NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Enforcer

Citaat van: Lex op 24/08/2009 | 18:06 uur
Het overnemen van de taken door de landmacht vloeit voort uit een Defensiemaatregel uit 2007. Met deze maatregel worden de kosten voor een permanent in de West geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd.

MINDEF, 24 augustus 2009, 17.14 uur

Leg mij maar eens uit wat het voordeel dan is van de KM?!

Lex

Marine en landmacht opereren samen in de West

De Koninklijke Landmacht heeft vandaag op Curaçao de taken overgenomen van de voormalige 31e infanteriecompagnie van het Korps Mariniers. Landmachteenheden zullen in een viermaandelijks roulatieschema de hoofdtaken van Defensie in de West ondersteunen.

De commandant van 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte, brigadegeneraal Kees van den Heuvel, heeft op de marinebasis Parera één van zijn infanteriecompagnieën overdragen aan de Commandant Zeemacht Caribisch Gebied commandeur Peter Lenselink. Met de gemengde eenheid zal Defensie haar lopende koninkrijkstaken in de West verder invullen.

De ceremonie op 24 augustus werd bijgewoond door de gouverneur van de Nederlandse Antillen, diverse lokale autoriteiten en Defensiepersoneel geplaatst op Curaçao en Aruba.

Opdracht en taken
De landmachteenheden zorgen samen met de collega's van de marine voor de uitvoering van de Nederlandse defensietaken als territoriale verdediging, handhaving van de internationale rechtsorde, verlenen van bijstand aan lokale autoriteiten en ondersteuning en training van Antilliaanse milities.

Het overnemen van de taken door de landmacht vloeit voort uit een Defensiemaatregel uit 2007. Met deze maatregel worden de kosten voor een permanent in de West geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor beide Defensieonderdelen gerealiseerd.

MINDEF, 24 augustus 2009, 17.14 uur

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 24/08/2009 | 17:13 uur
Een maand vaar- oefentoelage is volgens mij meer dan een maand buitenlandtoelage. Hoe kan defensie dan duurder uit zijn met buitenlandtoelage?

Defensie was/is in de constructie met de marinierscompagnie, waarvan het personeel werd geplaatst voor 9 maanden of 3 jaar, duurder uit met de buitenlandtoelage alsmede de daar bovenop komende kosten voor de 3-jaargangers (verhuizing, tegemoetkoming verhuiskosten, eventuele huursuppletie, onderwijskosten, toelage buitenland gehuwd - gezin aldaar, verlof- en gezinsherenigingsreizen) + incidentele oefentoelage .

De KL-compagnie zit daar qua totaalplaatje sowieso met een lagere buitenlandtoelage doordat er geen gezinnen/partners meeverhuisd/gegaan zijn. En dat is de "dure" buitenlandtoelage met al die andere uitgaven zoals hierboven aangehaald die ze dus uitsparen....

A.J.

Citaat van: De stip op 24/08/2009 | 01:14 uur
Daar heb je helemaal gelijk in. Op het moment dat de (organisatie) IGK maar het vermoeden heeft dat het gaat om een "collectief persoonlijke kwestie" zal hij je met een mooi "persoonlijk" briefje verwijzen naar de bestaande belangenverenigingen voor defensiepersoneel. 

Dat valt wel mee, ook hier is iets aan de hand (kilometervergoeding niet per openbaar vervoer bereikbare plaats) waar de halve kazerne last van heeft en daar is de IGK ook mee bezig.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 01:38 uur
Het gaat om recht en gelijkheid; niet om het `beschermen` van mijn vlootcollega´s. De vlootcollega´s op de ADAM hebben als standplaats Den Helder (net als de mariniers in Noorwegen Doorn als standplaats hebben). En aangezien de KL-ers als standplaats Havelte(?) hebben, zie ik niet in waarom deze buitenlandtoelage moeten krijgen. Daarbij, de bemanning op een schip (en dus ook niet op het stationsschip) betaalt geen huisvesting en voeding, vaart sowieso veel, dus is het toekennen van buitenlandtoelage aan deze groep duurder dan een continu vaartoelage die ze nu krijgen......

