NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Elzenga

#145
Misschien is het voor de "leken" hier als ook de discussie goed eens wat dingen op een rijtje te zetten voor de duidelijkheid.
Hoe ziet een "normale" werkdag van zeg een infanterist eruit in NL? welke uren werkdag? 24/5 op de kazerne? alleen weekend naar huis? of ook 's middags naar huis? Kosten overnachten e.d. op kazerne betaald door defensie? Eten 's morgens/'s middags/'s avonds zelf betalen of wordt in voorzien door defensie? gemiddelde uurloon? over hoeveel uur praten we per week in gemiddeld contract? hoogte buitenlandtoelage? en oefentoelage? missie Uruzgan hoor ik bijna 2500 netto extra...is dat speciaal bij deze missie of altijd zo? 

of heeft iemand een site waar dit staat opgesomd?

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
A. Is het wel goedkoper? En hoeveel?

Lees jij de reacties niet? Natuurlijk is het goedkoper, anders had defensie hier niet voor gekozen!

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
B. Wat betekent dit voor de sterkte op Curaçoa?

In principe niets. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er meer operationeel personeel is, want er wordt blijkbaar een gevulde compagnie gestuurd terwijl 31INFCIE dat zeer zeker niet was......

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 23/08/2009 | 01:35 uur
- 4 maanden verplicht van huis en het enige wat je krijgt is in mijn geval nog geen 200 euro buitenlandtoelage. Die toelage gaat op aan het eten waar je hier (als je sochtends, smiddags en savonds een maaltijd neemt) op uitkomt is al 240 euro per maand.

Ik wil hier wel de kanttekening maken dat jij in Nederland op de kazerne ook moet betalen voor je voeding en daar krijg je helemaal geen toelage. De buitenlandtoelage is bedoeld om de veelal hogere kosten van het leven in het buitenland te compenseren. Laat duidelijk zijn dat ook ik vind dat de buitenlandtoelage in een aantal landen (maar bv. in Duitsland zeer zeker niet!) te veel naar beneden is "bijgesteld", waaronder de west. Maar technisch gesproken klopt het verhaal.....DUHUH.

Maar de KL(-compagnie) is een rad voor ogen gedraaid en de KL is er met open ogen in getuind. Want met Mikemans had ook ik eerder gelezen dat het de bedoeling was dat de KL op oefenbasis in de west zou zitten. Dat was goedkoper dan een buitenlandtoelage zoals het voor de mariniers (die er vaak met gezin/partner vertoeven) bovenop het salaris kwam. Echter zijn ze daarna blijkbaar verder gaan "denken" en hebben ze zich gerealiseerd dat de buitenlandtoelage voor "boordplaatsers (inwonenden)" veel lager is (ook al oefen je per maand een paar dagen....) en uiteindelijk zelfs minder dan een continu oefentoelage (pak 'm beet 1500 euro bruto per maand), waarbij er dan ook nog eens gratis voeding verstrekt had moeten worden.

Ik geef je in overweging in de hiarchieke lijn en/of bij je vakbond aan te kaarten hoe het komt dat bv. militairen die langer dan 1 maand in het buitenland verblijven (Noorwegen) wel continu oefentoelage en dus ook gratis voeding ontvangen en jullie in de west niet. Ik noem speciaal de 1-maand-termijn omdat je minimaal 1 maand in het buitenland moet verblijven om in de buitenlandtoelage te zitten.

Enforcer

C. Wat voor verdere uitwerking heeft dit op de thuissituatie, zeker in combinatie met de afwezigheid voor een uitzending in de Oost? Kortom gaat het thuisfront er aan trekken om de individuele persoon maar met die onzin te laten stoppen bij defensie. Zal weer vooral betrekking hebben op de ervaren onderofficieren.

IPA NG

Nu resten de vragen:
A. Is het wel goedkoper? En hoeveel?
B. Wat betekent dit voor de sterkte op Curaçoa?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Citaat van: mikemans op 23/08/2009 | 08:57 uur
Ik mag een zeker woord niet meer gebruiken omdat ik dan de gedragsregels schend maar defensie heeft zich de afgelopen jaren ontpopt als een pathologisch L.......r.  :'(

Hint: middenstuk klinkt als een ezel.... heb je wel een Engels woordje...  ::)

mikemans

Het verdrietige is dat het ons niet eens meer verbaasd dat er kilometers licht zit tussen wat defensie zegt in de media en wat er daadwerkelijk gebeurd. Ik mag een zeker woord niet meer gebruiken omdat ik dan de gedragsregels schend maar defensie heeft zich de afgelopen jaren ontpopt als een pathologisch L.......r.  :'(

cw2cu

Ook al mag ik het misschien niet zeggen, maar we voelen ons allemaal 'genaaid'!. Ook degene die niet naar campo gaan ;).

