Hercules-toestellen in nieuw Eindhovens squadron

Gestart door Lex, 18/10/2007 | 23:49 uur

KapiteinRob

Citaat van: RLJ op 05/06/2008 | 17:17 uur
Bij deze wil ik me dan oprecht verontschuldigen, ik dacht dat ik op een forum zat voor beroepsmilitairen/mensen die er verstand en ervaring in dit vak hebben. Mensen die andere mensen (zoals ik) graag dingen willen vertellen en leren over functies en ervaringen, niet om op verlaagd niveau anderen duidelijk maken op eventuele schrijffouten.  Nogmaals sorry dat ik me in deze waan heb gelaten!

Je zwamt uit je nek; je vroeg iets over de stationering van een AC-130 gun ship. Dat heeft niets inhoudelijks met het vak van militair te maken. En als jij etaleert dat je havist bent, mag het best opvallend te noemen zijn dat je een taalvaardigheid van een havist onwaardig niveau etaleert. Daarbij kun je het wijzen op fouten (taaltechnisch of anders) niet als verlaagd betitelen. Het is namelijk de bedoeling dat men leert van fouten. Dat zou je beter kunnen doen i.p.v. je zogenaamd oprecht te verontschuldigen en badinerend te spreken over o.m. op het forum aanwezige beroepsmilitairen en ervaringsdeskundigen in het algemeen!

RLJ

#44
Citaat van: Kapitein Rob op 30/05/2008 | 12:52 uur
Niet iedereen op het forum heeft HAVO; die koppeling werd m.i. door Ton gemaakt. En ik vind dat je het etaleren van grammaticaal en speltechnisch correct Nederlands niet moet beperken tot sollicitatiebrieven en dergelijke. Waarom zouden de forumleden niet mogen genieten van je capaciteiten in deze? Omdat het voor jou snel en gemakkelijk is? Tja, als je "solicitatiebrief" met één "l" tikt, heb je toch alweer een fractie van een seconde tijdwinst gepakt. Ik hoop dat je met dit soort tijdwinsten de mogelijkheid creëert een hoop andere nuttige(r) dingen in je leven kunt/zult doen....


Bij deze wil ik me dan oprecht verontschuldigen, ik dacht dat ik op een forum zat voor beroepsmilitairen/mensen die er verstand en ervaring in dit vak hebben. Mensen die andere mensen (zoals ik) graag dingen willen vertellen en leren over functies en ervaringen, niet om op verlaagd niveau anderen duidelijk maken op eventuele schrijffouten.  Nogmaals sorry dat ik me in deze waan heb gelaten!

KapiteinRob

Citaat van: RLJ op 30/05/2008 | 11:25 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 29/05/2008 | 19:39 uur
Wat welk kwalijk is, dat je met je einddiploma HAVO in zicht, in deze korte posting 3 taalfouten maakt....

Sorry maar dat heb jij zojuist ook gedaan, het is niet alsof ik een solicitatiebrief aan het schrijven ben ofwel dan? Ik schrijf gewoon op deze manier omdat het snel en gemakkelijk is, het is ook anders mogelijk.

Niet iedereen op het forum heeft HAVO; die koppeling werd m.i. door Ton gemaakt. En ik vind dat je het etaleren van grammaticaal en speltechnisch correct Nederlands niet moet beperken tot sollicitatiebrieven en dergelijke. Waarom zouden de forumleden niet mogen genieten van je capaciteiten in deze? Omdat het voor jou snel en gemakkelijk is? Tja, als je "solicitatiebrief" met één "l" tikt, heb je toch alweer een fractie van een seconde tijdwinst gepakt. Ik hoop dat je met dit soort tijdwinsten de mogelijkheid creëert een hoop andere nuttige(r) dingen in je leven kunt/zult doen....

RLJ

Citaat van: Ton de Zwart op 29/05/2008 | 19:39 uur
Citaat van: RLJ op 29/05/2008 | 09:57 uur
nou, mijn rede hiervoor is dat ik bijzonder geinterresseert ben in dit soort gevechtsvliegtuig, ik ben van plan te soliciteren bij de luchtmacht en was gewoon nieuwschierig naar dit prachtig vliegtuig.. hoop dat dat geen misdaad is?