Je ziet, het is maar hoe het je het beste uitkomt als defensie......

Een maand vaar- oefentoelage is volgens mij meer dan een maand buitenlandtoelage. Hoe kan defensie dan duurder uit zijn met buitenlandtoelage?

KapiteinRob

cw2cu,

Probeer ter plaatse eens een antwoord te krijgen waarom oefenende mariniers in Noorwegen (die daar ook langer dan een maand zijn) oefentoelage krijgen en je vlootcollega's op de ADAM 5-6 maanden lang vaartoelage. Stap eens bij de chef administratiegroep MBPARERA naar binnen; ik hoor graag zijn antwoord......  ;)

cw2cu

Citaat van: mikemans op 24/08/2009 | 12:03 uur
Wat hier natuurlijk aan de hand is, is dat defensie probeerd om zo goedkoop mogelijk invulling te geven aan de verandering. Als niemand tot het uiterste reclameert wordt deze oplossing geformaliseerd en kan vanaf dat punt verder gesloopt worden in de uitgaven. Als er wel genoeg reboot wordt gemaakt krijgen de KL collegae wellicht gewoon oefentoelage. Maar dan niet met terugwerkende kracht dus heeft defensie voor de eerste paar maanden toch mooi weer wat geld bespaard.

Waarom zouden wij dat niet met terugwerkende kracht krijgen? Als de opvolgende cies precies hetzelfde doen als ons en hun krijgen het wel hebben wij er toch ook gewoon recht op?

En we komen uit Ermelo.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 24/08/2009 | 10:39 uur
Een NL schip is toch NL grondgebied, dus zit je niet in het buitenland. Of je nu in Curacao rondvaart of niet...

Dat is te ver gezocht. Als je die redenering doorzet, is de west zelf ook Nederlands grondgebied en zouden alle BUZA-collega's op ambassades ook gaan piepen want ook die werken dan "op Nederlands grondgebied"!

De voorschriften reppen over "het zich buiten Nederland bevinden".....

mikemans

Wat hier natuurlijk aan de hand is, is dat defensie probeerd om zo goedkoop mogelijk invulling te geven aan de verandering. Als niemand tot het uiterste reclameert wordt deze oplossing geformaliseerd en kan vanaf dat punt verder gesloopt worden in de uitgaven. Als er wel genoeg reboot wordt gemaakt krijgen de KL collegae wellicht gewoon oefentoelage. Maar dan niet met terugwerkende kracht dus heeft defensie voor de eerste paar maanden toch mooi weer wat geld bespaard.

Defensie probeert gewoon weer eens uit to hoever ze nu eigenlijk kunnen gaan met die achterlijk loyale militair. Als ze het voor elkaar konden krijgen om loon in te houden voor overwerk dan zouden ze dat niet laten.

Dus blijven vechten, anders kun je er naar fluiten en knabbelt defensie gewoon vrolijk verder aan de arbeidsvoorwaarden.

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 24/08/2009 | 00:04 uur
Het bevreemdt me ten zeerste dat de KL-collega´s de buitenlandtoelage ontvangen. Aangezien de hele eenheid naar het buitenland gaat, kun je het wat mij betreft gelijktrekken met de mariniers naar Noorwegen en, wellicht interessant in deze context, het stationsschip. Het stationsschip is daarheen als eenheid (let op, hetzelfde principe) uitgezonden en men krijgt daar vaartoelage. Dus onze KL-collega´s moeten vooral maar eens de vraag gaan stellen waarom de vlootcollega´s op Hr.Ms. Amsterdam geen buitenlandtoelage krijgen, maar wel vaartoelage...... Ik proef rechtsongelijkheid!

Een NL schip is toch NL grondgebied, dus zit je niet in het buitenland. Of je nu in Curacao rondvaart of niet...

