Hugo Chavez Targeted at Su-35

Gestart door Offenbach, 27/09/2007 | 13:53 uur

KapiteinRob

Ik voorzie dit topic van een slotje vanwege het structureel offtopic gehalte.

Rob
Forumbeheerder

georges

Citaat van: Demian op 29/09/2007 | 19:03 uur
Citaat van: georges op 29/09/2007 | 18:29 uur
Citaat van: Demian op 29/09/2007 | 17:52 uur
Russian SU-37 Manuevers (je zal je zeker verbazen).
http://www.youtube.com/watch?v=bWN3-s9ACpw

Ik denk dat het circus zeer zeker graag in zijn show zou willen opnemen. ;D

Ghehe deze dan even een halve looping en dan een draai maken waardoor hij achteruit naar beneden valt :D....
http://www.youtube.com/watch?v=ex06UwZa2pM






Su-37 Maneuvering video.
Damn een looping met daar 2 andere loopings in... ;D :D dat dat kan joh..
http://www.youtube.com/watch?v=9AU3JspTUmY&mode=related&search=

Demian.

En terwijl ie zo staat te spelen krijgt ie van 500 km afstand een "fire and forget"- raket in z'n reet ;D ;D ;D

Demian

Citaat van: georges op 29/09/2007 | 18:29 uur
Citaat van: Demian op 29/09/2007 | 17:52 uur
Russian SU-37 Manuevers (je zal je zeker verbazen).
http://www.youtube.com/watch?v=bWN3-s9ACpw

Ik denk dat het circus zeer zeker graag in zijn show zou willen opnemen. ;D

Ghehe deze dan even een halve looping en dan een draai maken waardoor hij achteruit naar beneden valt :D....
http://www.youtube.com/watch?v=ex06UwZa2pM

Su-37 Maneuvering video.
Damn een looping met daar 2 andere loopings in... ;D :D dat dat kan joh..
http://www.youtube.com/watch?v=9AU3JspTUmY&mode=related&search=

Demian.

georges

Citaat van: Demian op 29/09/2007 | 17:52 uur
Russian SU-37 Manuevers (je zal je zeker verbazen).
http://www.youtube.com/watch?v=bWN3-s9ACpw

Ik denk dat het circus zeer zeker graag in zijn show zou willen opnemen. ;D

Demian

#27
Citaat van: Offenbach op 29/09/2007 | 10:02 uur
Citaat van: georges op 29/09/2007 | 00:01 uur
Citaat van: HermanB op 28/09/2007 | 23:41 uur
Dat zegt zo weinig zonder de details te kennen. In een dogfight zou het best zo kunnen zijn dat de F-15's uit de lucht geschoten worden maar een veel reeler scenario is dat de F-15 met haar superieure radar en wapens de Su uit de lucht knalt voordat de piloot uberhaupt in de gaten heeft dat hij aangevallen wordt.

Dogfights zijn verleden tijd, beyond visual range is het heden en de toekomst.

Inderdaad, daarom zeg ik ook dat die russische jagers zich maar eerst maar moeten bewijzen  in een èchte oorlogssituatie. Wat dat betreft is de F-15 ook een doorgewinterde veteraan met een staat van dienst daar zeg je U tegen. Kijk bijv. naar Israël. En bijv. tijdens de Golfoorlog vlogen 2 F-15's helemaal volgeladen met bommen op weg naar een doel. Onderweg kregen ze een melding dat er 3 Mig 29's op hun afstormden. De 2 F-15's onderbraken hun vlucht, gingen in de aanval en schoten zo de 3 Migs uit de lucht. Vervolgens zetten ze hun reis voort alsof er niets gebeurd is. En dat terwijl ze volgeladen waren met bommen.

Als de F-15 zo gewelding is, waarom vervangen de Amerikanen deze dan door de Raptor?
En ik denk dat een SU-27 of 35 niet te vergelijken is met een MIG29.

Het zou dom zijn om de nieuwste generatie Russiche en Chinese (zoals de J-10) toestellen te onderschatten!

