NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Lex

De NH-90 die met Zr.Ms. Amsterdam mee zal gaan, is N-233. Het is een FOC, afgeleverd in de laatste week van juni 2013.

Lex

Zr Ms Amsterdam met NH90 naar de West

Den Helder - De nieuwe maritieme helikopter NH90 wordt voor het eerst in de West ingezet vanaf de Zr. Ms. Amsterdam. Het bevoorradingsschip vertrekt zondag 11 augustus voor vier maanden naar het Caribische Gebied.

De Amsterdam wordt als stationsschip ingezet voor de onderschepping van drugstransporten, ondersteuning van de Kustwacht en het leveren van militaire bijstand, zoals humanitaire ondersteuning na eventuele passage van een orkaan.

Het schip heeft een bemanning van 130 mannen en vrouwen en vaart onder leiding van kapitein-luitenant-ter-zee Hans Veerbeek. Naast het uitvoeren van haar taken als stationsschip, is het in staat om schepen op volle zee van brandstof en goederen te voorzien. Zr. Ms. Amsterdam is het tweede schip van waaraf de NH90 operationeel wordt ingezet. Eerder vloog al een NH90 mee tijdens een anti-piraterijmissie voor de kust van Somalië.

NH90
De kracht van de NH90 ligt in de uitstekende sensoren waarmee de helikopter heel nauwkeurig de omgeving in kaart kan brengen. De helikopter is onder meer uitgerust met een warmtebeeld infraroodcamera en speciale radar- en peilapparatuur. Daarnaast zal de NH90 boardingoperaties ondersteunen en kan ze worden ingezet voor eventuele zoek- en reddingsacties en medische evacuaties.

Zr. Ms. Amsterdam zal na haar oversteek conform planning op 26 augustus de haven van Willemstad Curaçao binnenlopen. Daarmee lost ze Zr. Ms. Holland af, die de afgelopen vier maanden als stationsschip fungeerde. In deze periode wist zij vier drugstransporten succesvol te onderscheppen.

Den Helder Actueel,
08-08-2013 11:07

dudge

Citaat van: Ace1 op 07/08/2013 | 21:48 uur
Van mij mogen de Mariniers de collega's van de LMB flink laten zweten tijdens een oefening en de crew van de Pelikaan mag mij de colega's mee op zee nemen en dan naar een stromachtig gebied varen. :devil:

Waarom dat dan?

En ja, zweten zullen ze, en flink ook!

Ace1

Citaat van: Flyguy op 07/08/2013 | 19:37 uur
Is Curacao nu van de 11 LMB ofzo?  ;)

Van mij mogen de Mariniers de collega's van de LMB flink laten zweten tijdens een oefening en de crew van de Pelikaan mag mij de colega's mee op zee nemen en dan naar een stromachtig gebied varen. :devil:

Flyguy

Is Curacao nu van de 11 LMB ofzo?  ;)

Lex

Landmacht wisselt collega's af in de West

Een 101-koppige eenheid van 11 Luchtmobiele Brigade ondersteunt vanaf vandaag de Commandant der Zeemacht in het Caribisch gebied. De militairen nemen op Curaçao de taken over van hun collega's van 13 Infanteriebataljon.
De militairen van 11 Infanteriebataljon Luchtmobiel 'Grenadiers en Jagers' vertrokken gisteren vanaf Vliegbasis Eindhoven. Als Compagnie in de West ondersteunen de infanteristen de civiele autoriteiten in het Caribisch gebied wanneer het bijvoorbeeld wordt getroffen door een orkaan of andere ramp. Ook verlenen ze bijstand als demonstraties uit de hand lopen. Ceremoniële taken behoren eveneens tot hun werkpakket. De compagnie onder leiding van kapitein Marcel Krul wordt 4 maanden gestationeerd op marinebasis Parera op Curaçao.

MINDEF,
6 augustus 2013, 16.40 uur

Ace1

Citaat van: bertje op 31/07/2013 | 20:17 uur
wat is de relatie tussen kustwacht en marine, of is de kustwacht een onderdeel van de marine of van de douane en dan speciaal in de west ?

De kustwacht valt onder de Marine in de west.

bertje

wat is de relatie tussen kustwacht en marine, of is de kustwacht een onderdeel van de marine of van de douane en dan speciaal in de west ?

KapiteinRob

Make my day; nog veel beter dan de ooit door mij voorgestelde optie van een aantal nieuwe cutters voor (onder meer) de west ipv die OPV's....

