NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Enforcer

Als die naar Darfur gestuurd zouden worden, terwijl ze het geld voor Afghanistan niet willen uitgeven....... Dan is de zaak nog zieker dan dat het er nu al uitziet. Dan kunnen we net zo goed "en masse" naar het Binnenhof om daar onder hun ogen het arbeidscontract door midden te scheuren.

Misschien is het gezamelijk oefenen van de Mariniers goedkoper als ze het strand van Texel aanpakken?! ::)

Ton de Zwart

Op het eerste gezicht is het allemaal niet zo erg bijzonder.  Vlak na WO II zat de KL ook op Curaçao en die zijn pas in begin jaren vijftig vervangen door mariniers.

De taakstelling in de West kan natuurlijk evengoed door de KL verzorgd worden als door het Korps.  Er is niets in de West wat speciaal door amfibisch getrainde militairen moet gebeuren. Een compagnie van Heutz kan dat ook allemaal. In wezen is die ene compagnie slechts een symbolische aanwezigheid, want als er echt een aanval op Curaçao zou plaats vinden, dan doe je met één compagnie ook weinig, of dat nu mariniers zijn of KL, dat maakt weinig uit.

Maar de vraag is natuurlijk wat de achterliggende gedachten zijn bij deze toch opmerkelijke beleidswijziging van defensie.  Uiteraard gaat het om geld in de eerste plaats. Op één of andere manier besparen ze er wat mee, alleen is het voor ons, toeschouwers een raadsel waar dan wel op bespaard wordt.  Het is niet alleen maar mannetjes vervangen door andere mannetjes en zelfs vrouwtjes, maar ook de uitrusting, bewapening, munitievoorraden, transport materieel, vaartuigen etc etc zullen vervangen moeten worden. Dat is n.m.l. allemaal anders.  De lonen van de mariniers liggen een fractie hoger dan die van de KL, maar dat maakt niets uit, tenzij ze die mariniers de zak geven en ze dan niet meer hoeven te betalen. Maar dat ligt niet voor de hand.

Maar wat is er dan wel aan de hand dat ze dit plan willen uitvoeren, dat is de grote vraag.

Wil men de mariniers in Nederland met een compagnie aanvullen zodat er twee complete bataljons zullen zijn? Dt zou voor het eerst zijn trouwens.  Heeft men soms plannen met die twee (dan) complete bataljons?  Darfur misschien?  Ik roep maar wat.  Ben benieuwd welke aap er op den duur uit de mouw gaat komen.....

Ros

#8
Citaat
Waarom trekt niemand zijn mond publiekelijk eens open over dit gebrek aan visie, beleid, gebrek aan alles.................

Als dat al eens door een generaal b.d. word gedaan weten we niet hoe snel wij deze man tegen de spreekwoordelijke muur moeten zetten ?.

Buiten dit alles. Wie kan mij vertellen wat een marinier meer of minder kost dan een infanterist ?. Ik kan met mijn achtergrond snappen dat een investering nu, kan leiden tot een besparing/beheersing van de kosten op langere termijn, maar de link in deze zaak kan ik niet plaatsen.

En als er "zandhazen"  op Curaçao geplaatst worden...........wie vervangt deze dan in Nederland ?. De teruggeroepen mariniers ?.

In het bericht word gerept over terughalen en even later over afstoten ?. Of halen wij de mariniers terug die de opleidingen voor de Arubaanse militie verzorgen ?.

Thor

Buiten dat ik er geen enkele moeite mee zou hebben een tijdje op één van die eilanden rond te lopen op kosten van de baas, is dit natuurlijk gewoon belachelijk. Ik ben er bang voor dat dit neigt naar een voorbereiding voor het langzamerhand afschaffen/opdoeken van het Korps Mariniers. De mariniers langzamerhand overal vervangen door landmachters. What's next?

Om te janken!

Mourning

Citaat van: Mikemans op 06/06/2007 | 12:25 uur
Een jaarlijkse bezuiniging van 3.7 miljoen generiek. Een eenmalige investering van 3.5 miljoen.

Een leuke plaatsing voor de mariniers weg. 120 mariniers vteén weg. En wederom een mokerslag aan het adres van de KM. Dit MOEST natuurlijk gebeuren omdat de KM in de nieuwe bezuinigingsronde nog niet genoemd was.

Mijne heren onze minister is een wolf in schaapskleren, of eigenlijk andersom, een schaap in een te groot wolvenpak. Wat verwacht je van een passifistische christen? Weg dat leger, stukje bij beetje.

Bovendien kan die 3.5 miljoen eenmalige investering in de infrastruktuur netjes in het investeringsquotum meegerekend worden. En het is een uitstekende kans om weer wat geld naar corrupte vriendjes over te hevelen.

Waarom trekt niemand zijn mond publiekelijk eens open over dit gebrek aan visie, beleid, gebrek aan alles behalve het tegemoetkomen aan het afbreken van alles wat met Defensie te maken heeft. Een voordeel erg lang hoeft het niet meer te duren voor we de papieren generaals e.d. in Den Haag kunnen sturen naar Afghanistan voor infanterietaken. Dat zijn nl. nog zo'n beetje de enige waar de uitzenddruk ongetwijfeld wel wat op verhoogd kan worden en waar we nog ENIG voortzettingsvermogen van kunnen inzetten  :-X.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

als ik tussen de regels doorlees dan wordt het geld hier bespaard door een compagnie mariniers af te schaffen!

deze compagnie gaat niet terug naar Nederland ofzo maar die houd gewoon op met bestaan en dan wordt er een compagnie van de landmacht uit de sterkte gehaald en permanent op Curacao gestationeerd.

ze kleden het feestelijk aan maar feitelijk worden hier dus gewoon weer 120 banen geschrapt, en waarom het extra geld kost is me al helemaal niet duidelijk
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 06/06/2007 | 11:29 uur
Er moet 3,5 miljoen geïnvesteerd worden?! En dat is dan goedkoper?!

Ik vraag me sowieso af waarom er aan de legering voor de landmachters zoveel geld moet worden uitgegeven. Slapen die op andere matrassen of zo? Hebben die andere bedstellingen? Waar slaat e.e.a. op?? ???

Enforcer

Er moet 3,5 miljoen geïnvesteerd worden?! En dat is dan goedkoper?!

KapiteinRob

Punt 1 zie ik niet in waarom een landmachtmilitair goedkoper is dan een marinier en punt 2 is het niet slim om de KM-organisatie daar te vervangen door een paarse organisatie of in de KM-structuur aldaar landmachters op dergelijke schaal te plaatsen.

KapiteinRob

De defensietop wil in 2009 de mariniers terughalen van Curaçao. Infanterie-eenheden van de Koninklijke Landmacht moeten de taken overnemen, zo stellen zij voor aan hun minister Van Middelkoop.
       
Hiermee moet een eind komen aan de decennialange aanwezigheid van het maritieme keurkorps op het grootste eiland van de Antillen. De tweede marinierscompagnie, op Aruba, blijft wél in stand.
 
De maatregel, waar binnenkort een besluit over valt, vloeit voort uit de geldnood waar Defensie mee kampt. Met het afstoten van de ongeveer 120 man sterke 'Curaçaocompagnie' wordt volgens de berekeningen van de ambtelijke- en militaire top vanaf 2009 jaarlijks 3,7 miljoen euro bespaard. Wel moet er in 2008 3,5 miljoen euro bij om marinebasis Parera klaar te maken voor legering van de 'zandhazen' van de landmacht.

Bron: De Telegraaf dd. 7-6-2007