„Nederlanders vochten in 2002 buiten Kabul”

Gestart door Ton de Zwart, 17/10/2007 | 11:19 uur

Lex

'Defensie verzweeg executies in Afghanistan'

AMSTERDAM - Nederlandse militairen zijn in 2002 getuige geweest van een executie van twaalf Afghaanse gevangen door Afghaanse militairen. Het ministerie van Defensie zou deze moordpartij bewust hebben verzwegen voor de Tweede Kamer.

Dat meldt het onderzoeksprogramma Argos zaterdag.

De Nederlanders hebben direct na de gebeurtenis op 7 augustus 2002 foto's van de slachtoffers gemaakt en gerapporteerd dat het om een executie ging. Defensie zou vervolgens bewust de Tweede Kamer niet hebben geinformeerd en de rapportages tot staatsgeheim hebben verklaard.

Het ministerie weigert ook anno 2009 de gewraakte documenten vrij te geven, zo zegt Argos. Het radioprogramma citeert uit een notitie van de toenmalige minister van Defensie Benk Korthals (VVD):
"Een betrokkenheid van ISAF respectievelijk Nederland is in de berichten in de media tot heden niet ter sprake gekomen. Directie Voorlichting stelt daarom voor vooralsnog een passieve woordvoeringslijn te hanteren."

© NU.nl
Uitgegeven: 3 oktober 2009 17:40

boekje_pienter

Citaat van: Elzenga op 03/10/2009 | 16:33 uur
Ik vind dit een wat eenzijdige zienswijze en "verdachtmaking"...

1] Ik maak niemand verdacht; Heerts maakt zichzelf als oud-voorzitter AFMP en als bron voor een verdachtmaking aan het adres van  Nederlandse militairen in Irak zelf verdacht.

2] Ik citeer: "de al jarenlang gevoerde 'heksenjacht' op gebeurtenissen en omstandigheden die Nederlandse militairen in den vreemde in diskrediet kunnen brengen of compromitteren." Er is m.i. wel degelijk een mediale heksenjacht, die altijd logisch is (immers: afwijkingen op het gangbare zijn scoops voor de pers) maar niet altijd zinvol, nodig en zonder beschadiging voor de instrumenten waarmee een democratie zich kan bedienen (b.v. krijgsmacht).

3] "In een dictatuur..." Elzenga, wij leven in een constitutionele parlementaire democratie. Wake up! Geen appels met peren vergelijken.

4] Sneer and smear? Ik hoop niet dat je mijn reactie in dit topic bedoelt! Wat mij betreft geen beledigingen, hatelijkheden of zwartmakerij richting Argos noch naar Ton Heerts. Onderzoeksjournalistiek is één van die buitenparlementaire controlemiddelen die een gezonde democratie niet kan missen, maar misschien – ik zeg: misschien – heeft de volhardende doorbijterij van Argos met andere zaken te maken dan enkel de feiten voor het voetlicht willen brengen.

Elzenga

#49
Citaat van: boekje_pienter op 03/10/2009 | 08:35 uur
Citaat van: Lex op 02/10/2009 | 22:31 uur
Het programma beschikt over foto's waarop te zien is dat een Nederlandse militair bij de geëxecuteerde mannen staat. De tijden van de digitale foto's komen niet overeen met de tijden uit een verslag van een Nederlandse majoor die er was. Argos probeert te achterhalen of Nederlandse militairen getuigen waren van de slachting.

Ben nieuwsgierig naar wat er in de uitzending van Argos boven water komt wat rechtvaardigt dat Nederlandse militairen zeven jaar na data worden achtervolgd voor het feit dat zij, volgens het Ministerie van Defensie, slechts ter plaatse waren ná de slachting op de ontsnapte gevangenen.

Ik hoop voor Argos en Heerts dat de afwijkende tijden van digitale foto's niet het doorslaggevende 'wettig en overtuigend bewijs' vormen voor de al jarenlang gevoerde 'heksenjacht' op gebeurtenissen en omstandigheden dieNederlandse militairen in den vreemde in diskrediet kunnen brengen of compromitteren.

Zoals ik al eerder zei: there's a war going on...

