Defensiebudget in het nauw

Gestart door -Peter-, 17/04/2007 | 07:22 uur

Maj Fred

Citaat van: Kapitein Rob op 25/04/2007 | 15:20 uur
Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Staatssecretaris Cees van der Knaap (Defensie) is ,,pisnijdig" op de Franse industrie, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe transporthelikopters NH90

Voelt hij ook eens hoe dat is. Niet alleen ik ben "pisnijdig" op STASDEF, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe CAO......
Helaas zal hij die vertaling waarschijnlijk niet maken.

Citaat
Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Hij wil daarom met andere partners in zee om een al bestaand, onbemand spionagevliegtuig aan te schaffen.

Voldoet de Sperwer dan niet (genoeg)?

Wellicht dat er zoiets ergens in het geniep meespeelt, maar dat is speculeren van mijn kant. Ik gooi het er eerder op dat de Sperwer een Frans systeem is en dat hij de Fransen met de bestelling van een ander systeem wil straffen. Niet echt handig als je ziet dat je dan weer een nieuw systeem introduceert met een afwijkende handleiding en ook onderhoud dat zal afwijken van het onderhoud aan de Sperwer. Betekent dus nog meer tekorten in kundig onderhoudspersoneel.

Citaat
Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Volgens Van der Knaap zijn de minister en minister Wouter Bos van Financiën er nog niet uit.

Ze mogen wel opletten, want Bos is wat mij betreft voor geen meter te vertrouwen. Vandaag A is morgen B of zelfs twee dagen later C.
Wie is daar nog wel te vertrouwen?

Citaat
Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
De Kamer was uitermate sceptisch over gezamenlijke ontwikkelingsprojecten en riep de minister op meer al bestaande spullen te kopen ,,van de plank".

Het zal een keer tijd worden. Die idioterie dat belastinggeld in ontwikkelingsprojecten gestoken wordt met alle risico's van dien slaat nergens op.
De sperwer was toch van de plank gekocht? Daarbij, geldt deze opmerking dan ook voor nieuwe schepen t.b.v. de marine? Volgens mij hebben we die nog nooit van de plank gekocht. Wel hier in Nederland ontwikkeld overigens.

Citaat
Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Pas daarna maakt Van der Knaap een notitie waarin hij opschrijft wat hij met de beschikbare middelen mogelijk acht en of Defensie haar ambities moet bijstellen.

Welja, geef alvast een handvat om verder te bezuinigen op defensie.  >:(
Wat had je anders verwacht?

HermanB

Een MALE/UAV is wat anders dan een Sperwer. De Sperwer vliegt op vrij lage hoogte voor kortere duur terwijl een Medium Altitude Long Endurance UAV veel hoger en langer kan vliegen.

Samenwerking met de Duitsers verloopt over het algemeen toch prima?

KapiteinRob

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Staatssecretaris Cees van der Knaap (Defensie) is ,,pisnijdig" op de Franse industrie, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe transporthelikopters NH90

Voelt hij ook eens hoe dat is. Niet alleen ik ben "pisnijdig" op STASDEF, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe CAO......

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Hij wil daarom met andere partners in zee om een al bestaand, onbemand spionagevliegtuig aan te schaffen.

Voldoet de Sperwer dan niet (genoeg)?

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Volgens Van der Knaap zijn de minister en minister Wouter Bos van Financiën er nog niet uit.

Ze mogen wel opletten, want Bos is wat mij betreft voor geen meter te vertrouwen. Vandaag A is morgen B of zelfs twee dagen later C.

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
De Kamer was uitermate sceptisch over gezamenlijke ontwikkelingsprojecten en riep de minister op meer al bestaande spullen te kopen ,,van de plank".

Het zal een keer tijd worden. Die idioterie dat belastinggeld in ontwikkelingsprojecten gestoken wordt met alle risico's van dien slaat nergens op.

Citaat van: Telegraaf op 25/04/2007 | 14:42 uur
Pas daarna maakt Van der Knaap een notitie waarin hij opschrijft wat hij met de beschikbare middelen mogelijk acht en of Defensie haar ambities moet bijstellen.

Welja, geef alvast een handvat om verder te bezuinigen op defensie.  >:(

Ros

Wij zullen de Telegraaf er niet aan "ophangen".  :angel:

Lex

Citaat van: lex op 25/04/2007 | 14:42 uur
DEN HAAG - Staatssecretaris Cees van der Knaap (Defensie) is ,,pisnijdig" op de Franse industrie, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe transporthelikopters NH90 en de 6,5 miljoen euro extra die nodig is om tien oude Lynch-helikopters langer in de lucht te houden.
Lynch-helikopters??? ;D

