What Will Israel Do?

Gestart door Lex, 21/12/2007 | 14:31 uur

VandeWiel

Niet direct Israel gerelateerd, maar dat kan nog komen. In ieder geval gerelateerd aan de laatste posts. De tweede helft van 2008 kan straks de boeken in als de meest actieve periode voor conspiracy theories in lange tijd.



Lebanese prime minister alerts US to Syrian terror plot as pretext for invasion

DEBKAfile Exclusive Report
October 6, 2008, 10:36 AM (GMT+02:00)

Damascus is plotting a large-scale terror attack or the assassination of a Lebanese figure to drum up another pretext for invading northern Lebanon, according to Lebanese prime minister Fouad Siniora. Reporting this, DEBKAfile's Beirut sources disclose that two senior US officials, deputy secretary of state David Hale and assistant defense secretary Mary Beth Long, were sent post haste to Beirut in response to this warning, arriving on Oct. 5.
Sinora told them that "Syria is turning the Al Kebir River (which marks the Syrian-North Lebanese border) from a Blue Line to a Red Line."
He was joined by Lebanese president Michel Suleiman in charging that Washington's efforts to draw Damascus out of the Iranian orbit threatened to throw Lebanon to the wolves and the loss of America's foothold in Beirut. The prime minister said the tip-off he received uncovered a Syrian conspiracy to stage a major terrorist operation or assassinate a Lebanese figure of equal rank to the former prime minister Rafiq Hariri whose murder in 2005 left Damascus under grave suspicion. This time, Syria might be cunning enough to single out a pro-Syrian Lebanese politician to avoid suspicion. The consequent turmoil in Beirut would be the trigger for the Syrian incursion.
Two brigades of the 4th Syrian Mechanized Division, numbering up to 10,000 men, have been poised on the Lebanese border since last month and are now on combat readiness.
(DEBKAfile first disclosed this Syrian troop concentration on Sept. 20 and again on Sept. 27. For the second article,
Click HERE))
Damascus has complained to Beirut and Washington that the pro-Western majority leader Saad Hariri (son of the dead politician) has organized 45 extremist Islamic organizations, most Salafi, in northern Lebanon and established similar fronts in Sidon and the Ain Hilwa Palestinian camp in the south. Bashar Assad's emissaries claim that these fronts were established to threaten Syria's national security and curb Hizballah's burgeoning strength.
Adding to the rising tension around Lebanon, the UNIFIL commander in south Lebanon has alerted the commanders of the multinational contingents to prepare for Israel to pull out on Nov. 21 from the northern part of Ghajar, the village split in two by the Lebanese-Israeli border.


http://www.debka.com/headline.php?hid=5633

Piranha

Reuze spannend - je zegt het - maar toch liever niet.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Elzenga

#78
mmhh deze Jom Kipoer feestdag heeft inderdaad wel een hele symbolische lading gezien dat het 35 jaar geleden was dat Israël toen werd verrast door de aanval van Arabische landen....Ik zie de Israëlische premier al een toespraak houden nadat bekend is geworden dat Israëlische toestellen Iraanse nucleaire installaties hebben aangevallen. Woorden met de strekking en verwijzend naar de oorlog van 1973 van "dat nooit weer"..."we laten ons nooit meer verrassen"..."ook niet door Iran"

tja...waarschijnlijk zal het allemaal meevallen...maar verdorie wat is hier een spannend plot voor te bedenken ;)

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 05/10/2008 | 23:22 uur
Peter the Great , one of the most advanced naval vessels afloat, may in fact anchor at the new facility the Russians are building at Syria's second major port, Latakia, for its first visit to Syria; the rest of the squadron, the Admiral Chabanenko submarine, a reconnaissance vessel and a fourth ship, will dock at Tartus.
Daarin ligt nou de spraakverwarring. Het begrip "anchor at" bevat meerdere mogelijkheden in de praktijk. Volgens de nieuwste "Dikke van Dale"
1. ten anker gaan;
2. afmeren.

Maar goed, ik zal noet verder mieren.....  ::)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 05/10/2008 | 22:04 uur
Ik kan je niet volgen; wat kan de functie van (de radar van) een Russische slagkruiser in deze zijn? De afstand van de Syrische havenstad tot noord-Israel is meer dan 200 kilometer. Lang niet alle oorlogsbodems op deze aardkloot hebben de superspeeltjes als van Thales aan boord..... Daarbij heb ik mijn twijfels over openlijk militaire Russische bemoeienis in deze.
Ik denk dat VandeWiel hier even twee punten te snel achter elkaar plaatst...met dat radarsysteem bedoelt hij denk ik het Amerikaanse radarsysteem. Dat inderdaad nogal snel operationeel is terwijl er nog helemaal geen Iraanse nucleaire dreiging is volgens zowel de Israëlische als de Amerikaanse veiligheidsdiensten.

Of de aanwezigheid van de Russische kruiser precies op deze Israëlische feestdag puur symbolisch is of functioneel blijkt te zijn in het kader van aanstaande ontwikkelingen in de regio valt te bezien. 10.000 Syrische commandotroepen bij de Libaneze grens is ook opvallend. Alsmede de oproep in Israel tot het vormen van een Regering van nationale eenheid.  Er lijkt een stratego-spel gaande te zijn waarvan voor de buitenwacht nog niet goed duidelijk is wie waar staat en wat van plan is.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 05/10/2008 | 23:13 uur
Als ik beide sites mag geloven, gaat het schip (Vlootverband?) dus niet ten anker.