Nee hoor, dat is geen misdaad. Je vraagt alleen heel specifiek naar een vliegtuig wat veelal voor speciale missies gebruikt wordt, en dan gaat er een waarschuwingslampje branden om dat je ons nog onbekend bent.
Wat welk kwalijk is, dat je met je einddiploma HAVO in zicht, in deze korte posting 3 taalfouten maakt....

Sorry maar dat heb jij zojuist ook gedaan, het is niet alsof ik een solicitatiebrief aan het schrijven ben ofwel dan? Ik schrijf gewoon op deze manier omdat het snel en gemakkelijk is, het is ook anders mogelijk.

Ton de Zwart

Citaat van: RLJ op 29/05/2008 | 09:57 uur
nou, mijn rede hiervoor is dat ik bijzonder geinterresseert ben in dit soort gevechtsvliegtuig, ik ben van plan te soliciteren bij de luchtmacht en was gewoon nieuwschierig naar dit prachtig vliegtuig.. hoop dat dat geen misdaad is?

Nee hoor, dat is geen misdaad. Je vraagt alleen heel specifiek naar een vliegtuig wat veelal voor speciale missies gebruikt wordt, en dan gaat er een waarschuwingslampje branden om dat je ons nog onbekend bent.
Wat welk kwalijk is, dat je met je einddiploma HAVO in zicht, in deze korte posting 3 taalfouten maakt....

KapiteinRob

Anyhow, er zijn bij mijn weten geen AC-130's in Nederland gestationeerd.  ;)

RLJ

Citaat van: lex op 28/05/2008 | 22:50 uur
Citaat van: RLJ op 28/05/2008 | 22:42 uur
Zijn er geen AC-130 Gunships gestationeerd op eindhoven? of uberhaupt ergens in nederland?
Wat is voor u de reden deze vraag te stellen?

nou, mijn rede hiervoor is dat ik bijzonder geinterresseert ben in dit soort gevechtsvliegtuig, ik ben van plan te soliciteren bij de luchtmacht en was gewoon nieuwschierig naar dit prachtig vliegtuig.. hoop dat dat geen misdaad is?

Mourning

Nou, dan heeft betrokkene nog steeds geen antwoord op zijn vraag gekregen, dus wat is het probleem?  ::)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Misschien vroeg betrokkene zich wel af of er Amerikaanse "gunships" van dat type in Nederland staan...... ::)

Mourning

Lijkt me een beetje overdreven, Ton. We hebben het hier niet over geclassificeerde of geheime informatie.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

Een hele correcte en terechte wedervraag die Lex stelde aan dat onbekende forumlid RIJ. Beetje onvoorzichtig van Mourning om er antwoord op te geven.    Opvallend is dat er geen antwoord kwam op Lex's wedervraag....

Ros

Citaat van: RLJ op 28/05/2008 | 22:42 uur
Zijn er geen AC-130 Gunships gestationeerd op eindhoven? of uberhaupt ergens in nederland?

Nee, misschien op het vliegveld van Volendam, maar dat is niet zeker  ::)

Mourning

Nope! Spectres hebben we niet. Bijna geen enkel land beschikt daarover trouwens, dus dat is niet zo vreemd  :).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Enforcer


Lex

Citaat van: RLJ op 28/05/2008 | 22:42 uur
Zijn er geen AC-130 Gunships gestationeerd op eindhoven? of uberhaupt ergens in nederland?
Wat is voor u de reden deze vraag te stellen?

RLJ

Zijn er geen AC-130 Gunships gestationeerd op eindhoven? of uberhaupt ergens in nederland?

XL

Als de KLu moet kiezen tussen twee nauwelijks gebruikte Hercs of één nieuwe (halve Hercs worden nou eenmaal niet geleverd), dan is de keuze snel gemaakt, nietwaar? Als de scope of work voor de update van de gebruikte kisten goed is samengesteld hoeft ook het onderhoud op langere termijn niet duurder te zijn dan bij nieuwe...

