Hercules-toestellen in nieuw Eindhovens squadron

Gestart door Lex, 18/10/2007 | 23:49 uur

RLJ

Zijn er geen AC-130 Gunships gestationeerd op eindhoven? of uberhaupt ergens in nederland?

XL

Als de KLu moet kiezen tussen twee nauwelijks gebruikte Hercs of één nieuwe (halve Hercs worden nou eenmaal niet geleverd), dan is de keuze snel gemaakt, nietwaar? Als de scope of work voor de update van de gebruikte kisten goed is samengesteld hoeft ook het onderhoud op langere termijn niet duurder te zijn dan bij nieuwe...

HermanB

Politici kijken alleen naar de korte termijn, de initiele aankoop met eventuele aanpassingen zal wel goedkoper zijn maar als je rekening houd met de totale levensduur van pakweg 30 jaar dan zullen nieuwe toestellen veel meer vlieguren kunnen maken voordat ze op zijn en daarnaast zal het onderhoud goedkoper zijn.

Ace1

Citaat van: lex op 15/02/2008 | 21:48 uur
Citaat van: HermanB op 15/02/2008 | 18:00 uur
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.
4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.
Okay, maar in het persbericht wodt geen gewag gemaakt van de extra kosten voor aanpassingen etc. Dus de totale prijs zal aanzienlijk hoger ligen.

Herman,

Zo denk ik er ook over, dat geldt trouwens ook voor Kdc 10's  die waren 2de hands best goedkoop maar met alle aanpassingen eraan was men  goedkoper uit geweest als men nieuwe had gekocht.

XL

De kisten die de KLu heeft aangeschaft zijn twee oude US Navy comms Hercs die alleen maar rondjes gevlogen hebben en zijn qua airframe nog praktisch nieuw. Zelfs met de update van de systemen aan boord is de Luchtmacht aanzienlijk goedkoper uit...

Lex

Citaat van: HermanB op 15/02/2008 | 18:00 uur
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.
4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.
Okay, maar in het persbericht wodt geen gewag gemaakt van de extra kosten voor aanpassingen etc. Dus de totale prijs zal aanzienlijk hoger ligen.

HermanB

#24
Heb helemaal  niets tegen tweedehands materiaal aankopen. Maar men kan van tevoren beter even checken of het wel de moeite waard is.

---------

LOCKHEED MARTIN RECIEVES CONTRACT FOR C-130J SUPER HERCULES AIRLIFTERS FOR NORWAY

MARIETTA, Ga., November 7th, 2007 -- Lockheed Martin [NYSE: LMT] has received an Undefinitized Contract Action (UCA) from the U.S. government valued at $304 million for the purchase of four C-130J Super Hercules airlifters, plus initial spares and training, for Norway through the Foreign Military Sales (FMS) program.

The UCA initially funds 50% of the program and will allow Lockheed Martin to begin long-lead acquisition of production materials.  A fully definitized contract for the Norwegian aircraft is expected to be signed early next year.

"We are proud to provide the Royal Norwegian Air Force with a new airlift fleet," said Ross Reynolds, vice president of C-130 programs for Lockheed Martin. "As the first FMS order for the C-130J, this marks yet another important milestone in the history of the world's most versatile airlifter."

The Norwegian Super Hercules will be the longer fuselage, or "stretched" variant of the C-130J, similar to those being delivered to the U.S. Air Force. Deliveries to Norway will include one aircraft in 2008, one in 2009 and two in 2010.

The first two aircraft for Norway are already in production and were originally destined for service with the U.S. Air Force. As a result of Norway's urgent need to replace its nearly 40-year-old C-130s, the Norwegian government arranged with the U.S. government for early delivery. The second two aircraft will be built specifically for Norway.

Lockheed Martin and Norway signed a separate agreement in August for an industrial cooperation program that fully meets Norwegian requirements for the C-130J procurement.

