Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Benji87

#9070
Edit: kim er zo even op terug, ben even aan het werk ;)

Huzaar1

#9069
Citaat van: Benji87 op 25/05/2023 | 05:45 uur
Volgens mij gaat het nu 1 op 1 op en kan Rusland nog een aantal mobilisatie rondes opdraven voordat de bevolking er zat van is. Oekra?ne daarentegen loopt tegen haar grenzen aan.
nee het gaat nu niet 1 op 1. En ik heb je net uitgelegd dat Rusland aan haar grenzen zit. En de Oekrainse strijdmacht in het conflict in Oekraine dubbel zo groot is als de Russische
Citaat
https://nos.nl/artikel/2467456-niet-iedere-oekrainer-wil-het-leger-in-ik-blijf-thuis-uit-angst-voor-mobilisatie
nee Niet iedere.
Citaat

Het is nogal wiedes dat wanneer er 7 van de 43 miljoen inwoners vluchten je poule om te recruteren flink inslinkt. We moeten na?ef zijn door te denken dat dit alleen vrouwen en kinderen zijn. Een groot gedeelte is het ook dienst geschikt.
lees jij wel? De meeste gevluchte mannen zijn russen. De Russen zitten tegen een mobilisatie probleem. Niet de oekrainers.

Citaat
Ik had het ook niet over de navo vs Rusland maar over Oekra?ne vs Rusland
lees aub wat ik typ anders kan ik er net zo goed mee ophouden. Jij legt de stelling meer 'numerieknleg je het altijd af tegen de rus'. Die stelling weerleg ik met het NAVO voorbeeld. De praktijk laat ook het tegenovergestelde zien.

Citaat
Dit neemt niet weg dat de vele slachtoffers die daar in Oekra?ne vallen aan Russische zijde gewoon geaccepteerd worden in Rusland. En de grootschalige inzet van huurlingen maakt dit alleen maar erger
dat wordt het niet, het piept en het kraakt en er beginnen disciplinaire problemen te ontstaan.
Citaat
Je hoort mij ook nergens zeggen dat ze er blij mee zijn maar een Rus, en dan met name de oude generatie, is gewend om onder druk van een staat te leven en zich neer te leggen bij de beslissing van de overheid. Dat hebben ze al generaties tijdens de Sovjet unie gedaan en doen ze nu weer. Dat is een fundamenteel andere manier van denken als dat wij in het westen doen. Een Rus geeft er geen hol om of de oorlog rechtvaardig is of niet. Dat is ook exact de reden waarom die sancties geen hol uit zullen halen. 
sprookje dit. Ook een rus wil een wasmachine. Ja ze kunnen beter lijden dan wij, maar het breekt wat sneller dan het buigt, het is geen 1975 meer.

Citaat
Klopt, ik zeg ook niet dat ze succesvol erin zijn maar ze proberen het wel. Er is wel degelijk een verandering in de manier van denken te zien in het Russische leger. Het is heel na?ef om te denken dat het Russische leger zich ook niet geeft aangepast aan de situatie
Russen hebben zich niet echt aangepast. Enige verandering die we zien is dat het nog slechter voor ze gaat dan in het begin.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uur
Er zijn meer Oekrainse militairen dan Russische militairen op de been in het conflict. 

Volgens mij gaat het nu 1 op 1 op en kan Rusland nog een aantal mobilisatie rondes opdraven voordat de bevolking er zat van is. Oekra?ne daarentegen loopt tegen haar grenzen aan.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurIk denk dat je hier Rusland met Oekraine verwart, er zijn niet veel Oekrainse mannen gevlucht, niet naar verhoudig noch netto in verhouding met het aantal Russische. Heb je andere cijfers zie ik graag een bron.

https://nos.nl/artikel/2467456-niet-iedere-oekrainer-wil-het-leger-in-ik-blijf-thuis-uit-angst-voor-mobilisatie

Het is nogal wiedes dat wanneer er 7 van de 43 miljoen inwoners vluchten je poule om te recruteren flink inslinkt. We moeten na?ef zijn door te denken dat dit alleen vrouwen en kinderen zijn. Een groot gedeelte is het ook dienst geschikt.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurNee hoor. De NAVO had ook een prima plan en blijkbaar een prima tactiek om met minder eenheden de Russen te kunnen weren .

