„Nederlanders vochten in 2002 buiten Kabul”

Gestart door Ton de Zwart, 17/10/2007 | 11:19 uur

KapiteinRob

#21
Ik verbaas me enigzins over de lof die de minister plotklaps toegezwaaid krijgt. Als hij voor zijn personeel had gestaan, had hij de informatie van Argos meteen moeten afdoen als onzin; per slot van rekening heeft hij al eerder verklaard dat er niets aan de hand was. Maar nee, toch even onderzoeken.... Mag van mij, maar dan is het beeld weg dat je voor de volle 100% op de eerder gegeven informatie van je defensiemedewerkers vertrouwt.  ;)

Trouwens, een minister die eerst nog maar weer eens het slagersmes van Henk Kamp hanteert en vervolgens een paar weken later roept (reactie PvdA-idioterie) dat de maat vol is v.w.b. het reorganiseren, verkopen en bezuinigen, verdient bij mij sowieso geen serenade van de loftrompet.

boekje_pienter

Citaat van: Mourning op 10/11/2007 | 19:37 uur
Houdt echter zeker het komende jaar wel rekening met meer "vervelende" en insinuerende reportages van Argos.

Lijkt me geen probleem voor de Minister. Hij weet waarover hij praat, omdat hij zich terdege laat informeren. Voor Van Middelkoop geldt immers "Argos heeft het Nederlandse publiek graancirkels voorgesteld en ufo-journalistiek bedreven".
Da's ferme taal.

Zie ook het interview van 9 november jl. in het Reformatorisch Dagblad: http://www.refdag.nl/artikel/1322134/Een+onsje+meer+voor+de+krijgsmacht+.html

Mourning

Zonder meer "goed" van de minister. Houdt echter zeker het komende jaar wel rekening met meer "vervelende" en insinuerende reportages van Argos.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Demian

Waarom verbaast het zo de SF doen toch meestal hun dingen in het geheim...
Wel apart dat de kamer er niks vanaf wist.
Dat zecht mischien wel wat over de kloof tussen militairen en de kamer..

Demian.

Enforcer

Het AD heeft een uitspraak van die Raad van Journalistiek al naast zich neergelegd mbt Defensie. Een "mooi" precendent. Al liegt de media de zaken bij elkaar, of is er sprake van een wanprestatie, ze verschuilen zich elke keer achter de persvrijheid. Het begint echter steeds meer naar smaad en belediging te trekken. Ik vraag me af wanneer deze regering daar nu eens een halt  toeroept en zorgt dat de pers aangepakt worden bij moedwillige beschadiging van overheidsdiensten.

Lex

Hulde aan de MINDEF. Hij houdt zijn poot stijf en beschermt de Krijgsmacht. Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Lex

Van Middelkoop dient klacht in tegen Argos

DEN HAAG - Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) dient een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek tegen het radioprogramma Argos.

Dat heeft Van Middelkoop vrijdag tijdens een bijeenkomst bij het programma Argos gezegd. 

Mandaat

Op basis van onder meer foto's en een verslag van een Amerikaanse legereenheid berichtte Argos half oktober dat Nederlandse militairen begin 2002 hun mandaat te buiten waren gegaan, zowel in het zuiden van Afghanistan als rond Kabul.
Deelname aan de Operation Enduring Freedom (OEF) viel buiten afspraken die waren gemaakt met de Tweede Kamer.

Bewijs

Na bestudering van bewijsstukken van Argos blijft minister Van Middelkoop erbij dat Nederlandse speciale eenheden niet hebben deelgenomen aan OEF.
Volgens de bewindsman heeft de berichtgeving van Argos schade berokkend aan Defensie.

(c) ANP  Uitgegeven: 9 november 2007 21:31

boekje_pienter

Interessant is ook de passage in Van Middelkoop's brief over de verkenningsopdracht op 17 mei 2002 met als doel de Surobi-dam. De hydro-elektrische krachtcentrale bij de Surobi-dam is even belangrijk voor Kabul als de Daroonta-dam (Jalalabad) en de Kajaki-dam (Helmand) voor het gehele zuiden van Afghanistan.