De Chineese industrie heeft zich nooit echt bewezen.
90+% bestaat uit copien..
China heeft niet al te lang geleden een paar F-16s overgenomen van Pakistan.
Bepaalde dingen zijn gecopieerd en dat zal niet aleen kwa uiterlijk zijn.
Houd de J-10 en F-16 maar naast elkaar.
En de J-10 lijkt totaal niet op al zijn voorgangers die Russische kopieen waren.
Hun nieuwe MBTs en APCs liggen heel ver onder de westerse/Russiche maatstaven.
Ze hebben zelfs onze uitvinding de Goalkeeper gecopieerd en op een truck gezet..
BMW is boos omdat een paar van hun modellen (X-5) zijn gecopieerd door een chineese fabrikant.
Lafe lui het zou mij niks verbazen als ze hier ook bezig zijn!!

De Russen hebben veel beter spul daarom komt china nog altijd voor het beste matrieel bij de Russen aankloppen.
De SU-37 kan zulke strakkebochten maken en kan de neus heel snel naar de vijand draaien door de voorste vinnen.
Waardoor het in dogfights een groot voordeel heeft.
Als je hij mij vraagt legt elke Yank het af tegen de SU-37 om zijn ongekende mobiliteit..
En nu ook stealth aan het toepassen zijn doormiddel van plasma-stealth zoals op de Mig-1.42.
En nieuwe absorberende matrialen gebruiken.

Russian SU-37 Manuevers (je zal je zeker verbazen).
http://www.youtube.com/watch?v=bWN3-s9ACpw

Russian Su-47 Fighter Jet Plane (met swept forward wings).
http://www.youtube.com/watch?v=o49dX2DtbVw&mode=related&search=

MIG 1.42/1.44 5th generation Russian fighter Jet.
http://www.youtube.com/watch?v=6R2lm2QzCp8&mode=related&search=

Demian.

ChrisC7

De sukhois bij Cope India waren Su-30's...en tevens de MIG-21-93 werd als een potentieel gevaar gezien door zijn kleine radar cross section maar toch redelijk krachtige radar en actieve geleide raketten.
Hoezo denk je trouwens dat de radar van de Su-35 niet veel voorstelt? Het is geen oude Cassegrain radar meer zoals de Phazotron N-019

georges

Alles, maar dan ook alles is een keer aan vervanging toe.
Goed van die Chinezen trouwens. Over het algemeen copiëren ze alles, maar dan ook alles tot een pakje kauwgum toe en dan komen ze met zo'n straaljager... :D

Offenbach

Citaat van: georges op 29/09/2007 | 00:01 uur
Citaat van: HermanB op 28/09/2007 | 23:41 uur
Dat zegt zo weinig zonder de details te kennen. In een dogfight zou het best zo kunnen zijn dat de F-15's uit de lucht geschoten worden maar een veel reeler scenario is dat de F-15 met haar superieure radar en wapens de Su uit de lucht knalt voordat de piloot uberhaupt in de gaten heeft dat hij aangevallen wordt.

Dogfights zijn verleden tijd, beyond visual range is het heden en de toekomst.

Inderdaad, daarom zeg ik ook dat die russische jagers zich maar eerst maar moeten bewijzen  in een èchte oorlogssituatie. Wat dat betreft is de F-15 ook een doorgewinterde veteraan met een staat van dienst daar zeg je U tegen. Kijk bijv. naar Israël. En bijv. tijdens de Golfoorlog vlogen 2 F-15's helemaal volgeladen met bommen op weg naar een doel. Onderweg kregen ze een melding dat er 3 Mig 29's op hun afstormden. De 2 F-15's onderbraken hun vlucht, gingen in de aanval en schoten zo de 3 Migs uit de lucht. Vervolgens zetten ze hun reis voort alsof er niets gebeurd is. En dat terwijl ze volgeladen waren met bommen.

Als de F-15 zo gewelding is, waarom vervangen de Amerikanen deze dan door de Raptor?
En ik denk dat een SU-27 of 35 niet te vergelijken is met een MIG29.

