Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

#5784
Citaat van: Oorlogsvis op 14/02/2022 | 15:23 uur
De Oekraine moeten lekker neutraal blijven het moet een buffer zijn tussen Rusland en de Navo prima toch ?
Ben er ook niet voor dat Rusland het pakt natuurlijk ...maar wij moeten het ook niet willen.

Wat zou Amerika trouwens doen als Mexico en Canada zich bij China of Rusland zouden aansluiten ...?

Het gaat al fout bij je 1e zin. " Oekraine moet..."

Heb je enig idee wat je zegt? Je hebt het over een volk van tientallen miljoenen mensen met precies dezelfde drang naar vrijheid, zelfontplooiing en ambitie als jij en ik. Waarvoor jij even bepaald wat 'ze moeten' omdat jij geen zin hebt de prijs te betalen die vrijheid kost. Zij hebben dus geen zelfbeschikkingsrecht volgens jou. Ze voelen zich bedreigd, bang en moeten nu vrezen voor een invasie omdat ze een andere kant op willen dan wat hun buurman wil.

Wat is vrijheid in godsnaam waard als dat betekent dat je volkeren 'opoffert'. Weet je dat Kiev dichterbij ligt dan Marbella?

De NAVO staat hier nu even voor westerse waarden, vrijheid en democratie. Dat is inmiddels de inzet geworden van het spel. Indien je nu als NAVO aangeeft dat Oekraine buiten de boot valt, in dit uur op dit crucuale moment kun je de gehele zingeving van die alliantie bij het grofvuil zetten en de bladIzijdes met 'vrijheid van keuze en mening' in je woordenboek beter gebruiken als WC papier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2022 | 13:06 uur
Ik vind niet dat we ons door Putin moeten laten dicteren. Interesseert me niet zo veel wat hij wil. Als de Oekrainers een kant op willen moeten ze dat ook zelf weten.
De Oekraine moeten lekker neutraal blijven het moet een buffer zijn tussen Rusland en de Navo prima toch ?
Ben er ook niet voor dat Rusland het pakt natuurlijk ...maar wij moeten het ook niet willen.

Wat zou Amerika trouwens doen als Mexico en Canada zich bij China of Rusland zouden aansluiten ...?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 13:42 uur
En ook de gevolgen accepteren ?

Dat is de prijs die je betaald voor vrijheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 13:42 uur
En ook de gevolgen accepteren ?
Gevolg van Putin zijn zin geven is dat we met de staart tussen de benen kunnen gaan leven.
Soms moet je je poot stijf houden om geloofwaardig te blijven.
Putin is net een klein kind. Geef je ze te veel ruimte, dan pakken ze die ook en zie maar eens om dat weer te corrigeren zonder schade. Putin pakt wat Putin wil. Hij is niet zo rationeel als wij, verwende westerse levensgenieters. Als hij net zo als ons zou denken, dan zou hij het Georgische Zuid-Ossetië, Oost Oekraïne, De Krim en vele andere gebieden niet hebben geannexeerd.
Als we hem Oekraïne geven komt er ook een vervolg elders in Oost-Europa.
Hij denkt niet zoals jij en ik. Daar moeten we eens meer rekening mee gaan houden. Hij is onvoorspelbaar en daardoor gevaarlijk.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 13:42 uur
En ook de gevolgen accepteren ?

En dan ook de gevolgen accepteren. Dat is exact wat Chamberlain had moeten doen met de kwestie Sudetenland bijvoorbeeld. Dat had heel veel leed voorkomen.

Een rechte rug is ook niet makkelijk. Buigen is veel makkelijker, klopt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 13:40 uur
Precies, je moet  hem ook geen  enkele aanleiding geven om een invasie te rechtvaardigen. Ik hoop dat de VS, Europa en de NAVO verstandiger zijn dan Kiev.
Poetin maakt het zichzelf gewoon erg lastig met dat wapengekletter bij 's lands grenzen...
Was nergens voor nodig, zo'n troepenopbouw.
En dat NAVO-lidmaatschap zal/ging gewoon nooit over een-nacht-ijs (ge)gaan (zijn). In die club zijn ze zich maar al te zeer bewust van mogelijke consequenties.

