Zembla - "Soldaten Gezocht"

Gestart door Mourning, 13/04/2008 | 13:03 uur

Iris

Je hebt minimaal een VMBO-diploma nodig om het oriëntatiejaar te mogen volgen, en op 1 oktober het jaar moet je 16 jaar of ouder zijn, gezien de BPV.
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

mikemans

Als het zo zou werken dan zouden jongetjes van 9 ook gewoon kunnen tekenen.  ::)

Ruwie

Persoonlijk vond ik de uitzending van "Soldaten gezocht" maar flauwekul. Ze begonnen het progamma al met een duidelijke nagatieve mening en dat is in het hele progamma zo gebleven.

Ik heb de selectiekeuring op mijn 15e gehad en begin volgend jaar aan de vooropleiding van de landmacht. Waarom zouden mensen hierop tegen zijn? Als zowel de ouders als de persoon zelf achter deze keuze staan,

Waarom zouden andere mensen dit dan moeten afkeuren? Het is een keuze die je zelf maakt en niemand wordt ertoe gedwongen...

Ton de Zwart

Citaat van: Enforcer op 14/04/2008 | 15:28 uur
"Once a marine, always a marine".

Correct!   En die zijn altijd kort door de bocht, ook ver na hun flo.  De kortste verbinding tussen twee punten is....

Dr_pepper

allemaal nonsens, dit is gewoon de keerzijde van iets wat ze Flexibel Personeel Systeem noemen. Veel mensen kozen vroeger voor de krijgsmacht omdat het een baan voor het leven was nu ben je daar ook niet meer zeker van. Ik Ken namelijk zat mensen met een goede staat van dienst (zoals b.v. oud-commando's, genisten en logistieke experts) die allemaal niet meer zeker van hun baan zijn, ze zijn niet van plan om tot hun 35ste te wachten om vervolgens te horen dat ze niet meer nodig zijn want daarmee verslechteren ook hun kansen op een goed baan. Die zekerheid wordt weggenomen omdat defensie meer vrouwen in dienst wil en ze vervolgens bij logistiek dropt, genisten geen volwaardige opleiding kunnen genieten wegens hoge uitzenddruk en commando's omdat hun vakkennis niet meer gebruikt kan worden wanneer ze 50 zijn.

Ros

Werving bij 17-18 jarigen zou meer succes moeten hebben. Er is dan een leeftijd bereikt waarbij door velen de keuze gemaakt moet worden.....en hoe nu verder. Studeren of aan de bak. De leeftijdsgrens verhogen naar bijvoorbeeld 25-26 jarigen gaat niet (goed genoeg) werken. Deze zijn al aan de slag of aan het studeren. Gegadigden in deze groep die geen baan hebben of niet aan hun toekomst werken.......wel Defensie materiaal ?.


Enforcer

"Once a marine, always a marine".

Misschien kunnen ze beter ook wat gaan kijken naar oud-militairen, die misschien terug willen keren. Dan haal je in ieder geval nog wat ervaring terug in de Krijgsmacht. De nadruk ligt veel te veel op 17-18 jarigen binnen te halen. Om de een of andere reden moet er schijnbaar op grote kracht vers bloed binnen gehaald worden. Aangezien dat niet meer goed werkt, kan men beter andere bronnen aan gaan boren. Typisch dat er dan zij-instromers worden genoemd, terwijl de stasdef beweert dat er geen instroomproblemen zijn.. ::) ???

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 14/04/2008 | 13:19 uur
CitaatIk kan je niet volgen; wat bedoel je in hiermee?

Jij hebt toch een administratieve functie?! Ik vind Ton te kort door de bocht om te stellen dat er geen "kazernesoldaten" dienen te zijn. Administratie en logistiek maken deel uit van het systeem, waardoor het systeem loopt. Kogels kunnen immers ook niet besteld en verscheept worden naar de zandbak zonder "kazernesoldaten".

Ik heb een administratieve functie maar betitel mezelf absoluut niet als "kazernesoldaat". Natuurlijk is het grootste deel van mijn functies tussen kantoormuren geweest, maar dat neemt niet weg dat die kantoorwanden zich ook op zee, in het buitenland en in Bosnië hebben bevonden. Ik denk overigen dat de kreet "kazernesoldaat" wat te gemakkelijk gebezigd wordt. Natuurlijk heb je collega's die nog nooit op safari zijn geweest, maar ik kan niet praten over een "standaard groep".

Trouwens, Ton is volgens mij ex-marinier, dus geen "marine-collega" (meer).....  ;D

Enforcer

CitaatIk kan je niet volgen; wat bedoel je in hiermee?

Jij hebt toch een administratieve functie?! Ik vind Ton te kort door de bocht om te stellen dat er geen "kazernesoldaten" dienen te zijn. Administratie en logistiek maken deel uit van het systeem, waardoor het systeem loopt. Kogels kunnen immers ook niet besteld en verscheept worden naar de zandbak zonder "kazernesoldaten".

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 14/04/2008 | 12:47 uur
En ik denk ook niet dat er maar een figuur bij Defensie wil komen werken met de gedachte....hoi, hoi, ik ga straks lekker voor schietschijf spelen in een of andere zandbak.

Nou, ik heb wel eens op het forum van die zogenaamd flinke uitspraken gelezen van potentiële aanstaande collega's.....

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 14/04/2008 | 12:36 uur
Kap Rob, commentaar op je Marine collega?  :)

Ik kan je niet volgen; wat bedoel je in hiermee?

Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 14/04/2008 | 11:43 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 14/04/2008 | 01:37 uur
Na een geweldsincident in Afghanistan
daalt het aantal aanmeldingen bij het 
leger meteen met zeker 25 procent.

Dat betekent dus, dat 25% van de geïnteresseerden uitsluitend kazernesoldaat willen zijn, zonder de risico's die bij dat vak behoren. Die kunnen we dus missen als kiespijn bij defensie. Jammer voor de vacatures, maar al moeten we het uiteindelijk met één bataljon doen, kwaliteit gaat boven kwantiteit....

Ik denk dat dit een normale menselijke reactie is die van van toepassing is op alle beroepsgroepen. Als de arbeidsomstandigheden wijzigen, met andere woorden, er is meer kans dat je van 6 hoog van een steiger ploft of dat je een groot(er) risico loopt een kogel in je lijf te krijgen zal de animo voor bepaalde beroepen afnemen (mogelijk tijdelijk). De rol die de naaste omgeving (familie en vrienden) speelt bij de, over het algemeen, jonge mensen mag ook niet vergeten worden. Reken maar dat er door met name vaders en moeders flink tegengas zal worden gegeven als er weer eens een jonge militair het leven laat.

En ik denk ook niet dat er maar een figuur bij Defensie wil komen werken met de gedachte....hoi, hoi, ik ga straks lekker voor schietschijf spelen in een of andere zandbak.

Enforcer

Tja, ondersteuning van kazernesoldaten heb je ook niet nodig.....     ?!  ???  Kap Rob, commentaar op je Marine collega?  :)

Inderdaad, wel kwaliteit boven kwantiteit.

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 14/04/2008 | 01:37 uur
Na een geweldsincident in Afghanistan
daalt het aantal aanmeldingen bij het 
leger meteen met zeker 25 procent.

Dat betekent dus, dat 25% van de geïnteresseerden uitsluitend kazernesoldaat willen zijn, zonder de risico's die bij dat vak behoren. Die kunnen we dus missen als kiespijn bij defensie. Jammer voor de vacatures, maar al moeten we het uiteindelijk met één bataljon doen, kwaliteit gaat boven kwantiteit....

mikemans

En in het bijzonder die van het ministerie van buitenlandse zaken.

Bovendien geeft alleen het hoofd werving luchtmacht toe dat er een dip is, de staatssecretaris (welke spreekt voor het ministerie) ontkent het juist.

KapiteinRob

Citaat van: Zembla op 14/04/2008 | 01:37 uur
Na een geweldsincident in Afghanistan
daalt het aantal aanmeldingen bij het 
leger meteen met zeker 25 procent.

Ik vraag me dan meteen af wanneer ze vervolgens weer stijgen. Want anders houdt het uiteindelijk (hoewel niet rekenkundig) wel op.....

Citaat van: Zembla op 14/04/2008 | 01:37 uur
De ambities van de krijgsmacht om mee 
te doen aan buitenlandse vredesmissies,

Dit dient natuurlijk te zijn "de ambities van de politiek"..... :P

KapiteinRob

Na een geweldsincident in Afghanistan
daalt het aantal aanmeldingen bij het 
leger meteen met zeker 25 procent. Dat 
zei een hoge officier in Zembla,het   
documentaireprogramma van VARA en NPS.
                                       
Defensie geeft voor het eerst toe dat 
er een direct verband bestaat tussen de
missie in Uruzgan en het tekort aan   
rekruten. Op dit moment heeft het leger
6000 vacatures. Campagnes om jongeren   
voor het leger te interesseren hebben 
weinig resultaat.                     
                                       
De ambities van de krijgsmacht om mee 
te doen aan buitenlandse vredesmissies,
komen door het personeelstekort onder 
druk te staan, meldt Zembla.

Bron: NOS Teletekst dd. 130408

mikemans

Ik denk dat keuren wel degelijk zin heeft, zeker in deze tijd waarin er toch al druk op werving en selectie staat om mensen vooral door te laten. Bij de 16 en 17 jarigen die nu worden toegelaten wordt er een voorschot genomen op de te verwachten persoonlijke ontwikkeling. Het kan toch geen kwaad om dat bij daadwerkelijk opertioneel stellen nog eens te toetsen? Als er zoals jullie zeggen in de praktijk niets aan de hand blijkt te zijn kunnen we dat toetsingsmoment over een jaar of drie na voldoende data weer afschaffen.

Baad het niet dan schaad het niet.  ;)

Benno1969

Het is inderdaad de vraag of de leeftijd wel het differentiërende criterium is. Ik vraag me wel af of nog meer keuren, bovenop de nu al toch uitgebreide keuring nog toegevoegde waarde heeft. Het blijkt ook dat PTSS maar tot op zeer beperkte hoogte te voorspellen is namelijk. Iik geloof eerder dat alles zit in goede begeleiding terplekke en achteraf. En die twee laten nog veel te wensen over, ondanks alle aandacht ervoor.   

Ros

Ik kan mij wel vinden in het voorstel van Dhr v.d. Burg om opnieuw uit te zenden militairen psychologisch te onderzoeken. Er kan veel ellende mee worden voorkomen.

Citaat
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is er tegen om lopende de rit een nieuw keuringsmoment in te bouwen en nieuwe militairen het risico laten lopen dat ze uiteindelijk toch niet de plek krijgen waarop ze gesolliciteerd hebben.

Nee....de organisatie en collega's het risico laten lopen  :(

Citaat
De directeur van het Dienstencentrum Psychologisch Advies en Selectie van Defensie vindt die leeftijd echter te laag. Hij vindt dat mensen 18 moeten zijn om een goede afweging te kunnen maken als ze schieten. Dinsdag praat de Eerste Kamer over die wet.

Met 17 jaar en 9 maanden zou men nog niet de afweging kunnen maken en 3 maandjes later ineens wel ?. Het valt of staat met een goede en onderbouwde opleiding waarbij alle aspecten van wapens en het gebruik aan de orde moeten komen. Aanleren dat niet het wapen de ellende veroorzaakt maar de neus die met zijn tengels aan de trekker zit.

mikemans

#12
Citaat van: Benno1969 op 13/04/2008 | 23:36 uur
Dat er verschillende meningen gaan of een 17-jarige wel of niet moet schieten c.q. in opleiding moet komen is evident, maar zegt tegelijkertijd ook helemaal niets.

Kijk de discussie alhier eens:

http://www.defensieforum.nl/Forum/pvda_en_cu_tegen_schietende_17jarigen_bij_defensie-t13849.0.html

Volgens mij waren de meesten hier het toch met de visie van de stasdef eens.

Maar de meesten hier zijn geen expert op het gebied van psychologie, hoofd werving luchtmacht, instructeur vrede en veiligheid of hoofd spychologie op het keurings en selectiecentrum.

Het punt is dat de staatssecretaris lak heeft aan de relevante mening van deze professionals. Stasec vindt dat zijn eigen belang prevaleert boven het bellang van de geworvenen én die van de organisatie zoals verwoord door die professionals.

Bovendien gaat mijn puntje schieten over het feit dat de jongeren belooft wordt om te schieten en dat er vervolgens blijkt dat dit toch niet het geval is. Een wervings****** dus.

Benno1969

#11
Dat er verschillende meningen gaan of een 17-jarige wel of niet moet schieten c.q. in opleiding moet komen is evident, maar zegt tegelijkertijd ook helemaal niets.

Kijk de discussie alhier eens:

http://www.defensieforum.nl/Forum/pvda_en_cu_tegen_schietende_17jarigen_bij_defensie-t13849.0.html

Volgens mij waren de meesten hier het toch met de visie van de stasdef eens.

mikemans

Maar in mijn post distileer ik de feiten waardoor de volgorde er niet meer toe doet. In het geval van het regenteske gedrag van de staatssecretaris bevindt alle info zich zelfs in een en hetzelfde shot, daar is dus in ieder gevál geen sprake van manipulatie.

Benno1969

Citaat van: mikemans op 13/04/2008 | 22:57 uur
Wat valt op (na het lezen van voorgaande posting):

Dat mensen na 1 seconde zembla de oogklepjes opdoen als de inhoud hen niet welgevalt en de zaak willen bagataliseren als riooljournelastiek.


En je geeft er inderdaad de juiste kwalificatie aan: (linkse) riooljournalistiek. Bij Zembla staat vooraf de doelstelling van een uitzending vast en wordt daar door de interviews, en de wijze van vragenstellen naar toe gewerkt. In dat geval was de doelstelling dat de werving van defensie in een kwaad daglicht gesteld moest worden. Ik kan me nog herinneren hoe Zembla destijds rond Erik O een zeer manipulatieve uiitzending heeft neergeze; guilt by association. Ik heb een Zembla uitzending meegemaakt over heel iets anders wat ik toevallig van dichtbij meemaak, en hoe zeer feiten op een bepaalde manier worden neergezet om een bepaalde beeldvorming te creeren. Want feiten vormen de waarheid, maar feiten op een bepaalde manier aan elkaar geplakt kunnen een beeld laten ontstaat die geheel op beeldvorming is gericht, terwijl de feiten ansich wel kloppen.



mikemans

Oeps  ;D

Overigens is verdedigen een groot woord. Verdedigen doe je met argumenten, de Vries zei in de uitzending slechts iets in de trand van: "Ik ben de stasec en ik wil het".

Lex

Vakbond wil psychologische keuring voor uitzending

HILVERSUM - Militairen zouden voor elke keer dat ze worden uitgezonden naar Uruzgan opnieuw psychologisch gekeurd moeten worden. Dat zei voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP zondag in Zembla.

Ook jongeren die de ROC opleiding Vrede en Veiligheid hebben gevolgd, moeten die keuring na afloop opnieuw ondergaan voordat ze in diensttreden, vindt hij. 

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is er tegen om lopende de rit een nieuw keuringsmoment in te bouwen en nieuwe militairen het risico laten lopen dat ze uiteindelijk toch niet de plek krijgen waarop ze gesolliciteerd hebben.

Besluit

In de uitzending verdedigde De Vries opnieuw het besluit om wettelijk vast te leggen dat 17-jarigen die na deze opleiding doorstromen op de schietbaan tijdens oefeningen met scherp mogen schieten. Dat gebeurt al jaren.

De directeur van het Dienstencentrum Psychologisch Advies en Selectie van Defensie vindt die leeftijd echter te laag. Hij vindt dat mensen 18 moeten zijn om een goede afweging te kunnen maken als ze schieten. Dinsdag praat de Eerste Kamer over die wet.

(c) ANP Uitgegeven: 13 april 2008 22:53

DrivenUnder

Ook gezien.   @mikemans, Goede samenvatting gegeven.

Persoonlijk vind ik dat de leeftiijd voor het mogen schieten op 18 jaar blijft. Gewoon omdat ze op die leeftijd (hopelijk) meer besef heben van de gevaren/verantwoordelijkheid dat op dat moment met zich meebrengt.

offtopic: Zelfde vind ik over het rijgedrag van de meeste 16 jarigen (of zelfs ouder) op scooters  >:(

mikemans

Wat valt op (na het lezen van voorgaande posting):

Dat mensen na 1 seconde zembla de oogklepjes opdoen als de inhoud hen niet welgevalt en de zaak willen bagataliseren als riooljournelastiek.

Mijn post bevat feiten zoals door de betrokkenen zelf uitgesproken. De reactie van de stasec bevat de confrontatie met de opmerking van hoofd psykeur en is dus geen creatief plakwerk.

Het blijft natuurlijk lastig als je uitspraken gecontroleerd worden en daardoor het beeld dat ik eerder schiep bevestigt wordt. Maar troost je, ik blijf verre van de woorden die daarvoor in de nederlandse taal bestaan.  ;)

Benno1969

Wat valt op (na het lezen van voorgaande posting):

Dat mensen zich helemaal laten manipuleren door de bekende knip en plakjounalistiek van het Vara programma Zembla. Natuurlijk past het uitstekend in de kruistocht van deze of gene tegen het defensiebeleid. GroenLinks zal vermoedelijk volgende week kamervragen stellen. Wat ben ik inderdaad erg blij dat de leiding (in dit geval de stasdef) uiteindelijk bepaalt, en niet journalisten, vakbonden of dergelijke.

mikemans

#3
Ok gezien. Wat valt op:

Het hoofd der psychologische keuring is van mening dat 17 jaar te jong is om te werven en te keuren, laat staan jonger (wat ook gebeurd).

De instructeur is van mening dat de 17 jarigen in de opleiding nog te veel kindgedrag tonen en dat het beter zou zijn als er nog een jaartje werd gewacht.

De staatssecretaris reageert met de opmerking in de trend van: Niets mee te maken, ik ben de staatssecretaris en ik bepaal!

Wat valt nog meer op:

De werver weet geen antwoorden op moeilijke vragen die te maken hebben met de nadelen en het gevaar.

Het hoofd werving luchtmacht merkt bij ongevallen en sterfgevallen in afghanistan een dip in de wervingscijfers, een dip van om en nabij de 25%-35%. De staatssecretaris is van mening dat er geen dip is in dit soort gevallen.

Mensen worden geworven voor de opleiding met als lokkertje dat ze mogen deelnemen aan een schietoefening. De realiteit wijst uit dat zij niet mogen schieten en voornamelijk mogen wachten in voorkomende gevallen.

In de psychologische keuring komt het puntje wat te doen bij nare gebeurtenissen niet aan de orde.

Den psycholoog merkt op dat het keuringsmoment te vroeg is en dat een herkeuring oppurtuun zou zijn in een later stadium.

De staatssecretaris reageerd met het antwoord dat hij dat allemaal niet zo ziet.

Ik zou conclusies kunnen trekken maar dan worden er weer mensen zenuwachtig, ik laat het daarom over aan anderen.

We hebben nu in iedergeval tweemaal een luitenant-kolonel en een sergeant gezien die na het invoeren van het lumineuse plan van de staatssecretaris hun loon ongelimiteerd kunnen gaan aanvullen.  aanvang graaien!

Enforcer

Ik ben benieuwd hoe diep ze op de materie ingaan. Vooral wat Mikemans in andere tpoics naar voren haalt, laat ook duidelijk zien dan er met he politieke beleid gewapperd wordt en op die manier mensen probeert over te halen om te blijven. Wereldwijd dienstbaar probeert gewoon misbruik te maken van de loyaliteit van de militairen.

De nadruk ligt te makkelijk en te veel op de werving. Als je 5000 man weet te werven en je raakt er 6000 kwijt, vanwege verkeerd beleid, dan ben je per saldo 1000 man kwijt. De ervaring die je kwijt raakt is al helemaal niet goed uit te drukken. Op deze manier wordt wel de kwaliteit van binnen uit steeds verder opgevreten, en de Krijgsmacht niet alleen financieel uitgehold, maar ook kwalitatief. Vervolgens leidt dat weer tot meer uitstroom. Dat is niks nieuws, want dat is al wat jaartjes aan de gang. Het wordt ook echt niet serieus genomen. >:( :'(

Mourning

Gaan we weer...

"Fonkelnieuwe reclamespotjes op televisie. Computerspelletjes. Presentaties die op een pretpark niet zouden misstaan: Defensie haalt werkelijk alles uit de kast om jongeren warm te maken voor het militaire beroep. En dat is niet voor niets, want het Nederlandse leger kampt met een chronisch personeelstekort: er gaan meer mensen weg dan er bij komen.

Maar ondanks alle inspanningen van het ministerie van Defensie om nieuwe recruten binnen te halen, blijven de resultaten tegenvallen. De ambities van de krijgsmacht, meedoen aan buitenlandse vredesoperaties, komen daardoor onder druk. In de aflevering van ZEMBLA 'Soldaten gezocht' is te zien wat Defensie doet om vooral hele jonge mensen de kazernes binnen te halen.

Defensie zegt als één van de grootste werkgevers van Nederland last te hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. Maar dat verklaart slechts voor een deel het probleem.

Uruzgan-effect
Zembla constateert een ander fenomeen: het Uruzgan-effect. Nu het steeds gevaarlijker lijkt te worden in Uruzgan, en het aantal doden en gewonden aan Nederlandse kant stijgt, staan steeds minder mensen te trappelen om naar een oorlogsgebied te worden uitgezonden.

En hoewel Defensie het tot dusver formeel altijd heeft ontkend, zegt luitenant-kolonel Brouwer, hoofd Werving & Selectie bij de luchtmacht: "Enerzijds is er een krappere arbeidsmarkt, anderzijds is daar het Uruzgan-effect. Na calamiteiten zien we 25 tot 30 procent minder inschrijvingen."

MBO
Zembla gaat mee op wervingscampagne en praat met de jongeren van 15 en 16 jaar die massaal vallen voor de gelikte presentaties, gadgets en computerspelletjes waarmee de krijgsmacht zijn recruten probeert binnen te halen. Ook volgt Zembla twee jongens die aan het MBO de opleiding Vrede en Veiligheid volgen.

De leerlingen gaan drie weken op stage  en hebben onder andere twee dagen een bivak. Wie zijn deze jongens? Waarom willen ze zo graag het leger in dat ze al voor hun achttiende naar deze opleiding gaan? Aspirant-soldaat Daniël wist al heel vroeg dat hij militair wilde worden: "Ik denk toch wel vanaf een jaar of tien. Toen verkleedde je je als soldaat, met carnaval enzo. Enneh... Ik hou ook heel erg veel van oorlogsfilms."

Kindsoldaten
Er is een nieuwe wet, waardoor militairen op hun zeventiende mogen schieten, met scherpe munitie. Hans Philip, mentor van een klas Vrede en Veiligheid van het ROC-Eindhoven, heeft daar zo zijn bedenkingen bij: "Ik denk niet dat je een personeelsprobleem oplost door kinderen in te gaan zetten en dan gaat opleiden als soldaat. Dan blijkt dat wij in Nederland kindsoldaten hebben. Daar ben ik een absoluut tegenstander van."


Wim van de Burg, voorzitter van de militaire vakbond AFMP, vindt ook dat Defensie een realistischer beeld moet schetsen van de risico's en de consequenties van het militaire beroep. "Het beeld dat wordt getoond in wervingscampagnes (...) is voornamelijk beeld van het avontuurlijke, aantrekkelijke van het beroep, de sunny side. Maar er is natuurlijk ook een schaduwkant. En die schaduwkant komt tijdens die spotjes niet in beeld. Je kunt arbeidsongeschikt raken, je kunt invalide raken of erger: je kunt zelfs het leven erbij inschieten."

Zondag 13 april, 21.50 uur Nederland 2 Zembla met ' Soldaten gezocht'

Samenstelling: Bernard Krikke
Research: Norbert Reintjens
Productie: Wendel Hesen
Eindredactie: Kees Driehuis"

http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=5556&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=dc8a3b1c61

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).