HermanB

Politici kijken alleen naar de korte termijn, de initiele aankoop met eventuele aanpassingen zal wel goedkoper zijn maar als je rekening houd met de totale levensduur van pakweg 30 jaar dan zullen nieuwe toestellen veel meer vlieguren kunnen maken voordat ze op zijn en daarnaast zal het onderhoud goedkoper zijn.

Ace1

Citaat van: lex op 15/02/2008 | 21:48 uur
Citaat van: HermanB op 15/02/2008 | 18:00 uur
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.
4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.
Okay, maar in het persbericht wodt geen gewag gemaakt van de extra kosten voor aanpassingen etc. Dus de totale prijs zal aanzienlijk hoger ligen.

Herman,

Zo denk ik er ook over, dat geldt trouwens ook voor Kdc 10's  die waren 2de hands best goedkoop maar met alle aanpassingen eraan was men  goedkoper uit geweest als men nieuwe had gekocht.

XL

De kisten die de KLu heeft aangeschaft zijn twee oude US Navy comms Hercs die alleen maar rondjes gevlogen hebben en zijn qua airframe nog praktisch nieuw. Zelfs met de update van de systemen aan boord is de Luchtmacht aanzienlijk goedkoper uit...

Lex

Citaat van: HermanB op 15/02/2008 | 18:00 uur
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.
4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.
Okay, maar in het persbericht wodt geen gewag gemaakt van de extra kosten voor aanpassingen etc. Dus de totale prijs zal aanzienlijk hoger ligen.

HermanB

#24
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.

---------

LOCKHEED MARTIN RECIEVES CONTRACT FOR C-130J SUPER HERCULES AIRLIFTERS FOR NORWAY

MARIETTA, Ga., November 7th, 2007 -- Lockheed Martin [NYSE: LMT] has received an Undefinitized Contract Action (UCA) from the U.S. government valued at $304 million for the purchase of four C-130J Super Hercules airlifters, plus initial spares and training, for Norway through the Foreign Military Sales (FMS) program.

The UCA initially funds 50% of the program and will allow Lockheed Martin to begin long-lead acquisition of production materials.  A fully definitized contract for the Norwegian aircraft is expected to be signed early next year.

"We are proud to provide the Royal Norwegian Air Force with a new airlift fleet," said Ross Reynolds, vice president of C-130 programs for Lockheed Martin. "As the first FMS order for the C-130J, this marks yet another important milestone in the history of the world's most versatile airlifter."

The Norwegian Super Hercules will be the longer fuselage, or "stretched" variant of the C-130J, similar to those being delivered to the U.S. Air Force. Deliveries to Norway will include one aircraft in 2008, one in 2009 and two in 2010.

The first two aircraft for Norway are already in production and were originally destined for service with the U.S. Air Force. As a result of Norway's urgent need to replace its nearly 40-year-old C-130s, the Norwegian government arranged with the U.S. government for early delivery. The second two aircraft will be built specifically for Norway.

Lockheed Martin and Norway signed a separate agreement in August for an industrial cooperation program that fully meets Norwegian requirements for the C-130J procurement.

The C-130Js that Norway will receive are capable of generating much greater operational efficiencies than the 1968-vintage C-130Hs that Norway has been operating. The C-130J can fly farther, faster, with more payload and higher reliability. The new aircraft will enable Norway to fully meet its national airlift mission requirements as well as those in support of international organizations such as the U.N. and NATO.

Headquartered in Bethesda, Md., Lockheed Martin employs over 140,000 people worldwide and is principally engaged in the research, design, development, manufacture, integration and sustainment of advanced technology systems, products and services. The corporation reported 2006 sales of $39.6 billion.

http://www.lockheedmartin.com/news/press_releases/2007/1107ae_c130juca.html

-----

4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.

