Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

DvdW

Citaat van: Thomasen op 11/10/2013 | 13:19 uur
Maar Tsjetjenie was geen oorlog met een ander land, dat is namelijk gewoon onderdeel van Rusland. Binnenlandse zaken op orde stellen dus. Verschilt in dat opzicht niet met Britse inzet in Noord-Ierland. Alleen de modus operandi wat 'iets' anders.

1e tsjetjeense oorlog was ook geen succes trouwens.
Ik had het ook niet over of het succesvol was  ;) Er wordt hier gesteld dat men "Grote expeditionaire acties niet hoeft te verwachten, daar hebben ze namelijk helemaal geen geld voor. " Daar ben ik niet mee eens. Gebrek aan geld, visie of materieel heeft de Russen nog nooit tegen gehouden.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: DvdW op 11/10/2013 | 13:16 uur
Geld hebben ze echt wel en als zij het nodig vinden laten ze zich nergens door tegenhouden om ergens in te grijpen. Zie bijvoorbeeld de eerste Tjetsjeense oorlog in 1994-1996 (nog maar 3 jaar na de val van de USSR!). Het Russische leger verkeerde in een slechte staat, geld was er weinig, laat staan een plan maar toch trekken ze er met meer dan 30.000 man binnen.

Maar Tsjetjenie was geen oorlog met een ander land, dat is namelijk gewoon onderdeel van Rusland. Binnenlandse zaken op orde stellen dus. Verschilt in dat opzicht niet met Britse inzet in Noord-Ierland. Alleen de modus operandi wat 'iets' anders.

1e tsjetjeense oorlog was ook geen succes trouwens.

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 11/10/2013 | 12:53 uur
Rusland is een potentieel kruitvat. Dat zal het altijd blijven.
Komt door de cultuur.
Grote expeditionaire acties hoef je echter niet te verwachten, daar hebben ze namelijk helemaal geen geld voor.

verwacht acties als : Langdurig storen, saboteren, dwarszitten, infiltreren, ondermijnen,dwarsbomen en kleine conflicten van enkele dagen in naburige landen en ex-deelstaten zoals Georgïe en Tsjetsjenië .
Geld hebben ze echt wel en als zij het nodig vinden laten ze zich nergens door tegenhouden om ergens in te grijpen. Zie bijvoorbeeld de eerste Tjetsjeense oorlog in 1994-1996 (nog maar 3 jaar na de val van de USSR!). Het Russische leger verkeerde in een slechte staat, geld was er weinig, laat staan een plan maar toch trekken ze er met meer dan 30.000 man binnen.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: jurrien visser op 11/10/2013 | 12:56 uur
Geen geld durf ik niet te zeggen gezien de enorme grondstoffen, olie en gas voorraden.

Geld hebben ze, en ze zijn bereid het uit te geven. Maar vergeet niet dat een grootschalige oorlog zeer duur is. En uiteindelijk is het Russische nationaal product ongeveer gelijk aan dat van Canada, India en Italië.

Maar met een Chinese invasie in het oosten, braindrain, dalende bevolking, is de toekomst van Rusland echt nog verre van zeker. Zoveel inwoners hebben ze ook gewoon niet. Ze zullen dus moeten innoveren om hun productie op pijl te houden, en die investeringen zijn er onder Poetin minder dan onder Medvedev.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 11/10/2013 | 12:53 uur
Rusland is een potentieel kruitvat. Dat zal het altijd blijven.
Komt door de cultuur.
Grote expeditionaire acties hoef je echter niet te verwachten, daar hebben ze namelijk helemaal geen geld voor.

verwacht acties als : Langdurig storen, saboteren, dwarszitten, infiltreren, ondermijnen,dwarsbomen en kleine conflicten van enkele dagen in naburige landen en ex-deelstaten zoals Georgïe en Tsjetsjenië .

Geen geld durf ik niet te zeggen gezien de enorme grondstoffen, olie en gas voorraden.

Huzaar1

Rusland is een potentieel kruitvat. Dat zal het altijd blijven.
Komt door de cultuur.
Grote expeditionaire acties hoef je echter niet te verwachten, daar hebben ze namelijk helemaal geen geld voor.

verwacht acties als : Langdurig storen, saboteren, dwarszitten, infiltreren, ondermijnen,dwarsbomen en kleine conflicten van enkele dagen in naburige landen en ex-deelstaten zoals Georgïe en Tsjetsjenië .
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Nederland en Rusland zijn redelijke tegenpolen van elkaar wat betreft cultuur, maatschappij, overheid en wijze van regeren.

