Uitval percentage op de KMA

Gestart door waht, 29/03/2007 | 16:58 uur

Dolly?

Jah dat is zelf nog ter spraken gekomen bij mijn AAC gesprek...
En heb het al 3 of 4 keer aangegeven. maar goed was wel nieuwschierig natuurlijk.
Maar kotm wel goed en moet nog een gesprek direct bij start van opleiding.

groetjes

adlouter

Zou het niet weten. Zou je even na moeten vragen bij de KMA.

Niets over gezegd in de selectieprocedure?

Groet,

Ad

Dolly?

Eh vraagje...

Hoe zit het met dyslectie? ik heb veel last hiervan en kan misschien hiermee in de problemen komen met tentamens. Weet iemand of dat er op de KMA daar ook rekening mee gehouden word.

groetjes

Huzaar1

welke vakken worden nu precies gegeven op de kma ( kort model )

dit heb ik destijds niet helemaal begrepen met het verschil met lang model.
het scheelt ook 2,5 jaar met het lange model.

ben nu erg aan het twijfelen met de onderofficiersopleiding voor cav. meer actief.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Seven81

KIP: Er zakken inderdaad mensen voor de theorievakken op de KMA. Mijn ervaring (OKM) is echter dat dit maar om een zeer klein aantal personen gaat (3-4 op een peloton van 40). Je persoonsbeoordeling weegt ook mee in het geheel . Normaal gesproken heb je 2 kansen voor een tentamen, haal je die niet kom je automatisch voor de Vaste Commissie Examens die gaat bepalen of je recht hebt op een derde kans (het zgn ministerieel examen). Voor de commissie doet je PC als het goed is een goed woordje voor je, mits je een goede beoordeling hebt natuurlijk. Voor minder belangrijke vakken (zoals Engels, gek genoeg) krijgen mensen meestal zelfs nog wel een vierde kans.
Tijdens de VTO is dat een beetje anders. Sommige VTO'n kennen een 'meedoen is winnen' beleid maar als je richting OTCMAN gaat hoef je daar in ieder geval niet op te rekenen.

Maxell: Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat NLDA-ers blijven schuiven met hun examens. Die examens en tentamens staan namelijk gewoon keihard vast op de KMA en daar schuif je niet bijster veel aan. Bij de Lang Model opleiding in het laatste jaar misschien wel, maar daar houdt het wel mee op.

KIP

13 Aug' Start KMA KM Cav.

KapiteinRob

Citaat van: KIP op 13/12/2007 | 11:24 uur
Waar vind je die dan?

Mindef-site => service => links => diverse links => MP-bundels => 31-serie => MP 31-103 => Regeling Opleiding Militairen.

KIP

Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2007 | 01:57 uur
Ik zou de ROM (Regeling Opleidingen Militairen) maar eens doorlezen. Die geldt namelijk ook voor cadetten van de KMA. Jouw posting wordt wat mij betreft niet door de ROM onderschreven.

Waar vind je die dan? Via google vind ik niets...
13 Aug' Start KMA KM Cav.

maxell

Kapitein Rob, er bestaat een ongelooflijk tekort aan van alles, ja, ook officieren. Ervaring leert dat NLDA-ers in negen van de tien gevallen hun examen blijven schuiven naar het zomerverlof zodat zij rond die tijd tjokvol examens zitten. Natuurlijk bestaat er een beoordeling, niet zoals jij die kent van het echte werken. Deze beoordeling is meer gericht op de leerprestaties en sociale vaardigheden van de aankomende officier. Tenslotte wordt van een officier veel meer verwacht dan van een matroos (en dat is niet denigrerend bedoelt!!!)

Op een ROC worden deelnemers ook beoordeeld. Gaat hij/zij dit jaar over of laten wij (ROC) hem/haar het jaar overdoen. Niets bijzonders. Ook deelnemers die niet voldoen, nadat zij tot tienmaal toe een her hebben mogen maken kunnen uit de opleiding verwijdert worden. Echter, agv de tekorten belt de volgende dag P&O met de mededeling dat deze man/vrouw gewoon weer de opleiding in kan, de school past zich maar aan de man/vrouw aan en de man/vrouw gaat gewoon de opleiding halen  ???