Ace1

Citaat van: lex op 09/11/2007 | 12:56 uur
Luchttransport

Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het luchttransport, in het bijzonder de projecten 'Derde DC-10' en 'Aanschaf derde en vierde C-130'. Over het eerste project bent u geïnformeerd op 8 maart 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 63) en vervolgens op 16 mei 2007 (Kamerstuk 31 031 X nr.1) in het departementale jaarverslag 2006. Over het tweede project hebt u informatie ontvangen op 13 oktober 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 11), op 19 september 2005 (Kamerstuk 29 800 X nr. 125) en eveneens in het departementale jaarverslag 2006. Beide projecten komen ook aan de orde in de op 22 oktober verzonden beantwoording van de vragen naar aanleiding van de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' (Kamerstuk 31 243 X nr. 1)

DC-10

In de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' is uiteengezet dat de behoefte aan luchttransport stijgt vanwege het toenemend expeditionaire karakter van de krijgsmacht. Mede tegen die achtergrond is in 2004 besloten de capaciteit van de strategische luchttransportvloot te vergroten met een derde DC-10, geschikt voor zowel vracht- als personenvervoer. Daarmee zouden de twee KDC-10 toestellen vaker ingezet kunnen worden voor het bijtanken in de lucht. De financiële omvang van het project bedraagt op dit moment € 45,3 miljoen.

Het project 'Derde DC-10' behelsde onder meer de installatie van een nieuwe cockpit via het Cockpit Upgrade Program (CUP) en de inrichting (Palletized Seats, PS) die een snelle wisseling tussen personenvervoer en vrachtvervoer mogelijk maakt. De werkzaamheden zouden worden uitgevoerd in combinatie met de noodzakelijke vervanging van het interieur en enige modificaties om te voldoen aan de eisen die de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) stelt aan de cabineveiligheid.

Het deelproject CUP is vertraagd vanwege problemen bij de ontwikkeling. Het zal nu naar verwachting midden 2008 worden voltooid. Hierna zou het PS-gedeelte worden uitgevoerd. De luchtwaardigheidseisen met betrekking tot de cabineveiligheid leiden echter tot hogere uitgaven dan begroot voor het huidige project. Daarom is besloten het PS-gedeelte te beëindigen. Ik heb besloten op korte termijn een studie te laten uitvoeren naar de gewenste configuraties voor de drie (K)DC-10 vliegtuigen, waarbij de opgelegde eisen voor de cabineveiligheid als uitgangspunt worden gehanteerd.  Vervolgens zal ik daarover een besluit nemen en u hieromtrent informeren.

C-130

In 2005 is besloten tot uitbreiding van de tactische luchttransportcapaciteit met twee extra C-130 transporttoestellen. Ook bij dit project treedt een vertraging op. De aangeschafte toestellen worden gemoderniseerd door een Britse firma. Tijdens de uitvoering hiervan is gebleken dat een veel groter aantal onderdelen nodig is dan de firma aanvankelijk had voorzien. Bovendien is een aantal onderdelen zeer moeilijk op de markt te verkrijgen waardoor tijdige levering niet in alle gevallen haalbaar is. Door de vele nieuwe onderdelen en de toegenomen complexiteit van het modificatieprogramma is ook extra tijd nodig voor het grond- en vliegtestprogramma. Al deze factoren maken een nieuwe planning noodzakelijk die overigens geen financiële gevolgen voor het project heeft omdat het risico bij de firma ligt.

Naar verwachting zullen de derde en vierde C-130begin 2009 beschikbaar zijn. Bij de beide operationele C-130's is een Cockpit Upgrade  programma en een Cabin Safety Improvement  programma voorzien. Als gevolg van de vertraging bij de derde en vierde C-130 zullen deze programma's later worden uitgevoerd. De twee operationele vliegtuigen blijven inzetbaar, regulier onderhoud uitgezonderd, totdat de derde C-130 volledig inzetbaar is.

