Militair berispt na beledigen Afghanen op weblog

Gestart door Ton de Zwart, 11/11/2007 | 13:08 uur

martijn.

Citaat van: Ton de Zwart op 12/11/2007 | 11:08 uur
Hetgeen impiceert, dat iemand die jouw mening niet deelt, berispt moet worden?!   
nee dat doet het niet. Hetgeen impLiceert dat ik vind dat diegene berispt moet worden die nutteloze en beledigende opmerkingen over mensen post.

Citaat van: Jørgen op 12/11/2007 | 10:33 uur
Wat ik me afvraag, en dat is niet alleen in deze questie zo maar ook in het algemeen:
Er leven daar al duizende jaren mensen. Die doen dat op hun manier. Blijkbaar heerst er armoede en in iedergeval is er en Taliban die nou niet echt mensvriendelijk omgaat met zijn mede Afghanen. Vandaar ook het probleem aldaar.
Is het dan ons doel om die mensen zo westerlijks mogelijk te maken? Kunnen we niet beter de mensen laten zijn zoals ze zijn en zoveelmogelijk hulp bieden waar ze dat willen?

Die mensen leven daar niet zoals ze willen, want ze worden(werden) onderdrukt door de Taliban. Weinig keus dus om een 'andere politieke koers' in te slaan. Ik denk niet dat we onze westerse cultuur daar moeten opleggen, maar mensen moet wel in vrijheid hun eigen cultuur kunnen handhaven. Daarvoor is onze inmenging nu eenmaal nodig op dit moment.

hudinie

Ja de waarheid is altijd hard, maar het feit blijft dat het gewoon zo is en dus mag het best gezegd worden, ik noem het
meer een ....DROLLEVANGER...die die gasten aanhebben

Ton de Zwart

Citaat van: Jørgen op 12/11/2007 | 10:33 uur
Wat ik me afvraag, en dat is niet alleen in deze questie zo maar ook in het algemeen:

Er leven daar al duizende jaren mensen. Die doen dat op hun manier. Blijkbaar heerst er armoede en in iedergeval is er en Taliban die nou niet echt mensvriendelijk omgaat met zijn mede Afghanen. Vandaar ook het probleem aldaar.

Is het dan ons doel om die mensen zo westerlijks mogelijk te maken? Kunnen we niet beter de mensen laten zijn zoals ze zijn en zoveelmogelijk hulp bieden waar ze dat willen?

Daarom hadden we nooit naar Afghanstan moeten gaan.  Laat die mensen maar leven zoals zij willen, en als ze een andere (politieke) koers willen inslaan, dan moet dat van binnenuit komen.  Als de Afghanen streng islamitisch willen zijn, hun vrouwen minachten, en achter stellen, geen onderwijs willen geven en kortom in de middeleeuwen willen leven, dan moeten ze dat zelf weten.

Maar toch dragen een hoop Afghanen een baard en een jurk, of dat nou politiek correct is of niet.....

Ton de Zwart

Citaat van: martijn. op 12/11/2007 | 10:20 uur
[ Ik zeg: berispen... maar da's mijn mening :)

Hetgeen impiceert, dat iemand die jouw mening niet deelt, berispt moet worden?!   

Jørgen

Wat ik me afvraag, en dat is niet alleen in deze questie zo maar ook in het algemeen:

Er leven daar al duizende jaren mensen. Die doen dat op hun manier. Blijkbaar heerst er armoede en in iedergeval is er en Taliban die nou niet echt mensvriendelijk omgaat met zijn mede Afghanen. Vandaar ook het probleem aldaar.

Is het dan ons doel om die mensen zo westerlijks mogelijk te maken? Kunnen we niet beter de mensen laten zijn zoals ze zijn en zoveelmogelijk hulp bieden waar ze dat willen?

martijn.

Citaat van: Ton de Zwart op 12/11/2007 | 10:05 uur


Er is helemaal geen sprake van een belediging.  Het is slechts het vaststellen van een feit. Sinds wanneer is het een belediging als je zegt dat iemand een baard heeft en een jurk draagt?

Toen Theo van Gogh vermoord werd om veel heftger en echt beledigende uitspraken, stond het hele land op z'n achterste benen incl. de politiek. Toen was de vrijheid van meningsuiting helemaal "hot".  Maar omdat het nu een militair bertreft die bovendien niets beledigends zegt, hooguit wat badinerende dingen op z'n weblog schrijft, nu moet er berispt worden, en is de vrijheid van meningsuiting ineens op een laag pitje gezet. Hoe de wind waait waait m'n jasje.....

Feiten? Elke Isaf-instructeur aspirant-agent heeft een jurk en een baard? Wat een onzin. Het is denigrerende opmerking (wie anders denkt kan niet tussen de regels lezen of doet of z'n neus bloedt), totaal nutteloos en getuigt van minachting van de afghanen. Ik zeg: berispen... maar da's mijn mening :)

Ton de Zwart

Citaat van: martijn. op 12/11/2007 | 09:35 uur
Helemaal eens met Nored. Het is helemaal geen kwestie van waarheid of politieke correctheid, maar wat je in hemelsnaam wil bereiken met dat soort (beledigende) teksten te publiceren.