Ik zie Rusland meer als een soort van verlichte aristocratie dan als een echte democratie.

Transparantie, de "rule of law" en mensenrechten zal ik het maar helemaal niet over hebben. Niet dat Nederland op al die terreinen de volle score haalt, maar dat we mondiaal gezien wel onderdeel zijn van de "top" lijkt me duidelijk.

Dat we botsen vind ik niet vreemd in ieder geval. Wat ik wel vreemd vind is dat dit nu juist in het jaar van 400 jaar betrekkingen tussen de beide landen er zo veel van deze "botsingen" plaatsvinden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 11/10/2013 | 08:13 uur
Volgens mij werd de communistische partij in Nederland zelfs verboden verklaard ;) !
Correct, alleen gebeurde dit door de Duitsers:
CitaatNa de op de Duitse inval volgende capitulatie werd de CPN door de bezetter verboden. De partij was echter al vóór de oorlog voorbereid op een eventuele vlucht in de illegaliteit. De activiteiten werden dan ook na korte tijd voortgezet. Al op de dag van de capitulatie, 15 mei 1940, werd in een vergadering van het partijbestuur in het partijgebouw Parlando aan het Frederiksplein in Amsterdam besloten een illegale organisatie op te bouwen. Daarmee was de CPN de eerste verzetsorganisatie van Nederland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Communistische_Partij_van_Nederland
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ton de Zwart

Citaat van: Huzaar1 op 11/10/2013 | 08:13 uur
Volgens mij werd de communistische partij in Nederland zelfs verboden verklaard ;) ! In tegenstelling tot de NSB bijvoorbeeld ( tot 10 mei natuurlijk )

Niet dat ik me kan herinneren en ik draai al en tijdje mee.  Direct na de oorlog was de CPN zelfs een vrij grote partij. Dat duurde tot 1956, toen de Hongaarse opstand de CPN decimeerde. De ogen van veel mensen hier gingen open.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 10/10/2013 | 23:36 uur
Amerika is ook niet echt een land met praters, kunnen we het ook prima mee vinden. En, niet vergeten, die communisten hebben ons ook aardig wat hoofdbrekens bezorgd. Sterker nog, volgens mij hebben we het communistisch regime pas tijdens ww2 erkend, omdat we wel moesten als geallieerd land. Is een aardig gat na 1917 toen ze aan de macht kwamen.

Volgens mij werd de communistische partij in Nederland zelfs verboden verklaard ;) ! In tegenstelling tot de NSB bijvoorbeeld ( tot 10 mei natuurlijk )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Flyguy op 10/10/2013 | 23:26 uur
Ja, dat zijn we ja. Doeners vs. praters. We zouden waarschijnlijk beter overweg kunnen met een puur comministische staat dan met cowboy capitalism Rusland.

Amerika is ook niet echt een land met praters, kunnen we het ook prima mee vinden. En, niet vergeten, die communisten hebben ons ook aardig wat hoofdbrekens bezorgd. Sterker nog, volgens mij hebben we het communistisch regime pas tijdens ww2 erkend, omdat we wel moesten als geallieerd land. Is een aardig gat na 1917 toen ze aan de macht kwamen.

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 10/10/2013 | 23:21 uur
Ach, natuurlijke vijanden....het communisme is er weg.
Ja, dat zijn we ja. Doeners vs. praters. We zouden waarschijnlijk beter overweg kunnen met een puur comministische staat dan met cowboy capitalism Rusland.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 10/10/2013 | 23:17 uur
Gevolg: 2 scenario's:

1: persona non grata
2: (dodelijk) ongeluk

In dat geval een mooie opruiming  :devil:

dudge

Citaat van: Flyguy op 10/10/2013 | 22:24 uur
Twee natuurlijke vijanden die vrienden proberen te worden, maar het lukt maar niet. Nou ben ik niet echt onder de indruk van de situatie in Rusland, maar het Nederlandse vingertje irriteert mij al jarenlang mateloos. Eindeloos door blijven zeiken bij de Russen, terecht maar ook vaak onterecht, geen wonder dat ze deze affaire 100% benutten.

Ach, natuurlijke vijanden....het communisme is er weg.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 10/10/2013 | 23:15 uur
Overigens weet ik voor 2 problemen een oplossing en dat is Badr Hari vrijlaten en deze als  diplomaat  naar Moskou te sturen en daar mag hij iedereen neer meppen die hij tegen komt, vanwege zijn diplomatieke  onschendbaarheid kunnen de Russen hem niets doen. :P

Gevolg: 2 scenario's:

1: persona non grata
2: (dodelijk) ongeluk