Defensiebudget in het nauw

Gestart door -Peter-, 17/04/2007 | 07:22 uur

Lex

Citaat van: marc66 op 18/04/2007 | 16:25 uur
Ik heb niet alles gelezen maar, waar zijn de militaire bonden nu?
Misschien is het wel zo, dat de bonden low-profile houden totdat er meer duidelijkheid komt over het voorjaarsoverleg en de consequenties voor Defensie.
Zij zijn tenslotte ook nog bezig met de AVW'n.

marc66

Ik heb niet alles gelezen maar, waar zijn de militaire bonden nu?

Oh nee, stom van mij  :o de militairen bonden staan alleen op wanneer zij militairen door het slijk kunnen halen. Dom, dom, de bonden zijn er niet voor maar ter voorkoming van militairen, dom dom dom  :'(

ronjhe

Citaat van: Maj Fred op 18/04/2007 | 11:03 uur
Inderdaad, in een democratie heeft de kiezer het inderdaad voor het zeggen. Helaas bestaat dat bij ons alleen uit het rood maken van een hokje eens in de vier jaar en de ratten die de ratrace gewonnen hebben hebben gelijk vier jaar hun handen vrij zonder de kiezers nog verder te raadplegen, behalve dan hun eigen achterban, die bestaat uit eigen partijleden. Navelstaren heet zoiets volgens mij. Laat me je erook aan herinneren dat de laatste jaren lidmaatschappen van politieke partijen drastisch zijn teruggelopen.
Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn op dit punt. Ik ben dan ook een voorstander van een drastische wijziging van ons politieke systeem. Maar goed daar zal ik hier niet verder over uitwijden.. da's offtopic.
CitaatVanochtend hoorde ik via BNR dat het kabinet kampt moet nog grotere tekorten door "lijken uit de kast van Zalm". Wacht even: wie ging er ook weer uit in de begroting van een wat minder voorzichtig financieel verwachtingspatroon? Wie vindt dat we rustig een half mld kunnen aangeven aan een ronduit crimineel generaal pardon? Extra geld naar OSW? Tsja, Elzenga vindt dat terecht, ik sta meer op het standpunt dat als we dan al kritiek hebben op die brug in Uruzgan we niet dat moeten inruilen om ergens anders weer de zakken van een of andere malafide "hulpverleningsorganisatie" te spekken en het geld als sinterklaas ergens anders neer te zetten.
Dat Zalm niet de geweldige minister van Financien is als vele dachten begint inderdaad langzaam duidelijk te worden. Dat het generaal pardon er steeds bij wordt gehaald vind ik misplaatst en getuige van niet tegen het verlies kunnen. Want dat is gewoon een duidelijke politieke keuze en levert op termijn ook veel besparingen op (want wat dacht je dat al die procedures kosten). Ik zeg helemaal niet dat meer geld naar OSW terecht is. Ik zeg alleen dat daar wel een goed onderbouwt pleidooi voor te geven is, maar men dat dus nalaat. Ik ben zelf geen voorstander van meer geld naar OSW omdat er nog teveel verloren gaat aan verspilling en corruptie. Maar ik vind wel dat via ontwikkelingshulp conflicten meer structureel kunnen worden opgelost dan via de inzet van militaire middelen zoals nu gebeurd. 
CitaatWe geven inderdaad procentueel het meeste geld ter wereld uit aan OSW. Dat mag best een keer fors gerationaliseerd worden.
Dat is een mening en een politieke keuze. Ik ben zelf ook voor een percentage-begroting. Ook voor Defensie. Omdat voor beide departementen de omvang van de begroting nu eenmaal altijd omstreden is.
CitaatWaar men nu al schreeuwt dat de uitzenddruk onder personeel en materieel een gigantische slijtage oplevert kun je natuurlijk nog wel het nodige afstoten, dan zitten we binnen de kortste keren zonder mensen en middelen. Dat is volgens mij niet het ambitieniveau dat de kiezers nastreven, maar wel de linkse partijbonzen in het Haagse, die daarbij alleen hun partijleden raadplegen.
Zoals op dit forum al terecht is opgemerkt, hebben de afgelopen jaren "rechtse" partijbonzen even hard aan de afbraak van Defensie bijgedragen. Want ik kan ook stellen, en stevig onderbouwd, dat de "rechtse" wens deel te nemen aan de Amerikaanse avonturen in Afghanistan en Irak honderden miljoenen euro's verloren heeft doen gaan voor andere defensie-projecten en de grootste belasting is voor de organisatie en het materiaal. Dit in een links/rechts discussie trekken vind ik dan ook niet terecht want zo zwart/wit is de situatie dus niet.

ronjhe

Sorry hoor... maar hoewel ik geen fan ben van Bos vind ik het toch wat voorbarig van al die Kamerleden om zo te reageren... ik heb immers nog nergens Bos of Middelkoop horen zeggen dat wat de kranten schrijven klopt... Dus ik wacht eerst even af...