Hier gelijk nog maar een paar punten. Mijn vakbond kan er weinig aan doen zeggen ze en ook hogerop is er het één en ander aangekaart maar niks wordt er (tot nu toe) aangedaan.
- 4 maanden verplicht van huis en het enige wat je krijgt is in mijn geval nog geen 200 euro buitenlandtoelage. Die toelage gaat op aan het eten waar je hier (als je sochtends, smiddags en savonds een maaltijd neemt) op uitkomt is al 240 euro per maand. Maar daarentegen heeft onze cie wel een busregeling naar de AH hier geregeld 2x per week. Maar eilandvoedsel is eenmaal duurder.

- Huisvesting ook gewoon betalen. Ik kom dan uit een oudbouw dus voor mij is dit extra wat eraf gaat. Ergens een appartementje huren zit er ook niet bij want dit wordt niet vergoed.

- Taxi's zijn geen overbodige luxe aangezien alles toch wel op een aardig afstandje hier vandaan is. En 24/7 op de kazerne zitten.. liever niet.

- We zijn heel erg beperkt in ons doen en laten. We kunnen niet hetzelfde oefenen als in NL. Wat we wel mogen doen is gewoon marsen en speedmarsen dus. SIP.. Dus alles zal verwateren.

Er zijn vast nog meer punten maar daar kom ik even niet op.

KapiteinRob

Ik wil wel de nuancering maken dat de marinier die voor 9 maanden op Curacao geplaatst werd, gewoon boordplaatser (inwonend) was (is). Het "met hele hebben en houwen" overkomen geschiedde (geschiedt) alleen op verzoek bij een plaatsing van meer dan 2 jaar, waarbij de minister goedkeuring diende (dient) te verlenen aan de verhuizing.

Wat echter door de jaren steeds meer gebeurde, is dat die boordplaatser zijn vriendin meenam en een appartement op de wal regelde. Vervolgens had hij recht op een buitenlandtoelage ("gehuwd, gezin aldaar") die even wat hoger is dan ongehuwd en zelf gehuwd, gezin niet aldaar.

Nogmaals, ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk de KL-collega's met deze hele operatie "genaaid" worden, althans, dat defensie hier het goedkoopste mee uit is. Men mag zelf invullen wat dit voor de collega's betekent als de eerste dagen zon, zee en zaligheid voorbij zijn en men de portemonnaie nog eens ondersteboven houdt. Goh, vandaag maar op de basis blijven?

A.J.

#136
Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 17:12 uur
Er is naar mijn vaste overtuiging louter met de portemonnaie naar deze wisseling gekeken en e.e.a. is aan de KL verkocht als een kers op de uitzendtaart. Al eerder heb ik gewaarschuwd voor het roze brilletje waarmee de landmachtcollega's vooraf naar deze wisseling zouden kunnen gaan kijken en o.m. de reactie van ons nu ter plaatse als KL-er uitgezonden forumlid lijkt mij gelijk te geven....

Dat dus, ik heb het eea al een tijd geleden ter sprake gebracht dat 4 maanden een KL'er ttw'en (want dat is al sinds jaar een dag bekend, een tijdelijke tewerkstelling) goedkoper was dan 9 mnd of 3 jaar een marinier plaatsen die met zijn hele hebben en houden overkomt. Maar dat scheen ik allemaal verkeerd te zien...

Ach, altijd leuk om te horen dat die zg. "uitzending" naar Curacao je gewoon geld kost.

mikemans

Pardon, in de stukken stond verwoord (of in ieder geval toch tussen de regels) dat de KL-militairen onder volledige oefentoelage zouden vertoeven, dit in verband met het opschorten van de arbeidstijdenwetgeving. Ik begrijp van u dat defensie nog dramatischer doet dan gewoonlijk. Het is pijnlijk maar net als Rob had ik zo'n truc ergens wel verwacht, dat duurder past gewoonlijk niet bij de immer op lager personeel bezuinigende defensie.

KapiteinRob

#134
Mikemans verwoordt het verkeerd; de mariniers kregen wel degelijk oefentoelage, alleen was dat tijdens oefeningen boven op hun buitenlandtoelage. Overigens is het opvallend dat de KL-compagnie die buitenlandtoelage nu ook krijgt, want ik meen begrepen te hebben dat het de bedoeling was dat er op basis van een continu-oefentoelage zou worden uitgezonden. Want mariniers die 2 maanden in Noorwegen oefenen krijgen ook geen buitenlandtoelage. Ik vermoed echter dat de buitenlandtoelage en incidentele oefentoelage uiteindelijk goedkoper zijn dan een 4-maanden doorlopende oefentoelage en daarom blijkbaar voor die constructie is gekozen. En dan nog is de KL-compagnie met buitenlandtoelage goedkoper dan een KM-compagnie van de mariniers, omdat de mariniers er 9 maanden of 3 jaar zaten i.p.v. 4 maanden en op basis van hun persoonlijke situatie (verhuizen en/of gezin aldaar) een hogere buitenlandtoelage kregen.

