EATC: samenwerking bij luchttransport

Gestart door -Peter-, 22/02/2007 | 15:23 uur

Ace1

Belgium Sees Savings in EATC

Belgium is a keen supporter of the European Union's concept of pooling and sharing and points to the European Air Transport Command (EATC) in Eindhoven, the Netherlands, as a shining example. Inaugurated on 1 September 2010, the command coordinates the military air transport movements of its members: Belgium, France, Germany, Luxembourg and the Netherlands. These countries have committed their military transport aircraft to the EATC on a permanent basis or occasionally according to specific requirements.

In the case of Belgium, this is most of its fleet: all 11 C-130s and an Airbus 330 are permanently committed to the EATC, while its other aircraft occasionally fly for the command. In 2012, Belgian C-130s clocked up 5,162 flying hours for the EATC, the A330 1,109 hours, and other aircraft 83 hours.

The Belgian Ministry of Defense has provided some indicators of the benefits of the EATC. On average, 400 tons of materiel are airlifted by another nation, which was not the case before the creation of the EATC, according to the ministry. In 2012, the number of passengers of one nation transported by the aircraft of another was 5,000, double the level for 2011. The number of flights by empty aircraft was reduced from 22 percent in 2011 to 13 percent in 2012.

http://www.aviationweek.com/Blogs.aspx?plckBlogId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:b5a81988-3910-4528-8f20-ae32e7fcc196

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/03/2013 | 13:28 uur
EUropese samenwerking...

Precies. Een goed fundament en leerschool voor het ESDP.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/03/2013 | 13:06 uur
Goede zaak. Een voorbeeld van succesvolle internationale samenwerking dus.
EUropese samenwerking...

dudge

Goede zaak. Een voorbeeld van succesvolle internationale samenwerking dus.

Ace1

Samenwerking bij strategisch luchttransport werpt vruchten af

Een betere gegarandeerde beschikbaarheid van verschillende luchttransportmiddelen en een reductie van 8% in het aantal lege vluchten. Het zijn 2 verbeteringen die de afgelopen jaren zijn bereikt. Dat blijkt uit de Beleidsdoorlichting strategische luchttransportcapaciteit 2007 - 2011 die minister Jeanine Hennis-Plasschaert naar het parlement heeft gestuurd.

In opdracht van de minister van Defensie toetste een projectteam of het departement in de periode 2007 - 2011 het tekort aan luchttransport wist terug te dringen. Dat blijkt het geval.

Het tekort stond de afgelopen jaren regelmatig op de agenda bij internationale overleggen. Door een betere internationale coördinatie van de beschikbare capaciteit, te investeren in nieuwe en door samenwerking bij inhuur is de beschikbaarheid verbeterd.

Meer deelnemers meer doelmatigheid
Uit het onderzoek blijkt dat de coördinatiecentra voor luchttransport nog doelmatiger werken, als er meer landen aan meedoen en de deelnemers meer verantwoordelijkheid overdragen. Daarom is het advies te bekijken of andere landen en multilaterale organisaties ook kunnen meedoen.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft het parlement laten weten dat zij deze conclusie deelt en dit met andere landen wil bespreken.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/03/15/46203858/Samenwerking_bij_strategisch_luchttransport_werpt_vruchten_af


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Samenwerking bij strategisch luchttransport werpt vruchten af

15 maart 2013

Een betere gegarandeerde beschikbaarheid van verschillende luchttransportmiddelen en een reductie van 8% in het aantal lege vluchten. Het zijn 2 verbeteringen die de afgelopen jaren zijn bereikt. Dat blijkt uit de Beleidsdoorlichting strategische luchttransportcapaciteit 2007 - 2011 die minister Jeanine Hennis-Plasschaert naar het parlement heeft gestuurd.

In opdracht van de minister van Defensie toetste een projectteam of het departement in de periode 2007 - 2011 het tekort aan luchttransport wist terug te dringen. Dat blijkt het geval.

Het tekort stond de afgelopen jaren regelmatig op de agenda bij internationale overleggen. Door een betere internationale coördinatie van de beschikbare capaciteit, te investeren in nieuwe en door samenwerking bij inhuur is de beschikbaarheid verbeterd.

