Twee militairen omgekomen in Afghanistan

Gestart door Lex, 13/01/2008 | 00:06 uur

sgt Rob

Citaat van: Kapitein Rob op 13/01/2008 | 14:58 uur
Citaat van: Ros op 13/01/2008 | 14:05 uur
Ik blijf het een verspilling van jonge levens vinden  >:(

Ik hoop dat de "diep geschokte hotemetoten" in den Haag vandaag nog eens in de spiegel kijken om zich nog maar eens af te vragen waarom ze voor die belachelijke verlenging hebben besloten/gestemd. Ik wordt moe van die drogredenen die er voor aangevoerd werden en al helemaal als je die afzet tegen het verlies/verwoesting van o.m. Nederlandse mensenlevens. En dat allemaal voor zogenaamde wederopbouw, een veiliger toekomst, blablabla.
Weet je, je moet daar geen insectenbeten uit delen, je moet er met alle strijdbare militairen en niet strijdbare ondersteuning plus alles dat vliegt rijdt en vaart heen en in éne keer schoon schip maken, de grenzen dicht gooien en de volgende aanpakken. Wat we nu doen heeft nut, maar is een twaalf jarenplan en dan moet je er na iedere periode een extra aan vastplakken.

Lex

Gouverneur Uruzgan brengt condoleances over

DEN HAAG - Gouverneur Asadullah Hamdam van de provincie Uruzgan heeft zondagmiddag vanuit Kabul zijn condoleances overgebracht aan de familie van de gesneuvelde Nederlandse militairen en hun collega's.

De gouverneur deed dit tijdens een telefoongesprek met de commandant van Taskforce Uruzgan, kolonel Nico Geerts. 

Strijd

Hamdam zei dat we samen moeten overwinnen in de strijd tegen de Taliban, aldus een woordvoerder van Defensie.
De commandant van de Taskforce uitte ook zijn medeleven, vanwege de twee Afghaanse militairen die zijn omgekomen.

Kazerne

De vlag hing zondagochtend halfstok bij de Johannes Postkazerne In het Drentse Havelte.
Op de kazerne is het 44 Pansterinfanteriebataljon gelegerd waar de twee in Uruzgan gesneuvelde militairen deel van uitmaakten.

Condoleance

Op het digitale condoleanceregister van het ministerie van Defensie waren zondag rond het middaguur al tientallen tekenenen van medeleven achtergelaten.

(c) ANP Uitgegeven: 13 januari 2008 14:54

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 13/01/2008 | 14:05 uur
Ik blijf het een verspilling van jonge levens vinden  >:(

Ik hoop dat de "diep geschokte hotemetoten" in den Haag vandaag nog eens in de spiegel kijken om zich nog maar eens af te vragen waarom ze voor die belachelijke verlenging hebben besloten/gestemd. Ik wordt moe van die drogredenen die er voor aangevoerd werden en al helemaal als je die afzet tegen het verlies/verwoesting van o.m. Nederlandse mensenlevens. En dat allemaal voor zogenaamde wederopbouw, een veiliger toekomst, blablabla.

Ros

Ik blijf het een verspilling van jonge levens vinden  >:(

A.J.

Citaat van: HermanB op 13/01/2008 | 10:51 uur
Misschien moet je het stukje van de CDS nog eens doorlezen, er is een grote operatie gaande. Ze zouden ook gewoon op hen reet kunnen blijven zitten en afwachten tot dat de taliban weer uit hen schuilplaatsen komt maar in plaats daarvan toont Nederland zelf initiatief. Bij dit soort acties kunnen helaas doden vallen maar op de langere termijn hebben ze wel positieve gevolgen.

De normale werkwijze van de Taliban is dat ze 's winters de bergen in trekken om daar het voorjaar af te wachten, als ze nu in de winter al in de buurt van de kampen zitten is dat geen positieve ontwikkeling in mijn ogen.