Zo af en toe iemand beoordelen is helemaal niet zo slecht. Personeel/deelnemers krijgen zo een spiegel voor zich gehouden opdat zij hun gedrag, natuurlijk enkel wanneer dit niet cf. de "normale" gang van zaken is, aanpassen. Niets verkeerd aan denk ik.

Tot slot, overal is uitval. In alle lagen. Ook in een EMMV lopen er mensen na verloop van tijd weg omdat zij het toch niet zien zitten. Dat geeft helemaal niet. Voor zover bij mij bekend stapt zo ongeveerd 20-30% binnen de proeftijd of het eerste jaar op. Daar houdt een school rekening mee.


KapiteinRob

Citaat van: KIP op 12/12/2007 | 21:57 uur
En zo ja, wat gebeurd er dan?

Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2007 | 01:57 uur
Ik zou de ROM (Regeling Opleidingen Militairen) maar eens doorlezen.

KIP

Hoi,

Hoe zijn de theorie vakken te doen? Zakken hier nog mensen op?En zo ja, wat gebeurd er dan?

En hoe moet ik engels voor me zien? Ik neem aan dat dit militair Engels is, iemand nog tips hoe ik me hier al een beetje op voor kan bereiden? Engels is niet m'n beste vak.

Gegroet.
13 Aug' Start KMA KM Cav.

Lady Di

Hoi

over uitval percentages tijdens de keuring weet ik niet zoveel.
Als het tijdens de VTO niet lukt, dan probeert men zoveel mogelijk toch een oplossing te vinden. Soms is dat een ander wapen of dienstvak, anderen worden liever (eerst) onderofficier, dat hangt helemaal van de situatie af. Ook gebeurt het nogal eens dat het advies gegeven wordt de VTO nog een keer te doen omdat dan de kans op slagen wel aanwezig is.

succes met de keuringen

Cola

Wat zijn eigenlijk je opties als je tijdens je VTO ongeschikt wordt bevonden voor je gekozen wapen/dienstvak? Mag je dan een ander onderdeel kiezen en dat proberen of moet je naar huis?

Ander vraagje, weet iemand hoeveel procent van de kandidaat officieren tijdens de keuringen afvalt? Ik heb volgende week mn PO/VFB, waar ik me niet zo zorgen om maak, maar meer om het AAC en GO.

Lady Di

In het examenregelement per opleiding staat wanneer cadetten/cursisten aan de KMA beoordeeld worden. Dit is zeker niet dezelfde beoordeling als die geldt voor personeel buiten de opleiding. De beoordelingen gaan ook het leerlingarchief in na de opleiding en worden verder in de loopbaan niet gebruikt. Hetzelfde als alle straffen die cadetten/cursisten krijgen, ook die worden niet in hun personeelsdossier voor na de opleiding opgenomen. Zie het als een periode om te leren van je fouten (en ja ook op de KMA mag je fouten maken, als je maar leert).

De beoordelingen tijdens de opleiding worden gebruikt om de cadetten/cursisten inzicht te geven in waar zij staan tijdens de opleiding en hen te helpen zich verder te ontwikkelen.

Verder heeft de KMA nog de handleiding beoordeling van november 2003 waarin de raamregeling staat.

Het zal dus best zo zijn dat het kader op enig moment - na functionerings en beoordelingsgesprekken aan een cadet aangeeft dat deze minder geschikt is voor een functie als officier.

In antwoord op Michael: dat kan gedurende de hele opleiding, dus ook op de VTO, wellicht juist op de VTO, want daar kijken ze pas of je geschikt bent voor je eigen wapen/dienstvak en de VTO ligt helemaal aan het einde van de opleiding, dus dat kan soms nog best tegenvallen.

KapiteinRob

Ik zou de ROM (Regeling Opleidingen Militairen) maar eens doorlezen. Die geldt namelijk ook voor cadetten van de KMA. Jouw posting wordt wat mij betreft niet door de ROM onderschreven.