Ik had het ook niet over de navo vs Rusland maar over Oekra?ne vs Rusland

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurHet tegenovergestelde van wat je zegt is waar. Het woord 'oorlog' mag niet eens worden gebruikt, dan wordt je in de cel gezet, tekent je kind een kleurplaat met een Oekrainse vlag, wordt je kind overgeplaatst en je in de gevangenis gezet, er zijn zo veel Russen gevlucht dat die opvanglanden erover durven te klagen. Er worden video na video opgenomen van moeders, vrouwen en familie welke op zoek zijn naar hun zoon, en gisteren hebben de vrije Russen op Belgorod Rusland in haar hemd gezet.  Ik weet niet waar je je verhaal op baseert maar het komt niet overeen met deze realiteit.

Dit neemt niet weg dat de vele slachtoffers die daar in Oekra?ne vallen aan Russische zijde gewoon geaccepteerd worden in Rusland. En de grootschalige inzet van huurlingen maakt dit alleen maar erger

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurAlleen als je de Russische peilingen met Noord-Korea achtige resultaten voor waarheid aanneemt is de bevolking er blij mee. Ondertussen is het aantal depressies en anti depressiva medicijngebruiken in Rusland aan het toenemen, en verandert de searchcriterea naar waarom de oorlog ook alweer wordt gevoerd.

Je hoort mij ook nergens zeggen dat ze er blij mee zijn maar een Rus, en dan met name de oude generatie, is gewend om onder druk van een staat te leven en zich neer te leggen bij de beslissing van de overheid. Dat hebben ze al generaties tijdens de Sovjet unie gedaan en doen ze nu weer. Dat is een fundamenteel andere manier van denken als dat wij in het westen doen. Een Rus geeft er geen hol om of de oorlog rechtvaardig is of niet. Dat is ook exact de reden waarom die sancties geen hol uit zullen halen. 

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurDie is er niet, er zijn nog steeds geen degelijke opleidingen, er is nog steeds geen kader wat de ruggegraat vormt van de club, ze hebben nog steeds niet het vermogen om operationele informatie te analyseren en te gebruiken in hun planning, ze werken nog steeds met een minachting voor het menselijk leven en zijn niet bij machte om nog enig initiatief te tonen. Doen ze dat wel wordt het een clusterfuck zoals in Volhedar.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurDoen ze al sinds het begin in alle vormen. 

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurproberen, willen, hopen... nergens te zien.

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 22:38 uurze hebben wel meer problemen.

Klopt, ik zeg ook niet dat ze succesvol erin zijn maar ze proberen het wel. Er is wel degelijk een verandering in de manier van denken te zien in het Russische leger. Het is heel na?ef om te denken dat het Russische leger zich ook niet geeft aangepast aan de situatie

Huzaar1

#9067
Citaat van: Benji87 op 24/05/2023 | 22:07 uur
Het probleem voor Oekra?ne is wel dat zij een stuk minder manschappen op de been kan brengen dan Rusland.
Er zijn meer Oekrainse militairen dan Russische militairen op de been in het conflict.
CitaatVolgens mij kampt Oekra?ne inmiddels ook met een rekrutering probleem
Natuurlijk, een beperkt gedeelte van de bevolking is mobilisabel.
Citaatomdat een groot gedeelte van dienstgeschikte lui zijn gevlucht voor de oorlog terwijl Rusland nog wel een aantal rondes dienstplichtigen kan oproepen.
Ik denk dat je hier Rusland met Oekraine verwart, er zijn niet veel Oekrainse mannen gevlucht, niet naar verhoudig noch netto in verhouding met het aantal Russische. Heb je andere cijfers zie ik graag een bron.
CitaatNumeriek leg je het gewoon altijd af tegen Russen.
Nee hoor. De NAVO had ook een prima plan en blijkbaar een prima tactiek om met minder eenheden de Russen te kunnen weren. Daarnaast zit er ook een grens aan het aantal voor Rusland te rekruteren mensen, of denk je nu werkelijk dat de bevolking zonder enig probleem nog eens 200.000 mensen ophoest, dan zit je met je peilstok echt in het verkeerde gat.
CitaatDie verliezen worden daar gewoon geaccepteerd alsof het niks is. Dat is altijd zo geweest.
Het tegenovergestelde van wat je zegt is waar. Het woord 'oorlog' mag in Rusland niet eens worden gebruikt, dan wordt je in de cel gezet, tekent je kind een kleurplaat met een Oekrainse vlag, wordt je kind overgeplaatst en je in de gevangenis gezet, er zijn zo veel Russen gevlucht dat die opvanglanden erover durven te klagen. Er worden video na video opgenomen van moeders, vrouwen en familie welke op zoek zijn naar hun zoon, en gisteren hebben de vrije Russen op Belgorod Rusland in haar hemd gezet.  Ik weet niet waar je je verhaal op baseert maar het komt niet overeen met deze realiteit. Alleen als je de Russische peilingen met Noord-Korea achtige resultaten voor waarheid aanneemt is de bevolking er blij mee. Ondertussen is het aantal depressies en anti depressiva medicijngebruiken in Rusland aan het toenemen, en verandert de searchcriterea naar waarom de oorlog ook alweer wordt gevoerd.
Citaat
Ik spreek mezelf misschien een beetje tegen in dezelfde post maar er is bij de Russische krijgsmacht wel een wake up call geweest dat hun normale tactieken niet meer werken.
Die is er niet, er zijn nog steeds geen degelijke opleidingen, er is nog steeds geen kader wat de ruggegraat vormt van de club, ze hebben nog steeds niet het vermogen om operationele informatie te analyseren en te gebruiken in hun planning, ze werken nog steeds met een minachting voor het menselijk leven en zijn niet bij machte om nog enig initiatief te tonen. Doen ze dat wel wordt het een clusterfuck zoals in Volhedar.

