Alle militairen krijgen conditietest

Gestart door boekje_pienter, 08/12/2007 | 23:07 uur

Benno1969

#12
Citaat van: Dutch.Devil op 15/12/2007 | 20:38 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 15/12/2007 | 20:11 uur
Dan steekt de reservist die de sporttestconsequentie niet wil of kan dragen toch gewoon zijn vinger op en hangt zijn/haar uniform aan de wilgen?

Dan ken jij het fanatisme en de wilskracht van een gemiddelde (moderne) reservist nog niet ;)

Precies! Uiteraard ga je ervoor, maar dat onverlet dat alles inpassen in een drukke baan in bedrijfsleven of ziekenhuis oid niet altijd even heel makkelijk is..... Ik bedoel als burger kun je niet sporten in tijd van de baas zoals beroeps wel kunnen.

Benno1969

#11
Citaat van: Kapitein Rob op 15/12/2007 | 20:11 uur
Dan steekt de reservist die de sporttestconsequentie niet wil of kan dragen toch gewoon zijn vinger op en hangt zijn/haar uniform aan de wilgen?

Tjonge, heb jij, of alle andere structurele klagers over defensie, hier al hun beroepsuniform aan de wilgen gehangen? Nee toch? Als ik al het cynisme en klagen van althans een deel van de beroeps hier zie had ik in hun geval al drie keer mijn contract beëindigd.... 

Daarbij geeft je in post 2 zelf de soms onmogelijkheden qua tijd of faciliteiten aan om te sporten.  ???


Dutch.Devil

Citaat van: Kapitein Rob op 15/12/2007 | 20:11 uur
Dan steekt de reservist die de sporttestconsequentie niet wil of kan dragen toch gewoon zijn vinger op en hangt zijn/haar uniform aan de wilgen?

Dan ken jij het fanatisme en de wilskracht van een gemiddelde (moderne) reservist nog niet ;)

KapiteinRob

Dan steekt de reservist die de sporttestconsequentie niet wil of kan dragen toch gewoon zijn vinger op en hangt zijn/haar uniform aan de wilgen?

Benno1969

Citaat van: Kapitein Rob op 15/12/2007 | 20:03 uur
Citaat van: Benno1969 op 15/12/2007 | 18:37 uur
Maar waar mogen mensen met een normale burgerjob allemaal de tijd vandaan halen om hiervoor te trainen?

Die hoeven van hun werkgever dan ook geen sporttest te doen waar ze voor moeten slagen.... ;)

Van hun "reservisten"werkgever (ic defensie) dus wel. En dat is precies het punt, naast de reguliere inzet en oefendagen ook nog de tijd vinden om te trainen voor de FIT -en conditietest.....

KapiteinRob

Citaat van: Benno1969 op 15/12/2007 | 18:37 uur
Maar waar mogen mensen met een normale burgerjob allemaal de tijd vandaan halen om hiervoor te trainen?

Die hoeven van hun werkgever dan ook geen sporttest te doen waar ze voor moeten slagen.... ;)

Benno1969

Citaat van: Demian op 15/12/2007 | 14:50 uur
Hmm klinkt een beetje raar.
De logistikelingen en GNK dezelfde fit laten doen als LMB en PAINF..
Bij ieder onderdeel hoort een aparte catogorie simpel zat.
De fit 2 hebben de LMBers en INFs hemaal niks 2 vingers in de neus.
En fit 4 zal het meerderendeel van de ondersteuningseenheden niet trekken.
Plus dat vrouwen weer anders zijn dan mannen en weer gematst worden.

Demian.

Er wordt ook gedifferentieerd naar leeftijd en functiegroep. Zelfs reservisten moeten jaarlijks de FIT en conditietest afleggen. Er zijn zelfs sportinstructeurs benoemd voor de reservisten. Maar waar mogen mensen met een normale burgerjob allemaal de tijd vandaan halen om hiervoor te trainen?

KapiteinRob

Citaat van: Demian op 15/12/2007 | 14:50 uur
Plus dat vrouwen weer anders zijn dan mannen en weer gematst worden.

Frustraties?

Demian

Hmm klinkt een beetje raar.
De logistikelingen en GNK dezelfde fit laten doen als LMB en PAINF..
Bij ieder onderdeel hoort een aparte catogorie simpel zat.
De fit 2 hebben de LMBers en INFs hemaal niks 2 vingers in de neus.
En fit 4 zal het meerderendeel van de ondersteuningseenheden niet trekken.
Plus dat vrouwen weer anders zijn dan mannen en weer gematst worden.

Demian.

boekje_pienter

De hele grap is dat het erg moeilijk blijkt te zijn om rechtspositionele consequenties te verbinden aan het niet halen van de huidige conditieproef.

KapiteinRob

Los van het feit dat m.n. bij de KM er wel "wat mensen" rondlopen die na 1 trap al de tong op de voeten hebben liggen, ligt er v.w.b. het volgen van lessen en het op peil houden van de conditie en de vaardigheden ook nog eens een stevige uitdaging bij de organisatie. Want die ruimte kun je op de wal voor het sporten nog wel krijgen/nemen, maar militaire vaardigheden bijhouden? Laat me niet lachen!!! Op mijn vorige (paarse) plaatsing zijn we twee jaar tevergeefs bezig geweest om dit soort zaken op de rails te krijgen. Geen tijd en geen interesse (vanuit de organisatie). Let wel, in deze toko werden mensen aangewezen voor Uruzgan.

En over die pilot van de KM; ach, je moet o.m. in een brandwerend pak een parcours doen binnen een bepaalde tijd, zo werd me verteld door een van de deelnemers in deze pilot. Ben benieuwd hoe al dat vlootpersoneel dat moet trainen als ze niet op een schip zitten. En andersom is het lastig je conditie bijhouden op een schip. Heb ik het niet eens over de "faciliteiten" (altijd dat ^$_(*@!^%$!*% fitnesshok als de enige optie), maar zeker over de frequentie en tijdstippen. lekker, als je 5-7-7-5 of 6-6-6-6 loopt. Want ja, aan je conditie werken kan alleen maar wanneer je "af" ben.

Maar afijn, ik ben benieuwd naar de praktische invulling en vooral de consequenties als je de testen niet gaat halen.  ;)

boekje_pienter

Generaal-majoor Hans Wehren, Directeur Aansturen Operationele Gereedstelling (DAOG) bij de Defensiestaf, deed in zijn presentatie op het symposium 'Onze Zorg' in de Jaarbeurs in Utrecht uit de doeken dat in 2008 geleidelijk zal worden begonnen met het invoeren van zowel de Defensie Conditieproef (DCP) als de Militaire Basis Vaardigheden (MBV).

Omdat de steeds frequenter inzetbaar geachte militair Defensiebreed moet beschikken over dezelfde minimale militaire basisvaardigheden, zullen zowel DCP als MBV vanaf 2010 overal ingevoerd moeten zijn. Binnen de Koninklijke Marine is hierover zojuist een pilot afgesloten.

Afgaande op de enige bron die hierover concreet iets te melden heeft – het blad 'Alle Hens' van de Koninklijke Marine d.d. december 2006 – moet bij onderwerpen over de Militaire Basis Vaardigheden worden gedacht aan kennis en kunde over (militaire) veiligheid, Ammunition Awareness and Search, Hygiëne en Preventieve Gezondheidszorg (HPG), NBC / CBRN, persoonlijk wapen, persoonlijke uitrusting, recht en ZHKH.

Bron: symposium 'Onze Zorg' voor zorgverleners van de krijgsmacht, Utrecht, 7 december 2007