The C-130Js that Norway will receive are capable of generating much greater operational efficiencies than the 1968-vintage C-130Hs that Norway has been operating. The C-130J can fly farther, faster, with more payload and higher reliability. The new aircraft will enable Norway to fully meet its national airlift mission requirements as well as those in support of international organizations such as the U.N. and NATO.

Headquartered in Bethesda, Md., Lockheed Martin employs over 140,000 people worldwide and is principally engaged in the research, design, development, manufacture, integration and sustainment of advanced technology systems, products and services. The corporation reported 2006 sales of $39.6 billion.

http://www.lockheedmartin.com/news/press_releases/2007/1107ae_c130juca.html

-----

4 nieuwe C-130J toestellen voor iets meer dan 50 miljoen euro per stuk.

Ace1

Citaat van: lex op 09/11/2007 | 12:56 uur
Luchttransport

Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het luchttransport, in het bijzonder de projecten 'Derde DC-10' en 'Aanschaf derde en vierde C-130'. Over het eerste project bent u geïnformeerd op 8 maart 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 63) en vervolgens op 16 mei 2007 (Kamerstuk 31 031 X nr.1) in het departementale jaarverslag 2006. Over het tweede project hebt u informatie ontvangen op 13 oktober 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 11), op 19 september 2005 (Kamerstuk 29 800 X nr. 125) en eveneens in het departementale jaarverslag 2006. Beide projecten komen ook aan de orde in de op 22 oktober verzonden beantwoording van de vragen naar aanleiding van de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' (Kamerstuk 31 243 X nr. 1)

DC-10

In de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' is uiteengezet dat de behoefte aan luchttransport stijgt vanwege het toenemend expeditionaire karakter van de krijgsmacht. Mede tegen die achtergrond is in 2004 besloten de capaciteit van de strategische luchttransportvloot te vergroten met een derde DC-10, geschikt voor zowel vracht- als personenvervoer. Daarmee zouden de twee KDC-10 toestellen vaker ingezet kunnen worden voor het bijtanken in de lucht. De financiële omvang van het project bedraagt op dit moment € 45,3 miljoen.

Het project 'Derde DC-10' behelsde onder meer de installatie van een nieuwe cockpit via het Cockpit Upgrade Program (CUP) en de inrichting (Palletized Seats, PS) die een snelle wisseling tussen personenvervoer en vrachtvervoer mogelijk maakt. De werkzaamheden zouden worden uitgevoerd in combinatie met de noodzakelijke vervanging van het interieur en enige modificaties om te voldoen aan de eisen die de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) stelt aan de cabineveiligheid.

Het deelproject CUP is vertraagd vanwege problemen bij de ontwikkeling. Het zal nu naar verwachting midden 2008 worden voltooid. Hierna zou het PS-gedeelte worden uitgevoerd. De luchtwaardigheidseisen met betrekking tot de cabineveiligheid leiden echter tot hogere uitgaven dan begroot voor het huidige project. Daarom is besloten het PS-gedeelte te beëindigen. Ik heb besloten op korte termijn een studie te laten uitvoeren naar de gewenste configuraties voor de drie (K)DC-10 vliegtuigen, waarbij de opgelegde eisen voor de cabineveiligheid als uitgangspunt worden gehanteerd.  Vervolgens zal ik daarover een besluit nemen en u hieromtrent informeren.

C-130

In 2005 is besloten tot uitbreiding van de tactische luchttransportcapaciteit met twee extra C-130 transporttoestellen. Ook bij dit project treedt een vertraging op. De aangeschafte toestellen worden gemoderniseerd door een Britse firma. Tijdens de uitvoering hiervan is gebleken dat een veel groter aantal onderdelen nodig is dan de firma aanvankelijk had voorzien. Bovendien is een aantal onderdelen zeer moeilijk op de markt te verkrijgen waardoor tijdige levering niet in alle gevallen haalbaar is. Door de vele nieuwe onderdelen en de toegenomen complexiteit van het modificatieprogramma is ook extra tijd nodig voor het grond- en vliegtestprogramma. Al deze factoren maken een nieuwe planning noodzakelijk die overigens geen financiële gevolgen voor het project heeft omdat het risico bij de firma ligt.

