Venezuela’s Chavez Says May Buy Submarines

Gestart door Lex, 22/06/2007 | 13:28 uur

Mourning

Een ding voor we weer on-topic gaan: met het materieel valt het ook NIET mee. Kijk daarvaar maar eens naar de investeringsquote van het Defensiebudget wat we binnen NAVO-verband op 25% proberen te houden. Weer zo'n richtlijn waar we ons niet aan houden, maar omdat het Defensie betreft door de politiek gewoon wordt genegeerd.

Conclusie: we hebben gewoon te weinig geld voor het personeel EN het materiaal.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: HermanB op 21/07/2007 | 16:02 uur
Het is gewoon zwaar overdreven. Zoals eigenlijk dit hele forum steeds cynischer en negatiever wordt. beetje zonde.
Het is inderdaad overdreven... want blijkbaar duikt er nog wel eens een Walrus onderzeeboot op in die wateren. En ook zullen er bij de minste echte dreiging wel wat meer schepen die kant op worden gedirigeerd. Waarmee er voldoende middelen zijn om een invasie af te schrikken. En dan vergeet ik nog even de Amerikaanse maritieme aanwezigheid in de regio. Amerika dat geen grappen van Chavez zal dulden en elk avontuur zal aangrijpen hem pootje te lichten. Waarmee ik overigens niet zeg dat ik de keuze voor OPV's een juiste vind, om over de superrihbs maar te zwijgen...maar daar heb ik elders al commentaar op gegeven.

En dat cynisme snap ik wel. Het is inderdaad weinig fraai wat er met en binnen Defensie gebeurd en hoe men daar omgaat met het personeel. Zeker wat betreft beloning proef ik nogal een dienstplicht-mentaliteit. Voor een appel en een ei op de eerste rang willen zitten. Het blijft toch een wonderbaarlijke mix...het nieuwste van het nieuwste willen hebben op materiaal gebied met alle risico's van dien, maar tegelijkertijd zuinig zijn...geen cent teveel...wat betreft beloning personeel. Maar goed ik ga nu erg offtopic..terug naar Chavez!!

KapiteinRob

#20
Citaat van: HermanB op 21/07/2007 | 16:02 uur
Het is gewoon zwaar overdreven.

Ik stel voor dat je met argumenten komt waarom e.e.a. sterk overdreven is.

Citaat van: HermanB op 21/07/2007 | 16:02 uur
Zoals eigenlijk dit hele forum steeds cynischer en negatiever wordt. beetje zonde.

Gezien het (weliswaar af en toe gedwongen) handelen van defensie en het schofferen van personeel, kun je verwachten dat deze "daden" van defensie kritisch bekeken en veroordeeld worden. Dat mensen niet meteen hallelujah roepen als defensie weer bezig is zoals ze de laatste jaren bijna standaard doen hoeft je niet te verbazen. Dat is al helemaal geen reden om luid juichend en met de hielen klakkend de loftrompet te steken over ons bedrijf. En dat is uiteindelijk alleen maar jammer, maar volledig aan defensie te wijten....

HermanB

Het is gewoon zwaar overdreven. Zoals eigenlijk dit hele forum steeds cynischer en negatiever wordt. beetje zonde.

Mourning

Ik ben het niet vaak met je eens marc66, maar op dit punt dus wel.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 21/07/2007 | 13:52 uur
Citaat van: marc66 op 20/07/2007 | 12:25 uur
Tegen de tijd naar Nederland enkel nog onbewapende of nagenoeg niet van wapens voorziene schepen/bootjes voor protectie naar de West stuurt denk ik dat Venezuela met haar OPV's de aanwezig Nederlandse vloot (zijnde een onbewapend patrouillevaartuig) met een gericht schot eenvoudig tot zinken kan brengen.  :'(


Overdrijven is ook een vak. ::)

Inderdaad wordt hier de waarheid geweld aangedaan, daar de Nederlandse vloot ter plaatse na intrede van de OPV's zal bestaan uit één OPV (waarvan ik in de Alle Hens heb gelezen dat er naast één kanon (waar nooit mee geschoten zal worden op een go-fast, want een granaat is duur en ze missen 'm toch vanwege het gebrek aan fatsoenlijke vuurleiding) nog "mitrailleuropstellingen" (lekker goedkoop....)) worden gecreëerd. Alsmede natuurlijk Hr.Ms. Pelikaan (waar je, bij gebrek aan boord van organieke bewapening, een aantal mariniers op kunt inschepen die heel hard BOE kunnen roepen) en een aantal superrhibs (waar het super refereert aan de storings- en reparatiegevoeligheid). O ja, er zijn dan ook 2 burgervliegtuigjes van waaruit we rollen WC-papier naar beneden kunnen gooien om Venezolaanse subs (om naar het topic terug te keren....) af te schrikken.

Mikemans

Citaat van: HermanB op 21/07/2007 | 13:52 uur
Overdrijven is ook een vak. ::)

Jamer genoeg is die opmerking geen voorbeeld daarvan maar gewoon de werkelijkheid.

HermanB

Citaat van: marc66 op 20/07/2007 | 12:25 uur
Tegen de tijd naar Nederland enkel nog onbewapende of nagenoeg niet van wapens voorziene schepen/bootjes voor protectie naar de West stuurt denk ik dat Venezuela met haar OPV's de aanwezig Nederlandse vloot (zijnde een onbewapend patrouillevaartuig) met een gericht schot eenvoudig tot zinken kan brengen.  :'(


Overdrijven is ook een vak. ::)

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 20/07/2007 | 13:41 uur
Me dunkt dat de Venezolanen zich voor nieuwe subs beter beperken tot een 3 à 4 ter vervanging van de oude HDW-boten (en verhoging in aantal) en de rest (als ze dan toch zo'n budget willen vrijmaken voor hun marine) investeren in hun oppervlaktevloot.
Bemanningen voor subs (laten) opleiden kost immers ook een pak geld... om het nog niet te hebben over de hoogstwaarschijnlijk hogere kosten en vereiste expertise om die dingen in de vaart te houden...

Het Meer van Maracaibo levert de Venezolanen genoeg geld op..... ;)

Citaat van: ARM-WAP op 20/07/2007 | 13:41 uur
Kan iemand me trouwens een idee geven hoe men zoiets praktisch kan vergelijken? Kost onderhoud en in gebruik houden van bv een Walrus i.v.m een M-fregat of zelfs S-fregat, om maar een idee te hebben?

Deze vraag kun je (beter) in het marine-onderdeel stellen.

Rob
Forumbeheerder

ARM-WAP

Me dunkt dat de Venezolanen zich voor nieuwe subs beter beperken tot een 3 à 4 ter vervanging van de oude HDW-boten (en verhoging in aantal) en de rest (als ze dan toch zo'n budget willen vrijmaken voor hun marine) investeren in hun oppervlaktevloot.
Bemanningen voor subs (laten) opleiden kost immers ook een pak geld... om het nog niet te hebben over de hoogstwaarschijnlijk hogere kosten en vereiste expertise om die dingen in de vaart te houden...

Kan iemand me trouwens een idee geven hoe men zoiets praktisch kan vergelijken? Kost onderhoud en in gebruik houden van bv een Walrus i.v.m een M-fregat of zelfs S-fregat, om maar een idee te hebben?

marc66

Tegen de tijd naar Nederland enkel nog onbewapende of nagenoeg niet van wapens voorziene schepen/bootjes voor protectie naar de West stuurt denk ik dat Venezuela met haar OPV's de aanwezig Nederlandse vloot (zijnde een onbewapend patrouillevaartuig) met een gericht schot eenvoudig tot zinken kan brengen.  :'(


ronjhe

Van mij mag Chavez die subs dus gewoon kopen. Schijnt elk onafhankelijk land recht op te hebben... en om nu bij Venezuela moeilijk te gaan doen...ze doen hun best maar...

KapiteinRob

Ik stel voor om de reacties in dit topic te relateren aan de woorden van Chavez betreffende het kopen van subs. Als er weer over het totale item gebrainstormd gaat worden, is daar al een ander topic voor. Waar bijna alles al de revue is gepasseerd.... ;)

Rob
Forumbeheerder

ARM-WAP

Een patriot batterij, een zestal F-16s en een Walrus zullen best voldoende zijn...

Ik denk niet dat Chavez zo ver zou gaan... Zoals je zelf aangeeft gaan de Amerikanen ongetwijfeld zoiets niet in "hun achtertuin" dulden. Hulp vanuit die hoek zou NL dan zeker aangeboden krijgen, al waren het "slechts" satelietopnames, onderschepte communicatie en logistieke steun...
Echter, mocht er wat meer gebeuren dan wat tromgeroffel denk ik dat men het wel snel genoeg zou weten: verhoogde troepenconcentraties, meer en langere maneuvers (vooral landings-scenarios), oproepen van reservisten (mochten ze die ginder hebben - die extra AKs en zelfs de productielijn ervoor zouden wel van pas komen) en opschorten van verloven zijn tekenen aan de wand.

ronjhe

Citaat van: ARM-WAP op 19/07/2007 | 15:41 uur
Die Lupo-klasse fregatten van de Venezolanen hebben hun beste tijd wel al gehad en zullen wel geen al te geduchte tegenstanders zijn... Ik denk dat hun marine wel wat te lang van een mager budget heeft moeten leven. In 1999 ben ik de laatste keer in La Guaira geweest en de twee Lupos die daar toen binnen lagen hadden beide de helft van hun radars en ook hun Aspide launcher lag al maanden op zijn gat, omdat er geen spares waren... Ik neem aan dat het dan met de rest van hun ASW-middelen dan al niet beter zal gesteld zijn 8 jaar later...
Ja ik denk dat wat je toen waarnam nu weinig anders zal zijn..

dus..
elke poging via (amfibische) marineschepen een aanval op onze gebieden te openen kan met 1 of 2 onderzeeboten worden getorpedeerd. En elke poging via de lucht een aanval te openen door een goed (mobiel)luchtafweersysteem worden afgeschrikt. Allemaal zaken die ten tijde van de invasie op de Falkland-eilanden daar niet aanwezig waren. Waardoor een 2e wereldland in eerste instantie slaagde in haar opzet. Even buiten het feit of Chavez werkelijk zo'n invasie zou willen uitvoeren (wat ik niet geloof) zou het militair dus een fiasco worden. Of wij moeten natuurlijk daar al onze middelen terugtrekken...maar zelfs dan zullen de Amerikanen er een stokje voor steken.