"Groep militairen mishandelt dakloze"

Gestart door Big IE, 16/05/2007 | 12:18 uur

boekje_pienter

Met z'n negenen tegen één zwerver: niet geschikt :mad:

A.J.

#61
OM eist 13 maanden tegen militairen

Het Openbaar Ministerie heeft vijftien maanden cel, waarvan twee voorwaardelijk, geëist tegen twee militairen. Zij zouden in 2007 een 28-jarige Eindhovense zwerver hebben afgetuigd. Justitie verdenkt ze van poging tot doodslag.

De dakloze man zou bij een groep van negen militairen hebben gebedeld om geld. De soldaten waren hier echter niet van gediend en duwden hem van zich af. Toen wilde de zwerver de militairen met een gebroken fles in het been steken, zo beweert de advocaat van de militairen.

Vier militairen kwamen al snel na de mishandeling op vrije voeten. Tegen drie anderen moet het OM nog een eis uitspreken. De vijf die wel hebben geslagen, zijn allen geschorst.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/09/om_eist_13_maanden_tegen_milit.html

Sabra

Ik hield het forum sowieso al in de gaten, dus dat gaat goed komen.... :)

gr
"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

sgt Rob

Ik hoop dat je ook in minder zwaarwegende topics actief gaat zijn...

Sabra

Citaat van: Kapitein Rob op 26/06/2008 | 20:58 uur
Citaat van: Sabra op 26/06/2008 | 20:42 uur
Even voor jullie en alle ander snel oordelende mensen van dit land

Volgens mij generaliseer je hier ten onrechte. Ik heb het topic nog eens doorgenomen en ik vind dat er vanaf het begin af aan in dit topic overwegend vragen worden gesteld en opmerkingen gemaakt die jou en 8 collega's eerder supporten dan aan het kruis nagelen! Ook het OM en Kmar krijgen er zeker van mij vaak genoeg op ons forum van langs als ze er, veelvuldig voorbarig blijkend, weer eens als de kippen bij zijn als het militairen betreft......

zeker niet bedoelt om te generaliseren, ok bedoelde over het algemeen de media en het internet en bepaalde internet fora in het bijzonder, niet zozeer dit forum , waar veel "pro" militairen komen.
"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

Sabra

#57
@Stip, dank u voor het begrip, ik ben zeker niet meer gehinderd door een geheimhoudingplicht omdat ik de dienst inmiddels vrijwillig heb verlaten, tuurlijk kunnen we en mogen we veel (ontlastende) feiten nog niet uitspreken omdat dat de rechtgang zou belemmeren
En veel hoef ik er eigenlijk niet over kwijt omdat wij er al zolang mee bezig zijn, zo vaak het verhaal al hebben verteld, er zo vaak over hebben gedroomt, het allemaal zo lang duuurt en dat we het eigenlijk gewoon een plekje willen geven.

"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

De stip

Citaat van: Sabra op 26/06/2008 | 20:42 uur
Ik ben 1 van de 9 van Eindhoven en ik zit al lang te denken om hier iets over te melden, voor de mensen die de zaak niet goed genoeg kennen kijk gerust eens op uitzendinggemist.nl voor de details!
Dus even voor de snel oordelende mensen van dit land.

Na een avondje uit eten met de hele groep 9 pax (waaronder 2 vrouwen ), zijn wij op weg naar een busje wat ons terug zou brengen naar de kazerne.
voordat we daar aankomen, worden verschillende mensen van de groep lastig gevallen door 2 zwervers, waarvan 1 redelijk agressief en erg opdringerig, deze zwervers worden echter gesommeerd "optezouten", er is nu buiten het "verbale" GEEN geweld gebruikt.
Voordat wij in de bus kunnen stappen is de tweede opdringerige zwerver terug om een van de groepsleden in zijn been te steken, de jongen die gestoken word en zijn maatje gebruiken gepast geweld om de vent te ONTWAPENEN.
Dus 2 man gebruiken (in mijn ogen terecht ) geweld.
De zwerver is niet in coma geschopt zoals in de media gestaan heeft , hij was verminderd bewust (alleen verbaal niet allert) en de dienstdoend neuroloog in het ziekenhuis gaf aan dat de zwerver een zgn "alcohol"coma had, dus verminderd bewust, niet door eventuel klappen maar door een overmatig alcohol gebruik. De man is naar huisgestuurd met een doosje paracetemol