Ik hoop voor PvdA'er Heerts – nota bene oud-voorzitter van de militaire vakbond AFMP (Algemene Federatie van Militair Personeel) – dat zijn 'nestvervuiling' een storm in een glas water is. Anders wordt zijn positie als Tweede Kamerlid opnieuw minder geloofwaardig; hij adviseerde indertijd als voorzitter van de AFMP ook al de Volkskrant bij de publicatie van een artikel over vermeende martelingen door Nederlandse militairen in Irak in 2003.
Ik vind dit een wat eenzijdige zienswijze en "verdachtmaking"....Het zou hier wat mij betreft niet moeten gaan over de geloofwaardigheid van Argos of Heerts...maar over het feit dat MINDEF als ook de Regering te vaak en aantoonbaar informatie over incidenten of andere zaken verzwijgt, verdraait of ontkent terwijl later blijkt dat het wel gebeurd is of anders is gegaan dan beweerd (en reken maar dat Heerts daar in zijn vorige functie mee te maken heeft gehad of heeft meegemaakt).

Dat ligt volgens mij aan de basis van deze pogingen tot waarheidsvinding met alle middelen beschikbaar. Wat ik in de verste verten geen "heksenjacht" vind dus. Dat zou het wel zijn als tot nu toe MINDEF en de Regering altijd de waarheid spraken en altijd openheid van zaken hadden gegeven en fouten of incidenten hadden toegegeven en opgebiecht. Dat zij dit niet doen lokt juist dit soort diepgravende en volhardende onderzoeksjournalistiek uit. In een dictatuur zou de volgende stap dan zijn dat betrokken journalisten worden opgepakt of desnoods vermoord. De media aan banden wordt gelegd en gecensureerd. Dat is bij een (hopelijk) democratie als de onze niet mogelijk. Dus krijg je sneer and smear acties tegen betrokkenen. Of ronduit arrogante machtspolitiek waarbij de rechtstaat wordt genegeerd uit naam van het landsbelang (vaak als een dekmantel of excuus). Ik vind dit soort journalistieke onderzoeken alleen daarom al erg belangrijk...of men nu juist zit of niet.     

boekje_pienter

Citaat van: Lex op 02/10/2009 | 22:31 uur
Het programma beschikt over foto's waarop te zien is dat een Nederlandse militair bij de geëxecuteerde mannen staat. De tijden van de digitale foto's komen niet overeen met de tijden uit een verslag van een Nederlandse majoor die er was. Argos probeert te achterhalen of Nederlandse militairen getuigen waren van de slachting.

Ben nieuwsgierig naar wat er in de uitzending van Argos boven water komt wat rechtvaardigt dat Nederlandse militairen zeven jaar na data worden achtervolgd voor het feit dat zij, volgens het Ministerie van Defensie, slechts ter plaatse waren ná de slachting op de ontsnapte gevangenen.

Ik hoop voor Argos en Heerts dat de afwijkende tijden van digitale foto's niet het doorslaggevende 'wettig en overtuigend bewijs' vormen voor de al jarenlang gevoerde 'heksenjacht' op gebeurtenissen en omstandigheden dieNederlandse militairen in den vreemde in diskrediet kunnen brengen of compromitteren.

Zoals ik al eerder zei: there's a war going on...

Ik hoop voor PvdA'er Heerts – nota bene oud-voorzitter van de militaire vakbond AFMP (Algemene Federatie van Militair Personeel) – dat zijn 'nestvervuiling' een storm in een glas water is. Anders wordt zijn positie als Tweede Kamerlid opnieuw minder geloofwaardig; hij adviseerde indertijd als voorzitter van de AFMP ook al de Volkskrant bij de publicatie van een artikel over vermeende martelingen door Nederlandse militairen in Irak in 2003.

Lex

PvdA wil opheldering over incident bij Kabul

DEN HAAG - 
Ministers Eimert van Middelkoop (Defensie) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie) moeten opheldering geven over een incident in de buurt van Kabul waarbij op 7 augustus 2002 elf Afghanen zijn doodgeschoten. Dat stelt PvdA-Kamerlid Ton Heerts vrijdagavond.

Aanleiding is een uitzending zaterdag van het radioprogramma Argos dat al tijden onderzoek doet naar het voorval.