Meer deelnemers meer doelmatigheid

Uit het onderzoek blijkt dat de coördinatiecentra voor luchttransport nog doelmatiger werken, als er meer landen aan meedoen en de deelnemers meer verantwoordelijkheid overdragen. Daarom is het advies te bekijken of andere landen en multilaterale organisaties ook kunnen meedoen.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft het parlement laten weten dat zij deze conclusie deelt en dit met andere landen wil bespreken.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/03/15/46203858/Samenwerking_bij_strategisch_luchttransport_werpt_vruchten_af?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

andré herc

Het EATC breidt uit

Op 22 november kwam het Multinational Air Transport Committee (MATraC), de stuurgroep van het European Air Transport Command (EATC), voor de vijfde keer samen in Eindhoven onder leiding van Generaal-majoor vlieger Claude Van de Voorde. Tijdens deze bijeenkomst ondertekende de heer Patrick Engelberg namens de Minister van Defensie van het Groothertogdom Luxemburg de toetreding van zijn land tot de EATC.

Het Europees Luchttransportcommando werd op 1 september 2010 opgericht in het kader van het Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid van de Europese Unie om de schaarse militaire luchttransportmiddelen nog efficiënter te beheren. Sindsdien worden de opdrachten van de gezamenlijke vloot van nagenoeg 150 transportvliegtuigen van de stichtende leden België, Duitsland, Frankrijk en Nederland vanuit Eindhoven gecoördineerd.

Naast de ondertekening van de toetreding van Luxemburg als vijfde lid van het EATC, vond tijdens de bijeenkomst van de stuurgroep eveneens overleg plaats over de mogelijke toetreding van Spanje.

Luxemburgse transportpiloten in opleiding in België

Luitenant vlieger Daniel Olsem (links) behaalde op 13 september 2012 als eerste Luxemburgse piloot in België zijn vleugels van militair piloot. Hij zet momenteel zijn opleiding tot transportpiloot verder. Daarna zal hij bij de 15 Wing op Belgische C-130H Hercules transportvliegtuigen vliegen tot Luxemburg zijn Airbus A.400M ontvangt.

Gespot in Beauvechain tijdens Fly to your Dream 2012: Onderluitenant vlieger Gilles Van Dyck , Luxemburgs leerling-piloot, eveneens kandidaat om op Airbus A.400M te vliegen, nu in opleiding in Avord in Frankrijk

voor foto's zie link
http://www.mil.be/aircomp/subject/index.asp?LAN=nl&FILE=&ID=2081&PAGE=69&MENU=
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

#25
Citaat van:  Defensie op 28/11/2012 | 11:35 uur
Luxemburg mee in gezamenlijke luchttransportvloot

Opmerkelijk dat Luxemburg meedoet want de verwachting is dat men pas in 2019 dan de beschikking heeft over een A400M?

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M

Ace1

Luxemburg mee in gezamenlijke luchttransportvloot

De Europese samenwerking op het gebied van militair luchttransport is met de toetreding van Luxemburg uitgebreid. Als 5e land werd het eind vorige week lid van het European Air Transport Command (EATC) dat huisvest op Vliegbasis Eindhoven.

Naast gastland Nederland, maakten België, Duitsland en Frankrijk al deel uit van het commando dat alle aspecten van militair luchttransport regelt. Met 160 man personeel coördineert het de planning, operaties, vliegveiligheid en training van transport- en tankervliegtuigen van de deelnemende landen.

Schaarste vliegtuigen
Het EATC startte 2 jaar geleden om zo goed mogelijk om te gaan met de schaarste aan militair transportvliegtuigen. De verschillende luchtmachten bundelen nu hun capaciteiten en kunnen elkaars vliegtuigen benutten

Voor Spanje, dat al eerder aangaf geïnteresseerd te zijn in het EATC, wordt het proces naar deelname in gang gezet.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/11/27/46201074/Luxemburg_mee_in_gezamenlijke_luchttransportvloot

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Internationaal luchttransportcommando bewijst nut

19 juli 2012

"Luchttransport is schaars, duur en veel gevraagd. Het is dus belangrijk dat de toestellen efficiënt worden ingezet." Dat zei Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger vandaag tijdens de eerste commandowisseling bij het European Air Transport Command (EATC) op Vliegbasis Eindhoven, sinds de oprichting in september 2010. De Franse generaal-majoor Pascal Valentin nam het bevel over de internationale militaire luchttransportvloot over van zijn Duitse collega Jochen Both.
Het EATC waarin België, Duitsland, Frankrijk en Nederland samenwerken heeft zijn nut bewezen. De inzet van meer dan 160 militaire transport- en tankvliegtuigen van de deelnemende landen is daardoor efficiënt en effectief. Naast de planning en uitvoering van missies houdt het internationale luchtcommando zich tevens bezig met training en vliegveiligheid. Ook andere landen kunnen deelnemen. Spanje heeft inmiddels een waarnemersfunctie.