De minister heeft ons voordat er mensen uberhaupt waren gehoord al veroordeeld en mede door zijn uitspraken zijn de "wilde" verhalen in de media gekomen.
Ik was er die avond dus bij, heb geen geweld toegepast maar wel een aantal dagen mogen zitten bij de kmar en in het MPC, ik was erbij hoorde bij de groep en dan hang je !!! ondanks je perfecte staat van dienst en 5 uitzendingen, altijd goed burger geweest en altij gedient voor je land.
De Landmacht heeft ons gelukkig altijd wel gesteunt, zij hebben ons ver en gehoord en uiteindelijk besloten dat er zelfs bestuursrechtelijk geen maatregelen genomen worden, dus zelfs geen douw!!

Ik wil er niet te veel meer overkwijt het houd ons al te lang bezig,
Ik zal dan ook blij zijn ALS er uiteindelijk een rechtzaak komt, dan kunnen wij echt ons verhaal vertellen voor de rechter en voor Nederland.

en mensen oordeel niet te snel en geloof de media zeker niet altijd.........


gr

Sabra


Sabra,

Indien je inderdaad 1 van de 9 bent dan is dit forum wellicht een prima uitlaatklep. Ik ben net met FLO en was de CSM van Eric O. tijdens het schietincident en heb een redelijk beeld hoe een individuele militair zich voelt als hij of zij betrokken raakt in een "grote" zaak waarin je een pion wordt op een politiek schaakbord.  Indien je niet gehinderd wordt door een geheimhoudingsplicht of een bepaalde mate van terughoudendheid vanwege juridische procedures dan kan je hier op het forum zeker je verhaal kwijt.


sgt Rob

Citaat van: Sabra op 26/06/2008 | 20:42 uur
Na een avondje uit eten met de hele groep 9 pax (waaronder 2 vrouwen ), zijn wij op weg naar een busje wat ons terug zou brengen naar de kazerne.
voordat we daar aankomen, worden verschillende mensen van de groep lastig gevallen door 2 zwervers, waarvan 1 redelijk agressief en erg opdringerig, deze zwervers worden echter gesommeerd "optezouten", er is nu buiten het "verbale" GEEN geweld gebruikt.
Voordat wij in de bus kunnen stappen is de tweede opdringerige zwerver terug om een van de groepsleden in zijn been te steken, de jongen die gestoken word en zijn maatje gebruiken gepast geweld om de vent te ONTWAPENEN.
Dus 2 man gebruiken (in mijn ogen terecht ) geweld.







Respect, ik zou hetzelfde doen, denk ik  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Sabra op 26/06/2008 | 20:42 uur
Even voor jullie en alle ander snel oordelende mensen van dit land

Volgens mij generaliseer je hier ten onrechte. Ik heb het topic nog eens doorgenomen en ik vind dat er vanaf het begin af aan in dit topic overwegend vragen worden gesteld en opmerkingen gemaakt die jou en 8 collega's eerder supporten dan aan het kruis nagelen! Ook het OM en Kmar krijgen er zeker van mij vaak genoeg op ons forum van langs als ze er, veelvuldig voorbarig blijkend, weer eens als de kippen bij zijn als het militairen betreft......

Sabra

#53
Ik ben 1 van de 9 van Eindhoven en ik zit al lang te denken om hier iets over te melden, voor de mensen die de zaak niet goed genoeg kennen kijk gerust eens op uitzendinggemist.nl voor de details!
Dus even voor de snel oordelende mensen van dit land.

