NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Laurens


cabez

Mariniers betrapt met drugs AMSTERDAM -  Volgens de Antilliaanse krant Amigoe zijn vier Nederlandse mariniers op Aruba aangehouden wegens drugsbezit. Een van hen werd op 4 maart gearresteerd omdat hij cocaïne bij zich had tijdens een receptie aan boord van het fregat Hr. Ms. Van Speijk.
De marinierskazerne in het plaatsje Savaneta op Aruba is er juist om drugssmokkel tegen te gaan.

Het viertal is teruggestuurd naar Nederland en moet zich voor de militaire rechter verantwoorden.

Bron:Telegraaf





Lex

Landmachtcompagnie oefent op Aruba

De op Curaçao geplaatste compagnie van de Koninklijke Landmacht heeft vorige week op Aruba op compagniesniveau geoefend. In de fysiek zware oefening kwamen aspecten als klimmen, kaart- en kompas lezen en lange marsen voorbij. De climax van de oefening was een aanval op een vijandelijke locatie.

Verplaatsen in het nog onbekende grimmige terrein van Aruba, vergde voor de 3 pelotons van de Apha Compagnie van het 45 Pantserinfanteriebataljon van 43 Gemechaniseerde Brigade de nodige inspanning.

Afzien
"Dit is pittiger dan in Nederland", verteld plaatsvervangend groepscommandant korporaal Tiemen Post. "In Nederland verplaatsen we ons over het algemeen meer met voertuigen. Hier doen we bijna alles te voet. Nu kunnen we deze vaardigheid mooi scherpslijpen onder deze zware omstandigheden." De oefening van de compagnie is nog niet ten einde. De pelotons keerden afgelopen maandag met het ondersteuningsvaartuig Hr. Ms. Pelikaan terug op Curaçao en gingen direct het veld in om de compagniesoefening, onder andere samen met de Arubaanse Militie, deze week af te ronden.

Mariniers
De mariniers van de op Aruba gestationeerde 32 Infanteriecompagnie verzorgden het oefenscenario en leverden ondersteuning. Door hun jarenlange ervaring en expertise met de lokale omstandigheden wisten zij een uitdagende oefening voor hun landmachtcollega's voor te bereiden.

MINDEF, 10 maart 2010, 17.25 uur

Lex

Landmacht in de West getraind door marine

In de Fuikbaai van Curaçao kreeg de landmachtcompagnie in de west een speciale training in het veilig werken met diverse vaartuigen van het bootpeloton in het Caraïbisch Gebied. De compagnie werd hierbij ondersteund door de Koninklijke Marine.

Peddelend in rubberboten legden de militairen een parcours over zee af. Aansluitend werden in diverse groepen de bootdrills beoefend. Daarbij lag de nadruk op veiligheid, borging van wapens, uitrusting en positie in de boten. Natte kisten en doorweekte gevechtspakken werden hierbij niet geschuwd.

Intensief trainingsprogramma
De landmacht militairen doorlopen tijdens hun 4 maanden durende roulatieperiode in het Caraïbisch Gebied een afwisselend trainingsprogramma. De intense samenwerking met de marine biedt daartoe veel mogelijkheden. Bootdrills, compagnietrainingen op oefengebied Wacawa, gevechtsopleidingen, schietopleidingen en praktijktrainingen in het 'beteugelen van woelingen' zijn onderdelen uit het programma.

Opdracht en taken
De landmachteenheden ondersteunen de hoofdtaken van de Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch Gebied: van de territoriale verdediging van de Nederlandse Antillen en Aruba, handhaving van de internationale rechtsorde, tot het verlenen van bijstand aan de lokale autoriteiten.

Naast de operationele taken wordt de compagnie ook ingezet voor ceremoniële taken, zoals bij de Opening van de zitting der Staten, Koninginnedag en Dodenherdenking.

MINDEF, 9 februari 2010, 9.43 uur

hdevreij

Citaat van: A.J. op 30/12/2009 | 12:34 uur
Citaat van: hdevreij op 30/12/2009 | 12:19 uur
Ik moet straks e.e.a gaan uitleggen op de radio voor onze uitzending richting de Antillen :crazy:

Ik neem aan dat je een radio-uitzending bedoelt, maare veel succes! :lol:

Idd, radio-uitzending. Een echte (pers)uitzending lijkt me ook niet verkeerd, maar we hebben al een vaste correspondent op Curacao die momenteel op vakantie is (en ik ben er werksgewijs al eens geweest (oefening Joint Caribbean Lion 06)). Enfin, voor ons nukubu's  is die kwestie van sergeanten, korporaals en het Gouden Bal op Parera lastig uit te leggen....

(zeer) ex-sergeant, pardon, dpl wachtmeester De Vreij

A.J.

Citaat van: hdevreij op 30/12/2009 | 12:19 uur
Ik moet straks e.e.a gaan uitleggen op de radio voor onze uitzending richting de Antillen :crazy:

Ik neem aan dat je een radio-uitzending bedoelt, maare veel succes! :lol:

hdevreij

Ik moet straks e.e.a gaan uitleggen op de radio voor onze uitzending richting de Antillen :crazy:

Elzenga

Citaat van: Lex op 29/12/2009 | 19:10 uur
In een "ver" verleden, ben ik regelmatig (in diverse rangen v/d KM) te gast geweest bij verschillende KMD'n, zowel binnen de BV-NL als daarbuiten. Ik heb, op een keer na, nooit problemen ondervonden. Die ene keer was in Brockzetel, waar geen accomodatie on base beschikbaar was, en we dus op kosten van Duitsland in een hotel werden ondergebracht.
Vwb de accomodatie binnen de BV-NL (als KPL - KM) werd ik door de KL in Stroe en 't Harde ondergebracht bij de O.off'n. Dat geschiedde ook bij het toenmalige CTL in Zeist.
Het is jammer dat dit soort "futiliteiten" zo'n gevolg hebben. In '94 v/d vorige eeuw is er een rapport geschreven over gelijktrekking van de rangen binnen de NL Krijgsmacht. Helaas is deze (door de KM) afgeschoten.
En nog steeds zijn er geen "lessons learned".
Het wordt tijd dat de CDS laat zien wie er de baas is, opdat dit "gelul" eens en voor altijd passé is.
precies...en anders de Minister en politiek...dit is toch te gek voor woorden!!...  :mad:

KapiteinRob

Citaat van: ref dagblad op 30/12/2009 | 00:18 uur
Behalve de rangsongelijkheid – een sergeant bij de marine is hoger in rang dan een gewone sergeant bij de landmacht – is ook ruimtegebrek in het onderofficierenverblijf volgens een woordvoerder van de marine reden voor het strikte deurbeleid. Een sergeant bij de marine is even hoog als een sergeant eerste klasse bij de landmacht. Een 'gewone' sergeant bij de landmacht heeft geen evenknie bij de marine.

En een marinekorporaal (OR4) is lager in rang dan een KL-sergeant (OR5). Verder is ruimtegebrek in een verblijf een reden te absurd om serieus te nemen. Op de LPD's is het onderofficiersverblijf ook te klein voor alle onderofficieren als er een bataljon mariniers ingescheept is. En om het op het topic te betrekken; de Gouden Bal op MBPARERA is groot genoeg om die paar KL-sergeanten van de compagnie toe te laten. Het is gewoon te zot voor woorden wat hier gebeurt. Maar ik ben benieuwd wat de CDS hier aan denkt te (kunnen) doen, want als hij denkt het probleem even op te kunnen lossen......

Trouwens, erg grappig dat er wordt gewezen op de NATO-rangen zoals omschreven in STANAG 2116. Want hoe krijgt men het voor elkaar om te vinden dat de marinekorporaal (OR4) gelijkgesteld is aan een KL-sergant (OR5) terwijl men twee trappen hoger in voornoemde STANAG de KM-SMJR (OR7) gelijk ziet staan aan de KL-Sm (OR7) terwijl de KM vindt dat deze KM-SMJR (OR7) hetzelfde werk moet doen in paarse organisaties als de KL-Aoo (OR8)? Van wat ik er van begrepen heb hulde aan de KM-advocaat van de afdeling Juridische Dienstverlening die dit bij de rechter recht heeft kunnen praten en kans heeft gezien mijn collega's af te laten druipen. Nu begint het gelazer door de absurde KM-opstelling en haar creatieve regelgevinginterpretatie, die ik als administratief redelijk onderlegde vlootbaal niet kan volgen, weer; ik ken een paar collega's die n.a.w. met bovengemiddelde belangstelling de zaak zullen volgen....

KapiteinRob

AJ, ik ben het volkomen met je eens. Maar de KM is gewoon bijzonder eigenwijs en star in deze materie. Extra probleem is dat de korporaal bij de KM een speciaal geval is. Hij is namelijk een onderofficier, maar wel met een apart dagverblijf en bij verschillende eenheden (bv. schepen) eet hij bij de manschappen.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 29/12/2009 | 23:39 uur
Mij niet; de KM vindt een marine-KPL gelijkwaardig aan een Sgt KL(u) en heeft dat door de rechter bevestigd gekregen. En dus vindt de KM dat de KL(u) Sgt niet in de Gouden Bal mag, maar zich moet vervoegen in het korporaalsverblijf.

Dus mag de kpl KM het onderofficiersverblijf van KL(u) in en dat is in mijn ogen niet meer dan terecht. Echter de vraag blijft, kun je dat verhaal zo makkelijk in je eigen voordeel omdraaien? Ik bedoel dus, de kpl KM is door de rechterlijke macht gelijkgesteld aan een sgt KL(u), dus heeft de kpl KM de privileges van een oo KL(u). Het lijkt me niet dat je dan een oo (KLu) privileges gaat ontnemen (feitelijk degradeer je een onderofficier) omdat een kpl KM ze wel geniet bij de KL(u). Komt bij dat als de KM vindt dat een kpl KM oo is, waarom mag hij het Gouden Bal dan niet in?

Heel kort door de bocht stelt de KM eigenlijk dat de sgt'en allemaal gedegradeerd moeten worden tot kpl. Terwijl een sgt toch echt in NAVO termen een OR5 is en boven de kpl KM staat die OR4 is, want als ze op die toer gaan moeten ze de kpl's KL(u) (OR3) dus naar het manschappenverblijf verbannen.

cw2cu

#284
Niet alleen de duikcursus, maar ook mochten er geen busjes geregeld worden die wanneer ze beschikbaar waren gewoon gebruikt mochten worden. Ook hiervan was de reden omdat de marine het niet had, mogen jullie het nu ook niet.

Ik heb wel gehoord op de radio vanmiddag dat CDS van Uhm heeft gezegd dat de rangonderscheidingen bij de marine en landmacht meer gelijk getrokken moeten worden. Dit zal waarschijnlijk met het kamergedoe bij de Gouden Bal te maken hebben.

Op internet: http://www.refdag.nl/artikel/1453759/Defensietop+kijkt+naar+ongelijkheid+rangen.html

Vanwege de discussie is bovenstaand artikel door mij toegevoegd aan deze posting.
Lex
Alg. Beheerder



Defensietop kijkt naar ongelijkheid rangen

DEN HAAG (ANP) – De hoogste militair bij Defensie, commandant der strijdkrachten generaal Peter van Uhm, zoekt naar een oplossing voor de rangsongelijkheid binnen de krijgsmacht. De rangen binnen de verschillende krijgsmachtdelen komen niet precies overeen en dat leidt soms tot problemen als landmacht, marine en luchtmacht moeten samenwerken.

Een van de recente voorbeelden daarvan is de onenigheid over het toelatingsbeleid bij een onderofficierenverblijf van de marine op Curaçao. Behalve de rangsongelijkheid – een sergeant bij de marine is hoger in rang dan een gewone sergeant bij de landmacht – is ook ruimtegebrek in het onderofficierenverblijf volgens een woordvoerder van de marine reden voor het strikte deurbeleid. Een sergeant bij de marine is even hoog als een sergeant eerste klasse bij de landmacht. Een 'gewone' sergeant bij de landmacht heeft geen evenknie bij de marine.

Landmacht en marine werken sinds dit jaar samen op de Antillen. Onmin was er ook al over de verschillende toelagen die personeel van marine en landmacht krijgen.

Ref Dagblad, 29-12-2009 12:12

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 29/12/2009 | 22:14 uur
Dat lijkt mij een iets andere discussie dan als sgt KL het gouden bal niet in mogen.

Mij niet; de KM vindt een marine-KPL gelijkwaardig aan een Sgt KL(u) en heeft dat door de rechter bevestigd gekregen. En dus vindt de KM dat de KL(u) Sgt niet in de Gouden Bal mag, maar zich moet vervoegen in het korporaalsverblijf.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 29/12/2009 | 22:05 uur
I.c. dat de KM gerechtigd is onderofficieren op een functie te plaatsen een rang lager dan de op diezelfde functie werkzame KL/KLu-collega('s).

Dat lijkt mij een iets andere discussie dan als sgt KL het gouden bal niet in mogen. Overigens is in de tijd dat we de Flycatcher nog hadden zoiets ook al eens een discussiepunt geweest tussen de KL en de KLU. De KL maakte een sgt baasje van het geheel en de KLU had daar een lnt voor nodig.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 29/12/2009 | 20:49 uur
Wat behelste die uitspraak dan?

Citaat van: mezelf op 29/12/2009 | 15:48 uur
Enige jaren geleden hebben enkele van mijn collega's op paarse plaatsingen een beroepszaak aangespannen omdat zij allen op de KM-wijze een functie bekleedden met een lagere rang als de KL/KLu-collega's met dezelfde functie in dezelfde eenheid. Onder hen waren enkele leden van zijn vakbond. Hun AFMP-raadsman adviseerde niet naar de rechter te stappen omdat het een kansloze zaak was. Dat later bleek dat de rechterlijke macht de collega's niet in hun recht vond staan, maakt in die kontext m.i. verder niet uit.

I.c. dat de KM gerechtigd is onderofficieren op een functie te plaatsen een rang lager dan de op diezelfde functie werkzame KL/KLu-collega('s).