Thor

Al met al blijft het een doorzichtige actie van Woutertjezonderdas; Hij krijg de laatste tijd veel kritiek vanuit zijn eigen linkse gelederen, dus roept hij iets dat al sinds jaar en dag populair is onder linkse kringen: Bezuinigen op Defensie. In de hoop daarmee weer wat krediet bij zijn voormalige vriendjes terug te winnen.

Mikemans

Nee ik bedoel Up AND Out, Want daar begint het onderhand op te lijken. Nog een stap verder en we krijgen een P&O systeem gebaseerd op het :

Don't come in & if you're in GET OUT! princiepe. Dat is waar de groenen/linksen naar toe willen aangaande defensie.

Maj Fred

Citaat van: ronjhe op 17/04/2007 | 23:00 uur
Citaat van: Ros op 17/04/2007 | 20:43 uur
De PvdA zal dan prompt tegen verlenging zijn en daarmee weer in de kaart van de kiezer spelen.
Tja, de kiezer heeft het in een democratie in principe ook voor het zeggen ;) Dus als een meerderheid Defensie verder wil verkleinen, dan zij dat zo...Dan heeft men blijkbaar niet voldoende kunnen overtuigen waarom dit niet wenselijk is. Maar goed, ik denk dat net als mij veel mensen zich irriteren waarom er miljoenen beschikbaar zijn voor een brug in Afghanistan (die een week later weer wordt opgeblazen) maar een lokale brug om een nieuwe woonwijk te ontsluiten er niet inzit... Leg dat maar eens uit... en voor dit beleid betaalt Defensie helaas in de beeldvorming de rekening... 

Inderdaad, in een democratie heeft de kiezer het inderdaad voor het zeggen. Helaas bestaat dat bij ons alleen uit het rood maken van een hokje eens in de vier jaar en de ratten die de ratrace gewonnen hebben hebben gelijk vier jaar hun handen vrij zonder de kiezers nog verder te raadplegen, behalve dan hun eigen achterban, die bestaat uit eigen partijleden. Navelstaren heet zoiets volgens mij. Laat me je erook aan herinneren dat de laatste jaren lidmaatschappen van politieke partijen drastisch zijn teruggelopen.

Vanochtend hoorde ik via BNR dat het kabinet kampt moet nog grotere tekorten door "lijken uit de kast van Zalm". Wacht even: wie ging er ook weer uit in de begroting van een wat minder voorzichtig financieel verwachtingspatroon? Wie vindt dat we rustig een half mld kunnen aangeven aan een ronduit crimineel generaal pardon? Extra geld naar OSW? Tsja, Elzenga vindt dat terecht, ik sta meer op het standpunt dat als we dan al kritiek hebben op die brug in Uruzgan we niet dat moeten inruilen om ergens anders weer de zakken van een of andere malafide "hulpverleningsorganisatie" te spekken en het geld als sinterklaas ergens anders neer te zetten.

We geven inderdaad procentueel het meeste geld ter wereld uit aan OSW. Dat mag best een keer fors gerationaliseerd worden.

Waar men nu al schreeuwt dat de uitzenddruk onder personeel en materieel een gigantische slijtage oplevert kun je natuurlijk nog wel het nodige afstoten, dan zitten we binnen de kortste keren zonder mensen en middelen. Dat is volgens mij niet het ambitieniveau dat de kiezers nastreven, maar wel de linkse partijbonzen in het Haagse, die daarbij alleen hun partijleden raadplegen.


Iris

O, dus Up or Out bedoel je zeker?
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Mikemans

Nee Iris: 'Oude dure' korporaals, manschappen en anderen ontslaan en er goedkope piepkuikentjes voor terug aannemen.

En het opgebrachte geld natuurlijk in een onderzoek naar het welbevinden onder defensiepersoneel steken, uitgevoerd door het onderzoeksbureau van ome Piet steken of van een schoolmaatje. Mischien kan er nog een communicatie adviseur bij op het ministerie van defensie á drie soldatenjaarsalarissen per maand

Iris

Hmm, ik vat de MINDEF niet... Schepen verkopen, bezuinigen hier en daar, en dan te klein defensiebudget?

Citaat van: De Telegraad=topic=10985.msg105347#msg105347 date=1176871380
Bovenop de streep door de oude toezegging komt ook nog de eis 47 miljoen euro te bezuinigen op uitvoerend personeel, wat volgens Defensie neerkomt op het schrappen van een bataljon.
Nóg een bataljon?

Dus, soldaten/korporaals ontslaan, en nieuwe werven.... ???
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

KapiteinRob

Citaat van: Kapitein Rob op 18/04/2007 | 06:43 uur
Het gaat onder meer over de vraag wie de opbrengst krijgt van de verkoop van de voormalige marinevliegbasis Valkenburg bij Leiden.

Sinterklaas? De Kerstman? Minister Koenders?

KapiteinRob

'Bos mag niet bezuinigen op Defensie'

De Tweede Kamer vindt dat het kabinet niet verder op Defensie mag bezuinigen. Een ruime meerderheid van PvdA, CDA en VVD maakt zich grote zorgen over het voornemen van minister Bos (Financiën) om een oude toezegging van extra geld voor Defensie van tafel te vegen. Gevreesd wordt voor de inzetbaarheid van de krijgsmacht.
       
In het nieuwe regeerakkoord krijgt Defensie weliswaar 250 miljoen extra toebedeeld, maar in de formatie is met geen woord gerept over het schrappen van de 370 miljoen die het vorige kabinet al beschikbaar stelde voor de aanschaf en vervanging van Chinook transporthelikopters. Voor Defensie dreigt nu een gat van 120 miljoen.
       
VVD-Kamerlid Arend-Jan Boekestijn kan zich niet voorstellen dat premier Balkenende het eens is met Bos. ,,Balkenende heeft die afspraak nota bene zelf gemaakt", reageert de liberaal, die ook van Defensieminister Van Middelkoop verwacht dat hij dit niet over zijn kant laat gaan. ,,Die kan straks anders zijn taken niet meer uitvoeren."
 
Voor CDA-Kamerlid Raymond Knops kwam de ingreep van Bos als een totale verrassing: ,,Dit is wel heel ver verwijderd van de afspraak dat er niet meer op Defensie bezuinigd zou worden", merkt hij schamper op.
       
PvdA-Kamerlid Angelien Eijssink vindt ook dat de beloftes geschonden worden: ,,Ik ga me er hard voor maken om het kabinet aan zijn afspraken te houden. Er is, zeker nu met Oeroezgan, sprake van enorme slijtage van personeel en materieel. Nieuwe bezuinigingen kunnen alleen maar gepaard gaan met lagere ambities."
       
Bovenop de streep door de oude toezegging komt ook nog de eis 47 miljoen euro te bezuinigen op uitvoerend personeel, wat volgens Defensie neerkomt op het schrappen van een bataljon.
       
Morgen hebben Bos en Van Middelkoop opnieuw overleg. Het gaat onder meer over de vraag wie de opbrengst krijgt van de verkoop van de voormalige marinevliegbasis Valkenburg bij Leiden.

Bron: De Telegraaf dd. 18-4-2007

ronjhe

#60
Citaat van: farkgoenie op 17/04/2007 | 23:07 uur
De oude stomp ziet de bui al weer hangen, dat we ge***** zullen worden staat nu al vrijwel zeker vast.
Zou kunnen. Ik ben ook niet positief. Maar ik probeer zoiets dan van een andere hoek te benaderen (al is dat voor mij als niet werkzaam bij Defensie wat makkelijker). Door een alternatief te ontwikkelen wat zowel een structureel goed georganiseerde krijgsmacht oplevert als enige bezuiniging. Dat geeft duidelijkheid en dan doe je iets met al de frustraties. Want die laten voortwoekeren is helemaal onwenselijk en kost uiteindelijk alleen maar meer geld...en levens... En met al die kennis op dit forum moet zoiets toch mogelijk zijn. Een alternatieve Defensienota... En laat ze dan maar zeggen wat daar niet aan klopt... Uit de slachtofferrol dus!!

ronjhe

Citaat van: Mourning op 17/04/2007 | 21:25 uur
Hoe debiel zijn wij hier in Nederland aan het worden eigenlijk? Waar is de verhouding Defensie-Ontwikkelingssamenwerking-BuZa? En waarom is Defensie CONTINUE de L-U-L als die verhouding wordt verandert, terwijl ze eigenlijk altijd aktief is om haar deel en meer bij te dragen? Waarom is die verhouding bij ons zo IDIOOT veel in het voordeel van Ontwikkelingssamenwerking vergeleken met de rest van zo'n beetje de GEHELE WERELD?
Er is vanuit een structurele zienswijze een goed pleidooi te houden om meer uit te geven aan ontwikkelingssamenwerking ipv defensie. Maar dan moeten ze dat ook wel doen. En dat doen ze dus niet. Waardoor het er veel meer op lijkt inderdaad dat er gewoon een spelletje ruilen en uitruilen plaats vindt, waarbij de ene partij dit kroonjuweel en de andere partij dat kroonjuweel binnen sleept van zijn verlanglijstje en de rest de klos is. BuZa is een CDA bolwerk, Ontwikkelingssamenwerking PvdA... rekensommetje snel gemaakt dus...Zonder een verhaal erachter, zonder visie en de consequenties die bij zo'n visie horen...Maar goed, visie is zowieso ver te zoeken in de politiek... en al helemaal een eenduidige...

farkgoenie

#58
Citaat van: ronjhe op 17/04/2007 | 22:55 uur
.... maar zullen we niet eerst even wachten tot de nieuwe afspraken op papier staan voor iedereen hier uit zijn vel knalt? ;)

De oude stomp ziet de bui al weer hangen, dat we ge*****zullen worden staat nu al vrijwel zeker vast.