Naar verwachting zullen de derde en vierde C-130begin 2009 beschikbaar zijn. Bij de beide operationele C-130's is een Cockpit Upgrade  programma en een Cabin Safety Improvement  programma voorzien. Als gevolg van de vertraging bij de derde en vierde C-130 zullen deze programma's later worden uitgevoerd. De twee operationele vliegtuigen blijven inzetbaar, regulier onderhoud uitgezonderd, totdat de derde C-130 volledig inzetbaar is.

Het budget van het project is inmiddels met € 6,5 miljoen verhoogd tot € 65,6 miljoen. Hiermee worden alle vier de C-130 toestellen voorzien van extra zelfbeschermingsmiddelen, het AN/AAR-54 Missile Warning System. Tevens worden bij de vier toestellen aanpassingen uitgevoerd om te voldoen aan de door de MLA gestelde luchtwaardigheidseisen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
09-11-2007 
Bron: MINDEF

Had men niet beter 2 nieuwe C130 kunnen kopen? dat was volgens mij veel goedkoper geweest, wie weet wat er nog meer voor onderdelen aan onderdelen vervangen moet worden.

Lex

Luchttransport

Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het luchttransport, in het bijzonder de projecten 'Derde DC-10' en 'Aanschaf derde en vierde C-130'. Over het eerste project bent u geïnformeerd op 8 maart 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 63) en vervolgens op 16 mei 2007 (Kamerstuk 31 031 X nr.1) in het departementale jaarverslag 2006. Over het tweede project hebt u informatie ontvangen op 13 oktober 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 11), op 19 september 2005 (Kamerstuk 29 800 X nr. 125) en eveneens in het departementale jaarverslag 2006. Beide projecten komen ook aan de orde in de op 22 oktober verzonden beantwoording van de vragen naar aanleiding van de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' (Kamerstuk 31 243 X nr. 1)

DC-10

In de beleidsbrief 'Wereldwijd Dienstbaar' is uiteengezet dat de behoefte aan luchttransport stijgt vanwege het toenemend expeditionaire karakter van de krijgsmacht. Mede tegen die achtergrond is in 2004 besloten de capaciteit van de strategische luchttransportvloot te vergroten met een derde DC-10, geschikt voor zowel vracht- als personenvervoer. Daarmee zouden de twee KDC-10 toestellen vaker ingezet kunnen worden voor het bijtanken in de lucht. De financiële omvang van het project bedraagt op dit moment € 45,3 miljoen.

Het project 'Derde DC-10' behelsde onder meer de installatie van een nieuwe cockpit via het Cockpit Upgrade Program (CUP) en de inrichting (Palletized Seats, PS) die een snelle wisseling tussen personenvervoer en vrachtvervoer mogelijk maakt. De werkzaamheden zouden worden uitgevoerd in combinatie met de noodzakelijke vervanging van het interieur en enige modificaties om te voldoen aan de eisen die de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) stelt aan de cabineveiligheid.

Het deelproject CUP is vertraagd vanwege problemen bij de ontwikkeling. Het zal nu naar verwachting midden 2008 worden voltooid. Hierna zou het PS-gedeelte worden uitgevoerd. De luchtwaardigheidseisen met betrekking tot de cabineveiligheid leiden echter tot hogere uitgaven dan begroot voor het huidige project. Daarom is besloten het PS-gedeelte te beëindigen. Ik heb besloten op korte termijn een studie te laten uitvoeren naar de gewenste configuraties voor de drie (K)DC-10 vliegtuigen, waarbij de opgelegde eisen voor de cabineveiligheid als uitgangspunt worden gehanteerd.  Vervolgens zal ik daarover een besluit nemen en u hieromtrent informeren.

C-130

In 2005 is besloten tot uitbreiding van de tactische luchttransportcapaciteit met twee extra C-130 transporttoestellen. Ook bij dit project treedt een vertraging op. De aangeschafte toestellen worden gemoderniseerd door een Britse firma. Tijdens de uitvoering hiervan is gebleken dat een veel groter aantal onderdelen nodig is dan de firma aanvankelijk had voorzien. Bovendien is een aantal onderdelen zeer moeilijk op de markt te verkrijgen waardoor tijdige levering niet in alle gevallen haalbaar is. Door de vele nieuwe onderdelen en de toegenomen complexiteit van het modificatieprogramma is ook extra tijd nodig voor het grond- en vliegtestprogramma. Al deze factoren maken een nieuwe planning noodzakelijk die overigens geen financiële gevolgen voor het project heeft omdat het risico bij de firma ligt.

Naar verwachting zullen de derde en vierde C-130begin 2009 beschikbaar zijn. Bij de beide operationele C-130's is een Cockpit Upgrade  programma en een Cabin Safety Improvement  programma voorzien. Als gevolg van de vertraging bij de derde en vierde C-130 zullen deze programma's later worden uitgevoerd. De twee operationele vliegtuigen blijven inzetbaar, regulier onderhoud uitgezonderd, totdat de derde C-130 volledig inzetbaar is.

Het budget van het project is inmiddels met € 6,5 miljoen verhoogd tot € 65,6 miljoen. Hiermee worden alle vier de C-130 toestellen voorzien van extra zelfbeschermingsmiddelen, het AN/AAR-54 Missile Warning System. Tevens worden bij de vier toestellen aanpassingen uitgevoerd om te voldoen aan de door de MLA gestelde luchtwaardigheidseisen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
09-11-2007 
Bron: MINDEF

andré herc

Citaat van: vanpolc op 19/10/2007 | 14:30 uur
mwoa, er zijn geen vacatures meer voor aircrews op werkenbijeluchtmacht.....ik zelf behoor tot een van de mensen die 3 dec gaat beginnen met de IMO-S voor loadmaster op de Herc... :)


Geluksvogel ik wens je veel succes met je opleiding.

Groetjes van een ouwe Hercfan
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 23:00 uur
Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Per kist vier bemanningen! Ze hebben schijnbaar de verwachting dat er veel gevlogen gaat worden in de toekomst.

Je mag het wel aannemen. Volgens mij moeten er straks 2 toestellen continue inzetbaar zijn.

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Is er misschien ook rekening gehouden met de "droomwens"? (C-17)

Het was altijd al 'krap' op Ehv, dus deze uitbreiding was gewoon nodig. De 4 Herc;s hebben straks een mooi eigen platform.
En als die C-17 er niet bij past, dan proppen ze 'm er maar ergens tussen!  :D





Helemaal met je eens Offenbach ;).
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

ChrisC7

4 per kist? Piloot, co piloot, boordwerktuigkundige en 2 loadmasters......

Offenbach

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:50 uur
Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:44 uur
Er groeit een arm aan z'n hoofd
Is er toch een pax die je de "militaire" groet brengt.  :angel:
Zal toch wel een eer zijn?  ::)

Wow! En dat met vier vingers..

Offenbach

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Per kist vier bemanningen! Ze hebben schijnbaar de verwachting dat er veel gevlogen gaat worden in de toekomst.

Je mag het wel aannemen. Volgens mij moeten er straks 2 toestellen continue inzetbaar zijn.

Citaat van: lex op 19/10/2007 | 22:47 uur
Is er misschien ook rekening gehouden met de "droomwens"? (C-17)

Het was altijd al 'krap' op Ehv, dus deze uitbreiding was gewoon nodig. De 4 Herc;s hebben straks een mooi eigen platform.
En als die C-17 er niet bij past, dan proppen ze 'm er maar ergens tussen!  :D




Lex

Citaat van: Offenbach op 19/10/2007 | 22:44 uur
Er groeit een arm aan z'n hoofd
Is er toch een pax die je de "militaire" groet brengt.  :angel:
Zal toch wel een eer zijn?  ::)