CitaatZo zijn ze van ipv battlegroups weer teruggekomen op brigades als manoeuvreer eenheden, proberen ze combined arms ook onder de knie te krijgen
Doen ze al sinds het begin in alle vormen.
Citaaten proberen ze het luchtwapen ook steeds beter benutten.
proberen, willen, hopen... nergens te zien.
CitaatHet probleem voor Rusland is alleen dat dat niet van de een op de andere dag gedaan is maar misschien wel 10 jaar kan duren voordat je krijgsmacht hierop is ingericht.
ze hebben wel meer problemen. Ze hebben geen toegang tot semiconducters en chips die ze nodig hebben voor battle decisive munitie, ze hebben niet de productie capaciteit voor conventionele munitie, ze hebben geen middenkader, ze missen motivatie, ze hebben geen concrete doelen, ze hebben geen adequate tank en AIFV productie, hetzelfde geldt voor maritiem en luchtvaart, ze hebben mensen aangesteld op loyaliteit, het regime kraamt de hele dag onzin uit, de bevolking weet dat stiekem, het BBP van Rusland is even groot als dat van de Benelux, dit gaat net zo lang goed totdat er daar iemand opstaat in wie de Russen meer vertrouwen hebben dat die de leiding neemt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 13:31 uur
Uiteraard, maar die zomer waren verliezen voor Rusland vele malen groter dan voor UAF. Dit geldt voor tot nu toe het gehele verloop van de oorlog.

Zowel op gebied van materieel, manschappen als terrein. En het laatste is even relatief aangezien de Russen sowieso niets te zoeken hebben. Maar een groot deel van de geboekte winst is toen verloren gegaan.

Mijn laatste intel op de verhouding in verliezen waren rond februari 8 staat tot 1. Dat werd een maand geleden 5 tot 1. Heb die informatie uit betrouwbare bron. In Bachmut was dat zelfs nog 3 tot 1 (aantal doden rus:oekr.)

Het probleem voor Oekra?ne is wel dat zij een stuk minder manschappen op de been kan brengen dan Rusland. Volgens mij kampt Oekra?ne inmiddels ook met een rekrutering probleem omdat een groot gedeelte van dienstgeschikte lui zijn gevlucht voor de oorlog terwijl Rusland nog wel een aantal rondes dienstplichtigen kan oproepen. Numeriek leg je het gewoon altijd af tegen Russen. Die verliezen worden daar gewoon geaccepteerd alsof het niks is. Dat is altijd zo geweest.

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 15:08 uur
Zeker. En waar de Oekra?ners proberen kwaliteit op te bouwen, besteden de Russen daar nauwelijks aandacht aan. Terwijl de frontlijn soort van stilstond, is er achter de schermen heel veel gebeurt. En de effecten daarvan gaan we deze zomer zien, ben ik van overtuigd.


