Luchtmacht gedeeltelijk verplaatsen naar vliegdekschepen?

Gestart door Klaas, 22/01/2003 | 11:13 uur

jeffrey

uuuhhhhh ik weet niet of jullie het weten maar er zijn genoeg landen met vliegdekschepen,kijk maar naar frankrijk  8)

En ze moeten maar eens gaan uitzoeken op wie Nederland kan rekenen als ze snel luchtsteun nodig hebben in een gebied waar alleen de vliegdekschepen kunnen komen.(vanwege de afstand)
Als blijkt dat er op dat moment geen luchtsteun beschikbaar is ,dan vind ik dat ze moeten overwegen om zo'n schip aan te schaffen.
maar,de kosten zullen hoog zijn dus zullen er enkele diensten moeten worden afgeschaft zoals:de onderzeedienst-f16-helikopters-enz.enz. :o

Ton de Zwart

Het Calimero effect treedt weer op in deze commentaren.  Nederland is klein, Nederland heeft niks te vertellen in de wereld, Nederland heeft geen geld....

Nu de feiten: Het aantal inwoners van Nederland is 16.000.000 daarmee behoort het tot de middelgrote landen.

Het BNP is € 200.000.000 (ongeveer) en daarmee behoort Nederland tot een van de rijkste landen ter wereld.

Dus moeten we niet Calimereren.  We hebben gewoon geen geld over voor een behoorlijke defensie en geven het liever uit aan andere zaken, en daar is een heel verhaal over te houden, maar dan gaan we echt op de partijpolitieke toer....

Ton

Caspar

CitaatBeter lezen Caspar. Ik zei niet dat het goedkoop was
Beter lezen? Heb het goed gelezen en zeg gewoon dat het te duur is ;)

CitaatZoals Ton de Zwart al zei, je kunt alleen op de VS en de Britten rekenen als zij er ook wat in zien. Maw als Nederland een keer iets alleen moet opknappen, dan moeten we het zonder luchtsteun doen en dat kan heel gevaarlijk worden.
Klopt, maar ja, zo kennen we er nog wel een paar, waarom zijn we dan samenwerkings verbonden aangegaan.

CitaatMaar goed, discussie om niks. Er komt pas een vliegdekschip als Nederland serieus in oorlog is geweest, dan pas begrijpt men in Den Haag weer waarom je ook weer een krijgsmacht nodig hebt (VOOR  en tijdens een oorlog dus en niet er na).
Klopt ook, maar is dat niet met alles in de wereld? Kijk naar rampen etc etc, altijd alles achteraf beter regelen.

Maar goed, ieder zijn eigen mening over dit onderwerp en of je nou blij moet zijn of niet met het afhankelijk zijn van de VS en de Engelsen in bepaalde zaken.

Mike

CitaatEcht onzin, wat moet Nederland nou in hemelsnaam met een carrier, de kosten zijn veelste hoog, eerst al om te bouwen, vliegtuigen en materieel en dan nog eens een keer onderhoud etc etc. Waar wil Nederland dat schip heen sturen?

Beter lezen Caspar. Ik zei niet dat het goedkoop was (waarom zou men niet een keer investeren in defensie), ik zei dat het nuttig was, belangrijk zelfs. Zoals Ton de Zwart al zei, je kunt alleen op de VS en de Britten rekenen als zij er ook wat in zien. Maw als Nederland een keer iets alleen moet opknappen, dan moeten we het zonder luchtsteun doen en dat kan heel gevaarlijk worden.
Daarnaast vraag je je af waar Nederland dat schip heen wil sturen. Dat doet er niet toe. Als het nodig is dan moet je het direct inzetten en niet vragen of de vijand 30 jaar wil wachten tot je zo'n ding hebt (zelfde als met de onderzeedienst).
Tot slot hoef je niet bang te zijn dat al het vliegend materieel weg gaat, de luchtmacht mag wat mij betreft niet eens mee. Daar heeft de marine de marine luchtvaartdienst voor.

Maar goed, discussie om niks. Er komt pas een vliegdekschip als Nederland serieus in oorlog is geweest, dan pas begrijpt men in Den Haag weer waarom je ook weer een krijgsmacht nodig hebt (VOOR  en tijdens een oorlog dus en niet er na).

-Peter-

En we hebben ze ook gehad dus tja....

[verwijderd door de admin]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

-Peter-

Persoonlijk wil ik niet al te hard zeggen dat wij als nederland er niks aan zouden hebben, het lijkt mij op zich wel een goede aanvulling voor de bestaande vloot. Helaas is een vliegdekschip voor nederland alleen al vanwege de veel te hoge kosten bijna niet realiseerbaar....
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Caspar

CitaatEen carrier is ontzettend nuttig voor iedere marine, hoe klein of groot dan ook.

