NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Lex

Citaat van: Flyguy op 08/01/2014 | 19:16 uur
Wanneer gaat er weer een schip naar de West? Een OPV als ik het mij goed herinner?
Zr.Ms. Zeeland zal deze maand afreizen richting de West.

Flyguy

Citaat van: Lex op 08/01/2014 | 19:14 uur
Dank. Goed zicht op de Flotation Gear.  ;D
Is wel handig, gezien de taak die ze krijgt.  ;)

Wanneer gaat er weer een schip naar de West? Een OPV als ik het mij goed herinner?

Lex

Dank. Goed zicht op de Flotation Gear.  ;D

Flyguy

#892
Foto erbij?

(rechtsclick op in new tab voor volledige grootte)
CitaatVandaag vertrekt een Cougar vanuit Antwerpen per schip naar de West. Het Defensie Helikopter Commando (DHC) heeft nog niet alle NH90's en bijbehorende flightcrews en kan daarmee dus niet continu in de Cariben zijn. De Cougar, ook van DHC, biedt uitkomst! Van 10 februari tot 30 november neemt de Cougar-bemanning de taken waar.

Van de klu facebookpagina.


Goede zaak, die Cougars zijn toch nog erg nuttig. Hopelijk gaan ze allen uit de verkoop.

Lex

Volgens een Tweet van DHC is vandaag een Cougar (S457) via de haven van Antwerpen verscheept naar Curaçao.

Lex

#890
Drone ingezet tegen overvallen op Curaçao  

WILLEMSTAD -
Nederland stuurt een onbemand vliegtuigje naar Curaçao. De drone moet in de eerste drie maanden van 2014 iets doen tegen een golf overvallen. Dat heeft het Openbaar Ministerie op Curaçao zondag laten weten.

Het onbemande toestel is een Raven van het ministerie van Defensie. Het vliegtuigje moet overvallers volgen vanuit de lucht, zodat agenten meer kans hebben om ze op te pakken. Volgens het OM is er een piek in het aantal roofovervallen rond het carnaval op Curaçao, dat dit jaar begin maart wordt gehouden. Het is niet bekend waarom uitgerekend die periode geliefd is bij overvallers.

Met het onbemande vliegtuigje komt ook een team van Defensie mee, die de Raven gaat bedienen. Het OM laat weten dat de inzet van de drone alleen is toegestaan onder autorisatie van het Openbaar Ministerie.

Naar verluidt heeft Caracas al om tekst en uitleg gevraagd, omdat de Raven ook gebruikt kan worden voor spionage doeleinden. Woordvoerder Norman Serphos laat desgevraagd weten dat de bediening weliswaar door Defensie wordt gedaan, maar dat het OM vernatwoordelijk is voor de operatie. Daaraan zijn strenge regels verbonden; een daarvan is dat de drone niet buiten de territoriale wateren van Curaçao mag vliegen. Nederland assisteert Curaçao met de Raven voor de komende drie maanden, daarna wordt de inzet geëvalueerd.

Deze maand komen de ministers van Justitie van het Koninkrijk naar Curaçao voor het vierlanden justitieel overleg. Curaçao heeft eerder via zijn minister al laten weten nog meer hulp van Nederland te vragen in het kader van de criminaliteitsbestrijding.

Persbureau Curaçao,
5 januari 2014, 16:21 uur

Flyguy

Citaat van: guest1400 op 02/01/2014 | 21:07 uur
waarom zitten we daar uberhaupt nog steeds? die mariniers en dat compagnie op curacao hadden allang teruggetrokken kunnen worden. Kosten klauwen vol met geld die elders wel beter besteed kunnen worden :glare:
Ja joh, het is ook niet onze verantwoordelijkheid.  :crazy:

guest1400

waarom zitten we daar uberhaupt nog steeds? die mariniers en dat compagnie op curacao hadden allang teruggetrokken kunnen worden. Kosten klauwen vol met geld die elders wel beter besteed kunnen worden :glare:

Lex

Politie: hulp militairen NL niets te maken met terrorisme

CURAÇAO – Het politiekorps van Curaçao ontkent dat de militaire bijstand op oudejaarsavond iets te maken zou hebben gehad met terrorisme. Diverse media berichtten dat er een terreurdreiging zou zijn. Volgens het korps was daarvan geen sprake, al zijn er wel maatregelen getroffen uit voorzorg.

Waar de militaire bijstand wel mee samenhing, licht de politie niet toe. Verdere mededelingen wil het korps niet doen.

Dangelo D.

In de politiecel in Barber, die op oudejaarsavond militaire bewaking genoot, zit Dangelo D. vast. Voor het leven van deze verdachte in de zaak-Wiels wordt gevreesd. Eerder hing Luigi Florentina alias Pretu zich op in hetzelfde politiebureau.

02-01-2014 9:06
Versgeperst.com

Lynxian

Opmerkelijk bericht. Dit soort assistentie zou in Nederland toch wel voor enige ophef zorgen, maar in andere gebieden van het koninkrijk gaat het er blijkbaar toch ietsjes anders aan toe.

Lex

Nederlandse militairen gewapend op straat bij Barber

WILLEMSTAD – Nederlandse militairen hebben op oudejaarsavond gewapende assistentie verleend aan het politiekorps van Curaçao. Daartoe werd besloten in een overleg tussen premier Ivar Asjes, Gouverneur Lucille George Wout en brigadegeneraal Dick Swijgman.

Een woordvoerder van de Kustwacht bevestigt dat militairen van het 17e Pantserinfanteriebataljon uit Oirschot wegversperring met prikkeldraad hebben geïnstalleerd op de toenaderingswegen naar Barber, een plaatsje ten westen van Willemstad.

Defensie laat weten vooralsnog niets te kunnen zeggen over de aard en achtergronden van de hulp aan het politiekorps van Curaçao. Ook de politie en de minister van Justitie van Curaçao doen verder geen mededelingen.

Lokale media berichten dat de militaire assistentie zou gaan om het politiebureau van Barber. Dat wordt momenteel bewaakt door een arrestatieteam van de politie. Voor zover bekend zit één van de verdachten van de moord op Helmin Wiels, Dangelo D. daar vast. Tijdens de eerste rechtszitting in december maakte het Openbaar Ministerie duidelijk dat voor zijn leven gevreesd wordt als hij zou worden overgeplaatst.

In september hing Luigano Florentina, alias Pretu zich op in een politiecel van het bureau Barber. Hij was ook verdachte in de moordzaak op Wiels en was net overgeplaatst van de zwaarbewaakte marinekazerne in Suffisant.

Persbureau Curaçao
woensdag 01 januari 2014 14:33

Harald

Citaat van: Flyguy op 17/12/2013 | 16:42 uur
Volgens mij hebben we een chronisch tekort aan maritieme helikopters.  :hrmph:

Gaat dat ooit nog opgelost worden, hebben we aan 20 NH90s genoeg?


nee, volgens mij hebben we te weinig helicopters, zowel voor de KM als voor de KL, daarom zijn de ambitie's en inzetmogelijkheiden naar beneden bijgesteld
Daarom is ook een taak van de KD komen te vervallen, namelijk : eenheden met helicopters van schepen aan land brengen

Flyguy

Volgens mij hebben we een chronisch tekort aan maritieme helikopters.  :hrmph:

Gaat dat ooit nog opgelost worden, hebben we aan 20 NH90s genoeg?

StrataNL

#882
In de antwoorden op de 13e jaarreportage van de NH90 lees ik het volgende:

"Op dit moment worden de mogelijkheden onderzocht om in 2014 buitenlandse boordhelikopters aan boord van het stationsschip te detacheren. Indien dit kan, zullen de toestellen daar opereren gedurende de perioden dat de stationsschepen actief zijn. De twee helikopters van de Kustwacht in het Caribisch gebied zullen in 2014 minstens twee maal drie weken op Sint Maarten worden gedetacheerd.
...
"Canada, Portugal, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (US Navy en US Coastguard) zijn per brief verzocht om ondersteuning in 2014. Defensie is nog in gesprek met Spanje en de US Coastguard. De overige landen hebben laten weten geen capaciteit beschikbaar te kunnen stellen."

Ik vermoed zomaar een USCG heli? Tijdens de West deployment van de Holland is deze ook aan boord geweest. En i.c.m. het boardingteam wat standaard meegaat... Zou mooi zijn, scheelt NL immers weer een schaarse NH90.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Elzenga op 13/12/2013 | 21:34 uur
Landen op een bewegend schip lijkt mij niet hetzelfde als op een vast platform. Ik weet niet of dat nu in de training e.d. opgenomen zal worden.
én, net zoals Strata ook al zegt, een boordheli betekend meer dan opstijgen en/of landen..... Hoe zit het met de communicatie, de samenwerking met het schip, de procedures, etc. etc..
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל