Kabinet overweegt zestig mariniers voor Tsjaad

Gestart door Lex, 24/02/2008 | 13:15 uur

KapiteinRob

Ik heb anders uit aannemelijke bron begrepen dat de mariniers de KL in Uruzgan gaan aflossen met de laatste 1-2 shifts. Dat zal dus 1-2MARNSBAT betreffen en niet louter een compagnie. En de KL is (zou) groot genoeg (moeten zijn) om op continubasis een bataljon op uitzending te moeten kunnen sturen. En Tsjaad zou na Uruzgan bijna een "relaxmissie" kunnen zijn..... ;)

Een CLAS-compagnie naar de west heeft daar verder niets mee te maken. Die zitten daar op oefenbasis; oefenen is geen uitzending en telt dus niet mee in de uitzendcyclus.

maristo1958

Volgens mij gaat er volgend jaar elke vier maanden één compagnie CLAS naar de West. Éen CLAS compagnie is dus steeds aan het opwerken voor de West.

Er komt één compagnie mariniers terug uit de West en gaat het Korps niet een compagnie per vier maanden leveren aan TFU? Éen aan het opwerken. Reken daar de "normale" belasting van de CLAS nog bij waar komt die eenheid dan vandaan?
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 04/10/2008 | 17:45 uur
Heeft NL dan nog een (groot) blik waaruit men 700 pax kan toveren?

Ja hoor, dat blik heet Koninklijke Landmacht.  ;)

Lex

Citaat van: maristo1958 op 04/10/2008 | 17:00 uur
Doel je er nu op dat het een NL eenheid zou kunnen worden?
Heeft NL dan nog een (groot) blik waaruit men 700 pax kan toveren?

maristo1958

Citaat van: boekje_pienter op 04/10/2008 | 09:59 uurWie zegt mij dat wanneer de mariniers uit het oosten van Tsjaad vertrekken een ander krijgsmachtdeel niet het Ierse bataljon van ongeveer 700 man zal vervangen?

Doel je er nu op dat het een NL eenheid zou kunnen worden?
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

boekje_pienter

Citaat van: lex op 01/10/2008 | 19:10 uur
Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) wil de Nederlandse bijdrage aan de EU-missie in Tsjaad echter niet verlengen.

Citaat"Het Nederlandse detachement van zestig mariniers, dat vanaf begin juni aan deze Europese missie deelneemt, zal zoals afgesproken in maart 2009 vertrekken".

Eerst zien, dan geloven. Het is nog geen maart 2009... Wie zegt mij dat wanneer de mariniers uit het oosten van Tsjaad vertrekken een ander krijgsmachtdeel niet het Ierse bataljon van ongeveer 700 man zal vervangen?

Lex

DEAUVILLE - Verschillende EU-lidstaten willen dat ook na maart 2009 militairen uit de EU in Tsjaad aanwezig blijven. Dat zou moeten gebeuren onder vlag van de Verenigde Naties.

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) wil de Nederlandse bijdrage aan de EU-missie in Tsjaad echter niet verlengen. Dat bleek woensdag tijdens informeel EU-beraad van ministers van Defensie in het Franse Deauville. 
De militaire EU-missie in Tsjaad eindigt op 15 maart 2009. Verschillende EU-lidstaten willen dat ook na die datum soldaten in Tsjaad blijven om vluchtelingen en hulpverleners te beschermen tegen gewapende groepen in het grensgebied tussen Tsjaad en Soedan.

Toezeggingen
Frankrijk, momenteel voorzitter van de EU en goed voor 1700 van de 3400 EU-manschappen in Tsjaad, staat positief tegenover dit idee. De Franse minister Hervé Morin (Defensie) wilde echter nog geen definitieve toezeggingen doen over een mogelijke Franse troependeelname.
Indien de Verenigde Naties er niet in slagen voor maart 2009 een troepenmacht van de Verenigde Naties samen te stellen, dan moet naar de mening van de Ierse commandant van de EU-missie in Tsjaad de EU-aanwezigheid tegen 1 juni 2009 afgebouwd worden.

Bijdrage
Van Middelkoop zei in Deauville dat er niet te tornen valt aan het mandaat van een jaar. Ondanks sterke druk op de deelnemende landen hun bijdrage voort te zetten, stelde de minister dat dit voor Nederland uitgesloten is.
"Het Nederlandse detachement van zestig mariniers, dat vanaf begin juni aan deze Europese missie deelneemt, zal zoals afgesproken in maart 2009 vertrekken".

(c) ANP Uitgegeven: 1 oktober 2008 18:58

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 01/08/2008 | 16:28 uur
Beetje jammer dat je zo tegen topsportende collega-militairen aankijkt.

Collega-militair? Je bent nu hoop ik niet serieus? Gaan ze structureel op oefening/varen? Zijn ze wel eens minimaal 4 maanden voor de baas op safari geweest? Laat me niet lachen....

Citaat van: boekje_pienter op 01/08/2008 | 16:28 uur
Ik zou graag willen weten wat die topsporter van jou als webbeheerder-hobbyist vindt ;)

Dat laatste is een hobby waar ik niet voor betaald wordt, noch voor in de watten gelegd wordt, noch van kan leven.

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 01/08/2008 | 12:58 uur
[...] deze sporters die op kosten van defensie hun hobby kunnen bedrijven met alle mogelijke faciliteiten.

Beetje jammer dat je zo tegen topsportende collega-militairen aankijkt. Ik zou graag willen weten wat die topsporter van jou als webbeheerder-hobbyist vindt ;)

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 01/08/2008 | 12:43 uur
hun collega's van de Defensie Topsportselectie

Collega's?? Behalve dat degene die het salarisstrookje overmaakt dezelfde is, zie ik geen overeenkomsten tussen de militairen die maandenlang in de rimboe bivakkeren en deze sporters die op kosten van defensie hun hobby kunnen bedrijven met alle mogelijke faciliteiten.  >:(

Ros

Citaat van: lex op 01/08/2008 | 12:43 uur
Vanaf volgende week kunnen zij dus meeleven met hun collega's van de Defensie Topsportselectie tijdens de Olympische Spelen in Beijing.

Hopenlijk is het wederzijds  :(

Lex

MIDTERMDAG IN TSJAAD

Op het kamp van de Nederlandse mariniers in het Afrikaanse Tsjaad is gisteren de zogenoemde midtermbalk doorgezaagd. Volgens marinetraditie namen de commandant van de eenheid, majoor Tjarko Leungen en de jongste marinier Nicky Holtslag, deze taak voor hun rekening. Met een surivivalzaagje, onderdeel van hun basisuitrusting, zaagden zij symbolisch "het midden van hun uitzending" door.

Aansluitend werd op Camp Ciara het Holland House geopend. De enige vrouwelijke militair van het detachement knipte tijdens de ceremonie het lint door. In deze tent kunnen de mariniers voortaan genieten van een alcoholvrij biertje en via de satelliet tv kijken. Vanaf volgende week kunnen zij dus meeleven met hun collega's van de Defensie Topsportselectie tijdens de Olympische Spelen in Beijing.

MINDEF, 01-08-2008 11:04

KapiteinRob

Citaat van: Commodore Ralph Reefman op 01/06/2008 | 15:46 uur
voor een periode van 5 maanden

O jeetje, dus (uitzending > 4maanden) een R&R in het midden van de uitzending?

Lex

Vertrek van het Eerste Nederlandse Detachement Eufor Tsjaad

Het eerste Nederlandse detachement mariniers voor de EUFOR-missie Tsjaad is vandaag met 35 man vertrokken om zich in de komende dagen aan te sluiten bij de vijfentwintig collega's die als kwartiermakers vooruit zijn gereisd. In het bijzijn van familieden en vrienden deed Commodore Ralph Reefman, Plaatsverangend Directeur Operaties, hen uitgeleide namens de Commandant der Strijdkrachten. Een tweede detachement van wederom zestig mariniers samengesteld uit leden van het Eerste Mariniersbataljon lost dit eerste detachement over vijf maanden af. De EUFOR Tsjaad-missie loopt tot 15 maart 2009 ter overbrugging tot een beoogde VN-vervolgmissie in het gebied.

Op het exercitieterrein van de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn meldde Eerste luitenant der mariniers William Diepenveen vanmorgen om half zeven het detachement gereed voor vertrek. In een korte toespraak schetste de commodore vervolgens nog een keer kort het doel van deze nieuwe missie naar een nieuw inzetgebied: "Geachte aanwezigen, familieleden en in het bijzonder de Mariniers en Koninklijke Marechaussees van het eerste Nedlandse Detachementr Eufor Tsjaad. U staat op het punt van vertrek om via Schiphol en Dublin uiteindelijk in de loop van maandag 5 juni voor een periode van 5 maanden te worden uitgzonden voor de vredesmissie in Tsjaad. Op 19 mei is reeds een advance party vertrokken om uw komst voor te bereiden. Met uw komst kan worden aangevangen met de missie van het Nederlandse Detachement EUFOR Tsjaad.

De Nederlandse deelname aan de EUFOR Tsjaad-missie wordt uitgevoerd onder verntwoordelijkheid van de Commandant der Strijdkrachten. Dat is de reden dat ik hier sta als Directeur Operaties van de Commandant der Strijdkrachten. Om te zorgen dat u goed voorbereid aan deze missie begint, heeft u onder verantwoordelijkheid van de Commandant der Zeestrijdkrachten een opwerkprogramma doorlopen. U bent klaar om aan de missie te beginnen. Graag wil ik het belang en doel van de missie onderstrepen. In Oost-Tsjaad bevinden zich grote aantallen vluchtelingen uit Darfur en ontheemden die voor de interne strijd in Tsjaad op de vlucht zijn geslagen. Er leven nu naar schatting 250.000 vluchtelingen uit Soedan en de Centraal Afrikaanse republiek en 180.000 ontheemden aan de oostgrens van Tsjaad. Op verzoek van de Verenigde Naties is op 29 januari jongstleden door de Europese Unie de operatie EUFOR Tchad/RCA gestart. Het doel van EUFOR Tsjaad is het leveren van een bijdrage aan de stabiliteit en het verbeteren van de veiligheidscondities voor de  bevolking waaronder de genoemde vluchtelingen en de ontheemden.

U gaat als verkenningseenheid ondergebracht worden in een Iers bataljon. De algemene indruk is dat de voorbeidingen tot inzet van het Iers/Nederlandse-bataljoop schema liggen. Er bestaat over en weer ruime tevredenheid over de samenwerking en het voorbereidingstraject. De betreffende Ierse bataljonscommandant heeft ruime ervaring op het Afrikaanse continent, hij heeft er inmiddels vier missies uitgevoerd. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat u gezamenlijk uw werk goed gaat uitvoeren. Op dit moment is men druk bezig om alle benodigde middelen en personeel naar het Iers-Nederlandse kamp in Goz Beida te vervoeren, een plaats in het zuid-oosten van Tsjaad. Sinds 23 mei heeft het Commando Luchtstrijdkrachten een C-130 troepen/transportvliegtuig ingezet om deze Iers-Nederlandse deployment te ondersteunen. Dit C-130 detachement keert 4 juni weer terug. Tegen die tijd zijn al uw middelen aangekomen.

De omstandigheden in het inzetgebied zullen niet gemakkelijk worden. De temperatuur is hoog en de regentijd is aanstaande, een periode waarin verplaatsingen in het terrein lastiger worden. Uw gedegen training en de juiste middelen stellen u echter in staat om ook onder deze omstandigheden uw taken uit te voeren. Ik zal u niet langer vasthouden. Het is tijd dat u aan uw missie gaat beginnen. Neem afscheid van uw geliefden en begin met uw reis naar Tsjaad. Namens de Commandat der Strijdkrachten wens ik u allen een succesvolle missie en een behouden vaart."

Marine.nl, 01 juni 2008.

Lex

KWARTIERMAKERS AANGEKOMEN IN TSJAAD

De eerste vijfentwintig militairen van het Korps Mariniers zijn aangekomen in de hoofdstad van Tsjaad, N'Djamena. In dit Afrikaanse land gaan zij voor de Europese missie (EUFOR) deel uitmaken van een Iers bataljon. De rest van het zestig man tellende detachement vertrekt zondag 1 juni.

De actuele situatie in N'Djamena en berichten uit het inzetgebied aan de grens met Soedan bevestigen het beeld van eerdere verkenningen. Het is betrekkelijk rustig in de hoofdstad, terwijl vluchtelingen uit de Darfur-regio en ontheemden in het oosten van het land hulp en bescherming nodig hebben.

Detachementscommandant majoor Tjarko Leungen en een aantal stafleden zijn vooruitgereisd om kwartier te maken. De komende dagen reizen zij door naar de omgeving Goz Beida. Daar nadert de opbouw van het Ierse kamp zijn voltooiing. Ook de Nederlandse mariniers worden hier gelegerd. Hun taak zal bestaan uit het uitvoeren van verkenningen.

Leungen: "Wij zijn prima opgevangen door onze Ierse collega's. De meeste van onze voertuigen zijn al ter plaatse. De komende dagen worden de overige goederen aangevoerd. Hopelijk hebben we alles op de rit als de rest van ons detachement aankomt."

MINDEF, 19-05-2008 17:57