Defensie is de weg kwijt, militairen moeten financieel bijdragen aan begroting.

Gestart door mikemans, 14/12/2007 | 11:43 uur

Apies

OUD!? de euro bestaat nog maar net vijf/zes jaar. Maar ook goed 450 euro dan. Happy?

A.J.

Citaat van: Apies op 19/12/2007 | 08:43 uur
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat Defensie bijna 1000 gulden per maand ving toen wij met zes man op een kamer lagen waar nu nog maar twee man mogen slapen en dan moest je nog je eigen kamer schoonmaken ook. Tegenwoordig wordt dit gedaan door een schoonmaakbedrijf.

Respect! we hebben een echte superoude nato stomp hier op het forum... :laugh:

KapiteinRob

Het is zeker nog steeds niet tot je doorgedrongen dat we niet lopen te mekkeren over "reguliere" prijsverhogingen, maar over de procentueel absurde prijsverhoginen waarvan defensie notabene toegaf dat dit gerelateerd is aan extra bezuinigingen.

Apies

Boordplaatsers en binnenslapers die een eigen huishouding voeren krijgen van Defensie geld om eten te kunnen kopen. Dit geld is meer dan dat zij per maand op kunnen maken. Sterker nog, de meeste boord en binnenslapers gaan naar de AH!? om eten te halen.

Ik kom ook uit een hele andere stad, een stad waar het toch wel gezelliger is en waar meer te doen is maar, tja, mijn werk ligt ergens anders en ik had er geen zin meer in om iedere week tig uur in de auto te zitten (lees file). Daarnaast was ook ik het gezeur over etensbonnen (die kon je toen nog kopen) zat dat ik in mijn standplaats ben gaan wonen. Het is een keuze, als je kiest om intern te blijven dan moet je niet zeuren over etensprijzen of huurprijzen. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat Defensie bijna 1000 gulden per maand ving toen wij met zes man op een kamer lagen waar nu nog maar twee man mogen slapen en dan moest je nog je eigen kamer schoonmaken ook. Tegenwoordig wordt dit gedaan door een schoonmaakbedrijf.

Het is van de zotte dat de krant meldt alsof Defensie zijn eigen operaties moet betalen. Het is ook van de zotte dat mensen zeuren over broodprijzen. ALLES wordt duurder, benzine, gas, water, ALLES. Erover zeuren heeft geen zin, buiten dat je er niets aan kunt doen gebeurt het toch wel. Al jaren. Voor die militairen die lid zijn van een bond is het niets nieuws dat hun contributie ongeveer iedere maand met een dubbeltje omhoog gaat. Het blad blijft hetzelfde hoor, de dienst ook maar het laten drukken wordt duurder. En zo is het ook met etenswaar. ALLES wordt duurder.

De NS gaat zijn prijzen verhogen, gaan nu ineens geen mensen meer met de trein? Of ziet iemand mensen protesteren omdat de prijzen omhoog gaan? Ga dan dichter bij je werk wonen of ga fietsen, koop een auto. Hoewel, dat laatste is niet slim want ook de beznine is nu zo'n 3 gulden per liter etc.

Het is vervelend, absoluut, maar niet onoverkomelijk. Een troost wellicht. Over tien/vijftien jaar zeggen diezelfde militairen die nu op hun p.. zijn getrapt dat het vroeger goedkoper was  ;)

Do not worry, be happy. Trust me, thins will always change  ;)

cabez

Citaat van: Apies op 18/12/2007 | 21:08 uur
Is dat zo, is het werkelijk onzin? Ik ben van mening dat er teveel militairen zijn die het verdommen om daar te gaan wonen waar zij geplaatst zijn omdat hun vrouw niet uit Limburg ofzo weg wil of omdat zij zelf niet in hun standplaats willen wonen omdat zij anders in het weekend wel eens collega's tegen kunnen komen of omdat de buurman misschien ook bij Defensie werkt en hem dus ziet. Onzin verhalen.


Moet je lekker doen iedere keer meeverhuizen naar je volgende standplaats,en dit om de 3 jaar.
Dan heb ik het er nog niet over gehad over het kopen/verkopen van een huis.
Onzin volgens apies.
De 5 postings die ik nu heb gelezen van Apies lijken meer op de onzinverhalen dan van de rest v/d forumleden,zeker omdat zij het wel kunnen beargumenteren.

Ros

Citaat van: Apies op 18/12/2007 | 21:00 uur
Welk bedrijf geeft zijn mensen geld om te eten buiten het salaris om? Volgens mij geen enkel bedrijf en zeker niet wanneer je als personeel ook in de buurt van je werk kunt wonen. Hoeveel militairen verhuizen er iedere drie jaar van plek? Een handjevol. Het overgrote deel werkt en woont jaren op een en dezelfde plek. Dat gezeur, ga maar gewoon wonen waar je werk is in plaats van duur geld opmaken aan nodeloze woon-werk-reizen of eten.  >:(

De meeste bedrijven die ook een bedrijfsrestaurant/kantine hebben bieden producten aan tegen redelijk betaalbare prijzen, omdat er geen winst gemaakt hoeft te worden. Als de prijzen ineens fors omhoog gaan kan de werknemer twee dingen doen. Meer betalen of eten van huis meenemen en tussen de middag lekker buiten op eten. Op de werkplek mag er immers niet gegeten worden (als de regels worden nageleefd).

Voor de meeste militairen is het niet te doen om tussen de middag even naar huis te gaan om een boterham te eten. Kazerne's en vliegvelden liggen meestal niet dicht bij de bebouwde kom.......velden in ieder geval niet. Op een beetje veld ben je al 15 minuten bezig om bij de poort te komen.

Het merendeel van de militairen zijn jonge mensen die niet eventjes een forse huur kunnen ophoesten en daarom intern wonen. Dan ben je gewoon aangewezen op de voorzieningen die de baas ter beschikking stelt, en dan valt een prijsverhoging die Defensie nu door wil voeren zwaar op de maag. Zeker als je driemaal daags bij Paresto moet eten.

Ik wil je aanraden om je eerst te verdiepen in een topic, wat feiten te weten te komen en dan pas te reageren. Wat zijn jou banden met Defensie eigenlijk ?.

KapiteinRob

Ik ga hier in dit topic niet verder over, want dan gaat het structureel over in een offtopic-discussie. Maar voel je vrij om het onderwerp in een nieuw topic een herstart te geven.

Apies

Is dat zo, is het werkelijk onzin? Ik ben van mening dat er teveel militairen zijn die het verdommen om daar te gaan wonen waar zij geplaatst zijn omdat hun vrouw niet uit Limburg ofzo weg wil of omdat zij zelf niet in hun standplaats willen wonen omdat zij anders in het weekend wel eens collega's tegen kunnen komen of omdat de buurman misschien ook bij Defensie werkt en hem dus ziet. Onzin verhalen.


KapiteinRob

Apies, als je alleen maar op het forum zit om militairen af te zeiken, doe het dan in ieder geval gefundeerd. Je kraamt onzin uit!

Apies

Welk bedrijf geeft zijn mensen geld om te eten buiten het salaris om? Volgens mij geen enkel bedrijf en zeker niet wanneer je als personeel ook in de buurt van je werk kunt wonen. Hoeveel militairen verhuizen er iedere drie jaar van plek? Een handjevol. Het overgrote deel werkt en woont jaren op een en dezelfde plek. Dat gezeur, ga maar gewoon wonen waar je werk is in plaats van duur geld opmaken aan nodeloze woon-werk-reizen of eten.  >:(

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 18/12/2007 | 17:57 uur
zeg apies wat is dat voor slappe oplossing, sommige functies zijn verplicht omop de compound te wonen, diegene zijn nu de dupe van prijsverhogingen terwijl defensie wil dat ze op locatie wonen, dat klopt toch niet?

Welke functies zijn dan verplicht om op "de compound" te wonen?

Dr_pepper

zeg apies wat is dat voor slappe oplossing, sommige functies zijn verplicht omop de compound te wonen, diegene zijn nu de dupe van prijsverhogingen terwijl defensie wil dat ze op locatie wonen, dat klopt toch niet?

Mourning

Citaat van: Apies op 18/12/2007 | 15:35 uur
Wat een gezeur allemaal! Ieder jaar wordt alles duurder en iedereen klaagt. Nu de militair ineens meer voor zijn bordje patat moet betalen is het paniek! Er is een oplossing hoor, ga in de buurt van je werk wonen. Scheelt een hoop gedonder en geld met het verbouwen van kamers!




Ja, want elk jaar gaan de prijzen met 15-35% omhoog? Wat een idiote connectie die je verder maakt mbt de afstand van je werk e.d.

Ik heb er geen probleem mee dat ongezond voedsel in de krijgsmacht duurder is dan gezondvoedsel omdat je juist in deze sector graag je mensen in een goede conditie wilt hebben, maar prijsverhogingen in deze mate en voor zowel gezond als ongezond voedsel zijn belachelijk. Punt.

Grappig dat dergelijke "geintjes" nooit in de zorg of het onderwijs worden uitgehaald. Zou misschien ermee te maken kunnen hebben dat men in die sectoren dan meteen alles plat zou leggen en veel heftiger zou reageren. Misbruik van de loyaliteit van de militair waar men eindeloos op lijkt te rekenen, dat is het gevoel wat ik hierbij sterk krijg.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Apies op 18/12/2007 | 15:35 uur
Wat een gezeur allemaal! Ieder jaar wordt alles duurder en iedereen klaagt. Nu de militair ineens meer voor zijn bordje patat moet betalen is het paniek! Er is een oplossing hoor, ga in de buurt van je werk wonen. Scheelt een hoop gedonder en geld met het verbouwen van kamers!



Je kletst uit je nek; de militair defensiemedewerker krijgt ook elk jaar te maken met reguliere prijsverhogingen in de mess/bedrijfsrestaurant. Onderhavige kwestie is gekoppeld aan het financiĆ«le probleem dat defensie door Uruzgan heeft gekregen. Dat is je problematiek direct afwentelen op het personeel. Als zoiets bij Philips of de HEMA gebeurt, is Leiden ook in last! Alleen wij defensiemedewerkers in het algemeen en militairen in het bijzonder moeten het allemaal maar weer slikken, getuige de kinderachtige reacties in de media en nu dus ook op het forum.  >:(

Apies

Wat een gezeur allemaal! Ieder jaar wordt alles duurder en iedereen klaagt. Nu de militair ineens meer voor zijn bordje patat moet betalen is het paniek! Er is een oplossing hoor, ga in de buurt van je werk wonen. Scheelt een hoop gedonder en geld met het verbouwen van kamers!