Defensiebudget in het nauw

Gestart door -Peter-, 17/04/2007 | 07:22 uur

farkgoenie


farkgoenie

Kapitein Rob,

Ik was sarcarisch met mijn vorige postings, je hebt helemaal gelijk. Defensie wordt naar de klote geholpen door carriere jagende liegende en bedriegende politici. Ik kan mij daar erg kwaad over maken (niet dat dat zal helpen ben ik bang).

KapiteinRob

Citaat van: www.nrc.nl op 17/04/2007 | 19:44 uur
Desnoods kan Defensie meer terreinen of materieel verkopen.

Vliegbasis Leeuwarden kan nog dicht, we kunnen nog 2 M-fregatten verkopen, de onderzeedienst kan opgeheven worden, alle tanks (die de poort toch niet meer uitkomen) de deur uit, JSF cancelen, en je kan natuurlijk het personeel nog meer de laan uit schoppen of op de CAO bezuinigen.


>:(

KapiteinRob

Citaat van: farkgoenie op 17/04/2007 | 19:43 uur
Sorry, voor mijn niet politiek correcte posts, die onzinnigheid haal ik uit de dagelijkse praktijk.

Je hoeft van mij helemaal geen politiek correcte posts te plaatsen, maar als iemand roept dat STASDEF altijd voor de man/vrouw in de organisatie kiest, gaan mijn nekharen recht overeind staan. Hoeveel voorbeelden wil je hebben hoe deze functionaris het personeel helemaal geen warm hart toedraagt? Mag ik je wijzen op de CAO-loze periode die we gehad hebben, de fooien waar we mee afgescheept worden, het nu alweer CAO-loze tijdperk, de aanstaande militaire ambtenarenwet die de slaventijd weer terugbrengt, de verhuizing van defensie-onderdelen om electorale redenen, de verhoging van de FLO-leeftijd (tot 2 maal toe)? Kortom, STASDEF bewieroken om het feit dat hij immer partij voor het personeel kiest is een gotspe!

Als we dan toch geld zoeken bij defensie, kunnen we het beste STASDEF bedanken voor zijn bewezen diensten (voor vrouwen en veteranen) en zijn maandsalaris spenderen aan twee helikopterpiloten; die hebben we veel harder nodig.....

farkgoenie

Een woordvoerder van Financiën bevestigt dat het om een gat van 125 miljoen gaat, maar denkt dat er geen grote problemen met de financiering zullen zijn. Desnoods kan Defensie meer terreinen of materieel verkopen.

Tuurlijk.

Offenbach

Defensie woedend op Bos
Ruzie tussen ministers over helikopters

Door een onzer redacteuren
Den Haag, 17 april. De aanschaf van zes nieuwe transporthelikopters heeft tot een botsing binnen het kabinet geleid over de defensiebegroting.
ministers Van Middelkoop (Defensie, ChristenUnie) en Bos (Financiën, PvdA) ruziën over de wijze waarop de Chinook-helikopters moeten worden gefinancierd. Gisteren hebben beide ministers hierover met elkaar overlegd.

Bos heeft een afspraak die onder het vorige kabinet was gemaakt tussen de ministers Zalm (Financiën) en Kamp (Defensie, beiden VVD) om 370 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de vervanging en uitbreiding van het aantal Chinooks, teruggedraaid. Defensie is hier woedend over. ,,Het is een 'gouden regel' dat afspraken die in een vorig kabinet gemaakt zijn, nageleefd worden", zegt een woordvoerder van Defensie.

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet is 200 miljoen euro extra uitgetrokken voor vredesmissies en investeringen in militair materieel. Dit bedrag moet opgebracht worden door de verkoop van militaire terreinen en materiaal door Defensie. Daarnaast heeft het kabinet 250 miljoen extra toegezegd aan Defensie om operationele knelpunten op te lossen.

Volgens Defensie wil de minister van Financiën dat de aanschaf van de helikopters uit de verkoop van bezittingen wordt gefinancierd. Maar er resteert dan nog altijd een aanzienlijk tekort. Een woordvoerder van Financiën bevestigt dat het om een gat van 125 miljoen gaat, maar denkt dat er geen grote problemen met de financiering zullen zijn. Desnoods kan Defensie meer terreinen of materieel verkopen.

Defensie hoopt op ,,een bijdrage uit de stroppenpot" om de aanschaf van helikopters toch te kunnen betalen. De kwestie van de Chinooks is één van de punten die Bos moet oplossen in onderhandelingen met andere bewindslieden ter voorbereiding van de 'Voorjaarsnota', de actualisering van de rijksbegroting die in mei wordt gepubliceerd.

(www.nrc.nl)

farkgoenie

Sorry, voor mijn niet politiek correcte posts, die onzinnigheid haal ik uit de dagelijkse praktijk.

KapiteinRob

Citaat van: farkgoenie op 17/04/2007 | 19:10 uur
Gelukkig is er nog de StasDef die alhoewel geobsedeerd door zijn gender beleid (he, ben jij nog geen generaal?) altijd partij voor ons kiest.

Waar haal je die onzinnigheid vandaan?

farkgoenie

Gelukkig is er nog de StasDef die alhoewel geobsedeerd door zijn gender beleid (he, ben jij nog geen generaal?) altijd partij voor ons kiest.

farkgoenie

Prinsjes die vanaf hun fluwelen troon hun eigen koninkrijkje besturen af en toe wat roepend maar als puntje bij paaltje komt gedwee de MinDef gehoorzamen.

farkgoenie

Neemt iemand de bonden nog serieus dan? Ik al lang niet meer.

calimero

CitaatIk zou niet snel oproepen tot protesten onder Militairen, maar van die loyaliteit van de militair wordt op dit moment echt GIGANTISCH MISBRUIK gemaakt. Dat gebeurde al, maar nu gaat het wel echt bizar ver.

Bovendien mogen ambtenaren dacht ik uberhaupt niet staken ofzo, maar ik geloof dat de gewaardeerde politie en eigenlijk iedereen behalve het defensiepersoneel daar lak aan heeft.

Nu niet te vroeg in paniek raken of woede ontsteken, maar als dit ook werkelijkheid wordt dan kunnen de bonden maar beter WEL iets doen anders kunnen ze zichzelf binnenkort wel opheffen, omdat niemand hen meer serieus neemt.

Wat dacht je anders van een grootschalige ''oefening'' in Den Haag?  ;) Flink wat roadblocks op de weg richting het binnenhof en af en toe even over brullen met een F 16  ;D

Denk dat de boodschap dan wel overkomt, en het is geen staking.
Impossible only takes some minutes longer.

Mourning

Oh, en geen woord over mogelijke bezuinigingen op Ontwikkelingssamenwerking tot nog toe. Dat zou natuurlijk ook slechte publiciteit zijn voor het nieuwe kabinet en reken er maar op dat ALS dat er wel van komt dat de media er dan MASSAAL opspringt om het te veroordelen en af te keuren, etc.

Natuurlijk het klimaat voor verder hakken in Defensie is door de media al wel mooi geschapen de afgelopen anderhalf jaar...

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Echt een grof, GROF schandaal. Nou de CU mag laten zien wat ze waard is.

Ok, even dat ik het goed begrijp:

1. Eerst spreekt men af dat Defensie eenmalig E 370 mln erbij krijgt en struktureel E 250 mln. Ontwikkelingssamenwerking, waar we zo'n beetje het hoogste percentage TER WERELD uitgeven krijgt er ook een flinke duit geld bij.

2. Ontwikkelingssamenwerking meld dat zij niet meer gaat bijdragen in de kosten van vredesoperaties (best, dan ook geen gebruik meer van de transportcapaciteit van de krijgsmacht, dickheads). Dit is een tegenvaller voor de krijgsmacht zeker met Uruzgan nu.

3. Vervolgens is er bij de gezondheidszorg weer de jaarlijkse tegenvaller die dit jaar met meer dan E 1 mld wel ERG hoog is en dan is er nog het Generaal Pardon van E 500 mln.

4. Defensie moet de op papier afgesproken extra's direkt weer volledig inleveren (het eenmalige bedrag EN de strukturele verhoging) en krijgt daarboven op nog eens een FORSE bezuinigingsdoelstelling van E 500 mln, waarvan E 250 mln gaat naar BuZa (WTF???).

Dus... wel geld voor uitzendingen, maar tegelijkertijd WEER (na de Defensienota 1991, de novemberbrief 1993, de Prioriteitennota van 1994, de defensienota's van 1996 en ik meen 1998, de begroting van 2001 en die van 2003) forse bezuinigingen en met de toevoeging van "defensie expert" Bos dat de Krijgsmacht momenteel te VEEL ( :o :o :o) materieel heeft.

Wat is DIT VOOR EEN GEKKENHUIS!?? :-X

Ik zou niet snel oproepen tot protesten onder Militairen, maar van die loyaliteit van de militair wordt op dit moment echt GIGANTISCH MISBRUIK gemaakt. Dat gebeurde al, maar nu gaat het wel echt bizar ver.

Bovendien mogen ambtenaren dacht ik uberhaupt niet staken ofzo, maar ik geloof dat de gewaardeerde politie en eigenlijk iedereen behalve het defensiepersoneel daar lak aan heeft.

Nu niet te vroeg in paniek raken of woede ontsteken, maar als dit ook werkelijkheid wordt dan kunnen de bonden maar beter WEL iets doen anders kunnen ze zichzelf binnenkort wel opheffen, omdat niemand hen meer serieus neemt.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

farkgoenie

Ik hoop dat tegen die tijd ze wel een rollator vriendelijk kamp hebben opgezet in dat exotische land waar ik op mijn 60e vrede kan gaan brengen.