Apache vliegt tegen stroomkabel

Gestart door Lex, 12/12/2007 | 21:28 uur

Lex

Apaches dit jaar niet meer boven Bommelerwaard

DEN HAAG - Defensie zal de rest van de maand niet meer met de Apache-gevechtshelikopters boven de Bommelerwaard trainen. Na het ongeluk woensdag, waren de oefeningen boven het gebied al verplaatst naar andere gebieden. Defensie hervat de vluchten niet meer dit jaar.
Dat heeft een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zaterdag gezegd. Defensie heeft daar zelf toe besloten vanwege de gevolgen en de gevoeligheid door het ongeval. Er lag geen verzoek aan ten grondslag, aldus de woordvoerder. De enkele tientallen vluchten die stonden gepland, worden nu elders gedaan. Boven Nederland zijn enkele gebieden aangewezen voor de Apache-trainingen.
Defensie vermindert niet het aantal vluchten, omdat de piloten niet op achterstand mogen komen met hun trainingen. Dat zou nadelig kunnen uitpakken voor hun uitzending naar Afghanistan. De piloten gaan pas op missie als ze steeds alle vaardigheidsoefeningen hebben herhaald.
De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. De marechaussee verricht onderzoek en heeft de twee vliegers ondervraagd. De schade aan het toestel is aanzienlijk maar de luchtmacht heeft nog geen eigen technisch onderzoek kunnen doen.
Volgens de woordvoerder had de Apache op het moment van de botsing tegen de kabels een snelheid van ongeveer 250 kilometer per uur. Door de botsing zijn de radar en sensor eraf geslagen. Doordat de kabels op de bovenkant van de helikopter sloegen, zijn de ruiten kapot en is er schade in de cockpit ontstaan.
De Apaches zijn in de jaren negentig gekocht voor ongeveer 25 miljoen euro per stuk, aldus de woordvoerder.

Telegraaf,
za 15 dec 2007, 15:51

KapiteinRob

Welnee, PARESTO legt gewoon weer 20% op de kroketten en de STASDEF gaat een keertje minder naar Chili of de VS...  :P

Lex

Hoe wil Defensie dit bekostigen? Entree heffen aan de poort?  ::)

KapiteinRob

Defensie wacht megaclaim

Verzekeraars en het bedrijfsleven bereiden zich voor op het indienen van forse claims bij het ministerie van Defensie. Eerste schattingen wijzen uit dat de bedrijfsschade door de stroomuitval ruim boven vijftig miljoen euro uitkomt.
       
Vandaag valt in het getroffen gebied, dat zeker twee werkdagen zonder stroom kwam te zitten, bij ondernemers een brief in de bus met de oproep schades te melden bij de Kamer van Koophandel. Bedrijfsorganisaties MKB Nederland, VNO-NCW en KvK hebben de handen ineengeslagen en roepen bedrijven op niet alleen bij de gemeenten, maar ook bij hen de schade te melden.
 
Defensie zal schadeclaims 'met alle redelijkheid bezien'. Over de vraag hoe de gedupeerden gecompenseerd worden, vindt overleg plaats tussen het ministerie en netbeheerder Continuon.
       
,,We gaan ondernemers kosteloos bijstaan om de schade te verhalen. Ze hebben al contributie of KvKheffingen betaald. Nu gaan wij ze helpen", zegt vicevoorzitter Jan van Kessel van MKB-Nederland, die woonachtig is in het gebied.

Bron : De Telegraaf dd. 151207

Dr_pepper

ah zendmast jah dat hoort hoogspanningsmast te zijn  ;D

echt betrouwbaar is hart van nederland dus ook niet

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 14/12/2007 | 13:02 uur
het schijnt dat de zendmast haar waarschuwingslampjes ook niet functioneerde hoorde ik net op hart van nederland

Volgens mij was het helemaal geen zendmast maar gewoon een hoogspanningsmast. En als ik het even voor de geest haal, staan er op hoogspanningsmasten uberhaupt geen rode of witte waarschuwingslichten..... ;)

Dr_pepper

het schijnt dat de zendmast haar waarschuwingslampjes ook niet functioneerde hoorde ik net op hart van nederland

HermanB

Heb ik vanochten ergens gelezen, ben vergeten waar precies. Maar de Apache heeft boven en onder de cockpit "messen" zitten die een kabel kunnen doorsnijden.

sgt Rob


HermanB

Ja de apache is denk ik tegen de kabels aan gevlogen waarna deze geknapt zijn (er zitten kabelsnijders op de apache). Als ie een mast had geraakt was ie waarschijnlijk niet nog een eind doorgevlogen.

Lex

Ongeluk met Apache is uniek

DEN HAAG - Met F-16-jachttoestellen gaat het nog wel eens mis, maar een ongeluk of noodlanding door een Apache-helikopter is uniek in Nederland. Het geavanceerde militaire toestel is betrouwbaar, tot veel in staat en door de speciale apparatuur maakt het niet uit of het dag of nacht is. Ook de piloten van het enige squadron in Nederland zijn goed getraind.
Toch raakte een Apache woensdagavond tijdens een oefenvlucht een hoogspanningsmast waardoor in een groot gebied de stroom uitviel. De kabels zijn niet te zien op het scherm in de cockpit maar een mast is niet te missen, aldus de woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht. Voorafgaand aan een vlucht wordt de route nauwkeurig vastgelegd en doorgesproken. Daarna worden alle hindernissen en obstakels in de boordcomputer ingevoerd.
De twee vliegers zien deze gegevens tijdens de vlucht op het scherm, min of meer te vergelijken met een autonavigatiesysteem. De objecten zijn te zien en ook wordt aangegeven waar het toestel zich bevindt. De piloten kunnen ook goed in de duisternis kijken door de helderheidsversterker die ze ophebben.
De speciale apparatuur maakt de Apache geschikt om verkenningsvluchten uit te voeren, zoals in Irak en Afghanistan. Met camera's kunnen objecten en personen goed in beeld komen. Het toestel kan verder vanaf grote afstand, 5 kilometer, raketten afschieten zodat de vijand het toestel zelf niet ziet.
Defensie zoekt de oorzaak van het ongeluk in de Bommelerwaard in een technisch mankement, in menselijk falen of in externe redenen zoals een zwerm vogels. Een flight-datarecorder heeft alle (technische) gegevens opgeslagen. Elk incident wordt altijd onderzocht, om er lessen uit te trekken. Er is nog nooit iets ernstigs gebeurd, op een crash in 2002 in Afghanistan na.
Om hun vaardigheden op peil te houden moeten de Apache-piloten oefenvluchten maken. De meeste zijn in het buitenland. De opleiding vindt plaats in de VS, het schieten gebeurt in Duitsland, bergvluchten in Italiƫ en stoffige landingen in Spanje.
In Nederland vinden alleen nog de navigatievluchten plaats, in een beperkt aantal regio's. De vluchten gaan gewoon door, aldus Defensie, alleen niet boven de Bommelerwaard.
De luchtmacht telt nog 29 Apaches, waarvan er nu vijf in Afghanistan zijn gestationeerd. Acht staan er in de VS voor opleidingen. Het squadron in Gilze-Rijen telt ongeveer honderd piloten.

Telegraaf
do 13 dec 2007, 20:01

georges

Citaat van: berend op 13/12/2007 | 20:33 uur
dat van die ringleiding gaat niet op, de apache had beide leidingen te pakken. doet ie goed.

hier een link met geluids fragmenten te vinden.

http://home.xmsnet.nl/berendbotje/


Als hij aangeeft dat  de website offline is, dan kun je bij deze site het gesprek downloaden: http://www.milspotters.nl/nieuwslezen.php?id=67

Lex

Citaat van: berend op 13/12/2007 | 20:33 uur
hier een link met geluids fragmenten te vinden.
Vreemde zaak dat de comms gaat met Dutch Mil ipv Bandbox. Ik ga ervan uit dat deze comms dus geschiedt op 121.5mhz Aeronautical Emergency Freq.

berend

dat van die ringleiding gaat niet op, de apache had beide leidingen te pakken. doet ie goed.

hier een link met geluids fragmenten te vinden.

http://home.xmsnet.nl/berendbotje/

mikemans

och, de sp is slechts blij dat ze weet vragen kunnen stellen. wat er echt gebeurd is vinden ze niet interesant.