Het budget van het project is inmiddels met € 6,5 miljoen verhoogd tot € 65,6 miljoen. Hiermee worden alle vier de C-130 toestellen voorzien van extra zelfbeschermingsmiddelen, het AN/AAR-54 Missile Warning System. Tevens worden bij de vier toestellen aanpassingen uitgevoerd om te voldoen aan de door de MLA gestelde luchtwaardigheidseisen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
09-11-2007 
Bron: MINDEF

Had men niet beter 2 nieuwe C130 kunnen kopen? dat was volgens mij veel goedkoper geweest, wie weet wat er nog meer voor onderdelen aan onderdelen vervangen moet worden.

Lex

Luchttransport

Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het luchttransport, in het bijzonder de projecten 'Derde DC-10' en 'Aanschaf derde en vierde C-130'. Over het eerste project bent u geïnformeerd op 8 maart 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 63) en vervolgens op 16 mei 2007 (Kamerstuk 31 031 X nr.1) in het departementale jaarverslag 2006. Over het tweede project hebt u informatie ontvangen op 13 oktober 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 11), op 19 september 2005 (Kamerstuk 29 800 X nr. 125) en eveneens in het departementale jaarverslag 2006. Beide projecten komen ook aan de orde in de op 22 oktober verzonden beantwoording van de vragen naar aanleiding van de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' (Kamerstuk 31 243 X nr. 1)

DC-10

In de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' is uiteengezet dat de behoefte aan luchttransport stijgt vanwege het toenemend expeditionaire karakter van de krijgsmacht. Mede tegen die achtergrond is in 2004 besloten de capaciteit van de strategische luchttransportvloot te vergroten met een derde DC-10, geschikt voor zowel vracht- als personenvervoer. Daarmee zouden de twee KDC-10 toestellen vaker ingezet kunnen worden voor het bijtanken in de lucht. De financiële omvang van het project bedraagt op dit moment € 45,3 miljoen.

Het project 'Derde DC-10' behelsde onder meer de installatie van een nieuwe cockpit via het Cockpit Upgrade Program (CUP) en de inrichting (Palletized Seats, PS) die een snelle wisseling tussen personenvervoer en vrachtvervoer mogelijk maakt. De werkzaamheden zouden worden uitgevoerd in combinatie met de noodzakelijke vervanging van het interieur en enige modificaties om te voldoen aan de eisen die de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) stelt aan de cabineveiligheid.

Het deelproject CUP is vertraagd vanwege problemen bij de ontwikkeling. Het zal nu naar verwachting midden 2008 worden voltooid. Hierna zou het PS-gedeelte worden uitgevoerd. De luchtwaardigheidseisen met betrekking tot de cabineveiligheid leiden echter tot hogere uitgaven dan begroot voor het huidige project. Daarom is besloten het PS-gedeelte te beëindigen. Ik heb besloten op korte termijn een studie te laten uitvoeren naar de gewenste configuraties voor de drie (K)DC-10 vliegtuigen, waarbij de opgelegde eisen voor de cabineveiligheid als uitgangspunt worden gehanteerd.  Vervolgens zal ik daarover een besluit nemen en u hieromtrent informeren.

C-130

In 2005 is besloten tot uitbreiding van de tactische luchttransportcapaciteit met twee extra C-130 transporttoestellen. Ook bij dit project treedt een vertraging op. De aangeschafte toestellen worden gemoderniseerd door een Britse firma. Tijdens de uitvoering hiervan is gebleken dat een veel groter aantal onderdelen nodig is dan de firma aanvankelijk had voorzien. Bovendien is een aantal onderdelen zeer moeilijk op de markt te verkrijgen waardoor tijdige levering niet in alle gevallen haalbaar is. Door de vele nieuwe onderdelen en de toegenomen complexiteit van het modificatieprogramma is ook extra tijd nodig voor het grond- en vliegtestprogramma. Al deze factoren maken een nieuwe planning noodzakelijk die overigens geen financiële gevolgen voor het project heeft omdat het risico bij de firma ligt.