Na een avondje uit eten met de hele groep 9 pax (waaronder 2 vrouwen ), zijn wij op weg naar een busje wat ons terug zou brengen naar de kazerne.
voordat we daar aankomen, worden verschillende mensen van de groep lastig gevallen door 2 zwervers, waarvan 1 redelijk agressief en erg opdringerig, deze zwervers worden echter gesommeerd "optezouten", er is nu buiten het "verbale" GEEN geweld gebruikt.
Voordat wij in de bus kunnen stappen is de tweede opdringerige zwerver terug om een van de groepsleden in zijn been te steken, de jongen die gestoken word en zijn maatje gebruiken gepast geweld om de vent te ONTWAPENEN.
Dus 2 man gebruiken (in mijn ogen terecht ) geweld.
De zwerver is niet in coma geschopt zoals in de media gestaan heeft , hij was verminderd bewust (alleen verbaal niet allert) en de dienstdoend neuroloog in het ziekenhuis gaf aan dat de zwerver een zgn "alcohol"coma had, dus verminderd bewust, niet door eventuel klappen maar door een overmatig alcohol gebruik. De man is naar huisgestuurd met een doosje paracetemol

De minister heeft ons voordat er mensen uberhaupt waren gehoord al veroordeeld en mede door zijn uitspraken zijn de "wilde" verhalen in de media gekomen.
Ik was er die avond dus bij, heb geen geweld toegepast maar wel een aantal dagen mogen zitten bij de kmar en in het MPC, ik was erbij hoorde bij de groep en dan hang je !!! ondanks je perfecte staat van dienst en 5 uitzendingen, altijd goed burger geweest en altij gedient voor je land.
De Landmacht heeft ons gelukkig altijd wel gesteunt, zij hebben ons ver en gehoord en uiteindelijk besloten dat er zelfs bestuursrechtelijk geen maatregelen genomen worden, dus zelfs geen douw!!

Ik wil er niet te veel meer overkwijt het houd ons al te lang bezig,
Ik zal dan ook blij zijn ALS er uiteindelijk een rechtzaak komt, dan kunnen wij echt ons verhaal vertellen voor de rechter en voor Nederland.

en mensen oordeel niet te snel en geloof de media zeker niet altijd.........


gr

Sabra





"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

Enforcer

#52
Het hele verhaal:

Militairen voelen zich verraden door minister
ANP
gepubliceerd op 25 juni 2008 08:41, bijgewerkt op 08:41

HILVERSUM - Drie militairen die verdacht worden van mishandeling van een zwerver zijn opgestapt bij Defensie, omdat ze zich onheus behandeld voelen bij verhoren door de Marechaussee, ze zich in de steek gelaten voelen en ze geen vertrouwen hebben in minister Eimert van Middelkoop (Defensie). Een aantal anderen twijfelt nog. Dat heeft advocaat Michael Ruperti dinsdag gezegd in televisieprogramma Nova.

De zaak tegen de militairen loopt al sinds 16 mei vorig jaar. Toen raakten zij op het stationsplein in Eindhoven slaags met een zwerver. Deze zou daardoor in coma zijn geraakt. Minister Van Middelkoop sprak de dag daarna al van 'laf' en 'zeer verwerpelijk gedrag' en zei dat hij hoopte op een 'passende straf', terwijl het onderzoek nog niet was afgerond.

Tijdens verhoren van de marechaussee kregen de militairen te horen dat de zwerver op sterven lag, terwijl de man de volgende dag al volledig bij bewustzijn was en een volledige verklaring had afgelegd, aldus Ruperti. Volgens de raadsman blijkt uit het verhoor van de dienstdoende neuroloog dat de man alleen last had van een kleine verwonding en dat de comateuze toestand van de man was veroorzaakt door zijn eigen alcoholgebruik.