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 24/08/2009 | 00:24 uur
Idd, maar roep dit maar niet te hard... Dan zou het maar zo kunnen dat de vlootcollega's linea recta op buitenlandtoelage gezet worden.

Het gaat om recht en gelijkheid; niet om het `beschermen` van mijn vlootcollega´s. De vlootcollega´s op de ADAM hebben als standplaats Den Helder (net als de mariniers in Noorwegen Doorn als standplaats hebben). En aangezien de KL-ers als standplaats Havelte(?) hebben, zie ik niet in waarom deze buitenlandtoelage moeten krijgen. Daarbij, de bemanning op een schip (en dus ook niet op het stationsschip) betaalt geen huisvesting en voeding, vaart sowieso veel, dus is het toekennen van buitenlandtoelage aan deze groep duurder dan een continu vaartoelage die ze nu krijgen......

Je ziet, het is maar hoe het je het beste uitkomt als defensie......

De stip

Citaat van: A.J. op 24/08/2009 | 00:53 uur

En? Elk individu kan dus aankloppen, als er maar genoeg "individuen" zijn dan moet hij toch echt aan de bak.


Daar heb je helemaal gelijk in. Op het moment dat de (organisatie) IGK maar het vermoeden heeft dat het gaat om een "collectief persoonlijke kwestie" zal hij je met een mooi "persoonlijk" briefje verwijzen naar de bestaande belangenverenigingen voor defensiepersoneel. 

Mijn persoonlijke ervaringen met het instituut IGK dateren trouwens ook van een periode waarin ik uitgezonden was naar "de West".

A.J.

#178
Citaat van: De stip op 24/08/2009 | 00:43 uur

Dat heeft alleen zin als het gaat om een persoonlijk probleem...

De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (IGK) heeft onder andere tot taak te bemiddelen in individuele aangelegenheden betreffende (voormalig) personeel van de krijgsmacht, die hem door of namens de betrokkene of diens verwanten worden voorgelegd.

En? Elk individu kan dus aankloppen, als er maar genoeg "individuen" zijn dan moet hij toch echt aan de bak.

Citaat
Inzetten voor goede leef- en werkomstandigheden

Er is veel veranderd sinds prins Bernhard in 1945 aantrad als eerste IGK. Zo heeft het thema 'vrede en veiligheid' een compleet andere betekenis gekregen en dat heeft op zijn beurt ingrijpende gevolgen gehad voor Defensie. De krijgsmacht is weliswaar in omvang sterk verkleind, maar vooral de internationale missies doen een steeds groter beroep op de organisatie. Dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor het personeel en het beleid omtrent arbeidsvoorwaarden, veiligheid, gezondheid en (na)zorg.

Wat niet is veranderd in al die decennia, is het uitgangspunt waarop het werk van de IGK is gefundeerd. Dat was, is en blijft het inzicht dat het belangrijk is dat de IGK zich inzet voor de leef- en werkomstandigheden die het functioneren van de Nederlandse krijgsmacht ten goede komen. Voor de individuele burger- of militaire (ex-) medewerker en zijn of haar thuisfront is dat niet zomaar een geruststellende opmerking, het is een belofte.

De stip

Citaat van: A.J. op 24/08/2009 | 00:21 uur
Citaat van: cw2cu op 24/08/2009 | 00:13 uur
Het is bij meerdere vakbonden aangekaart en bij hogerop (brigade-generaal als ik het goed heb) en geen verandering.
Echt veel meer opties hebben we niet.

En hebben jullie al aangeklopt bij de IGK???

Dat heeft alleen zin als het gaat om een persoonlijk probleem...

De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (IGK) heeft onder andere tot taak te bemiddelen in individuele aangelegenheden betreffende (voormalig) personeel van de krijgsmacht, die hem door of namens de betrokkene of diens verwanten worden voorgelegd.

De stip

Roep ook niet te hard dat Curaçao buitenland is omdat momenteel alleen Aruba een apart "land" is binnen het Koninkrijk.
http://www.curacao-gov.an/images/strukturafiles/aviso/PaisKorsou2-AD-nl.pdf  ::)