Naar verwachting zullen de derde en vierde C-130begin 2009 beschikbaar zijn. Bij de beide operationele C-130's is een Cockpit Upgrade  programma en een Cabin Safety Improvement  programma voorzien. Als gevolg van de vertraging bij de derde en vierde C-130 zullen deze programma's later worden uitgevoerd. De twee operationele vliegtuigen blijven inzetbaar, regulier onderhoud uitgezonderd, totdat de derde C-130 volledig inzetbaar is.

Het budget van het project is inmiddels met € 6,5 miljoen verhoogd tot € 65,6 miljoen. Hiermee worden alle vier de C-130 toestellen voorzien van extra zelfbeschermingsmiddelen, het AN/AAR-54 Missile Warning System. Tevens worden bij de vier toestellen aanpassingen uitgevoerd om te voldoen aan de door de MLA gestelde luchtwaardigheidseisen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
09-11-2007 
Bron: MINDEF

andré herc

Citaat van: vanpolc op 19/10/2007 | 14:30 uur
mwoa, er zijn geen vacatures meer voor aircrews op werkenbijeluchtmacht.....ik zelf behoor tot een van de mensen die 3 dec gaat beginnen met de IMO-S voor loadmaster op de Herc... :)


Geluksvogel ik wens je veel succes met je opleiding.

Groetjes van een ouwe Hercfan
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 23:00 uur
Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Per kist vier bemanningen! Ze hebben schijnbaar de verwachting dat er veel gevlogen gaat worden in de toekomst.

Je mag het wel aannemen. Volgens mij moeten er straks 2 toestellen continue inzetbaar zijn.

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Is er misschien ook rekening gehouden met de "droomwens"? (C-17)

Het was altijd al 'krap' op Ehv, dus deze uitbreiding was gewoon nodig. De 4 Herc;s hebben straks een mooi eigen platform.
En als die C-17 er niet bij past, dan proppen ze 'm er maar ergens tussen!  :D





Helemaal met je eens Offenbach ;).
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

ChrisC7

4 per kist? Piloot, co piloot, boordwerktuigkundige en 2 loadmasters......

Offenbach

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:50 uur
Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:44 uur
Er groeit een arm aan z'n hoofd
Is er toch een pax die je de "militaire" groet brengt.  :angel:
Zal toch wel een eer zijn?  ::)

Wow! En dat met vier vingers..

Offenbach

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Per kist vier bemanningen! Ze hebben schijnbaar de verwachting dat er veel gevlogen gaat worden in de toekomst.

Je mag het wel aannemen. Volgens mij moeten er straks 2 toestellen continue inzetbaar zijn.

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Is er misschien ook rekening gehouden met de "droomwens"? (C-17)

Het was altijd al 'krap' op Ehv, dus deze uitbreiding was gewoon nodig. De 4 Herc;s hebben straks een mooi eigen platform.
En als die C-17 er niet bij past, dan proppen ze 'm er maar ergens tussen!  :D




Lex

Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:44 uur
Er groeit een arm aan z'n hoofd
Is er toch een pax die je de "militaire" groet brengt.  :angel:
Zal toch wel een eer zijn?  ::)

Lex

Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:38 uur
Op zich niet zo raar. Het aantal bemanningen wordt flink uitgebreid. Van vijf bemanningen voor de twee toestellen nu, naar zestien voor vier toestellen.
Per kist vier bemanningen! Ze hebben schijnbaar de verwachting dat er veel gevlogen gaat worden in de toekomst.
Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:38 uur
Ook het platform zelf is flink uitgebreid, dus ook de bijbehorende uitrusting.
Is er misschien ook rekening gehouden met de "droomwens"? (C-17)

Offenbach

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:37 uur
                                                                         

Er groeit een arm aan z'n hoofd ;D



Offenbach

Citaat van: Mourning op 19/10/2007 | 08:20 uur
Lijkt me echt bijzonder onnodig om eenn nieuwe eenheid met bezetting e.d. op te richten.

Op zich niet zo raar. Het aantal bemanningen wordt flink uitgebreid. Van vijf bemanningen voor de twee toestellen nu, naar zestien voor vier toestellen. Ook het platform zelf is flink uitgebreid, dus ook de bijbehorende uitrusting.




