Fennek te plaatsen. Dit ging uiteindelijk niet door, onder meer omdat de AGW niet van onder pantser herladen kon worden.

De missie in Uruzgan zorgde ervoor dat de behoefte aan een automatische granaatwerper weer actueel werd. Via een versneld aankoop traject schafte defensie achttien AGW,s aan.
Vijftien daarvan bevinden zich momenteel in Uruzgan: elf bij de battlegroup en 4 bij eenheden van het korps commandotroepen.
Twee stuks worden gebruikt voor opleiding en training en één dient als test exemplaar.

De AGW compineert een hoge vuursnelheid en precisie met een hoge effectiviteit tegen personele doelen tot lichtgepantserde voertuigen.
Dit maakt het sysyteem bijzonder geschikt voor de moeilijke omstandigheden in Uruzgan. Middels een special ontworpen voertuig affuit kan de AGW op een mb worden geplaatst. De AGW is ook zonder voertuigaffuit inzetbaar; het wapen rust dan op een driepootaffuit.

Nederland is niet het enigste land dat in Afghanistan rondrijdt met AGW,s. Ook bij de Verenigde Staten (andere fabrikant) en Groot Brittannië maakt de AGW deel uit van het wapenarsenaal. Voorlopig beperkt Nederland de inzet van de AGW tot Uruzgan en omgeving.
Later zal bekeken worden of het systeem in de standaardbewapening wordt opgenomen.




Bron: Landmacht, februari 2007.

17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!