Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Zeewier

Rusland had zich ook enorm geërgerd aan het feit dat naast hun culturele geste aan Amsterdam een homomanifestatie georganiseerd was, er rond de Hermitage het vol hing met anti-Putin borden en de burgemeester van Amsterdam wel bij de homomanifestatie was maar niet op de officiële gelegenheden.
En deze week nog actrice Anna Drijver die op een filmgala in Rusland nog eens van leer trok tegen de anti-homowetgeving en een zaal vol boe-geroep ontving. Dit gedrag van 'oh ik mag niet zeggen wat ik vind, nou dan zal ik het eens even flink zeggen' gaat vooral ten kosten van relaties die door anderen zijn opgebouwd. Anna Drijver realiseert zich niet dat ze daar niet was zonder financiële hulp van anderen die haar wereldje bekostigen. Ik ben het inhoudelijk hartstikke met haar eens, maar iets diplomatieker mag ook. Het was in Rusland allang aangekomen wat wij er van vinden.

Het gaat voor BuZa minister Timmermans nu een enorme klus worden die Greenpeace activisten nog los te krijgen. Nu Greenpeace in het defensief zit, realiseren ze zich waarschijnlijk pas wat diplomatieke betrekkingen betekenen wanneer activistische medelanders zich ook lomp en boertig gedragen.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 13/10/2013 | 00:54 uur
Nu ben ik zelf aan boord geweest van een Steregushchy-class corvette ik was niet onder de indruk van Russische scheepsbouw, maar was wel onder de indruk van hun CIWS systemen en torpedo's  en missiles . Ik zou voorstellen om de FH-70 Houwitsers op de wadden eilanden te stationeren en de NASAMS daar ook neer te zetten en deze dan te voorzien van ESSM in plaats van AMRAAM's om zo doende voor luchtdekking te zorgen.

Je bedoelt dat Kashtan systeem?
Ik denk toch dat de westerse systemen beter zijn, hangt veel af van computertechnologie en daar is Rusland nooit in uitgeblonken. Doet me denken aan russische computer programma's in de laat jaren 80.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#123
Citaat van: Huzaar1 op 12/10/2013 | 19:57 uur
Nee hoor, al die schepen liggen onder direct bereik van de F-16's en als alle fregatten, opv's en onderzeeërs er liggen in combinatie met de patriots op land aan de kust.. lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er een zege wordt geboekt. Wij liggen hier al he? Wij hoeven nergens heen. Het is een kwestie van ze hier heen laten varen en het ze vanzelf "geven".

Nu ben ik zelf aan boord geweest van een Steregushchy-class corvette ik was niet onder de indruk van Russische scheepsbouw, maar was wel onder de indruk van hun CIWS systemen en torpedo's  en missiles . Ik zou voorstellen om de FH-70 Houwitsers op de wadden eilanden te stationeren en de NASAMS daar ook neer te zetten en deze dan te voorzien van ESSM in plaats van AMRAAM's om zo doende voor luchtdekking te zorgen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 12/10/2013 | 20:24 uur
ehhh, achter de Waddeneilanden blijven liggen want op zee is het verlaatrol op post.

Ik denk in Den Helder blijven liggen of misschien nog beter terugtrekken naar Vlissingen of Zeebrugge?

Flyguy

Citaat van: yelloow op 12/10/2013 | 23:25 uur
Je hebt geen flauw idee:
- F16's hebben geen ASM (Air to surface missiles) en hebben nooit ook maar iets aan maritieme oorlogvoering gedaan. Nutteloos dus.
- NL onderzeeboten kunnen bijna nergens op de Noordzee onderwater
- OPV's kunnen niks op het gebied van oorlogsvoering
- Fregatten hebben harpoons, gedateerd en veels te traag. Kansloos tegen schepen klub, sunburn en andere vele malen superieurdere russische wapens.
De Baltische vloot kunnen we misschien nog net met veel pijn, moeite en hulp aan, maar als Noordelijke vloot er aan komt dan zijn we allemaal de sjaak in West Europa, zelfs met Amerikaanse hulp.

Hoe zit het trouwens met die harpoons, worden ze ooit nog vervangen bij de KM? Lijkt me op dit moment niet waarschijnlijk, maar die dingen zijn zo langzamerhand antiek.

yelloow

Citaat van: Huzaar1 op 12/10/2013 | 19:57 uur
Nee hoor, al die schepen liggen onder direct bereik van de F-16's en als alle fregatten, opv's en onderzeeërs er liggen in combinatie met de patriots op land aan de kust.. lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er een zege wordt geboekt. Wij liggen hier al he? Wij hoeven nergens heen. Het is een kwestie van ze hier heen laten varen en het ze vanzelf "geven".