Het zou dom zijn om de nieuwste generatie Russiche en Chinese (zoals de J-10) toestellen te onderschatten!

georges

Citaat van: HermanB op 28/09/2007 | 23:41 uur
Dat zegt zo weinig zonder de details te kennen. In een dogfight zou het best zo kunnen zijn dat de F-15's uit de lucht geschoten worden maar een veel reeler scenario is dat de F-15 met haar superieure radar en wapens de Su uit de lucht knalt voordat de piloot uberhaupt in de gaten heeft dat hij aangevallen wordt.

Dogfights zijn verleden tijd, beyond visual range is het heden en de toekomst.

Inderdaad, daarom zeg ik ook dat die russische jagers zich maar eerst maar moeten bewijzen  in een èchte oorlogssituatie. Wat dat betreft is de F-15 ook een doorgewinterde veteraan met een staat van dienst daar zeg je U tegen. Kijk bijv. naar Israël. En bijv. tijdens de Golfoorlog vlogen 2 F-15's helemaal volgeladen met bommen op weg naar een doel. Onderweg kregen ze een melding dat er 3 Mig 29's op hun afstormden. De 2 F-15's onderbraken hun vlucht, gingen in de aanval en schoten zo de 3 Migs uit de lucht. Vervolgens zetten ze hun reis voort alsof er niets gebeurd is. En dat terwijl ze volgeladen waren met bommen.

HermanB

Dat zegt zo weinig zonder de details te kennen. In een dogfight zou het best zo kunnen zijn dat de F-15's uit de lucht geschoten worden maar een veel reeler scenario is dat de F-15 met haar superieure radar en wapens de Su uit de lucht knalt voordat de piloot uberhaupt in de gaten heeft dat hij aangevallen wordt.

Dogfights zijn verleden tijd, beyond visual range is het heden en de toekomst.

Offenbach

Citaat van: georges op 28/09/2007 | 20:08 uur
Citaat van: Offenbach op 28/09/2007 | 19:50 uur
Simulations conducted by British Aerospace and the British Defense Research Agency compared the effectiveness of the F-15C, Rafale, EF-2000, and F-22 against the Russian Su-35 armed with active radar missiles similar to the AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM). The Rafale achieved a 1:1 kill ratio (1 Su-35 destroyed for each Rafale lost). The EF-2000 kill ratio was 4.5:1 while the F-22 achieved a ratio of 10:1. In stark contrast was the F-15C, losing 1.3 Eagles for each Su-35 destroyed."

Nou dan..dan hebben we dus niet veel te duchten van de Su-35 behalve dan de F-15C. Heb ik trouwens totaal niet verwacht van de Eagle... :'(

Een aantal jaar geleden was er een oefening tussen de US en India. De F-15C's werden allemaal 'ingemaakt' door o.a. Indiase SU-27's.
Maar met de komst van de Raptor zal ze dit trouwens niet meer zo snel overkomen.  ;)

Wat ik opvallender vind is de 1:1 kill ratio van de Rafale (de 2e keus van onze Luchtmacht!!)

georges

Citaat van: Offenbach op 28/09/2007 | 19:50 uur
Simulations conducted by British Aerospace and the British Defense Research Agency compared the effectiveness of the F-15C, Rafale, EF-2000, and F-22 against the Russian Su-35 armed with active radar missiles similar to the AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM). The Rafale achieved a 1:1 kill ratio (1 Su-35 destroyed for each Rafale lost). The EF-2000 kill ratio was 4.5:1 while the F-22 achieved a ratio of 10:1. In stark contrast was the F-15C, losing 1.3 Eagles for each Su-35 destroyed."

Nou dan..dan hebben we dus niet veel te duchten van de Su-35 behalve dan de F-15C. Heb ik trouwens totaal niet verwacht van de Eagle... :'(

Offenbach

Citaat van: vanpolc op 28/09/2007 | 19:11 uur
AIM-120C stelt niet zoveel voor is gewoon een actieve geleide raket. Is de R77 ook ???
Er is nog nooit gevochten met een echte rus in zijn mig of sukhoi.