Poleme

#796
Ja, was de keuze voor een 3.750 ton ca. 117 miljoen Euro kostende, groot en log monster wel de juiste keuze voor Maritime Security Operations in vaak ondiepe littorale wateren?
Is het niet beter om te kiezen voor een vloot kleine, snelle, modulaire, deels deelse en goed bewapende schepen, die opereren met behulp van Network Enabled Capabilities.  EN dan denk ik niet aan gezamenlijke command & control systemen zoals Link 11, 16 en 22.  Maar aan een NEC stelsel zoals het Cooperative Engagement Capabillity systeem.  Bij CEC en ook het Zweedse interservice NEC systeem wordt in realtime nauwkeurige data uitgewisseld, die in tegenstelling tot Link 11, 16 en 22 voor de vuurleiding kan worden gebruikt.  Voor de onderschepping van go-fasts kan je zo bepalen, welk schip in de beste positie is om deze te stoppen.  Een CEC kan een Wolf Pack aan littorale marine schepen effectiever en minder kwetsbaar maken in een laag tot hoog intensief conflict.

Stel je eens voor, we bouwen een vloot patrouille schepen dat in kalm water maximaal 47 knopen - 87 km/u haalt.  En stel dat dit schip in sea state 4 / 1,25 - 2,5 meter hoge golven nog steeds 25 knopen - 46 km/u haalt.  En mocht er een demarrage nodig zijn om een go-fast te pakken te nemen, dan kan dit schip een maximale vaart van 51 knopen - 94 km/u in 2,4 meter hoge golven halen.

lengte over alles: 27 meter
max. bredte      : 12,30 meter
max. diepgang   :  0,74 meter !
tonnage           :  79,25 ton
nuttige lading oppervlakte: 185,4 vierkante meter
bemanning + opstappers  :  3 + 10 standaard
Inzetbaar t/m seastate 5.  Daar boven is problematisch, een zwak punt van dit schip.
bereik               :  meer dan 550 zeemijlen - 1.019 kilometer
voorstuwing: 4x 1.450 pk C32 Caterpillar diesels
Kan 1 RHIB van 11 meter meenemen, die gelanceerd / opgepikt worden zoals bij de Holland klasse.  En is in staat tot lancering en ontvangst van ScanEagle UAV's.
zie: http://www.mshipco.com/military_m80.html
aanschaf prijs: USD 6 miljoen / 4,7 miljoen Euro, ruw afgerond: EUR 5 miljoen.
constructie materialen: koolstof-, aramide- (Kevlar, Twaron) en glasvezels,  Dyneema.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Lange achtervolging leidt tot aanhouding Go-fast

CURAÇAO – De Kustwacht Caribisch Gebied, de Franse Douane en Gendarmerie hebben deze week een verdachte go-fast aangehouden op het Franse deel van St Maarten. Het vaartuig werd door een patrouillevliegtuig van de Kustwacht gespot, waarna een achtervolging in gang werd gezet.

Het stationsschip Zr.Ms. Holland positioneerde zich voor een onderschepping met haar snelle FRISC. Na een snelle en langdurige achtervolging door de FRISC vluchtte de go-fast via de territoriale wateren van Anguilla naar het Franse deel van Sint Maarten.

Inzittenden ontsnapt
Daar werd het vaartuig opgewacht door de inmiddels gealarmeerde Super RHIB van het steunpunt Sint Maarten. Na een korte interactie op het water zag de go-fast kans te ontsnappen en Simpson Bay in te vluchten. Enkele minuten later werd het daar leeg aangetroffen door de bemanning van de FRISC interceptor. De inzittenden waren ontsnapt met behulp van een klaarstaande voertuig. De bemanning van de Super RHIB en de FRISC hebben op verzoek van de Franse douane en Gendarmerie ter plekke assistentie verleend. De Franse autoriteiten hebben de zaak in onderzoek.

Versgeperst,
30-07-2013 11:23

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 19/06/2013 | 07:22 uur
Een kleine rol lijkt mij, o.a. door:
:angel:

Ja oke. Ik bedoelde meer wat betreft het opsporen van de balen met infrarood (gatekeeper).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Strata op 18/06/2013 | 23:02 uur
Ben benieuwd welke rol de I-mast heeft gespeeld.
Een kleine rol lijkt mij, o.a. door:

CitaatPatrouillevliegtuigen van de Amerikaanse kustwacht en de Amerikaanse Customs and Border Protection detecteerden woensdagnacht een verdachte go-fast op de Caribische Zee.
:angel:

StrataNL

De FRISC is goed bezig daar, ja hoe willen ze het anders doen. De ribs zijn daar te klein en te langzaam voor.

Ben benieuwd welke rol de I-mast heeft gespeeld.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob

Ik vraag me af hoe een OPV zonder heli een go-fast tot stoppen krijgt. FRISC?