Lex

DEN HAAG - Staatssecretaris Cees van der Knaap (Defensie) is ,,pisnijdig" op de Franse industrie, omdat die verantwoordelijk is voor de vertraagde levering van de nieuwe transporthelikopters NH90 en de 6,5 miljoen euro extra die nodig is om tien oude Lynch-helikopters langer in de lucht te houden.
Ook de Franse overheid kreeg er woensdag van hem van langs, vanwege de slechte samenwerking bij de ontwikkeling van een onbemand spionagevliegtuig aangeduid als MALE/UAV. ,,Ik zal de term pisnijdig niet twee keer gebruiken, maar de Fransen kunnen wel het bloed onder je nagels vandaan halen", zei de staatssecretaris tijdens een debat met de Tweede Kamer over het materieel van de krijgsmacht. Hij wil daarom met andere partners in zee om een al bestaand, onbemand spionagevliegtuig aan te schaffen.
De Kamer was uitermate sceptisch over gezamenlijke ontwikkelingsprojecten en riep de minister op meer al bestaande spullen te kopen ,,van de plank". Het CDA vond zelfs dat de regels van de luchtvaartautoriteit maar moeten worden aangepast om mogelijk te maken dat Amerikaanse cockpits kunnen worden gekocht voor de NH90. Dit om te voorkomen dat Nederland nog eens 8 miljoen euro extra kwijt is voor de ontwikkeling van een cockpit die wel voldoet.
De staatssecretaris weigerde in te gaan op de vragen van vooral de SP en de VVD over de financiële problemen van minister Eimert van Middelkoop (Defensie). Volgens Van der Knaap zijn de minister en minister Wouter Bos van Financiën er nog niet uit. Het gaat om geld voor de aanschaf van zes Chinook helikoptervliegtuigen, waar voor zo'n 370 miljoen nodig is. Het kabinet spreekt vrijdag verder over de financiële wensen van de ministeries.
Het CDA gaf aan erop te vertrouwen dat dit geen problemen zal opleveren en dat de 500 miljoen extra voor missies niet zullen worden aangetast. Maar op de vraag van Van der Knaap of hij kon rekenen op het CDA als hij nog zo'n 120 tot 125 miljoen euro tekort kwam, wilde het CDA niet ingaan.
De VVD vertrouwt de zaak niet en kondigde al een motie aan om de onderhandelingen met de minister van Financiën ,,onder druk te zetten". De PvdA besloot zuchtend geduld op te brengen en te wachten op de voorjaarsnota waarin Bos aangeeft hoe hij alle financiële wensen van de ministeries zal oplossen. Pas daarna maakt Van der Knaap een notitie waarin hij opschrijft wat hij met de beschikbare middelen mogelijk acht en of Defensie haar ambities moet bijstellen.

wo 25 apr 2007, 13:29
Bron: Telegraaf

Thor

ddduuuuhhhhh.......owja :D

Mikemans

Citaat van: Cigarzz op 21/04/2007 | 11:51 uur
Citaat van: ronjhe op 21/04/2007 | 00:39 uur...2 woorden, zee van verschil...
Zelfs dat klopt niet: zee(1) van(2) verschil(3)  ;)
;D

Lezen blijft moeilijk:
Citaat
Kleine correctie... de stelling die ik maakte klopt volgens(1) jou(2) gewoon niet... 2 woorden, zee van verschil...

Kun je tellen tel dan mee... ;)

Thor

Citaat van: ronjhe op 21/04/2007 | 00:39 uur...2 woorden, zee van verschil...
Zelfs dat klopt niet: zee(1) van(2) verschil(3)  ;)
;D

oud_zijde

nee het klopt totaal niet, van geen enkele kant

de feiten liggen op tafel of moet ik nu de kosten van bv Allied Force gaan posten?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

ronjhe

#107
Citaat van: oud_zijde op 20/04/2007 | 20:59 uur
het interesseert me helemaal niet wie je al dan niet verdedigd

de stelling die je maakte klopt gewoon niet
Kleine correctie... de stelling die ik maakte klopt volgens jou gewoon niet... 2 woorden, zee van verschil...
Maar goed, we hebben er inmiddels veel woorden aan vuil gemaakt. En hoewel ik dit soort discussies waardeer geloof ik niet dat we hier uit komen. We verschillen duidelijk teveel van mening. En dat blijft zo blijkbaar.

trubbel19

gelukkig ligt mijn SMP pakket al in mn kast :D
One shot One kill

oud_zijde

het interesseert me helemaal niet wie je al dan niet verdedigd

de stelling die je maakte klopt gewoon niet
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