Het programma beschikt over foto's waarop te zien is dat een Nederlandse militair bij de geëxecuteerde mannen staat. De tijden van de digitale foto's komen niet overeen met de tijden uit een verslag van een Nederlandse majoor die er was. Argos probeert te achterhalen of Nederlandse militairen getuigen waren van de slachting.

Volgens Defensie is daar geen sprake van. De Nederlandse militairen troffen de mannen op een na dood aan. Die laatste stierf in een door de Nederlanders bestelde ambulance op weg naar het ziekenhuis.

ANP | Gepubliceerd op 02 oktober 2009, 21:31

boekje_pienter

Zaterdag 3 oktober besteedt het VPRO-radioprogramma Argos van 12.15 tot 13.00 uur aandacht aan Afghanistan:

Een groep van 11 gevangenen wordt op 7 augustus 2002 standrechtelijk geëxecuteerd in het Nederlandse ISAF-verantwoordelijkheidsgebied in Afghanistan. Nederlandse militairen, die in de buurt zijn en vlak na het schieten op de plaats van de executie komen, maken foto's van de slachtoffers en rapporteren dezelfde dag nog naar Den Haag dat het gaat om een executie. De Tweede Kamer wordt niet geïnformeerd over het hele incident. De Marechaussee hoort getuigen op basis van onvolledige informatie. Rapportages worden tot staatsgeheim verklaard. Foto's verdwijnen spoorloos uit de archieven. En anno 2009, ruim zeven jaar na dato, weigert Defensie nog steeds documenten vrij te geven die duidelijk kunnen maken, welke rol commando's van het Nederlandse Korps Commando­troepen (KCT) precies gespeeld hebben bij dit incident.

"Een betrokkenheid van ISAF respectievelijk Nederland is in de berichten in de media tot heden niet ter sprake gekomen. Directie Voorlichting stelt daarom voor vooralsnog een passieve woordvoeringslijn te hanteren." Aldus een passage uit een notitie aan de toenmalige minister van Defensie Benk Korthals (VVD).

De ISAF-leiding heeft meteen al aanwijzingen dat de Afghaanse veiligheidsdienst NDS (National Directorate of Security) achter de standrechtelijke executies zit. De NDS is een belangrijke partner van ISAF en ook van Nederland in Afghanistan. In de jaren na deze liquidatie draagt Nederland tientallen gevangenen over aan deze NDS.


Bron: RTV-bericht VPRO.

De uitzending is enkele uren na 12.00 uur terug te luisteren op de website http://www.vpro.nl/argos.

boekje_pienter

Kortom: ik wens het VPRO-radioprogramma Argos succes!

Elzenga

Citaat van: boekje_pienter op 14/09/2009 | 11:50 uur
En idd: als publieke bestuurders je voorliegen, weg ermee! Nooit te laat :silent:
en daar draait het hier in feiten om...zeker ten tijde van crisis is het beter als men gewoon de waarheid zegt...want het is niet eenvoudig offers te vragen van de burger als hij zijn politieke vertegenwoordigers wantrouwt.

boekje_pienter

Was dan ook zeker geen saaie uitzending.

En idd: als publieke bestuurders je voorliegen, weg ermee! Nooit te laat :silent:

Cigarz

Hoe een saaie uitzending volgens de media toch nog spannend kon zijn.... :doh:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2009 | 20:58 uur
Of gewoon de mogelijkheid bevestigd zien dat je door publieke bestuurders bent voorgelogen. Waarbij je in dat geval dergelijke functionarissen, mits hij/zij nog publieke functies bekleden, op straat moet schoppen!
precies....en gezien de vertragingstactieken en het niet willen prijs geven van bepaalde informatie lijkt het antwoord al wel duidelijk....

Cigarz


Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2009 | 20:58 uur
Of gewoon de mogelijkheid bevestigd zien dat je door publieke bestuurders bent voorgelogen. Waarbij je in dat geval dergelijke functionarissen, mits hij/zij nog publieke functies bekleden, op straat moet schoppen!

Ik neem aan dat dit gerekt wordt tot na de verkiezingen en dat de stukken in een demissionair kabinet alsnog naar buiten worden gebracht.

KapiteinRob

Of gewoon de mogelijkheid bevestigd zien dat je door publieke bestuurders bent voorgelogen. Waarbij je in dat geval dergelijke functionarissen, mits hij/zij nog publieke functies bekleden, op straat moet schoppen!

Lex