Verschillende nationaliteiten

De meer dan 160 toestellen hebben het eigen land als thuisbasis. Op het Eindhovense commandocentrum werken wel 200 militairen van verschillende nationaliteiten samen. Volgens kolonel Bas Pellemans gaat dat gepaard met diverse economische impulsen. "Medewerkers vestigen zich hier. Denk aan het positieve effect voor scholen, huisvesting en dergelijke", aldus de commandant van Vliegbasis Eindhoven.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/07/19/46197633/Internationaal_luchttransportcommando_bewijst_nut

Elzenga

Dan zou je toch zeggen dat Eindhoven HET centrum van de Europese luchtvloot wordt...en niet dat de boel wordt gesloten...militair gezien dan.

witilimi

Vandaag in de telegraaf, hoezo een EATC!!!! Hillen is al met de grote faillissementsverkoop begonnen.
Defensie verkoopt vliegbasis Eindhoven
AMSTERDAM -  De vliegbasis Eindhoven gaat dicht.

Volgens Binnenlands Bestuur zal minister Hans Hillen van Defensie dat deze zomer bekendmaken. De basis biedt aan ongeveer duizend mensen werk.

De twee transport/tankervliegtuigen en vier Hercules-transportvliegtuigen van de Koninklijke luchtmacht verhuizen naar de Belgische basis Melsbroek. Op de vliegbasis is ook Eindhoven Airport gevestigd. Dat is het grootste regionale vliegveld van ons land.

Defensie wil de grond verkopen aan de aandeelhouders van Eindhoven Airport, Schiphol Groep, de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant.
critical

Ace1

European Air Transport Command operationeel

Het European Air Transport Command (EATC), dat de inzet bepaalt van Belgische, Duitse, Franse en Nederlandse militaire transport- en tankvliegtuigen, is gisteren op Vliegbasis Eindhoven operationeel verklaard.

Voorheen werkten de 4 landen al samen op het gebied van planning. Maar nu het EATC ook de inzet van de luchtvloot bepaalt, is haar takenpakket compleet. Het nieuwe hoofdkwartier regelt alle aspecten van militair luchttransport: niet alleen planning en uitvoering van missies, maar ook training en vliegveiligheid.

Internationaal en efficiënt
België, Duitsland, Frankrijk en Nederland gaven vorig jaar in februari het startsein voor het coördinatiecentrum dat moet zorgen voor een doelmatiger inzet van luchttransport- en air to air refuelling-capaciteit.

Veel werk
Het internationale commando beschikt over meer dan 160 vliegtuigen, waaronder 29 C-130 Hercules- en 10 Airbus A310-toestellen. Sinds de overdracht van de eerste transportvloot, vorig jaar oktober, heeft het al meer dan 3000 missies afgehandeld. Verder zijn er ruim 110.000 passagiers en 6000 ton vracht vervoerd. Dagelijks handelt het EATC nu meer dan 60 missies af.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/05/12/46182474/European_Air_Transport_Command_operationeel

guest1400

CitaatOp Vliegbasis Eindhoven is vandaag het bevel over de Nederlandse militaire vastvleugelige luchttransportvloot overgedragen aan het European Air Transport Command (EATC). Vanaf nu heeft het EATC het zeggenschap over de inzet. Het beheer over de toestellen blijft bij de Koninklijke Luchtmacht.

Met de overdracht bepaalt de multinationale organisatie de inzet van 2 C130 Hercules transporttoestellen, 2 KDC10 's en een Gulfstream passagiersvliegtuig. Sinds oktober heeft het EATC al de controle over de luchttransportvloot van de Duitse luchtmacht. Inmiddels handelde de organisatie meer dan 1000 Duitse verzoeken om luchttransport af.

als dit echt zo is dan zijn wij zwaargenaaid.