Defensie is de weg kwijt, militairen moeten financieel bijdragen aan begroting.

Gestart door mikemans, 14/12/2007 | 11:43 uur

Lex

Citaat van: mikemans op 15/12/2007 | 22:52 uur
De kleding wordt bij de KM inderdaad in rekening gebracht.
De KM haalt toch vreemde toeren uit met kleding. Zo'n 7,5 mnd na mijn FLO datum kreeg ik keurig per post een kledingbon opgestuurd. ;D

mikemans

bron: acom-cnv

De verhoging van de maaltijdprijzen heeft onder het Defensiepersoneel tot de nodige commotie geleid. Dat er meer aan de kantinekassa moet worden afgedragen komt doordat Defensie de 'subsidie' op maaltijden met circa 20% heeft verlaagd. Het is dus niet, zoals in de media werd gemeld, een gevolg van bezuinigingen door Paresto zelf.

Kennelijk is de financiële nood, als gevolg van de uitzending naar Afghanistan, de werkgever Defensie tot de lippen gestegen. En dat wordt nu dus deels op de militair afgewenteld die extra voor zijn eten en drinken moet betalen.

Daar komt bij dat Defensie deze gelegenheid aangrijpt om, ingegeven door enig paternalisme, voor zijn personeel uit te maken wat 'gezond' of 'ongezond' is. Immers de prijsstijging van producten die door Defensie in de eerste categorie worden gerangschikt, is beduidend lager dan van 'ongezonde' eetwaren.

Ook de manier waarop het nieuwe 'prijsbeleid' aan het personeel werd bekendgemaakt verdient geen schoonheidsprijs. Een papiertje aan de kantinemuur en klaar was kees.

De ACOM vindt het onverteerbaar dat een werkgever die recent nog (in een brief bij de Defensiebegroting 2008) vroeg om meer aandacht voor zijn personeel, op deze onbehouwen manier de rekening van politiek geklungel maar even bij uitgerekend ditzelfde personeel neerlegt.

Wat wordt de volgende stap als de financiële situatie even beroerd blijft, als zij nu kennelijk is door 'Uruzgan', en er niet meer materieel aan Chili of andere landen kan worden verkocht om de ergste nood te lenigen? Een eigen bijdrage voor de 'werkkleding' van de militair of moet die straks ook meehelpen de reiskosten naar het missiegebied te dragen?

Hoewel het kantineprijzenbeleid geen onderwerp van overleg is, zal de ACOM de staatssecretaris toch vragen hoe e.e.a. te rijmen valt met de algemene personele aspecten en de maatregelen tot behoud van personeel.




Ik kan melden dat v.w.b. het rode gedeelte dit voor de KM in ieder geval al sinds jaar en dag de praktijk is. De kleding wordt bij de KM inderdaad in rekening gebracht.

Dr_pepper

tis eigenlijk wel krom ik zat in het personeelsblad van de 41ste MECH te bladeren en daar stond een artikel in dat defensie niet blij was met dat de binnenkomende persoonsleden massaal aan de frituur zaten, dat wouden ze ontmoedigen en nu verhogen ze de prijzen ??? er was vanuit de overheid gegarandeerd dat we niet verder hoefde te bezuiningen, balkenende en consorten hadden een zogenaamde lijn getrokken hier en niet verder maar nu blijkt dat de lijn toch nog wel iets verschoven kan worden???? schandalig we zijn weer met onze neus in de stront gevallen.


Lex

Tja schijnbaar wordt er verschillend over gedacht. De een gaat over naar het "gezonde" voer, terwijl de ander zegt meer "kroketten" te gaan eten, om de collegae in Uruzgan te ondersteunen. (Woordvoerder VBM/NOV in het NOS journaal)

A.J.

Nog een leuke van teletekst:

Citaat
  108     Teletekst za 15 dec           
***************************************
    Militairen boos over duurder eten   

***************************************
` In het leger is ophef ontstaan over 
de prijsverhogingen in de kantines.De 
prijzen van ongezond eten als kroketten
zijn met 35 procent verhoogd,gezond   
eten is 15 procent duurder geworden.   
                                       
Defensie zegt dat de subsidie op eten 
omlaag gaat om geld vrij te maken voor
'operationele capaciteiten'.Militairen
hebben daardoor het gevoel dat ze via 
hun broodje kroket voor de missie in   
Uruzgan betalen.Vakbond AFMP zegt al   
honderden klachten te hebben gekregen.
                                       
Een woordvoerder van Defensie noemt het
'flauwekul' dat er een verband is met 
de missie.Alle onderdelen van Defensie
moeten efficiënter werken,zegt hij.   
***************************************

Vooral die woordvoerder met zijn flauwekul. Omdat er efficienter gewerkt moet worden moeten de werknemers meer betalen? Dat is volgens mij de omgekeerde volgorde, efficienter werken betekent dat het goedkoper verkocht kan worden en niet op dezelfde voet doorgaan en de prijs omhoog gooien. Dat moeten die prutsers eens in het bedrijfsleven gaan uitvoeren.

Lex

Citaat van: Ros op 14/12/2007 | 22:05 uur
Integendeel.........ik zie het eerder als de waarheid en harde feiten onder ogen zien. Er zijn nog te veel mensen (en leden) die de oogkleppen nog op hebben.
En dan de vervolg vraag. Wie wint er hier?  :'(

Demian

Citaat van: lex op 14/12/2007 | 21:50 uur
Citaat van: A.J. op 14/12/2007 | 21:40 uur
Dus Demian gaat akkoord met dit plan? Of moet ik alles anders lezen?
Zeg ik niet en Demian ook niet.

Nee als de kamer veel eist moeten ze ook veel geven zo simpel is het.
Er is gewoon een groot tekort aan geld en op deze manier kan het niet.
Moet Defensie zichzelf financieel gaan steunen ofzo?
Defensie zal zijn best zeker doen.
De Regering is verantwoordelijk.
Oefeningen zijn duur matrieel is duur alles is duur bij defensie en daar valt niet omheen te kijken.
Als je brigade na brigade opdoekt en je hoort aleen dat soort berichten KUN je verwachten dat er een personeels tekort komt.
Jah wat wil je...
Defensie heeft het zwaar er zijn personeels tekorten en we hebben nog 2j tegaan defensie kan echt geen tegenslagen gebruiken.
Tekorten zijn overal voelbaar (ik ga niet op details in)..
Fijten komen later wel naar boven...
De verantwoordelijkheid bij somige mensen is echt superslecht..
De EU zecht ...% defensieBudget NL zit er dik onder...en bij roetfilters moet het weer wel.. SP heeeeel krom.
Als defensie nog meer taken krijgt want er worden landen genoemt zal ik wel omde 6maand op uitzending moeten en zullen de zware eenheden wel meer tegenslagenkrijgen..
Het spijt me hoor maar de slagkracht is heeeeeel wat minder als 2j terug..

Demian.

Ros

Citaat van: lex op 14/12/2007 | 21:49 uur
Er zullen leden zijn die dit beschouwen als "doemdenken", het zij zo, maar ik ben nog niet overtuigd van het tegendeel.

Integendeel.........ik zie het eerder als de waarheid en harde feiten onder ogen zien. Er zijn nog te veel mensen (en leden) die de oogkleppen nog op hebben.

Lex

Citaat van: A.J. op 14/12/2007 | 21:40 uur
Dus Demian gaat akkoord met dit plan? Of moet ik alles anders lezen?
Zeg ik niet en Demian ook niet.

Lex

Citaat van: Demian op 14/12/2007 | 21:32 uur
Waar moet het geld dan vandaan komen. Moeten we al onze eenheden opdoeken ofzo?
Zo als het nu toegaat bij de Krijgsmacht: Totale uitverkoop van het materieel, de ambitie van een expeditionaire Krijgsmacht, de Herstructureingen, het verloop (leegloop) etc. zie ik het duister in. De BV-NL wil dezondanks veel, er is geen steun vanuit de politiek. Ik ben dus zeer benieuwd hoe de discussie in de Tweede Kamer as maandag 17 decemger 2007, over de ins and outs over de verlenging van de missie in Uruzgan zich gaat ontwikkelen. Kijken we naar de (huidige) werkelijkheid dan is deze missie de ondergang van Defensie, indien er geen water bij de wijn gedaan wordt, en dan bedoel ik "very much" water.
Er zullen leden zijn die dit beschouwen als "doemdenken", het zij zo, maar ik ben nog niet overtuigd van het tegendeel.

A.J.

Citaat van: lex op 14/12/2007 | 21:36 uur
Demian heeft gereageerd op de basis van dit topic, waarin in het kort wordt aangegeven dat Paresto schijnbaar de prijzen verhoogt, om de "operationele behoeften" van de Krijgsmacht te dekken.

Dus Demian gaat akkoord met dit plan? Of moet ik alles anders lezen?

A.J.

Citaat van: Demian op 14/12/2007 | 21:32 uur

Waar moet het geld dan vandaan komen..
Moeten we al onze eenheden opdoeken ofzo?

Demian.


Niet bij de werknemers iig.
En er is al een sloot aan eenheden opgedoekt.

Lex

Citaat van: A.J. op 14/12/2007 | 21:08 uur
Maar jij wil beweren dat als het niet bij de regering vandaan komt de werknemers het geld maar moeten ophoesten?
Demian heeft gereageerd op de basis van dit topic, waarin in het kort wordt aangegeven dat Paresto schijnbaar de prijzen verhoogt, om de "operationele behoeften" van de Krijgsmacht te dekken.

Demian

Citaat van: A.J. op 14/12/2007 | 21:08 uur
Citaat van: Demian op 14/12/2007 | 20:35 uur
Nee de regering...
Je kan toch geen dikke bak rijden zonder te tanken afghanistan kost geld en als dat niet uit de politiek komt loopt defensie vast.

Demian.

Regering of Staat imo hetzelfde.

Maar jij wil beweren dat als het niet bij de regering vandaan komt de werknemers het geld maar moeten ophoesten?

Waar moet het geld dan vandaan komen..
Moeten we al onze eenheden opdoeken ofzo?

Demian.

A.J.

Citaat van: Demian op 14/12/2007 | 20:35 uur
Nee de regering...
Je kan toch geen dikke bak rijden zonder te tanken afghanistan kost geld en als dat niet uit de politiek komt loopt defensie vast.

Demian.

Regering of Staat imo hetzelfde.

Maar jij wil beweren dat als het niet bij de regering vandaan komt de werknemers het geld maar moeten ophoesten?