Lex

                                                                         

Offenbach

Citaat van: lex op 18/10/2007 | 23:49 uur
het vliegende squadron 334 dat bestaat uit een KDC-10, twee D-10 toestellen..

Het zijn twee KDC-10's en één DC-10..


ChrisC7

mwoa, er zijn geen vacatures meer voor aircrews op werkenbijeluchtmacht.....ik zelf behoor tot een van de mensen die 3 dec gaat beginnen met de IMO-S voor loadmaster op de Herc... :)

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 19/10/2007 | 12:57 uur
Zorg maar dat er wat meer air crews zijn dan kunnen die C130 toestellen teminste naar Afghanistan toe vliegen.

Waarom zou men zich drukmaken om operationeel personeelscapaciteit? Er komen nu tenminste weer wat mooie baantjes bij, waarbij je niet eens op safari hoeft......

HermanB

Zorg maar dat er wat meer air crews zijn dan kunnen die C130 toestellen teminste naar Afghanistan toe vliegen.

Mourning

Lijkt me echt bijzonder onnodig om eenn nieuwe eenheid met bezetting e.d. op te richten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob


Lex

De KLu kan zich waarschijnlijk middels een "kruiwagen" momenteel goed manifesteren en haalt daarmee een aantal doelstellingen binnen?

                                                                                           

KapiteinRob

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 01:16 uur
Volgens mij had de KM in het verleden zoiets, COZD-CMD-CEKD etc.  ::)

Dat heb je goed gezien. Alleen hebben de afgelopen jaren reorganisaties en de daarmee gekoppelde doelmatigheidsdriften (= bezuinigingen) voor samensmeltingen en/of zelfs opheffen van functies gezorgd. Dus verbaast het me enigzins dat dit nu gebeurt.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 19/10/2007 | 01:09 uur
Ik zou alle verschillende types in aparte squadrons indelen. Creëer je weer wat baantjes als squadroncommandant e.d.
Volgens mij had de KM in het verleden zoiets, COZD-CMD-CEKD etc.  ::)

KapiteinRob

Citaat van: lex op 18/10/2007 | 23:49 uur
De luchtmacht beschikt dan over vier Hercules-toestellen die worden ondergebracht in het nieuwe 336 Squadron. Dat gebeurt vanwege het specifieke karakter van het werken met de Hercules.

Ik zou alle verschillende types in aparte squadrons indelen. Creëer je weer wat baantjes als squadroncommandant e.d.......

Lex

EINDHOVEN – De uitbreiding van de luchtvloot op de Vliegbasis Eindhoven is voor de Koninklijke Luchtmacht aanleiding om een nieuw squadron op te richten speciaal voor de Hercules-toestellen.
Vanwege de grote behoefte aan luchttransport heeft de luchtmacht twee extra C-130 Hercules-toestellen aangeschaft. De middelzware transportvliegtuigen die zijn overgenomen van de VS worden in Groot-Brittannie opgeknapt en gemoderniseerd. Begin 2009 moeten ze inzetbaar zijn.
De luchtmacht beschikt dan over vier Hercules-toestellen die worden ondergebracht in het nieuwe 336 Squadron. Dat gebeurt vanwege het specifieke karakter van het werken met de Hercules.
Vliegbasis Eindhoven is het enige militaire transportcentrum van Nederland. Op de basis zijn de logistieke en ondersteunende 941, 940 squadrons actief en het vliegende squadron 334 dat bestaat uit een KDC-10, twee D-10 toestellen, twee Fokker 50 en een Gulfstream.
Het 336 Squadron heeft een lange historie op het gebied van luchttransport. In het verre verleden is bijvoorbeeld geopereerd met Dakota's in Nieuw-Guinea. Laatste wapenfeit van het oude 336 Squadron was de inzet van de F27 Maritime vanaf de luchthaven Hato op Curaçao. Deze inzet werd in 2000 beëindigd.

Mark van Bergen
Eindhovens Dagblad
18-10-2007