Twee militairen vertelden in Nova dat ze zich wel gesteund voelden door hun eigen commandanten. 'Hun oordeel was dat ik naar hun inzien op de juiste manier heb gehandeld, maar uiteindelijk moet de rechter beslissen', zei korporaal Roli Watamaleo. 'Zij gaven ons het voordeel van de twijfel', zei sergeant Michel Goudappel. Goudappel wil desondanks niet meer voor Defensie werken. 'Dit was gewoon de druppel. Ik kan niet meer voor deze minister naar het buitenland. Ik kan niet meer voor hem een kogel opvangen, omdat ik geen vertrouwen heb in deze minister.'

Defensie stelt dat de minister afging op de woorden van de politie en dat hij wangedrag in algemene zin veroordeelde.

De zaak tegen in totaal vijf militairen gaat op 12 november door. De militairen zijn 22, 23, 24, 30 en 32 jaar oud en allen gelegerd in Oirschot. Vier andere militairen, onder wie twee vrouwen die destijds bij het incident betrokken waren, worden niet verder vervolgd.



De eigen werknemers niet op hun woord geloven, maar vooral de politie?! Het OM die er de laatste jaren de hand in heeft om bepaalde zaken anders voor te stellen zoals ze zijn. Moord in park in Schiedam, Moord in Putten, verpleegster in Den Haag (?), (opzettelijke?) dodelijke brand in Brabant (?). Moet ik nog even doorgaan? Schijnbaar ben je als verdachte militair ook meteen veroordeeld door een bevooroordeelde.

Of is het zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten (werknemers)?

De stip

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1034868.ece/Militairen_voelen_zich_verraden_door_minister?source=rss

Uiteindelijk wat minder gemotiveerde militairen. Oprechte verontwaardiging of een gerechtvaardigd argument om defensie de rug toe te keren?


Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 24/07/2007 | 03:07 uur
Citaat van: ANP op 23/07/2007 | 13:07 uur
Onder de getuigen zijn enkele marechaussees die de militairen hebben gehoord.

Volgens mij ben je dan geen getuige....... ;)

De opsporingsambtenaar, in dit geval de marechaussee, legt zijn verhoor van de verdachte(n), aangever, getuige(n) en/of zijn bevindingen vast in een op ambtseed of ambtsbelofte opgemaakt proces-verbaal. Dit proces-verbaal is in een strafproces een van de belangrijkste bewijsmiddelen. Het kan voldoende zijn om het bewijs van het ten laste gelegde feit te leveren. (Ziet een agent dat je door rood bent gelopen, dan is zijn waarneming voldoende voor het bewijs, in zo verre gaat het adagium: een getuige is geen getuige niet op voor opsporingsambtenaren.) In dit geval kan de marechaussee bijvoorbeeld zijn bevindingen (ter plaatse, bijvoorbeeld) of de wijze waarop een militair is verhoord, hebben vastgelegd in een proces-verbaal. Dat moet controleerbaar (toetsbaar op feiten, maar zijn feiten wel altijd feiten?) zijn voor de rechter, het OM en de verdediging. De marechaussee kan daarmee als getuige worden aangemerkt en worden opgeroepen te getuigen, hetgeen in beginsel voor een ieder, daartoe opgeroepen, wettelijk een verplichting is.


Lex

Citaat van: Kap Rene op 24/07/2007 | 22:38 uur
Lex, Je hebt helemaal gelijk, maar wie controleert Vereniging van Journalisten, wat doet deze met media verhalen die niet waar zijn. Dit is het punt wat ik duidelijk wil maken.
Ergens staat in mijn gehegen gegrift dat zij gecontroleerd worden door de "Raad voor de Journalistiek'.
Als voorbeeld voor een journalist/krant, zie: http://www.villamedia.nl/n/nvj/docs/statuutdagblad.shtm
Maar we beginnen hiermee off-topic te geraken.

Poema

Lex,


Je hebt helemaal gelijk, maar wie controleert Vereniging van Journalisten, wat doet deze met media verhalen die niet waar zijn. Dit is het punt wat ik duidelijk wil maken.