Lex

Van Middelkoop verdrietig en geschokt

DEN HAAG -  Minister Eimert van Middelkoop van Defensie toonde zich zondagochtend ,,heel verdrietig'' over de dood van twee militairen in Uruzgan. Hij noemde het extra schokkend omdat er twee militairen tegelijk sneuvelden.
De minister werd zaterdagavond rond 19.00 uur ingelicht door de commandant der strijdkrachten, Dick Berlijn. Bij een andere actie raakte zaterdag een Nederlandse militair gewond.
Volgens Van Middelkoop versterkt de dood van de twee militairen ,,de vasbeslotenheid om het doel van de missie na te blijven jagen om het land en de akkers en de huizen terug te geven aan bevolking.'' In november besloot de minister nog twee extra pelotons naar het gebied te sturen.

Verkenningsmissie

De twee militairen, en ook twee Afghanen aan Nederlandse zijde, vonden de dood tijdens een verkenningsmissie. Deze was bedoeld om mensen die uit hun huis zijn verjaagd, terug te laten keren. De missie werd zondagochtend afgerond, meldde de commandant ter plekke aan Van Middelkoop.
De lichamen van de gesneuvelde militairen zijn teruggebracht naar het Nederlandse kamp. De militair die gewond raakte, houdt daar volgens Van Middelkoop blijvend letsel aan over. De minister betuigde zondagochtend zijn medeleven met de nabestaanden van de gesneuvelden, Hij had toen nog geen contact gehad met de ouders. Die moeten zelf aangeven of ze daar behoefte aan hebben.

ANP | Gepubliceerd op 13 januari 2008, 10:43

Dr_pepper

een klotemanier om je zondagochtend te beginnen..

rust in vrede jongens, dat jullie naam nooit vergeten zal worden


HermanB

Citaat van: A.J. op 13/01/2008 | 01:46 uur
Als het nu in de winter al zo tekeer gaat, dan gaan we in het voorjaar nog wat meemaken ben ik bang...
Misschien moet je het stukje van de CDS nog eens doorlezen, er is een grote operatie gaande. Ze zouden ook gewoon op hen reet kunnen blijven zitten en afwachten tot dat de taliban weer uit hen schuilplaatsen komt maar in plaats daarvan toont Nederland zelf initiatief. Bij dit soort acties kunnen helaas doden vallen maar op de langere termijn hebben ze wel positieve gevolgen.

sgt Rob

Citaat van: A.J. op 13/01/2008 | 01:46 uur
Als het nu in de winter al zo tekeer gaat, dan gaan we in het voorjaar nog wat meemaken ben ik bang...
Fijne prognose! Moet het nog erger?  >:(


oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Demian


Lt.Bozz

In de Afghaanse provincie Uruzgan zijn twee Nederlandse militairen omgekomen.

Omgekomen,

Het gaat om korporaal Aldert Poortema van 22 jaar en soldaat Wesley Schol van 20 jaar. De twee militairen zijn afkomstig van het 44 Pantserinfanteriebataljon gelegerd op de Johannes Postkazerne te Havelte. Er raakte ook een 20-jarige soldaat gewond. De families van de drie zijn ingelicht.
Deh Rawod

Dat heeft generaal Dick Berlijn, de Commandant der Strijdkrachten, bekend gemaakt tijdens een persconferentie. De slachtoffers vielen tijdens een vuurgevecht in de buurt van de Nederlandse basis bij Deh Rawod.
Ziekenhuis

Volgens Defensie is de gewonde militair in het ziekenhuis in Kamp Holland bij Tarin Kowt behandeld. De soldaat, afkomstig van het 12 infanteriebataljon op de Oranjekazerne te Arnhem, is gewond geraakt aan beide benen.
Gevechten

Berlijn zei op de persconferentie dat bij de basis nog steeds felle gevechten worden gevoerd met vijandige troepen. In totaal zijn in Uruzgan nu 14 Nederlanders gesneuveld.

© RTLNieuws.nl
From this day to the ending of the world...
We in it shall be remembered...
We gallant few, we '' band of brothers'' .
For he today that sheds his blood with me
Shall be my brother

A.J.

Als het nu in de winter al zo tekeer gaat, dan gaan we in het voorjaar nog wat meemaken ben ik bang...

HermanB

Klote nieuws zo vlak voor het slapen gaan. Veel sterkte aan de nabestaanden van de beide painf soldaten en een voorspoedig herstel van de gewonde soldaat toegewenst.

"All gave some and some gave all."