Deze discussie wordt blijkbaar over de hele wereld gevoerd, zie de volgende tekst die ik van een ander defensieforum haal:

Simulations conducted by British Aerospace and the British Defense Research Agency compared the effectiveness of the F-15C, Rafale, EF-2000, and F-22 against the Russian Su-35 armed with active radar missiles similar to the AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM). The Rafale achieved a 1:1 kill ratio (1 Su-35 destroyed for each Rafale lost). The EF-2000 kill ratio was 4.5:1 while the F-22 achieved a ratio of 10:1. In stark contrast was the F-15C, losing 1.3 Eagles for each Su-35 destroyed."


Offenbach

#18
Citaat van: georges op 28/09/2007 | 19:04 uur
Citaat van: Mourning op 28/09/2007 | 11:00 uur
Ik meen me te herinneren dat o.a. Nederlandse F-16 vliegers ontzag hadden voor de Duitse Mig-29's net na de hereniging. O.a. voor de helmet mounted systemen voor o.a. air-to-air raketten.

(Wel even off-topic maar anders kan ik niet slapen ;D)
Natuurlijk kan dat. Een wereldkampioen bokser kan toch ook bewondering hebben voor de prachtige dribbel van een zwakke tegenstander.

Met alle respect, in die tijd vlogen wij nog met F-16A's..Het Helmet Mounted Cuing System wordt nu pas bij ons ingevoerd (M4 modificatie), terwijl de Russen hier al meer dan 15 jaar geleden mee rondvlogen..

Lees de volgende tekst die ik van de site van het U.S. Department of Defense haal:
Some will say in today's world, air power is not important -- that the threat does not warrant our investment. But aircraft exist today that can challenge U.S. aircraft. For example, the Su-27 Flanker and MiG-29 Fulcrum have superior aerodynamic qualities and propulsion systems. Aircraft in development, such as the Rafale, EF-2000 and Su-35, project increased potential to challenge U.S. aircraft.


georges

Citaat van: vanpolc op 28/09/2007 | 19:11 uur
AIM-120C stelt niet zoveel voor is gewoon een actieve geleide raket. Is de R77 ook ???
Er is nog nooit gevochten met een echte rus in zijn mig of sukhoi. Altijd met K versies of downgraded A. Zelfs de duitsers hadden niet eens de C versie. Van discovery moet je niet veel geloven. Het enige wat Discovery is is een propaganda kanaal van de USA.


Uiteindelijk draait het toch uit op één ding: degene die de tegenstander op zijn radar of wat dan ook als éérste opmerkt in combinatie met zijn aangepaste wapens zoiets als de AMRAAM, die wint, punt.


De us heeft net zelf zijn vliegtuig met de sterkste radar weg gedaan (op de E3 na)... de F14....De MIG-31 met zijn Zaslon radar heeft de zelfde capaciteiten incl de raketten R-33)...alleen heeft deze ook nog een datalink zodat hij kan fungeren als mini-awacs. Tevens beschikken ze over de KS-172 speciaal voor het neerhalen van grote doelen zoals een awacs.

Je moet ze niet onderschatten maar zeker ook niet overschatten. het is zeker een geduchte tegenstander voor onze F16's!

De Tomcat  is dan ook behoorlijk verouderd maar hebben wel een zeer goede vervanger in de vorm van de Super Hornet en hallo...de gevechtssimulties op Discoverie ging wel tussen 2 Britse Tornados en 2 Duitse Phantoms. De Phantoms wonnen omdat ze eenvoudigweg AMRAAMS hadden.

ChrisC7

AIM-120C stelt niet zoveel voor is gewoon een actieve geleide raket. Is de R77 ook ???
Er is nog nooit gevochten met een echte rus in zijn mig of sukhoi. Altijd met K versies of downgraded A. Zelfs de duitsers hadden niet eens de C versie. Van discovery moet je niet veel geloven. Het enige wat Discovery is is een propaganda kanaal van de USA.


Uiteindelijk draait het toch uit op één ding: degene die de tegenstander op zijn radar of wat dan ook als éérste opmerkt in combinatie met zijn aangepaste wapens zoiets als de AMRAAM, die wint, punt.


De us heeft net zelf zijn vliegtuig met de sterkste radar weg gedaan (op de E3 na)... de F14....De MIG-31 met zijn Zaslon radar heeft de zelfde capaciteiten incl de raketten R-33)...alleen heeft deze ook nog een datalink zodat hij kan fungeren als mini-awacs. Tevens beschikken ze over de KS-172 speciaal voor het neerhalen van grote doelen zoals een awacs.

Je moet ze niet onderschatten maar zeker ook niet overschatten. het is zeker een geduchte tegenstander voor onze F16's!

georges

Citaat van: Mourning op 28/09/2007 | 11:00 uur
Ik meen me te herinneren dat o.a. Nederlandse F-16 vliegers ontzag hadden voor de Duitse Mig-29's net na de hereniging. O.a. voor de helmet mounted systemen voor o.a. air-to-air raketten.

(Wel even off-topic maar anders kan ik niet slapen ;D)
Natuurlijk kan dat. Een wereldkampioen bokser kan toch ook bewondering hebben voor de prachtige dribbel van een zwakke tegenstander.

georges

Citaat van: vanpolc op 28/09/2007 | 10:19 uur
Kan een F16 opstijgen van wat betonnen platen vol met debris? Nee. En in een full scaled war zul je niet de ideale condities hebben wat er op dit moment is. En waarop baseer je dat het een batman vliegtuig is? Omdat je het niet kent of niet wilt kennen?
Wat is debris? Als het iets te maken heeft met oneffenheden of rommel, tja dat hebben die russen wel nodig met hun landingsbanen vol met gras, mos, bulten en barsten  ;D ;D

Ik wordt nl. af en toe zo moe van al die russische vliegtuigen die zgn. vol met high-tech electronica zitten en zo vreselijk wendbaar zijn en och.. och.. zulke acrobatische toeren kunnen uithalen (prachtig voor luchtvaartshows!! dat wel) en weet ik veel maar zichzelf nog nóóit  bewezen hebben op het slagveld terwijl ze daar zo veel kans daarvoor gehad hebben: Korea, Vietnam, Kosovo, Golfoorlog. Waar is het dàn op gebaseerd dat ze goed zijn in de praktijk als het er op aan komt? Waarom lieten ze zich dan niet zien in de Golfoorlog en/of vluchtten ze massaal naar Iran? Het was potverdorie het op 3 na grootste leger ter wereld, terwijl de VS op 7 na het grootst was.  Dan kun je zeggen: neen, neen maar déze keer hebben we het over de SU - "huppeldepup", ach schei toch uit dat hoor ik al 40 jaar. Uiteindelijk draait het toch uit op één ding: degene die de tegenstander op zijn radar of wat dan ook als éérste opmerkt in combinatie met zijn aangepaste wapens zoiets als de AMRAAM, die wint, punt. (Op Discoverie hebben ze in het verleden dat al verschillende malen getoond met simulatiegevechten) En hoe verder je de toekomst in gaat hoe groter de afstand wordt dat je de tegenstander al gelijk kunt uitschakelen. En met die gedoseerde combinatie high-tech/efficiëntie daar zijn de Amerikanen mede door hun enorme ervaring eenvoudigweg gewoon goed in. Zolang het alleen maar bla,bla,bla is en wat ie allemaal kan en noem maar op maar zichzelf nog  nooit bewezen heeft in de praktijk (alleen in negatieve zin zie boven) dat hoor ik al 40 jaar en dan is dat voor mij onderhand gewoon fixie geworden net als Batman. Een nieuw Amerikaans vliegtuig zoals bijv. de JSF heeft zich ook nog niet bewezen in het slagveld voordat ze massaal in productie worden genomen maar iedereen kent de reputatie van de Amerikanen wat wapentechnologie betreft en dat is gewoon heel goed en het wordt alleen maar beter.