Mocht het NIET zo zijn wat Van Middelkoop zegt, hoeft de minister zich wat mij betreft niet te verantwoorden als de commando's WEL dingen hebben gedaan die niets te maken hebben met verkennen en alles met het veiligstellen van de elektriciteitsaanvoer voor de Afghaanse hoofdstad. Zelfs mijn dochter van ruim 1½ zou dat kunnen bedenken!

Het is m.i. bespottelijk dat de Minister achteraf door leunstoelstrategen als Argos ter verantwoording wordt geroepen of de rol van het Korps Commando Troepen zich op een bepaalde dag en bepaalde plaats heeft beperkt tot katjes uit de bomen halen of dat zij breder is geweest dan dat. Zoiets mag ook strikt geheim blijven. De regering zou te allen tijde informatie over het optreden van Special Forces moeten mogen beperken. Dat komt de veiligheid van de militairen én het effect van de opdracht ten goede, al halen SF inderdaad alleen maar katjes uit de bomen.

boekje_pienter

De woordvoerder van Van Middelkoop voegt daaraan toen dat in het rapport van de Amerikaanse Task Force 58 waarschijnlijk 'Danish' met Dutch' is verward. Deense troepen waren wel in Kandahar om de Amerikanen te helpen bij Operation Enduring Freedom (zie http://www.refdag.nl/artikel/1322074/Van+Middelkoop+niet+overtuigd+van+bewijzen+Argos.html)

Zo blijven we aan de gang: Danish (Dansk), Dutch (Nederlands) en German (Deutsch) kunnen gemakkelijk door elkaar gehaald worden. Er liggen genoeg misverstanden ten grondslag aan Babylonische spraakverwarringen.

oud_zijde

ja precies

hij kan moeilijk bij voorbaat al zeggen dat het klinkklare onzin is want hij heeft het nog niet gezien.
we wonen niet in Pakistan ;)

al is de bron nu ook weer niet zo heel betrouwbaar in mijn ogen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

martijn.

daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar het is niet onrealistisch te denken dat bewijs ook van buiten kan komen. Ik vind het wel goed dat hij daar voor open staat en serieus naar kijkt. Het zou pas verdacht worden als hij het zonder inzage van de baan schoof toch? Openheid en transparantie, daar klagen we toch altijd over bij dit kabinet. Laat dit een vbtje zijn dat het ook anders kan.

KapiteinRob

Ik lees dat hij na het lezen van de stukken van Argos "bij zijn mening blijft". M.a.w. had hij zich ook kunnen laten overtuigen van het tegendeel. Als er dergelijke geluiden uit de pers komen, dient de minister m.i. bij zijn departement zaken te checken en met het resultaat daarvan naar buiten toe te reageren. Als dan de media gelijk zouden hebben, moet hij daaruit consequenties trekken. Ik blijf het slap vinden; de minister moet gewoon voor zijn eigen departement staan en ik heb hier die overtuiging absoluut niet. Weer niet.... :'(

martijn.

ja zo lees ik het ook. Hij heeft hun bewijsstukken bekeken, en ze onvoldoende overtuigend beoordeeld.

oud_zijde

hij blijft bij zijn eerdere mening, wil dus zeggen dat de "argumenten" van Argos er niets aan veranderd niet dat zijn mening daarop gebaseerd is.

volgens mij doet hij het goed hier hoor
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 09/11/2007 | 12:42 uur
Na bestudering van bewijsstukken van het radioprogramma Argos blijft minister Eimert van Middelkoop erbij dat Nederlandse speciale eenheden niet hebben deelgenomen aan de Operation Enduring Freedom (OEF).

Waar  slaat dit nou weer op? De minister moet zijn oordeel baseren op informatie uit zijn eigen departement en niet af laten hangen van hetgeen hem via de media aangedragen wordt. Slapjanusgedrag!