Defensiebudget in het nauw

Gestart door -Peter-, 17/04/2007 | 07:22 uur

Mikemans

gelukkig maar, want doorwerken tot 65 scheelt weer aardig wat aan flo uitkeringen. Ik zie zeker nog ruimte voor arbeidsvoorwaardenverslechtering. Met een beetje geluk wil dan niemand meer werken voor defensie en lost het probleem zichzelf op. Heeee.. wacht eens even, zie ik hier een rationeel patroon???

farkgoenie

Doorwerken tot mijn  65e lijkt me erg leuk..

Lex

Het zou mij niet verwonderen, als de eerste tegenslagen worden doorvertaald naar het AVW-overleg.

oud_zijde

#9
maar wel 250 extra voor vredesmissies, dat vind ik dan weer aardig van Wouter.

dat worden leuke uitzendingen want als er nog meer materiaal en manschappen moeten worden wegbezuinigd zijn we zowieso niet meer in staat om een uitzending van 250 miljoen per jaar te vullen ... dat worden uitzendingen van 500 man met gouden wc potten, kaviaar en iedere dag schietoefeningen met beide zware wapens die dan nog over zijn (mits ze niet kapot zijn door gebrek aan onderdelen) voor iedereen

ik kan niet wachten :D

dat of uitzendingen van 2000 man op gevechtsrantsoenen met door de VN geleverde munitie, diesel en salaris ... net als Rwanda
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

farkgoenie

En BuZa krijgt 250 miljoen voor vredesoperaties? Die ambassadeurs en politieke assistenten zijn inderdaad een toonbeeld van armoede..

Mourning

Belgie here we come! Nou als dit doorgaat kunnen we verdere "kaasschaafoperaties" wel vergeten, dan ontkomt de krijgsmacht, na het afstoten van de MPA-taak met het opheffen van de Orions, niet aan verdere afstoting van complete taken.

Idd. Belgie here we come. Die patrouillebootjes zonder een redelijkerwijze functie die komen er wel, maak je daarover geen zorgen, maar verder?

Ik vermoed ... aantallen JSF toestellen VER, VER omlaag (is bij de PvdA toch al populair), Leopard-2A6 eruit onder het mom "we hebben ze de afgelopen jaren vrijwel nooit ingezet (en verder dan de neus lang is kijken we niet) en het is zwaar materieel wat niet in lieve, schattige vredesoperaties past" en ik weet wel zeker dat de KM de Tomahawks hiermee kan vergeten (valt wederom, als alle drie eigenlijk goed bij de PvdA).

Idd we gaan pogen Belgie in te halen als meest impotente NAVO-lid. Waarom levert Ontwikkelingssamenwerking niet het volledige bonusbedrag in eigenlijk? Dat departement krijgt er alleen maar bij!

En wederom het bewijs dat de Gezondheidszorg HET zwarte gat in Nederland is.

K-zooi!

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

HermanB

Schaf dat generaal pardon maar af, schandalig hoe dat door de kamer is gedrukt. En het verkopen van spullen om een begroting rond te krijgen, volkomen ridicuul.

farkgoenie

Schandalig. Defensie is weer het kind van de rekening, terwijl de "echte" rijksambtenaren er 10% salaris bij krijgen kunnen wij uitkijken naar de zoveelste reorganisatie.

Kan er geen gedragscode voor politici komen?

Die kan heel erg simpel (en niet controversieel zijn) Hierbij mijn suggestie:

1. Ik beloof gemaakte afspraken na te komen

2. Ik beloof gemaakte afspraken na te komen

3. Ik beloof gemaakte afspraken na te komen


Maj Fred

Dit verhaal laat nou typisch de onbetrouwbaarheid van den Haag zien. Afspraken worden gemaakt en net zo gemakkelijk weer van tafel geveegd. De PvdA gooit ons weer terug in de tijd van den Uyl toen er gewoon geld werd uitgegeven dat er niet was. Inderdaad de regels van Zalm lekker loslaten en Sinterklaas spelen.

Dat hele generaal pardon dat als een molensteen om de nek van Nederland wordt gehangen moest er zonodig doorheen gedrukt worden. Defensie mag dan de rekening betalen, maar goed daar willen die rooien toch vanaf. Het CDA doet weer niets en heeft zich aan de nieuwe windrichting aangepast.

Benieuwd wat de schade na vier jaar zal zijn, we kunnen ons in ieder geval voor een ramp opmaken, waarbij de broeksriem weer flink kan worden aangehaald om de schade te herstellen.

Mikemans

Ja dat heb je nu eenmaal als je de grandioos werkende begrotingsregels van je 12 jaar !!!!! zittende voorganger afschaft en uit gaat van een rooskleuriger inkomstenplaatje dan de werkelijkheid laat zien. Het verhaal was tenslotte 'we doen net alsof er 3 miljard meer binnen komt als dat we rederlijkerwijs mogen verwachten' want dan krijgen we het regeeraccoord rond en kunnen we met elkaar gaan regeren.

Nu ze eenmaal vasgelijmd zitten komt de werkelijkheid om de hoek en is er 3 miljard tekort om al het beloofde uit te voeren. En wat is er dan makkelijker dan bezuinigen op defensie? Niets. Het is een al jarenlang beproefde methode. Zie in belgie uw voorland.

Mijn enige vraag is wat het antwoord zal zijn als defensie op is. Waar kunnen we nog op bezuinigen om alle porches van alle corupte leveranciers, beleidsambtenaren en advies/onderzoek bureaus te betalen als we geen defensie meer hebben.

calimero

#2
Is tie nou helemaal gek geworden!???  >:(  ***************

De opmerking richting Minister van Financiën past hier niet.

Ben
Forumbeheer
Impossible only takes some minutes longer.

-Peter-

door Ron Korver
DEN HAAG - De ministers Bos (Financiën) en Van Middelkoop (Defensie) zijn in een keiharde strijd verwikkeld rond de Defensiebegroting. Bos wil van eerder gemaakte afspraken over extra financiële steun af en eist dat Van Middelkoop veel meer materieel verkoopt om dreigende tekorten op te vullen.

Volgens ingewijden moet Defensie in de nieuwe plannen voor meer dan een half miljard aan materieel en terreinen afstoten. Van deze opbrengst blijft slechts 250 miljoen bij het departement. De rest gaat naar Buitenlandse Zaken voor vredesoperaties (250 miljoen euro). Van Middelkoop was eerder nog de koning te rijk. Het vorige kabinet had eenmalig 370 miljoen euro toegezegd omdat in Afghanistan twee onverzekerde Chinook transporthelikopters waren gecrasht en er bovendien snel extra heli's moesten komen. Toen coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie in het regeerakkoord afspraken dat Defensie er in de komende vier jaar 250 miljoen euro bij zou krijgen om operationele knelpunten weg te werken, was het helemaal feest.

Paniek
De euforie heeft plaatsgemaakt voor paniek nu blijkt dat de onder het vorige kabinet gemaakte afspraak (de toegezegde 370 miljoen euro) van tafel is geveegd. Van Middelkoop moet nu met Bos in de clinch in een poging alsnog geld op tafel te krijgen. Lukt dat niet, dan zit Defensie met een gat van ten minste 120 miljoen euro.

Het ligt niet voor de hand dat minister Bos coulant zal zijn, omdat het nieuwe kabinet al met meerdere tegenvallers kampt, waaronder het generaal pardon (circa 500 miljoen euro), de zorg (1 miljard euro) en de huurtoeslag (56 miljoen euro). Ook het schrappen van arbeidsplaatsen, een nieuwe bezuinigingsopdracht die 47 miljoen moet opleveren, valt slecht nadat voormalig minister Henk Kamp (VVD) al 12.000 arbeidsplaatsen had geschrapt. De klap kwam des te harder aan omdat alle coalitiepartijen in hun verkiezingsprogramma hebben staan niet verder op de krijgsmacht te zullen beknibbelen.

[bron: www.telegraaf.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...