KapiteinRob

De discussie dwaalt af...... ;)

Rob
Forumbeheerder

Mourning

Ik meen me te herinneren dat o.a. Nederlandse F-16 vliegers ontzag hadden voor de Duitse Mig-29's net na de hereniging. O.a. voor de helmet mounted systemen voor o.a. air-to-air raketten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ChrisC7

#11
Welke heb je dan zien crashen? Die Ukrainsche? Die 2 russische 29c's? Die 29C die zich recht in de grond boorde op de paris airshow? Welke nog meer dan? Hoeveel F16's hebben al zowat gehad? Ook genoeg. Maar bij die russen is nog wel geen 1 piloot daarmee omgekomen en zelfs toen hij ejecte op 250 voet en een 80 grade duikvlucht (Met de cockpit naar de grond) heeft hij het overleeft met alleen wat kenuzingen en thats it....

Kan een F16 opstijgen van wat betonnen platen vol met debris? Nee. En in een full scaled war zul je niet de ideale condities hebben wat er op dit moment is. En waarop baseer je dat het een batman vliegtuig is? Omdat je het niet kent of niet wilt kennen?

Ik zeg niet dat die russen het beste van het beste hebben dat is de F22 maar kijk eens verder dan het bekende en ga eens op onderzoek uit naar die dingen..... ;)

georges

#10
Citaat van: vanpolc op 27/09/2007 | 23:15 uur
Ehm dit is duidelijk een voorbeeld van je vijand onderschatten.
Ooit naar MAKS geweest? En russische toestellen gezien? Zeker in oorlogsgebieden kunnen deze toestellen makkelijk opereren omdat ze minder support nodig hebben. Tevens zijn dit niet meer de mig-23's en mig-21's maar SU-35's! Nee ze zijn niet zo geavanceerd als de F22 en de JSF maar nog altijd beter als onze F16 MLU's hoor :-\

http://knaapo.ru/media/News/maks2007/35_eng.zip
Naja, have fun reading ;)


De F-16 is in zijn algemeenheid (internationaal), zo'n door- en door- en doorgewinterde oorlogsveteraan dat het gewoon een belediging is om hem te vergelijken met een batman-vliegtuig zonder één minuut oorlogservaring. En nee, ik heb geen russische vliegtuigen op Maks gezien wel vaak  gezien op vliegshows in documentaires maar dan zien neerstorten.

Lex

Citaat van: vanpolc op 27/09/2007 | 23:15 uur
Tevens zijn dit niet meer de mig-23's en mig-21's maar SU-35's! Nee ze zijn niet zo geavanceerd als de F22 en de JSF maar nog altijd beter als onze F16 MLU's hoor.
Waarop is dat gebaseerd? Daarnaast nog het volgende. Wanneer komt de SU-35 in productie? Wanneer is de export versie gereed? Wanneer zal deze export versie aan Venezuela worden afgeleverd? Wanneer zal deze versie operationeel zijn bij de strijdkrachten van Venezuela?

ChrisC7

Ehm dit is duidelijk een voorbeeld van je vijand onderschatten.
Ooit naar MAKS geweest? En russische toestellen gezien? Zeker in oorlogsgebieden kunnen deze toestellen makkelijk opereren omdat ze minder support nodig hebben. Tevens zijn dit niet meer de mig-23's en mig-21's maar SU-35's! Nee ze zijn niet zo geavanceerd als de F22 en de JSF maar nog altijd beter als onze F16 MLU's hoor :-\

http://knaapo.ru/media/News/maks2007/35_eng.zip
Naja, have fun reading ;)

georges

ach schei toch uit met die russische troep. Het is al jaren en jaren altijd hetzelfde liedje met die Russen. Vanaf het begin van de Koude Oorlog al. Men sprak met ontzetting over de supergeheime modernste Migs. Toen de Koude Oorlog over was en men de Migs bekeek was men stomverbaasd over die ouderwetse simpele machines. Waren we daar nou zo bang voor? Precies hetzelfde met die T-72 tanks. Ze zouden ultra-modern en de beste ter wereld zijn. Toen ze in handen vielen van de Westerlingen bleken ze inderdaad levensgevaarlijk te zijn: nl. voor de eigen bemanning!! Qua ruimtetechnologie zouden ze ver vóór zijn op de Amerikanen. Toen de Amerikanen en Russen voor het eerst in de ruimte met mekaar koppelden en de Amerikanen in hun ruimtevoertuig kropen schrokken ze zich eigen wezenloos hoe ouderwets die er van binnen was. En ze blijven tot en met vandaag bezig met die fratsen zoals die opnames van de Noordpool terwijl dat stiekum een stukje is van de Titanic is of die zgn. vacuumbom die even erg zou moeten zijn als een kernbom. Die types bommen gebruikten de Amerikanen (weliswaar niet zo sterk), allang zo vaak in Vietnam (Old Daisy-cutter) om complete bossen weg te vagen om zo de helicopters te kunnen laten landen. Heet iemand ooit zo'n russische high-tech filmpje vanuit straaljagers gezien met die kruisjes om maar simpel te noemen, van pricisie bombardementen waar je dagelijk tientallen van ziet staan overal op internet. Zelfs dat kunnen ze volgens mij nog niet eens fatsoenlijk maken. Qua wapentechnologie kun je volgens mij het beste gewoon simpel die van de Amerikanen blijven volgen alhoewel dat soms heel moeilijk is want veel houden ze natuurlijk ook geheim. Die technologie is volgens mij door geen enkel land meer in te halen. Daar zijn ze al  veels te ver op vooruit en hebben ongelooflijk veel ervaring met al die oorlogen die ze voeren (gelukkig vóór vrijheid en democratie).

ChrisC7


Mourning

Ah welnee... we hebben helemaal niet de beste toestellen nodig die we kunnen krijgen. Onzin. Wat minder capabele toestellen zijn ook goed genoeg ze zullen toch geen eerste rangs toestellen van een tegenstander tegenkomen. En Air-to-Ground dat is bijna het enige wat het goed moet kunnen. Air-Superiority is niet belangrijk voor de komende hoeveel jaar ook alweer als de F-16 wordt vervangen? 40 jaar? 45 jaar? Nog langer?

Moraal van het verhaal: je kan de toekomst niet voorspellen en je tegenstanders maar in beperkte mate. Zeker als het over dergelijk lange periodes (decennia!!!) gaat. Dan moeten we gewoon het beste wat we onze mensen kunnen geven meegeven. De JSF dus.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: vanpolc op 27/09/2007 | 17:53 uur
onze F16's zijn kwa technologie er zeker niet tegenop gewassen...maar kwa piloten?

Ook piloten kun je opleiden.

ChrisC7

onze F16's zijn kwa technologie er zeker niet tegenop gewassen...maar kwa piloten?

Offenbach

Als Hugo deze echt gaat aanschaffen, betwijfel ik nog of onze F-16's hiertegen opgewassen zullen zijn..  :-\

Offenbach

Sep. 26, 2007
Venezuela could be the first buyer of Su-35 fighter, ITAR-TASS reported with reference to Sergey Chemezov, chief of Russia's state weapons exporter Rosoboronexport.
Chemezov said they held special presentation for Venezuela's President Hugo Chavez and the military and president of Venezuela admired the jet.

Venezuela is buying Russia's Su-30MK2; the consignment includes 24 jets. Rosoboronexport plans to set to detailed talks about Su-35 deliveries once the supplies of Su-30MK2 are completed.

One-seat heavy multi-purpose Su-35 could be viewed as direct evolution of Su-27, differing from it in the variable thrust vector, new radioelectronic devices and weapons. Its western analogue is the U.S. F/A-18E Super Hornet.

(www.kommersant.com)