van matroos OD naar officier

Gestart door AirMax, 09/02/2008 | 15:17 uur

maxell

En, AirMax, al goedgekeurd voor OD? Wanneer mag je beginnen en, wanneer ga je beginnen aan je HAVO (hoewel je beter voor een Hbo kunt gaan, kun je meer kanten mee op)

Succes.

:)


mikemans

een klein vogeltje vertelde me het  ;)

maxell

Citaat van: mikemans op 12/02/2008 | 19:41 uur
Inmiddels zijn voor augustus 2008 de opleidingen Officier van Administratie met VWO (lange opleiding van 5 jaar) en met HBO/ WO (korte opleiding) sinds helemaal vol. Ook zit Officier Zeedienst met HAVO en alle richtingen Zeedienst VWO (behalve MS&T) vol. Voor alle andere richtingen is nog voldoende plek.

Hoe weet jij dat Mikemans?


KapiteinRob

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 20:34 uur
;D lach er alsjeblieft om AirMax, jij kunt in ieder geval nog LTZ worden, voor Kapitein Rob betwijfel ik dat.

Het eerste moet je nog maar afwachten; het tweede gaat vast niet meer gebeuren..... ;)

In beide gevallen lachen we ons het apelazerus, nietwaar Maxell.......

maxell

 ;D lach er alsjeblieft om AirMax, jij kunt in ieder geval nog LTZ worden, voor Kapitein Rob betwijfel ik dat. Echter, zijn een na laatste opmerking, het kost tijd, heel veel EIGEN tijd is een waarheid als een koe. Reken erop dat er heel veel tijd in leren gaat zitten en dat varen, werken en leren niet altijd prettig samen gaan.

Echter, kop op, ga leren, hoewel ik denk dat je beter een Hbo kunt gaan volgen en succes  :)

KapiteinRob

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 15:15 uur
;D laat je door dit soort praat niet in een dip komen.

Nee, geloof maar lekker de PR-machine van defensie....

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 15:15 uur
Wil je hogerop dan MOET je daar zelf achteraan. Laat zien dat je wilt, laat zien dat je bezig bent en vooral laat zien dat er bent!

Blijft staan dat je kan roepen wat je wilt, maar als het defensie niet uitkomt heb je helemaal niets. Ben je gewoon MATR 1 ODND J. Uitdeketting BC o.i.d.

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 15:15 uur
Het kost tijd, heel veel tijd

Heel veel eigen tijd......

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 15:15 uur
maar je maakt een grotere kans om wellicht officier te worden dan enkel met je HAVO-papier.

:P

maxell

 ;D laat je door dit soort praat niet in een dip komen. Wil je hogerop dan MOET je daar zelf achteraan. Laat zien dat je wilt, laat zien dat je bezig bent en vooral laat zien dat er bent!

Wel nog een vraag, waarom ga je niet voor een hbo-studie? Kijk goed rond waar behoefte naar is (niet zo moeilijk: technisch personeel) en begin aan de studie. Het kost tijd, heel veel tijd maar je maakt een grotere kans om wellicht officier te worden dan enkel met je HAVO-papier.


KapiteinRob

Citaat van: maxell op 14/02/2008 | 11:24 uur
bij de marine is het niet zo dat je meteen voor officier in aanmerking komt wanneer je een Hbo of HAVO-papiertje op zak hebt. Er moet BEHOEFTE betaan.

Uit eigen werk: na de HAVO naar de KM gegaan en ook na 25 jaar er is nog steeds geen behoefte bij de KM om er ook maar wat mee te doen. Al die jaren was het logischer om bv. lieden die over sterke ellebogen en/of goedlopende kruiwagens beschikten en het betere likwerk onder de knie hadden als "vakbaas" door te laten stromen. Daarmee niet gezegd hebbend dat dit voor alle doorstromers geldt! Maar de KM vond (vindt) blijkbaar andere criteria dan een middels diploma bewezen aanwezigheid van enige hersencapaciteit belangrijker.

En zoals Maxell al aangeeft, niet alleen met HAVO kun je het voor 99% shaken, er lopen een aantal collega's met HBO-papieren rond die ook nog steeds geen gallons op hun jasje hebben zitten. M.a.w. heb je er zelf zo goed als geen invloed op. Dus om te vertrouwen op de mooie (studie)woorden van defensie......... :-\

Dus keep dreaming & hoping......

maxell

AirMax, een tip: bij de marine is het niet zo dat je meteen voor officier in aanmerking komt wanneer je een Hbo of HAVO-papiertje op zak hebt. Er moet BEHOEFTE betaan. Is er geen behoefte, en de kans is heel groot, dan is het heel leuk dat je over weet ik veel hoeveel papiertjes beschikt maar houdt het echt op!

Hou de vinger aan de pols, loop zo af en toe bij P&O langs, laat zien dat je vakken volgt en wacht voor de rest af.

Tot slot, leren op zee? Op zee moet je ook werken en als OD-er loop je hoogstwaarschijnlijk bijvoorbeeld 5 uur op, 7 uur af etc en in de tijd dat je af bent ga je brandoefeningen houden, schoonschippen, eten, slapen om daarna weer aan de bak te kunnen gaan. Echt veel tijd heb je niet om te studeren/leren.

In ieder geval heel veel succes en: laat P&O zien dat je wilt en bezig bent.

Succes  :)

mikemans

Citaat
Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik ook een Propedeuse HBO- Techniek heb, de natuurkunde is echter onvoldoende om gelijk te solliciteren op ZKV

Het lijkt mij sterk dat het niveau van de natuurkunde in het eerste jaar van een HBO techniek niet tenminste gelijk is aan dat van een havo opleiding. Ook Wiskunde is een onderdeel van elke propedeuse techniek voor zover ik heb gezien. Ten minste als we het hier hebben over techniek in de zin van energie/ elektro / elektronica. (Wiskunde en natuurkunde op MBO/Havo niveau is zelfs een ingangseis van de meeste technische HBO opleidingen) Aan welke hogeschool heb je gestudeerd?

KapiteinRob

Citaat van: AirMax op 13/02/2008 | 16:29 uur
Ik ben benieuwd hoe het dan wel in de praktijk werkt volgens Kapitein Rob.

Ik heb daar al zo vaak wat over gepost op het forum dat ik je verwijs naar de zoekfunctie.  ;)

AirMax

Citaat van: Kapitein Rob op 12/02/2008 | 13:11 uur
Ik ben zeer benieuwd hoe AirMax de praktijk zal ervaren met "al die studiemogelijkheden" die de KM in de praktijk "biedt"......

Een certificaat halen bij bijvoorbeeld het LOI voor WisB en Nat wordt niet vergoed door de Marine? Het is mij verteld dat een matroos een behoorlijk aantal certificaten en diploma's kan behalen in zijn diensttijd om zijn kans op de burgermarkt te vergroten. Ik ben benieuwd hoe het dan wel in de praktijk werkt volgens Kapitein Rob.

Ik zat zo te denken, 4 jaar om 2 vakken te halen is ruim voldoende tijd. Nu adviseerde een maat van me om dan gelijk VWO te doen. De MWO opleiding op het KIM lukt dan weliswaar niet meer, maar kheb dan toch het hoogste V.O. kunnen behalen wat me een goed gevoel geeft  ::)  Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik ook een Propedeuse HBO- Techniek heb, de natuurkunde is echter onvoldoende om gelijk te solliciteren op ZKV :(

Mikemans, let wel op het feit dat ik eerst 4 jaar Matroos OD ga doen, dus volle klassen in 2008 kunnen mij niet echt boeien. Als ik mijn laatste dienstjaar inga weet ik haast wel zeker dat ik op tijd ben met mijn aanmelding voor het KIM. En dan nog ook met een VWO diploma voor ZKV  8)

De enige reden dat ik kan bedenken dat ik geen Officier kan worden is dat ik dat net 2 maanden 29 jaar ben  ???

maxell

P&O en werving werken niet met elkaar samen. De KM werkt op een manier en dat is: als de functie maar bezet is, verder is niets interessant!


mikemans

geen idee, anders dan dat de bureaucratie langzaam werkt.

Lex

Citaat van: mikemans op 12/02/2008 | 19:41 uur
Inmiddels zijn voor augustus 2008 de opleidingen Officier van Administratie met VWO (lange opleiding van 5 jaar) en met HBO/ WO (korte opleiding) sinds helemaal vol. Ook zit Officier Zeedienst met HAVO en alle richtingen Zeedienst VWO (behalve MS&T) vol.
Als dit zo is dan is dat een goed teken, voor de KM als werkgever. Maar ik vraag mij af, waarom ik dan nog steeds voor deze opleidingen allerlei vacaturestellingen voorbij zien komen van diverse arbeidsbureaus. zoals oa Ardecco.

mikemans

#6
Inmiddels zijn voor augustus 2008 de opleidingen Officier van Administratie met VWO (lange opleiding van 5 jaar) en met HBO/ WO (korte opleiding) sinds helemaal vol. Ook zit Officier Zeedienst met HAVO en alle richtingen Zeedienst VWO (behalve MS&T) vol. Voor alle andere richtingen is nog voldoende plek.

Ter ondersteuning van mijn eerdere stelling.

KapiteinRob

Ik ben zeer benieuwd hoe AirMax de praktijk zal ervaren met "al die studiemogelijkheden" die de KM in de praktijk "biedt"......

maxell

AirMax, heel goed, pak die vakken op, haal ze en hou ondertussen P&O op de hoogte van je vorderingen. De aanhouder wint! Er is altijd een tekort en anders is wellicht een carriere bij het Korps Mariniers een optie?

Advies: haal de vakken en dien, asap, een verzoek in tot het volgen van de opleiding officier zeedienst!

Timo

Volgens mij kan je gewoon instromen voor ZKV: Zeedienst Kort Verband. Een leeftijd van 28 jaar is daar niet heel ongewoon.

mikemans

#2
Gezien het feit dat er voldoende tot surplus aanwas is in het (overigens makkelijkste) korps zeedienst acht ik die kans minimaal. Zeker gezien het feit dat je de laagste kwalificatie hebt voor dat korps, namelijk havo. Er zijn meer dan voldoend VWO-ers die zich aanmelden.

AirMax

#1
Ik heb een HAVO diploma zonder Wiskunde B en Natuurkunde. Nu heb ik me aangemeld bij de marine als matroos OD.
Tijdens mijn dienstverplichting wil ik dan mijn certificaten halen voor deze vakken om later te solliciteren bij het Korps Zeedienst. Ik weet van mezelf dat ik nogal moeite met deze vakken had en daarom wil ik er rustig op studeren en die ruimte bied de marine volop.

Mijn vraag is nu, als mijn contract als matroos OD verloopt en de opleidingen beginnen op het KIM ben ik net 29 geworden ( ik ben jarig op 9 juni) De uiterste leeftijd voor het OKM op het KIM is 28 jaar.
Is er een kans dat ik aangezien ik dan al 4 jaar in dienst ben, ik toch word aangenomen voor het Korps Zeedienst?