Je hebt geen flauw idee:
- F16's hebben geen ASM (Air to surface missiles) en hebben nooit ook maar iets aan maritieme oorlogvoering gedaan. Nutteloos dus.
- NL onderzeeboten kunnen bijna nergens op de Noordzee onderwater
- OPV's kunnen niks op het gebied van oorlogsvoering
- Fregatten hebben harpoons, gedateerd en veels te traag. Kansloos tegen schepen klub, sunburn en andere vele malen superieurdere russische wapens.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 12/10/2013 | 19:04 uur
'Rusland en Nederland zijn helemaal geen vrienden'

...
duidelijk verhaal..herkenbaar.

Huzaar1

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2013 | 20:18 uur
En de taak van de OPV's zou dan zijn...?

Beetje screenen.. klaverjassen, torpedo rollen, wat ze ook doen bij de Marine.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#117
Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2013 | 20:18 uur
En de taak van de OPV's zou dan zijn...?

ehhh, achter de Waddeneilanden blijven liggen want op zee is het verlaatrol op post.

KapiteinRob

En de taak van de OPV's zou dan zijn...?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 12/10/2013 | 19:49 uur
Mwa, als we de NATO even weglaten, en de Nederlandse order of battle tegen die van de Russen zetten, verwacht ik toch een Russische maritieme zegen, zelfs op de Noordzee.

Nee hoor, al die schepen liggen onder direct bereik van de F-16's en als alle fregatten, opv's en onderzeeërs er liggen in combinatie met de patriots op land aan de kust.. lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat er een zege wordt geboekt. Wij liggen hier al he? Wij hoeven nergens heen. Het is een kwestie van ze hier heen laten varen en het ze vanzelf "geven".
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 12/10/2013 | 18:28 uur

Doe er maar lacherig om, maar er is vrij weinig in de Russische Oostvloot waar we voor moeten vrezen en die ons kan bedreigen in de Noordzee. Het levert fantastische plaatjes op voor de camera, dat wel.

Mwa, als we de NATO even weglaten, en de Nederlandse order of battle tegen die van de Russen zetten, verwacht ik toch een Russische maritieme zegen, zelfs op de Noordzee.

Ace1


Ace1

'Rusland en Nederland zijn helemaal geen vrienden'


Derk Sauer

ZAAK BORODIN Nederland heeft een vergissing gemaakt door met Rusland een vriendschapsjaar in te gaan. En het was nog dommer om te denken dat Rusland een vriend is, die je met Hollandse directheid de waarheid kunt zeggen. Daar is het fout gegaan, zegt Derk Sauer, de Amsterdammer die als mediamagnaat in Moskou zijn kapitaal verdient, in het AD. 'Pas na de Winterspelen van Sotsji komt het goed.'

Een dronken Rus die zijn kinderen slaat. Schande, logisch dat de Haagse politie heeft ingegrepen, vinden wij in Nederland. De lach van Derk Sauer schalt vanuit Moskou via Skype uit de laptop. Daar denken ze in Rusland héél anders over. 'Er is vandaag nog een Russisch parlementslid dronken uit een vliegtuig gezet, omdat hij zich had misdragen,' zegt de man die in 1990 het avontuur zocht in Moskou. 'Stel je voor, een Nederlands Kamerlid dat in een toestel van de KLM straalbezopen een stewardess uitkaffert. Die had je nooit meer teruggezien op het Binnenhof. Je kind een klap geven, de corrigerende tik, is normaal in Rusland. Ik weet niet precies wat er bij die diplomaat (Dmitri Borodin, red.) thuis is gebeurd, maar volgens zijn profiel was het geen notoire kindermishandelaar.'

Was Nederland maar nooit aan dat vriendschapsjaar begonnen, zucht Sauer. Het is de kiem voor de diplomatieke vrieskou tussen ons land en Rusland. 'En we zijn helemaal geen vrienden. Dat we sinds Peter de Grote al een warme band hebben, wat een flauwekul! Veel denkbeelden liggen mijlenver uit elkaar, doe dan niet alsof je dikke vrienden bent.'

Gedoe
Het is volgens Sauer de grootste onzin dat de Russen het initiatief hebben genomen voor dit vriendschapsjaar. 'Poetin heeft het, hoorde ik, een keer laten vallen in een gesprek met toenmalig koningin Beatrix, daarna is een commissie overijverige Nederlandse ambtenaren er mee aan de haal gegaan. Poetin was het zelf allang vergeten. Wij lopen het vuur uit onze sloffen om van alles te organiseren. De Russen doen vrijwel niets. Wij willen graag zaken met ze doen en denken dat het moet met allemaal cultuur en gedoe eromheen. Waarom niet gewoon simpel geld verdienen?'

De Rus, stelt Sauer, heeft helemaal niets met Nederland. 'In geopolitieke zin stellen we niets voor. Die export van 7 miljard euro is voor ons van groot belang, maar voor hen niet. Wij schatten Rusland helemaal verkeerd in, als een vriend die je letterlijk de waarheid kunt zeggen, als een Europees land. Maar dat is het helemaal niet. We zouden er nooit over denken om tijdens een vriendschapsjaar met China steeds over politieke gevangenen te beginnen, want daar komt gedoe van. In Rusland dachten we dat het wel kon. Dus niet.'

We hebben Rusland getergd op de drie plekken waar de pijn het grootst is, analyseert Sauer. 'Dan heb ik het over de Winterspelen van Sotsji, het privéproject van Poetin. Alles rond dat evenement ligt hypergevoelig. Natuurlijk die actie van Greenpeace in de Poolzee. Dan gaat het over olie, de levenslijn van Rusland. En dan de mensenrechten, in de vorm van de homowet. Dat ligt allemaal gevoelig en Nederland blijft er maar op pushen. In een vriendschapsjaar.'

En nu zijn we aan de beurt. 'Was helemaal niet nodig geweest, als de zaak rond die diplomaat veel eerder was afgehandeld. Snelle, oprechte excuses, een schrobbering voor die agenten en het was klaar geweest. Nu voelen wij een stukje machtspolitiek waar Rusland heel sterk in is. We zijn de kleine dreumes die door Poetin in de hoek wordt gezet, die een lesje moet leren.'

Koning
Het is nog niet klaar, voorspelt Sauer. 'Volgende maand gaat koning Willem-Alexander op bezoek in Moskou, dat wordt ongemakkelijk. Er zitten twee Nederlandse bemanningsleden van de Arctic Sunrise vast in een koude cel in Moermansk, in onze ogen onterecht. En dan moeten onze koning en Poetin aardig doen tegen elkaar. Tot die twee vrij zijn, kan minister Frans Timmermans ook niet masseren om de relatie met Rusland te herstellen. Ik vrees dat die lui van Greenpeace de dupe worden van al dit gedoe, dat zij nog veel langer vastzitten.'

Na de Winterspelen van Sotsji, in februari volgend jaar, ebt de spanning tussen Nederland en Rusland pas weg, denkt Sauer. 'Tot die tijd is het op eieren lopen. Poetin is natuurlijk als de dood dat Nederlanders straks in regenboogpakken door Sotsji trekken.'

Nederland maakt, zeker deze week, kennis met een Rusland dat weer machtsvertoon uitstraalt. 'Ze hebben hun zelfvertrouwen terug. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was het niet langer een wereldmacht. Rusland geraakte bijna tot de bedelstaf. Je kunt veel onvriendelijke dingen zeggen over Poetin, maar daar heeft hij een einde aan gemaakt. Nu oefenen ze weer macht uit.'

Boycot
Met de boycot van vooral levensmiddelen als perfect drukmiddel. 'Als Oekraïne zich misdraagt, gaat de gaskraan dicht. Als Georgië dat doet, komt er een boycot op wijn. De voedsel- en warenautoriteit in Rusland is vooral een politiek apparaat. Als Nederland de zaak rond die diplomaat goed had aangepakt, met excuses zonder clausules, waren de Russen nooit over onze zuivel en tulpen begonnen.'

Het nieuwe Russische zelfvertrouwen wordt gekoppeld aan grote onvrede. 'De Russen vinden dat het Westen met twee maten meet. Dat in China of de Arabische wereld veel ergere dingen gebeuren, maar dat het van die landen wél wordt geaccepteerd. Rusland kan chaotisch zijn, maar je hebt meer vrijheden dan in China en zelfs verkiezingen. En geloof me, veel inwoners van Moskou vinden de homowet belachelijk en vinden dat die bemanningsleden van Greenpeace vrij moeten komen.'

Sauer voelt zich nog altijd thuis in Moskou. 'Ik geef echt mijn mening wel, laat weten dat ik homohuwelijken de normaalste zaak van de wereld vind. Maar ik ga er geen propaganda voor maken. Soms moet je de tijd z'n werk laten doen.' Dat, zegt Sauer, geldt ook als het gaat om de spanningen tussen Nederland en Rusland. 'Natuurlijk verdwijnen die. Alleen al omdat Nederland voor de Russen totaal onbelangrijk is.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3526199/2013/10/12/Rusland-en-Nederland-zijn-helemaal-geen-vrienden.dhtml

Lynxian

Ach, aan de andere kant is 't ook wel eens leuk om te zien dat politici blijkbaar wel een beetje ruggengraat en common sense hebben, in dit geval. Ik ben in ieder geval prettig verbaasd dat er niet meteen wordt ingegaan op Russische eisen dat de betrokken Nederlandse agenten gestraft dienen te worden.

Aan de andere kant; misschien moeten we ook gewoon maar even af van die politieke onschendbaarheid. Je kan een moord plegen en niet vervolgd worden. 'Ja, want hij moet z'n ambt kunnen uitvoeren.' Uhuh...