'we' gaan op een of andere manier er gewoon voor zorgen dat, indien de beer Oekraine daadwerkelijk binnenvalt, het hem zo veel mogelijk gaat kosten in levens en materieel.
En dan gaan 'de sancties' ook geactiveerd worden.

ARM-WAP

Stalin eiste in 1949 ook al dat Noorwegen niet zou toetreden tot NATO (omdat beide landen een grens delen in het hoge Noorden)...
Poetin 'eist nu ook vanalles.
En omdat iemand wat eist, moeten we dan vooral die eis(en) vervullen?

Het gaat om een buurland van Rusland waarin veel etnische Russen wonen.
Dat land is al een regio kwijt seder 2014... aan Rusland... sedert 2014.
Het staat op punt nog meer regio's te verliezen aan Rusland.
Maar het mag zich vooral niet aansluiten bij de EU en NAVO... van datzelfde Rusland.

Wat gaan we doen indien de Russische minderheden in Oosterse regio's van Estland en Letland zich opeens roeren en aansluiting bij Rusland willen?

Wij moeten vooral niet doen wat Poetin wil. F*** him.
En verder moeten we vooral eens beginnen zijn kliek en hun families de toegang tot onze landen te ontzeggen.
Lavrov heeft veel geld in de UK zitten.
't Wordt tijd dat men die mensen het leven moeilijk begint te maken...

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2022 | 13:06 uur
Ik vind niet dat we ons door Putin moeten laten dicteren. Interesseert me niet zo veel wat hij wil. Als de Oekrainers een kant op willen moeten ze dat ook zelf weten.

En ook de gevolgen accepteren ?

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 14/02/2022 | 13:01 uur
Mee eens ...als we de Oekraine bij de Navo halen hebben we 1 minuut later de poppen aan het dansen dat gaat
Putin niet accepteren.

Precies, je moet  hem ook geen  enkele aanleiding geven om een invasie te rechtvaardigen. Ik hoop dat de VS, Europa en de NAVO verstandiger zijn dan Kiev.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 14/02/2022 | 13:01 uur
Mee eens ...als we de Oekraine bij de Navo halen hebben we 1 minuut later de poppen aan het dansen dat gaat
Putin niet accepteren.

Ik vind niet dat we ons door Putin moeten laten dicteren. Interesseert me niet zo veel wat hij wil. Als de Oekrainers een kant op willen moeten ze dat ook zelf weten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 11:45 uur
En Oekraïne gooit  nog even  wat olie op het vuur...........dit moet snel door de NAVO van tafel worden geveegd.
Mee eens ...als we de Oekraine bij de Navo halen hebben we 1 minuut later de poppen aan het dansen dat gaat
Putin niet accepteren.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 14/02/2022 | 12:25 uur
Soekarno gooit extra olie op het vuur door te stellen dat indonesie onafhankelijk moet worden....

Kolonien zijn niet meer van deze tijd Ros.

Dit.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

bergd

#5772
Citaat van: Oorlogsvis op 14/02/2022 | 11:00 uur..dan staat de Navo opeens op 300 km van Moskou
Hemelsbreed 460 km, en er is geen sprake van dat de Oekraïne toetreedt tot de Navo, is totaal niet aan de orde

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 14/02/2022 | 11:00 uur
@Poleme ...toch heeft Putin wel een punt als de Oekraine bv lid vd NAVO zou worden ...dan staat de Navo opeens op 300 km van Moskou
Putin heeft al meerdere malen aangegeven dat dat voor hem onacceptabel is maar de NAVO gaat maar door met uitbreiden.
Nu reageert Putin en wil hij serieus genomen worden ...ik begrijp dat wel hij wil de NAVO op gepaste afstand van het Russische
moederland houden.
De NAVO ligt toch al tegen Rusland aan? Estland en Letland, vanaf daar is het 150 km naar Sint Petersburg. En Kaliningrad is een enclave in NAVO gebied.
En via Noorwegen heeft Rusland vanaf de oprichting van de NAVO een grens(je) gedeeld.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 14/02/2022 | 11:45 uur
En Oekraïne gooit  nog even  wat olie op het vuur...........dit moet snel door de NAVO van tafel worden geveegd.

Na decennia lang getreiterd en misbruikt te zijn door je buurman krijg je dit. Het is 2022, goedemorgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"