Ik weet niet hoe jou engels (nog....  :D ) is, maar de DEBKA-site meldt:

Peter the Great , one of the most advanced naval vessels afloat, may in fact anchor at the new facility the Russians are building at Syria's second major port, Latakia, for its first visit to Syria; the rest of the squadron, the Admiral Chabanenko submarine, a reconnaissance vessel and a fourth ship, will dock at Tartus.

Ach Lex, jij hebt toch ook wel eens ergens "je anker uitgegooid" terwijl er in geen velden of wegen water te bekennen was? Of "aan de spijker gelegen" terwijl er nergens spijkers (op laag water?) te vinden waren? Jemig, wat ben ik nog wakker...... ;)

Feit is in ieder geval dat die Russische schuit over een paar dagen in Latakia drijft, voor anker of afgemeerd..


Lex

Als ik beide sites mag geloven, gaat het schip (Vlootverband?) dus niet ten anker.

KapiteinRob


KapiteinRob

Citaat van: lex op 05/10/2008 | 22:44 uur
Waar je ten anker vandaan haalt is mij onduidelijk.

Ik heb e.e.a. gegoogled en kwam via deze site uiteindelijk bij DEBKA uit. Waar heb ik laatstgenoemde sitenaam toch meer gehoord.....  :D


Lex

Citaat van: VandeWiel op 05/10/2008 | 21:46 uur
En zijn ook allerlei zo maar toevalligheden zoals de peter de grote in Syrie voor anker.
Waar je ten anker vandaan haalt is mij onduidelijk. Het schip, met haar vlootverband, is onderweg voor een deployment naar oa Venezuela. De Russische Regering heeft aangegeven dat het schip aan zou meren zowel in Libië als Tartus, Syrië, alvorens haar reis te vervolgen naar Venezuela.
De kern van dit deployment ligt in de periode 10-14 november, als dit vlootverband na een bezoek aan een haven in Venezuela, uitgebreide oefenigen doet met de marine van Venezuela. Dit is iets wat de VS zeer ontrust.
De radarcapaciteiten van het vlootverband, zijn niet van deze tijd. De technologie die zij gebruiken, zijn uit een ver verleden. Openbare media kunnen daar veel over vertellen.



KapiteinRob

Citaat van: VandeWiel op 05/10/2008 | 21:46 uur
de peter de grote in Syrie voor anker. Dit radar systeem dient bij lange na nog niet voor een atoomaanval maar gewoon voor de aanval.

Ik kan je niet volgen; wat kan de functie van (de radar van) een Russische slagkruiser in deze zijn? De afstand van de Syrische havenstad tot noord-Israel is meer dan 200 kilometer. Lang niet alle oorlogsbodems op deze aardkloot hebben de superspeeltjes als van Thales aan boord..... Daarbij heb ik mijn twijfels over openlijk militaire Russische bemoeienis in deze.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 29/09/2008 | 16:40 uur
Ik denk dat dit radarsysteem nu eerder gebruikt zal worden ter verdediging van de mogelijke conventionele vergeldingsaanvallen van Iran na een Israëlische aanval op haar nucleaire faciliteiten...Het is opvallend namelijk dat het systeem zo snel en dus ook nog met Amerikaanse bezetting is geïnstalleerd. Gezien het feit dat een Iraanse nucleaire dreiging nog wel even op zich laat wachten had dit anders namelijk in de loop der tijd kunnen worden opgebouwd en mogelijk gewoon door Israel zelf bemand kunnen worden. Vergeet ook niet dat dit systeem waarschijnlijk ook gebruikt kan worden tegen de raketdreiging van Hezbollah. Wederom een aanwijzing dat er mogelijk wat staat te gebeuren. 

Ik denk dat ik in deze met je meega. En zijn ook allerlei zo maar toevalligheden zoals de peter de grote in Syrie voor anker. Dit radar systeem dient bij lange na nog niet voor een atoomaanval maar gewoon voor de aanval.

Er zijn allerlei (uiteraard onbetrouwbare) conspiracy theories die op dit moment de ronde doen waarvan eentje is dat de VS aanvalt wanneer de beurzen helemaal doorzakken en het systeem crasht, zeg maar als bekende afleiding. Laat die theorie haaks staan op die van mij, maar je weet maar nooit. Enfin, morgen en overmorgen gaan alvast spannende daagjes worden op de beurzen.

Elzenga

Citaat van: Piranha op 05/10/2008 | 18:40 uur
@ Elzenga m.b.t. jom kippoer: in zo'n geval geldt 'pekoeach nefesj': het redden van een leven (en zeker van het land) gaat dan boven de rust en inkeer van die dag. Zou niet voor het eerst in de Israelische geschiedenis zijn.
Inderdaad...en het is altijd wenselijk om bij een dreigende tegenaanval je bevolking binnen te hebben zitten en je straten leeg. En dat is op deze feestdag het geval...maar goed...ik denk dat nog niet alle seinen op groen staan en men deze gelegenheid voorbij laat gaan.

BadMuts

Citaat van: Elzenga op 05/10/2008 | 17:50 uur
maar ik denk niet dat Israël zal wachten tot Iran aantoonbaar het wapen al heeft of zijn eerste kernproef doet.

dat denk ik ook niet. Als Iran bezig zou zijn met proeven, dan betekend dat, voor Israel, dat ze al te laat zijn...

krijg dus ook sterk het gevoel dat er, binnen een jaar, een aanval zal komen van Israel op Iran ;)

Piranha

@ Elzenga m.b.t. jom kippoer: in zo'n geval geldt 'pekoeach nefesj': het redden van een leven (en zeker van het land) gaat dan boven de rust en inkeer van die dag. Zou niet voor het eerst in de Israelische geschiedenis zijn.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes