Het grote PGU topic..

Gestart door Ipkiss, 19/04/2008 | 19:38 uur

Lex

Citaat van: Graspol Iris op 19/04/2008 | 19:52 uur
Topic heet ''Toegevoegd aan je uitrusting''

Dat topic is door mij gesloten onder verwijzing naar dit topic.

Lex
Forumbeheerder.

KapiteinRob

Citaat van: Sgt Rob op 19/04/2008 | 20:15 uur
Vanpolc, wil je onmiddelijk de verwijzing naar gearshop verwijderen

Heb ik reeds gedaan.

Ik wil de forumleden er op wijzen dat het niet de bedoeling is dat er allerhande links geplaatst worden naar bedrijven/sites. We zijn nu eenmaal geen marktplaats.... ;)

Rob
Forumbeheerder

sgt Rob

Vanpolc, wil je onmiddelijk de verwijzing naar gearshop verwijderen, Ik ben op diverse vlakken bezig die organisatie aan te pakken.

Je aanvullingen haal je bij Noorloos of bij de commandotoko, als je centjes je lief zijn

Ipkiss

Sorry Rob!
Omdat ik zo ontzettend lang afwezig ben geweest en inmiddels wat rangen omhoog ben geschoven heb ik mn oude profiel verwijderd en een nieuwe begonnen. Alleen zijn dan alle topics nieuw.. K had nog wel gegeken of er iets tussen zat maar k zag niet iets op de eerste 2 pagina's..

@Iris: De tassen zijn voorzien van een drukknoop sluiting. Als je ze op de voorgeschreven manier op het vest vlecht blijven ze op zich wel goed zitten. Diverse fabrikanten gebruiken verschillende manieren maar in het algemeen worden alle MOLLE tassen met een vlechtmethode bevestigd..

@vanpolc: de vraag aan het einde van de voorlichting over het nieuwe schoenenprotocol was of er nog behoefte is aan een traditionele gevechtslaars.. Alle geteste schoenen zijn vrij laag..

K bedenk me net dat ik al sinds 2002 of 2003 op dit forum zit overigens. Nog in de tijd van Kleine Ellen en Hertog Jan..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

ChrisC7

#4
Waarom Meindl Island Pro en niet de Army Pro? :-X
Meer steun, hoger (dus kun je dieper mee door het water...)

Zelf heb ik dit toegevoegd aan mijn uitrusting....

Arktis HUMP, stukje beter als de standaard veldfles waar we bij de KLU over beschikken.....


Glock 81, steviger en vooral scherper als ons zakmesje...


Meindl Army Pro, loopt een stuk lekkerder als de door defensie verstrekte schoenen!


Iris

#3
Wow een prachtige openingspost!

Nou,... ik was nog aan het tijpen toen SGT Rob postte. Topic heet ''Toegevoegd aan je uitrusting''

Dat het OPS-vest vaak tasjes loslaat hoor ik wel vaker.. Is er een soort van quick-release sluiting oid?
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

sgt Rob

Zo'n topic had ik al gestart  >:(



Maar jij begint het veel mooierder  ;)

Ipkiss

#1
Na een behoorlijke tijd afwezig te zijn geweest op dit forum (was mod bij hetleger.nl, nu ter ziele overigens) ben ik weer terug!

Situatie: de afgelopen tijd is er veel aandacht besteed aan militairen die hun uitrusting aanvullen met zelf aangeschafte artikelen.
Op een gegeven moment is dit ook ex CDS Berlijn ter ore gekomen en in zijn voorlaatste column heeft hij hier zijn mening over gegeven. Ook de staatssecretaris van defensie heeft aangegeven dat het zgn look-alike beleid weer aangescherpt zal gaan worden.
Bekende issues zijn het schoeisel, de helm, kleding en aanpassingen aan het wapen.
De reactie van Berlijn hierop was dat alles uitvoerig is getest en voldoet aan de NAVO eisen. Dat is natuurlijk prachtig, maar ik denk dat de operationele eisen iets recenter en maatgevender (zouden moeten) zijn.
Bovendien stelt Berlijn dat een leger waarbij iedereen vanalles aanschaft en met een ratjetoe aan spullen loopt er onprofessioneel uitziet. Het is uiteraard wenselijk dat het één en ander wel een bepaalde mate van uniformiteit heeft, echter het is ook een illusie om te denken dat je voor iedereen de beste spullen kunt leveren. Het is dus een feit dat er soms materiaal aangeschaft dient te worden, afgestemd op de specifieke behoeftes. Zoals Berlijn aangeeft zijn hier procedures voor. Echter deze duren bijzonder lang en wanneer men soms minder dan een maand voorbereiding heeft op een uitzending zal men helaas toch moeten terugvallen op zelfstandig aanschaffen van spullen.

Schoeisel:
Met het oog op de toekomst en de ervaringen mbt de huidige gevechtslaarzen is er een studie gehouden over een toekomstig schoenenprotocol. Hierbij zijn diverse merken uitgenodigd om schoeisel aan te leveren. Uitkomst van de studie: huidige desertlaars vervangen door de Meindl safari mid. Huidige gevechtslaars vervangen door de Meindl Island Pro. Over een jungleschoen wordt nog nagedacht.
Tijdens de diverse TFU missies zijn diverse desertlaarzen door eenheden zelf aangeschaft of door individuen zelf.

Helm:
Door diverse mensen worden zelf helmen aangeschaft die kennelijk onder gevechtsomstandigheden beter presteren en de gebruiker niet belemmeren..

Kleding:
De zgn ripstop desertbroek, met rits bij de enkels en voorzien van Engelse knopen is een veelgezien artikel. Zelf geen ervaring mee, maar deze zou een stuk luchtiger zijn. Dit is ook van toepassing op de desert smock jas, welke is voorzien van ritsen onder de oksel om te ventileren. Bovendien heeft deze grote zakken onderaan het rugpand zodat men extra opbergruimte heeft.
Probleem met de huidige desert parka is het dragen onder het scherfvest: hierdoor worden 2 zakken al onbruikbaar en de drukknopen drukken behoorlijk tegen het lichaam. Enige knutselwerk (lees verwijderen van) hieraan brengt al enige verbetering.
Ook gespot zijn basisjasjes met diagonale ritsen bij de borstzakken om een betere bereikbaarheid te garanderen.
Petjes: de baseballcap is terug! Waar in Bosnië de zomerhoed erg hip was blijkt de baseballcap nu favoriet. Eerst mn door het KCT aangeschaft, nu eigenlijk bij eenieder. Voordeel: stevige zonneklep en makkelijk te combineren met bv de PRR communicatie apparatuur.

Scherfwerende/ballistische artikelen:
Ook de scherfvesten hangen gewoon in de schappen bij Noorloos. 2 opties voor het oude vest: dragen onder je smockjas en vervolgens het opsvest/chestrig erover of over de jas en rechtstreeks voorzien van de diverse tasjes. (hier kom ik nog op terug).
De oude scherfvesten worden ook nog voorzien aan eenheden, echter deze zijn niet compatible met het SMP tassen pakket.
Een punt waar velen tegenaan stuiten is het feit dat het scherfvest onvoldoende opbergmogelijkheden bied en het draagcomfort matig is. Bij noorloos zijn bv de Diamondback vesten te verkrijgen welke ook door spec-ops eenheden gevoerd worden. Deze bieden dit wel en zijn in noodgevallen in 1 beweging af te werpen door een inventief kabelsysteem.
Bril: de nieuwe sawfly scherfwerende bril is op zich een goed artikel, mits op voorraad en het in de juiste maat geleverd is. Een te grote bril geeft nl weer kieren waardoor splinters alsnog bij de ogen kunnen komen. de ISS Ice bril (noorloos) of de diverse Oakley en Wiley X brillen zijn eveneens populair. Sommige modellen hiervan werken tevens als stofbril.

Opbergmogelijkheden/tassen/holsters:
Eenheden die op uitzending gaan worden uitgerust met het SMP pakket (indien nog niet in bezit). Nog afgezien van de leveringsproblemen die het KPU heeft (gehad) met diverse onderdelen hiervan, zoals bv de camelbak, spelen hier nog een aantal zaken.
Opbergmogelijkheden: net als het scherfvest is ook op het opsvest niet altijd voldoende opbergplek voor de spullen die men meeneemt. Met name bij gevechts eenheden wordt een behoorlijk groter aantal patroonhouders en overige zaken meegenomen dan waarop het vest is berekend. Oplossingen hiervoor zijn oa chestrigs, andere scherfvesten en zgn dijbeenplatformen waarop men meer tassen kwijt kan.
Tassen: in hetzelfde SMP pakket zit een aantal opbergtassen. Voor de diemaco voert het kpu ook specifieke tassen waardoor men het graaien in de te diepe standaard tassen kan voorkomen. Deze tassen zitten echter niet in een standaard pakket en dienen aangevraagd te worden (waarom deze niet standaard verstrekt worden is mij een raadsel. Voor NSN nr graag een PM). In de diverse PX shops en op internet zijn patroonhouder tassen beschikbaar welke de tijd voor het wisselen van patroonhouders drastisch verkorten.
Bovendien zijn er ook geen patroonhoudertassen voor de glock, daar een aantal groepen dubbel bewapend op pad gaan. Ook deze dient men dus zelf aan te schaffen.
Holster glock: voor degene die een glock dragen is er sinds enige tijd het beenholster in DPM kleuren verstrekt. Dit lijkt een prima holster maar is in feite een goedkope kloon van een commerciëel holster. Het snel trekken van het wapen is nog wel te doen, echter het trefzeker en instinctief terugplaatsen is een drama. Een veel gezien en gebruikt alternatief is het Safariland model 6004 of het Blackhawk Strike/Serpa holster.

Rugzak:
De Lowe Alpine (tegenwoordig niet door lowe zelf gefabriceerd maar in licentie) Sting is de vervanger van het oude 'schoenendoos' model rugzak. Ook hiervoor wordt kennelijk toch vaak een alternatief model aangeschaft. Mn de te slappe heupband is de reden dat er toch teveel gewicht op de schouders leunt. De diversiteit van zelf aangeschafte modellen is te groot om hierin echt een populair artikel aan te wijzen, hooguit wellicht de camelbak 'motherlode'

Wapen accesoires:
Het gros van de eenheden die 'de poort uitgaan' is voorzien van C7a1 danwel C8a1, met de voorziening om een Elcan of Aimpoint/Eotech te plaatsen. Echter veel eenheden worden in het kader van OOT (overige opgedragen taken) ook ingezet op functies die buiten hun normale activiteiten vallen. Als voorbeeld: tankers of logistiekelingen die persoonsbev taken verrichten. Er zijn nog legio andere voorbeelden. Deze ontberen dergelijke middelen of er zijn beperkt middelen aanwezig. Populaire zelf aangeschafte artikelen zijn: railsystemen die de handbeschermers vervangen en het plaatsen van overige opties mogelijk maken, foregrips die het dynamische optreden bespoedigen, zaklampen die in het duister (ook evt met infrarood licht) helpen bij de doelopsporing. Met name deze artikelen zijn over het algemeen bijzonder prijzig. (een beetje railsysteem kan zomaar € 250 kosten).

Conclusie:
Er is door defensie al veel gedaan om soldaten van betere spullen te voorzien, met name dankzij het SMP team. Veel ontwikkelingen zijn nog gaande en betere spullen zijn nog onderweg. Een aantal zaken is echter nog niet voorhanden, waardoor men toch een aantal zaken zelf aan wil schaffen. In mijn ogen getuigd dit juist van een enorme professionaliteit en moraal: om je eigen loon om te zetten in spullen die je voor je werk nodig hebt. Ik ben er van overtuigd dat voor de meesten dit niets meer met "peppie" willen zijn te maken heeft, maar de noodzaak om over goede spullen te beschikken welke het optreden onder extreme omstandigheden enigzins kunnen verlichten.

Daarom in dit topic: welke spullen heb jij aangeschaft (met name met het oog op een evt uitzending)??

Ikzelf zal de aftrap geven:

Beenplatform van Tactical Tailor (vooraf) € 40
Patroonhoudertassen van Paraclete (nadien) € 60
Patroonhoudertassen van Tasmanian Tiger (op uitzending) € 30
Patroonhouderkoppelaar (nadien) € 25
Magpull voor diemaco € 20
Sokken van Falke (vooraf) € 50
T-shirts van Under Armor (op uitzending) € 40
Meindl Safari desertschoen (op uitzending) € 130 maar nadien vergoed
Maxpedition Monsoon rugzak (op uitzending) € 120
Kelty Falcon rugzak (nadien) € 200 maar vergoed
Handschoenen type Operator van Hatch (vooraf) € 30


Wat zou ik nog kopen als ik weer moest (in dezelfde functie)
Safariland holster + riem € 150
Stapel 5.11 T-shirts kort en lange mouw € 30 p/s
Foregrip € 75
Rail systeem of picatinny rail rail € 270
Plate carrier van Eagle € 160
Desert Smock € 140
Camelbak houder voor op scherfvest € 40
















Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj