Militairen kopen zelf betere helm

Gestart door Lex, 11/03/2008 | 15:29 uur

sgt Rob

Toen al, bij het KCT, werd er niet moeilijk gedaan over eigen aangeschafte spulletjes, als je daarmee beter kon functioneren, oke, maar er waren nog helemaal geen rails, aimpoint, eotechs, grips, GPSsen en oordoppen te koop. Over Camo hoeven we het heden ten dage niet meer te hebben, want dat slaat compleet helemaal nergens op. Wil je goed kunnen functioneren in de diverse gebieden moet je buiten het DPM en 3C dat de baas verstrek zelf nog zo'n 22 sooren camouflagepatronen aanschaffen óf voortdurend als Rhodondendero door het leven gaan en dat doen we lekker niet. We blijven lekker opvallen in ons bloemetjespak voor een vuurrode, knalgele of spierwitte woning in Marnehuizen.

Onder normale omstandigheden voldoet ons helmpje perfect. Van mijn "andere" uniform heeft de baas nog geen knoop betaald en daar heb ik inderdaad een ander helmpje bij... iets van NPA ofzo.

A.J.

Citaat van: Maristo1958 op 11/03/2008 | 18:53 uur
Wat een discussie. Al sinds ik in dienst zit, ruim 30 jaar, werd bij elke oefening en elke missie waar ik ben geweest uitrusting gekocht.
Het waren slaapzakken, gaiters, battlevest, poolse laarzen, gps enz enz.

Vergeet niet dat de landmacht daar jarenlang behoorlijk bekrompen mee om is gegaan. Toen ik destijds in het oude effen groen werd gehesen, was de opmerking: "De Amerikanen hebben met dit spul de 2e wereldoorlog gewonnen, dus het is goed genoeg voor jullie" En owee als je zelf wat handige dingetjes toevoegde aan het pakket, een musketonhaak voor je "zakmes aan koord" was al niet conform de regels.

Later met het camo tenue was het niet veel anders, je had het maar te doen met het organieke spul wat je gekregen had van de baas. Ik weet nog dat ik in the middle of nowhere in een stelling stond bij 20 graden vorst, waarbij 1 of andere hoge shelterkachel pief wat van mijn zelf aangeschafte handschoenen en muts ging vinden, hij vond dat ik het maar met het door de baas verstrekte spul moest doen. Toen vond ik dat hij daar dan maar lekker zelf moest gaan staan.

Pas sinds de laatste ik denk 5 tot 10 jaar gaat men daar gelukkig wat soepeler mee om.


Maristo1958

Wat een discussie. Al sinds ik in dienst zit, ruim 30 jaar, werd bij elke oefening en elke missie waar ik ben geweest uitrusting gekocht.
Het waren slaapzakken, gaiters, battlevest, poolse laarzen, gps enz enz. Voldeed de uitrusting niet. Natuurlijk wel. Was er betere te krijgen natuurlijk wel. Het is maar wat je er voor over hebt. Ik heb in heel mijn diensttijd één keer een tefalpan gekocht en ben gelukkig overal met uitrusting van defensie heelhuids teruggekeerd. :)

Het is een utopie te denken dat defensie kan mee doen met de markt. Elke maand komt er nieuwe en betere uitrusting uit. Elk half jaar komen er betere wapens en nachtzichtapparatuur, aimpoints en infrarood kijkers op de markt.
Defensie kan niet mee doen aan de ontwikkelingen op de markt immers defensie heeft logistieke processen en dient artikelen op voorraad te hebben voor het voortzettingvermogen en dus elke week maar het nieuwste kopen is een utopie.

En dat er dingen beter kunnen is zeker zo maar dit gaat m.i. nergens over. :'(

Iris

Er was ooit een uitzending op TV waar Jan Noorloos werd geïntervieuwd, betreft het aankopen van spullen door militairen die op uitzending gaan. Een nieuwe helm word vaak gekocht, omdat de huidige vaak voor de ogen valt (hij zit vaak een beetje te losjes), als je plotseling moet gaan liggen.

Het filmpje kan ik zoëven niet vinden...
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Ros

Los van enige discussie of  de bonden of plattelandsvrouwen zich bezig moeten houden met dit soort onderwerpen................als er een helm is die nog beter is dan de standaard verstrekte helm.......kopen die handel.

Dat mensen zelf extra aanvullingen op de standaard uitrusting aanschaffen is denk ik om het leven wat dragelijker te maken. Een helm valt in een andere categorie, zeker als het om de kosten gaat. We hebben het dan niet over enkele tientjes ?.

Big IE

Ik word af en toe misselijk van het bemoeizuchtige gedrag van de vakbonden. Ze doen vaak meer kwaad dan goed (zie o.a. Tjerk Hiddes kwestie). Bovenstaande opmerking van Kleian is al helemaal de limit. Meer op de onderbuik gericht dan rationeel.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 11/03/2008 | 16:29 uur
In dit geval zou je vraagtekens kunnen zetten of het te maken heeft met militair-operationele zaken of dat de bond opkomt voor de belangen van hun leden, die hierover vragen hebben gesteld aan de bond.

Als leden vragen hebben over hun uitrusting, lijkt het mij dat ze eerst e.e.a. in de lijn neer moeten leggen. Ik vraag me af af dat is gebeurd.

Lex

In dit geval zou je vraagtekens kunnen zetten of het te maken heeft met militair-operationele zaken of dat de bond opkomt voor de belangen van hun leden, die hierover vragen hebben gesteld aan de bond.

KapiteinRob

Ik vind het trouwens niet eens meer opvallen dat een vakbond zich meer bezig houdt met militair-operationele zaken dan hun eigen corebusiness...... :-\

Lex

Dat van de helm is nieuw voor mij; maar oa in het topic PAINF-United hebben we toch reeds meerdere postings kunnen lezen, waarin de collegae aangeven zelf artikelen aan te kopen.

HermanB

Het KCT heeft gewoon meer vrijheid bij het kopen van hen spulletjes en meer geld waarschijnlijk ook. De standaard helm voldoet prima. Slap geouwehoer weer.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 11/03/2008 | 15:29 uur
Hij vraagt zich af of Defensie meer waarde hecht aan de veiligheid en het leven van een commando, dan van een gewone militair.

Los van het feit dat ik een commando ook "gewoon" een militair vind, is het m.i. wel een enigzins dubieuze vraag....... Tenzij Kleian precies weet wat commando's uitvoeren en/of dat vergelijkbaar is met het plaatselijke operatieterrein van de "gewone" militair.

Lex

DEN HAAG - Militairen die in Uruzgan op patrouille moeten, krijgen van Defensie een helm met een lager beschermingsniveau dan de uitgezonden commando's. Daarom kopen ze tegenwoordig zelf een helm. Dat zegt voorzitter Jan Kleian van de militaire vakbond ACOM dinsdag.

Hij heeft de kwestie per brief voorgelegd aan staatssecretaris Jack de Vries van Defensie. Hij vraagt zich af of Defensie meer waarde hecht aan de veiligheid en het leven van een commando, dan van een gewone militair.
Volgens Kleian zijn er ook problemen met het scherfwerende vest. Dat zit het gebruik van de zakken van hun gewone vest in de weg.

(c) ANP Uitgegeven: 11 maart 2008 15:02