Voor de ge?nteresseerden:
https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/meatgrinder-russian-tactics-second-year-its-invasion-ukraine


Ik spreek mezelf misschien een beetje tegen in dezelfde post maar er is bij de Russische krijgsmacht wel een wake up call geweest dat hun normale tactieken niet meer werken. Zo zijn ze van ipv battlegroups weer teruggekomen op brigades als manoeuvreer eenheden, proberen ze combined arms ook onder de knie te krijgen en proberen ze het luchtwapen ook steeds beter benutten. Het probleem voor Rusland is alleen dat dat niet van de een op de andere dag gedaan is maar misschien wel 10 jaar kan duren voordat je krijgsmacht hierop is ingericht.

Ace1


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 15:08 uur
Zeker. En waar de Oekra?ners proberen kwaliteit op te bouwen, besteden de Russen daar nauwelijks aandacht aan. Terwijl de frontlijn soort van stilstond, is er achter de schermen heel veel gebeurt. En de effecten daarvan gaan we deze zomer zien, ben ik van overtuigd.


Voor de ge?nteresseerden:
https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/special-resources/meatgrinder-russian-tactics-second-year-its-invasion-ukraine

Dat denk ik ook. Ik ga het lezen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#9063
Citaat van: Ace1 op 24/05/2023 | 13:47 uur
Nee Thomas Newdick is een autoriteit op militaire luchtvaart,  hij heeft al diverse boeken op zijn naam staan.


https://www.bol.com/nl/nl/b/thomas-newdick/2852040/

Hij is de Poolse F-16's en de Poolse dit en dat zo aan het prijzen dat het lijkt alsof hij aannhet eind van de rit zelf een Poolse F-16 krijgt.

De Nederlandse F-16's en de Poolse (block 52+) liggen vrijwel op 1 lijn.  De Polen leveren geen vliegtuigen, de Nederlanders zijn daarvoor in de race.  Daarnaast is de Poolse F-16 helemaal niet een van de beste, modernste F-16's, wetende dat we inmiddels bij block 72 aan zijn gekomen en er nogal wat doorontwikkelingen zijn van de F-16 zoals in Japan en Israel.

Kan aan mij liggen, maar het komt vreemd over als je een heel stuk schrijft over Poolse F-16 en opleidingen terwijl dat zo relevant is als een Nederlandse F-16.  Het Poolse perspectief wordt dan minder relevant, aangezien de Oekrainers daar toch niet over kunnen gaan beschikken.

"A core fleet of 68 jets was upgraded to F-16AM/BM standard under the Mid-Life Update (MLU) program, bringing them broadly in line with the U.S. Air Force?s more advanced F-16C/D Block 50/52."

Sowieso een goede read
"
In terms of capabilities, the Dutch F-16s, while old, have been continuously modernized as part of the MLU. As such, they are armed with the active-radar AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) that Ukrainian pilots have specifically called for. Air-to-ground armament includes GBU-10, -12, and -24 laser-guided bombs, as well as Joint Direct Attack Munitions (JDAM). The Small Diameter Bomb (SDB) could also be employed by these F-16s and the jets are compatible with Sniper and Litening targeting pods. Other key features include datalinks, GPS, and night-vision goggle compatibility."

https://www.thedrive.com/the-war-zone/dutch-open-to-transferring-f-16-jets-to-ukraine
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 09:51 uur
Auteur is Polen fan?

Nee Thomas Newdick is een autoriteit op militaire luchtvaart,  hij heeft al diverse boeken op zijn naam staan.


https://www.bol.com/nl/nl/b/thomas-newdick/2852040/

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 11:17 uur
Klopt, maar voordat die er kwamen zijn er flinke verliezen geleden. Ervaren militairen die nu de onderofficieren hadden moeten zijn.

En onnodig, want zoals je schrijft, toen we met artillerie gingen steunen kwam de balans wat terug.

Ook een reden dat onderbelichte steun met ZHKH, medische goederen en revalidatie (o.a. in Doorn) gewoon bijdraagt aan de gevechtskracht.

Uiteraard, maar die zomer waren verliezen voor Rusland vele malen groter dan voor UAF. Dit geldt voor tot nu toe het gehele verloop van de oorlog.

Zowel op gebied van materieel, manschappen als terrein. En het laatste is even relatief aangezien de Russen sowieso niets te zoeken hebben. Maar een groot deel van de geboekte winst is toen verloren gegaan.

Mijn laatste intel op de verhouding in verliezen waren rond februari 8 staat tot 1. Dat werd een maand geleden 5 tot 1. Heb die informatie uit betrouwbare bron. In Bachmut was dat zelfs nog 3 tot 1 (aantal doden rus:oekr.)

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 10:42 uur
https://twitter.com/Archer83Able/status/1661114284326133792?t=2HuhKtw4Fmw2rqXEqGJ_7w&s=19

Dit zijn de tell tales.
Dit is hoe die gasten denken dat het eruit moet zien. Dan kun je als pel of cie of bat goede dingen doen, als de hogere leiding dit soort clowns zijn ben je reddeloos verloren.

De Oekra?ners zijn vooral in zomer 2022 echt afgemaakt, en betalen daar nog steeds de prijs voor. Maar er is in ieder geval de wil om het goede te doen,

Afgemaakt? Welnee. In de zomer waren er de artillerie wedstrijden tussen het rode leger en de UAF. Uiteindelijk met HIMARS gewonnen waarop er een massale terugtrekking van russen volgde in regio Kharkov en Kherson.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 23/05/2023 | 22:57 uur
Poland Will Train Ukrainian Pilots To Fly F-16s

The Polish defense minister says that future Ukrainian F-16 pilots will start training in Poland, as a multinational

Auteur is Polen fan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 24/05/2023 | 09:39 uur
Bachmoet nu definitief gevallen. De meeste bronnen hebben hun kaarten nu ge-update naar volledig in Russische handen en wat bewegingen op de noordelijke en zuidelijke flank vanuit Oekra?ne. Wat vinden jullie hiervan? Kritische nederlaag voor Oekra?ne of kostbare overwinning voor Rusland?

Je weet niet wat het plan is van de Oekrainers. Dus je kunt niets oordelen.

W.s wordt Bachmut door Oekraine omsingeld jn de komende tijd. De UAF heeft alle aandacht naar Bachmut kunnen doen gaan, heeft alle middelen voor het winteroffensief verbruikt. Er is geen winteroffiensief van de grond gekomen..de Russen konden zich enkel op Bachmut en Vulhedar controleren.

En met 100.000 russische slachtoffers, kun je wel stellen dat dat meer is dan het de Russen had mogen kosten. En het UAF offensief zit er aan te komen. Tel je kippen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Bachmoet nu definitief gevallen. De meeste bronnen hebben hun kaarten nu ge-update naar volledig in Russische handen en wat bewegingen op de noordelijke en zuidelijke flank vanuit Oekra?ne. Wat vinden jullie hiervan? Kritische nederlaag voor Oekra?ne of kostbare overwinning voor Rusland?

Ace1

Niet verstoppen achter technische argumenten om geen F-16's te leveren

Door Belga

Belgi? mag zich niet verstoppen achter technische argumenten om geen F-16's aan Oekra?ne te leveren. Dat zegt Kamerlid Georges Dallemagne (Les Engag?s), die aandringt op een echt politiek debat over het thema.

De Belgische regering heeft zich achter het voorstel geschaard om Oekra?ense piloten op te leiden om met F-16's te vliegen, maar zelf vliegtuigen leveren zit er niet in. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) liet al meer dan eens horen dat onze toestellen stilaan het einde van hun levensduur benaderen. Die is vastgesteld op 8.000 vlieguren. Bovendien heeft ons land zijn F-16's zelf nodig voor de bescherming van het grondgebied, internationale opdrachten en de opleiding van Belgische piloten. De komende jaren zullen de F-16's stelselmatig worden vervangen door F-35's. Ook het kabinet van premier De Croo liet eerder al horen dat ons land alle toestellen nodig heeft voor zijn opdrachten.

Oppositielid Dallemagne is niet overtuigd. "Uit een rapport van Lockheed Martin uit 2017 bleek dat onze F-16's met 1.000 vlieguren kunnen worden verlengd, wat neerkomt op vijf jaar. Die analyse werd toen van tafel geveegd uit politieke en economische redenen, omdat de Verenigde Staten ons hun F-35's wilden verkopen", zegt hij. "In plaats van die toestellen aan de grond te houden, kunnen we ze naar Oekra?ne sturen, want het conflict dreigt daar jammer genoeg nog een tijd te zullen duren. Indien politieke redenen in de weg staan, dan moet men ons dat eerlijk zeggen in plaats van zich te verstoppen achter technische argumenten."

https://www.proximus.be/pickx/nl/2332341/inval-oekraine-niet-verstoppen-achter-technische-argumenten-om-geen-f-16s-te-leveren