Er is naar mijn vaste overtuiging louter met de portemonnaie naar deze wisseling gekeken en e.e.a. is aan de KL verkocht als een kers op de uitzendtaart. Al eerder heb ik gewaarschuwd voor het roze brilletje waarmee de landmachtcollega's vooraf naar deze wisseling zouden kunnen gaan kijken en o.m. de reactie van ons nu ter plaatse als KL-er uitgezonden forumlid lijkt mij gelijk te geven....

cw2cu

Citaat van: mikemans op 22/08/2009 | 16:09 uur
De landmacht stuurt haar mensen voor 4 maanden onder oefentoelage, een toelage die de mariniers geplaatst op de antillen niet kregen. Dat is dus DUURDER en niet goedkoper.

Dat is dus niet waar. We zitten hier onder een buitenlandtoelage die gebaseerd is op of je een eigen huisvesting hebt thuis.
Voor de gemiddelde soldaat zal die niet hoger zijn dan 250 euro extra per maand. Maar die hebben we hard nodig want tot nu toe komen we zonder extra luxe elke keer duurder uit.
Dus we gaan hier qua salaris achteruit als we onszelf alleen maar willen onderhouden.

mikemans

Citaat van: Lex op 22/08/2009 | 13:37 uur
Landmachteenheden gaan vanaf nu in een viermaandelijks roulatieschema in de Antillen samen met de collega's van de marine zorgen voor de uitvoering van de Nederlandse defensietaken. Zo worden de kosten voor een permanent op Curaçao geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor zowel de marine als Landmacht gerealiseerd.

Antilliaans Dagblad, 21 augustus 2009.

Ach ja alweer een bericht dat ons probeerd te overtuigen dat minder meer is. Deze maatregel is een rechtstreekse reductie van 125 vte Kmarns. Dat is dus MINDERr voor de marine. Die 125 mariniersplekken betekenden 125x een kans op een leuke functie voor 9 maanden c.q. voor 3 jaar, die vervallen dus voor de mariniers en dat is MINDER. Als er 125 mariniers NIET op de west geplaatst zijn kunnen ze daar NIET oefenen of ingezet worden, de inzetopties en oefenmogelijkheden zijn dus smaller (zeg maar nonexistent) voor de marine en beslist NIET breder geworden. De landmacht stuurt haar mensen voor 4 maanden onder oefentoelage, een toelage die de mariniers geplaatst op de antillen niet kregen. Dat is dus DUURDER en niet goedkoper.

Leuk voor de landmacht, hebben ze een extra wervingsmiddel doordat ze kunnen zeggen dat er een kans is op 4 maanden west. Niet zo leuk voor de mariniers welke in de eerste plaats 125 vte'en hebben ingeleverd en op de tweede plaats een leuke plaatsing voor velen.

Maar dat we in de nadagen van de KM leven weten we al geruime tijd. De mariniers worden voorbereid op een inlijving in de landmacht als brigade en de vloot wordt voorbereid op opheffing.

Lex

Landmacht is de West

Willemstad - De commandant van 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte, brigade-generaal Kees van den Heuvel, draagt maandag op marinebasis Parera een van zijn infanterie compagnieën over aan de Commandant Zeemacht Caribisch gebied Commandeur Peter Lenselink. De landmacht neemt hiermee formeel de taken van de 31e infanteriecompagnie Mariniers op Curaçao over. Met de gemengde Koninklijke Marine en Landmacht eenheid zal Defensie haar lopende Koninkrijkstaken in de Antillen verder invullen. De ceremonie wordt bijgewoond door gouverneur Frits Goedgedrag van de Antillen, diverse lokale autoriteiten en defensiepersoneel geplaatst op Curaçao en Aruba.

Landmachteenheden gaan vanaf nu in een viermaandelijks roulatieschema in de Antillen samen met de collega's van de marine zorgen voor de uitvoering van de Nederlandse defensietaken. Zo worden de kosten voor een permanent op Curaçao geplaatste infanterie-eenheid gereduceerd en gelijktijdig bredere inzetopties en oefenmogelijkheden voor zowel de marine als Landmacht gerealiseerd.

Antilliaans Dagblad, 21 augustus 2009.