ronjhe

Citaat van: oud_zijde op 20/04/2007 | 19:15 uur
nee het is nog geen half miljard, verdubbel de troepen, voeg rupsvoertuigen, jachtvliegtuigen, sp howitzers, inflatie aan toe en je bent er
ja zo lust ik er nog wel een paar. Dat is de omgekeerde wereld. Want juist het feit dat al die extra middelen er nu bij zitten maakt dat deze missie dus anders is dan voorgaande, incluis UNMEE. En dat is nu precies wat ik hier stel. Dat dit dus een ander soort missie is. Terwijl de regeringspartijen CDA en VVD indertijd nog de indruk probeerde te wekken dat het net zoiets als UNMEE was... Waar ze zelf blijkbaar ook graag in wilden geloven gezien de zeer inadequate inschattingen van de kosten...
Citaatnee je zegt dat we het onze rechtse regering kwalijk moeten nemen dat er geld aan Amerikaanse avontuurtjes is besteed dat anders aan man en materiaal besteed zou zijn geweest en dat klopt nog steeds niet want Allied Force, Deliberate Force, Kosovo Force etc.
Het feit dat deze regering inderdaad een omstreden voorkeur had om de avonturen van de regering Bush te steunen alsmede hun inadequate inschatting van de kosten (volgens mij waarschijnlijk zelfs bewust) heeft inderdaad een extra grote belasting veroorzaakt op de begroting van Defensie en noodzaak tot verdere bezuinigingen. Omdat men het budget tegelijkertijd niet wenste te verhogen. Ja, pas toen de rit van het kabinet erop zat. Wensen uitspreken voor de toekomst terwijl ze zelf niet meer regeerden. Hoezo laf...
CitaatDaar komt het nu eenmaal op neer, als je harder werkt dan slijten je spullen sneller en in Libanon is echt heel wat afgesleten
Die conclusie is volledig voor jouw rekening. Want ik zie niet hoe die te maken is. Verder ligt de grotere slijtage dus in dit geval veel meer aan het klimatologische omstandigheden. En worden er systemen gebruikt die slijtage-gevoeliger zijn. Het zou me niet verbazen echter als het aantal patrouilles ook hoger ligt. Wat wederom niks zegt over hoe hard mensen werken. Want dit is gewoon een opdracht, geen indicatie van de werkethos.
Citaathet is zowieso minder geld dan dat defensie onder het rechtse kabinet bij BuZa heeft afgetroggeld dus wat dat betreft zou de militair blij moeten zijn
Als jij mij ergens kan aantonen dat we ook zoveel geld krijgen als vergoeding voor onze missie in ISAF lijkt me dat een sterker argument...
Citaatoverkill? reageerde nogal heftig?????

heb je heel die Srebrenica affaire uberhaupt meegekregen???
imo was Srebrenica underkill en is het nu zoals het hoort
Blijkbaar in meer detail en nuance als jou. Voor een VN peacekeeping missie was Srebrenica geenzins underkill. Het probleem lag hem bij de politieke beloftes die werden gedaan en niet overeen kwamen met wat men kon leveren indien nodig. Verder was het niet een tekort aan materiaal wat Nederland deed besluiten om daarna veel meer eigen materiaal en apaches e.d. mee te nemen (want al dat materiaal had dus in Srebrenica ook niks geholpen), maar was het vooral het gevoel dat Nederland geen ondersteuning kreeg van andere landen toen zij daar bij het drama in Srebrenica om vroeg. Men wilde dit keer niet zo afhankelijk zijn van die ogenschijnlijk onbetrouwbare bondgenoten. Dat verklaarde mijns inziens de overkill bij UNMEE.

Van een peace-keeping missie is in Uruzgan geen sprake. Het gaat hier om peace-enforcing. Maar eigenlijk gewoon om deelname in een oorlog. Want van enige peace is nog helemaal geen sprake. Dus er valt helemaal geen peace te keepen of enforcen.. Daarom zitten we er nu ook gewoon met alles wat bij een gevechtseenheid hoort en komt kijken ten tijden van oorlog.
Citaat
dat is het punt niet
de eenheid was gewoon te zwak bewapend dat willen we iig niet meer hebben
Wat is te zwak bewapend als het toch niets had uitgemaakt? Al waren we zwaar bewapend geweest, nog had de regering geen soldaten willen offeren om de Bosnische moslims te ontwapenen (voor die taak waren we overigens wel zwaar genoeg bewapend maar ontbrak dus de politieke wil). En ook hadden we dan echt geen weerstand geboden tegen een Servische aanval. Want ook daarvoor ontbrak de politieke wil en de voorraden (dat het bataljon zo zwak was lag vooral aan de afgeknepen bevoorrading). Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben dat dit soort licht bewapende missies nogal wat vraagtekens oproepen bij dit soort missies. Maar dat heeft meer iets met goede inschatting te maken vind ik.
Citaatmaar als je het hebt over dat tijdens rechts meer is bezuinigd dan tijdens paars dan mag het wel  ???
Bij mijn weten is een Paarse regering geen linkse regering. En bij mijn weten is een centrum-rechtse regering (al vind ik het CDA inmiddels aardig rechts) geen paarse of centrum-regering zoals we die nu kennen... Maar goed, ik herhaal nog maar eens (want blijkbaar moet alles meteen in het zwart/witte worden getrokken) dat mijn kritiek op de "schuldvraag neerleggen bij links" niet betekent dat ik links verdedig of steun. Want ik heb niks met de PvdA of links daarvan. Maar ik bestrijd alleen een volgens mij feitelijk niet juiste beschuldiging.

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 20/04/2007 | 19:18 uur
Laat ik het nuanceren; een samenstelling die meestal in Nederland voorkomt, dus niet een uiterste als een PvdA-SP-GL-kabinet, want inderdaad, dan was het allemaal anders gegaan.....
Mee eens... Ik denk dat met de PvdA in de regering het anders was gegaan. Maar ja dat is met Bos partij draaikont... in dat opzicht snap ik wel dat ze met de CDA verder konden... zijn net zulke draaikonten ;)