Er is helemaal geen sprake van een belediging.  Het is slechts het vaststellen van een feit. Sinds wanneer is het een belediging als je zegt dat iemand een baard heeft en een jurk draagt?

Toen Theo van Gogh vermoord werd om veel heftger en echt beledigende uitspraken, stond het hele land op z'n achterste benen incl. de politiek. Toen was de vrijheid van meningsuiting helemaal "hot".  Maar omdat het nu een militair bertreft die bovendien niets beledigends zegt, hooguit wat badinerende dingen op z'n weblog schrijft, nu moet er berispt worden, en is de vrijheid van meningsuiting ineens op een laag pitje gezet. Hoe de wind waait waait m'n jasje.....

martijn.

Helemaal eens met Nored. Het is helemaal geen kwestie van waarheid of politieke correctheid, maar wat je in hemelsnaam wil bereiken met dat soort (beledigende) teksten te publiceren.

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2007 | 01:21 uur
Dus de waarheid is ondergeschikt aan politieke correctheid?
De vraag stellen is 'm beantwoorden.  ;) Helemaal mee eens.

KapiteinRob

Citaat van: Nored op 11/11/2007 | 23:46 uur
Ik citeer: 'zootje ongeregeld met jurken en baarden'

Dat is nou niet echt respectvol

Dus de waarheid is ondergeschikt aan politieke correctheid? Want de definitie volgens De Dikke van Dalen van "zoo(i)tje";
1 [inf.] grote hoeveelheid => hoop
2 [inf.] bende
komt naar mijn mening aardig overeen met de "geordendheid" van de Afghaanse Hermandad/troepen  ;). En verder is een jurk een jurk en een baard een baard..... ;)

Nored

Citaat van: Ros op 11/11/2007 | 20:41 uur
De geplaatste opmerkingen jegens de Afghanen kan ik niet echt aanmerken als niet respectvol.

Dat sloeg vooral op de oospronkelijke tekst, waar deze thread over gaat.

Ik citeer: 'zootje ongeregeld met jurken en baarden'

Dat is nou niet echt respectvol

Ros

Citaat van: Nored op 11/11/2007 | 19:07 uur
Er wordt wel gesproken over mensen (Afghanen) die, net zoals de Nederlandse militairen, met risico voor hun eigen leven hun land veilig proberen te maken.

Waar ik vraagtekens bij stel. Het merendeel van de aspirant veldwachters zal het te doen zijn om een inkomen en voldoende eten op tafel.

Citaat
Ook deze mensen verdienen respect en dat is naar mijn mening afwezig in de geschreven tekst.

De geplaatste opmerkingen jegens de Afghanen kan ik niet echt aanmerken als niet respectvol.

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 11/11/2007 | 16:32 uur
Aangezien ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf te stellen dat hetgeen militairen ter plekke ervaren en loggen de waarheid is, is het van de zotte dat deze waarheid (voglens de defensie-woordvoerder) eventueel bestraft zal worden. Wat een land..... :'(

Ervan uitgaand dat dè waarheid niet bestaat, maar altijd een interpretatie in tijd, plaats en persoon is.  ;)
Waar het om gaat is dat Defensie 'de waarheid' niet welgezind is, wat uit hoofde van operationele veiligheid zeer goed te begrijpen valt.

Nored

Ik denk dat je je moet gaan afvragen of je dit soort teksten, die duidelijk niet zo fijn zijn voor de Afghanen om te horen, zo op het toegankelijke internet moet zetten. Ik snap best dat dit eventuele schade aan de missie zou kunnen toebrengen.
Tuurlijk mag elke militair zo'n tekst schrijven, ook naar huis sturen, maar het met zulke woorden op internet plaatsen ... Ik snap in ieder geval dat er mensen zijn die dat geen goed idee vinden. We moeten immers wel samen met de Afghanen daar de situatie zo veilig mogelijk maken. Dat doe je niet met zulke teksten.
Ik wil hiermee niet zeggen dat deze militair dit had mogen schrijven, maar het had wel met andere woorden gemogen. Er wordt wel gesproken over mensen (Afghanen) die, net zoals de Nederlandse militairen, met risico voor hun eigen leven hun land veilig proberen te maken. Ook deze mensen verdienen respect en dat is naar mijn mening afwezig in de geschreven tekst.

KapiteinRob

Citaat van: www.nu.nl op 11/11/2007 | 15:12 uur
De uitspraken schaden de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan, laat het ministerie van Defensie zondag weten.

Ach gut, past de waarheid niet in het straatje van de Haagsche defensie-deskundigen?

Citaat van: www.nu.nl op 11/11/2007 | 15:12 uur
Of de militair andere sancties te wachten, staan kan de woordvoerder niet zeggen. "Dat is aan de commandant ter plaatse." 

Aangezien ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf te stellen dat hetgeen militairen ter plekke ervaren en loggen de waarheid is, is het van de zotte dat deze waarheid (voglens de defensie-woordvoerder) eventueel bestraft zal worden. Wat een land..... :'(