Echt onzin, wat moet Nederland nou in hemelsnaam met een carrier, de kosten zijn veelste hoog, eerst al om te bouwen, vliegtuigen en materieel en dan nog eens een keer onderhoud etc etc. Waar wil Nederland dat schip heen sturen? Is gelijk al het vliegend materieel weg uit Nederland ;D.
En afhankelijk van Washington?? Met wat?? De Engelsen en Fransen hebben ook carriers, ik zou niet weten waarom we precies moeten doen wat de VS wil en dit te maken heeft met carriers.

Mike

"allemaal leuk en aardig, maar wat moet en klein landje als het onze met carriers, zeker achter de Amerikaanse aan varen haha."

Door dit soort gedachten blijft Europa ook in de toekomst afhankelijk van de VS en zal dus precies moeten doen wat ze in Washington willen.

Het is weer een typische Nederlandse opmerking waar je niets mee kunt. Juist omdat ons land klein is, niet investeren in defensie lijkt me vreemd. Een carrier is ontzettend nuttig voor iedere marine, hoe klein of groot dan ook.

Caspar

Citaat21:00 uur Extreme machines: military planes
22:00 uur 21st Century Generation X-Plane

Videorecorder staat al geprogrammeerd vanaf vorige week zondag ;D ;D

Birdman

allemaal leuk en aardig, maar wat moet en klein landje als het onze met carriers, zeker achter de Amerikaanse aan varen haha.
Maar Nederland geeft al zo veel geld uit aan de standaard versie JSF, laat dat maar mooi zo. Anders komen er nòg minder kisten, 85 vind ik al belachelijk weinig.

trouwens, morgen (zondag 9 maart) komt op Discovery channel om:
21:00 uur Extreme machines: military planes
22:00 uur 21st Century Generation X-Plane

Wel interessant om naar te kijken, lijkt me.

Greets,
René "Birdman" Vink
Phantoms Phorever!

Ton de Zwart

#7
De stelling is: GEDEELTELIJK verplaatsen. En hoe groot moet dat deel dan zijn?  Echte carriers zijn voor Nederland geen optie, onbetaalbaar!
Maar schepen zoals het LPD de "Rotterdam"en haar toekomstige zusterschip, zouden best een paar VTOL's aan boord mogen hebben voor luchtsteun.  Het nieuwe LPD een tikkie groter bouwen kan zo duur niet zijn.   Bij peace-enforcing operaties ver weg (die zijn altijd ver weg) zouden de landende eenheden best luchtsteun uit eigen doos kunnen gebruiken.  Reken vooral niet altijd op Amerikaanse of Britse steun.  Die laten ons mooi vallen als het hen uitkomt, denk maar aan Bosnië, Nieuw Guinea en Ned. Indië.
Het hoeven niet per sé vleugelvliegtuigen te zijn, gevechtsheli's kunnen ook een flink partijtje mee blazen in de lucht/grond modus.

jeffrey

Citaat van: Caspar op 27/02/2003 | 18:50 uur
Nederland fel tegen kernenergie ??? Wat doen die kerncentrales dan in Nederland? ;D


ik bedoel kernenergie voor schepen ;) :o

Caspar

Nederland fel tegen kernenergie ??? Wat doen die kerncentrales dan in Nederland? ;D


jeffrey

LPF had het over ''als we een vliegdekschip aanschaffen kunnen we een luchtmachtbasis op de grond afschaffen'' ik vindt dat DE vliegbasis op de grong nooit vervangen kan worden door een schip.
Ten eerste moet je dan een heel groot schip hebben,wil je in de buurt van het aantal vliegtuigen op de grongd komen (geen ruimte genoeg op schip en ten tweede moet er een heel nieuw type vliegtuig worden aangeschaft ten 3de moet dat schip waarschiujnlijk opo kernenergie varen waar Nederland ''fel'' tegen is en dan nog te denken van de opleiding.......en zo kan je er nog wel een paar noemen

-Jeroen-

ja caspar heeft wel  gelijk in zijn antwoord en ten tweede als er ergens een crisis in de wereld is zoals nu in de omgeving van Irak en Afganistan dan zitten de amerikanen of britten er toch eerder dan ons, en die beginnen altijd eerst met het bouwen van een Lcuhtmachtbasis compleet met alles erop en eraan. Dat hebben ze nu ook gedaan Kirzichie (de basis in Manas). De amerikanen hebben C5 transport vliegtuigen waar ze zowat alles wat ze nodig hebben mee in kunnen vliegen, ja en deze vliegtuigjes :D :D
hebben nu eenmaal een strip van zo'n 3-4 km nodig.

The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning