Piraterij en de strijd er tegen

Gestart door Lex, 17/05/2008 | 21:19 uur

Enforcer

Ok, ze mogen nu niks doen. Ook deze rederij zal wel weer losgeld gaan betalen om die piraten aan te moedigen om er mee door te gaan, MAAR DAN?! 

Gerechtigdheid is die piraten daarna oppakken en meenemen naar Den Haag. Internationale wateren... internationaal Strafhof. En anders maar naar Panama verschepen om ze daar te berechten, omdat het schip onder Panamese vlag vaart. Verantwoordelijk: NL politiek. Uitvoering: UIM.

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 28/05/2008 | 13:06 uur
Het fregat Hr. Ms. Evertsen van de Koninklijke Marine, dat voor de kust van Somalië actief is, houdt zich vooralsnog afzijdig bij de kaping van het Nederlandse vrachtschip Amiya Scan.

Er zit, aldus de eerder door Lex geplaatste link, ook nog even 2000 kilometer tussen de EVTN en het gekaapte schip.

Citaat van: De Telegraaf op 28/05/2008 | 13:06 uur
Marinewoordvoerder overste Richard Keulen benadrukt dat het Nederlandse fregat 'meer dan afdoende' is uitgerust om de strijd met de kapers van het vrachtschip van de Winschoter rederij Reider Shipping aan te gaan.

Mwa, ik vind dat de overste hier wel erg gemakkelijk over praat. Een kaping voorkomen is een piece of cake als je in de buurt bent en je beschikbare middelen wil/mag/durft gebruiken, maar hoe een schip ter "heroveren" terwijl kapers de bemanning gegijzeld hebben? Het is geen stilstaande trein of schoolgebouw waar je precies kan uitdokteren wie waar zit. Dus ik geloof er geen snars van dat de Nederlandse regering ooit een dergelijke opdracht zou geven. Daarbij vraag ik me af of de IUM op de EVTN zit of wat her en der weggeplukte mariniers. Een schip beveiligen is één; gijzelaars bevrijden is andere koek..... ;)

Citaat van: De Telegraaf op 28/05/2008 | 13:06 uur
Toch is het vooralsnog geen optie om koers te zetten naar de Golf van Aden, waar het vrachtschip op last van de kapers stilligt. ,,Dat past niet binnen de opdracht die we in het kader van deze VN-missie kregen. Pas als de politiek in Den Haag ons gebiedt in te grijpen, zullen we dat doen."

Inderdaad bepaalt de politiek, maar ik neem aan dat het begeleiden van een cruiseschip dan ook niet binnen de in het kader van de VN-missie gegeven opdracht viel. Iets met twee maten?

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 28/05/2008 | 11:14 uur
Ik lees trouwens net in de telegraaf

Het fregat Hr. Ms. Evertsen van de Koninklijke Marine, dat voor de kust van Somalië actief is, houdt zich vooralsnog afzijdig bij de kaping van het Nederlandse vrachtschip Amiya Scan.
       
Ondanks de aanwezigheid van speciale eenheden van het Korps Mariniers die de Somalische gijzelnemers kunnen overmeesteren, blijft de Evertsen internationale VN-voedseltransporten begeleiden. Daarmee wordt voorkomen dat ook die worden buitgemaakt door gewelddadige zeerovers.

Marinewoordvoerder overste Richard Keulen benadrukt dat het Nederlandse fregat 'meer dan afdoende' is uitgerust om de strijd met de kapers van het vrachtschip van de Winschoter rederij Reider Shipping aan te gaan.
   
Toch is het vooralsnog geen optie om koers te zetten naar de Golf van Aden, waar het vrachtschip op last van de kapers stilligt. ,,Dat past niet binnen de opdracht die we in het kader van deze VN-missie kregen. Pas als de politiek in Den Haag ons gebiedt in te grijpen, zullen we dat doen."
       
De vier Russische en vijf Filippijnse bemanningsleden van het Groningse vrachtschip worden volgens zegsman Lars Walder van de rederij 'redelijk goed' behandeld.

Bron: De Telegraaf dd. 280508

hudinie

Ik lees trouwens net in de telegraaf dat de evertsen niets doet omdat dat niet past bij haar opdracht die ze daar hebben,...ben ik nou gek of....er is vedomme een nederlands schip gekaapt en de evertsen doet niets????

natuurlijk weer op bevel van DEN HAAG , komen we weer lekker soft over....

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2008 | 20:45 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2008 | 20:28 uur
Piraten doen het om het profijt.

Dan heeft het al helemaal geen nut meer om een Nederlands fregat te enteren....
Jawel, voor het guines book of records...

sgt Rob

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2008 | 20:45 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2008 | 20:28 uur
Piraten doen het om het profijt.

Dan heeft het al helemaal geen nut meer om een Nederlands fregat te enteren....

Nee, als je het netjes vraagt krijg je 'm gewoon

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2008 | 20:28 uur
Piraten doen het om het profijt.

Dan heeft het al helemaal geen nut meer om een Nederlands fregat te enteren....

Ton de Zwart

Citaat van: lex op 27/05/2008 | 19:25 uur
Ik denk dat ze dan eerder gaan voor het "USS Cole" effect.
Dat behoort tot de activiteiten van terroristen. Piraten doen het om het profijt. Een bomaanslag met grote schade levert niets op en kost alleen maar....

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2008 | 19:24 uur
Ik zie dat de tweede EVTN-goalkeeper (op de brug) er nog steeds staat.
Liever mee verlegen, dan om verlegen.  ;)

Lex

Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2008 | 19:16 uur
Een beetje piraat entert natuurlijk gewoon de Evertsen. Dan ben je pas een echte. 
Ik denk dat ze dan eerder gaan voor het "USS Cole" effect.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 27/05/2008 | 18:07 uur
Voor hen die gaarne zouden willen vernemen wat HNLMS Evertsen aan het doen was, zie:
http://www.marine.nl/images/EVTN-080527-GolinaB_tcm10-28441.doc

Ik zie dat de tweede EVTN-goalkeeper (op de brug) er nog steeds staat.....

Ton de Zwart

Citaat van: Sgt Rob op 27/05/2008 | 19:09 uur
Ze doen het niet! Ze zijn veel te bang dat hun eigen schepen ook gekaapt worden als ze in de buurt komen

Een beetje piraat entert natuurlijk gewoon de Evertsen. Dan ben je pas een echte.  Joho joho, en een fles met rum....

sgt Rob

Citaat van: HermanB op 27/05/2008 | 15:08 uur
Volgens mij is het een plicht van marineschepen om op te treden tegen piraterij. Maar dat zal dan wel betrekking hebben op internationale wateren en niet territoriale.

Ze doen het niet! Ze zijn veel te bang dat hun eigen schepen ook gekaapt worden als ze in de buurt komen

Lex

Voor hen die gaarne zouden willen vernemen wat HNLMS Evertsen aan het doen was, zie:
http://www.marine.nl/images/EVTN-080527-GolinaB_tcm10-28441.doc

Ros

Citaat van: Enforcer op 27/05/2008 | 15:17 uur
Het is in internationale wateren gekaapt. Er zijn NL eceonomische belangen welke er zijn en dit zou voor de NL regering genoeg redenen moeten zijn om de Evertsen die kant op te sturen. Minimaal om de zaak te monitoren.

Welk Nederlands economisch belang ?. De vlag waar het schip onder vaart geeft de nationaliteit aan. Het feit dat een Nederlandse rederij "lekker goedkoop" bezig is heeft daar niets mee te maken. 

Het blijft natuurlijk wel als een paal boven water dat de piraterij moet worden aangepakt. Ik zie alleen niet hoe je met aan paar schepen dit voor elkaar ga krijgen. Konvooien samenstelling. De rederijen zullen zich wel drie keer achter het oor krabben als zij moeten wachten tot er een konvooi is gevormd. X dagen wachten a X duizend Euro per dag.............denk het niet.