Piraterij en de strijd er tegen

Gestart door Lex, 17/05/2008 | 21:19 uur

Lex

DANISH warships today no longer must free detained pirate suspects, under an accord with Kenya.

Suspects detained by Danish forces will now be handed over to Nairobi authorities, the Copenhagen newspaper Jyllands-Posten reported yesterday.

"There are clearer rules and this will make efforts easier," security researcher Lars Bangert Struwe told reporters. "On the other hand, there is real concern in Kenya that it will become a dump for pirates."

It was previously unclear what Denmark should do with pirates it detained in the region, Struwe added.

Denmark is sending a warship to the Gulf of Aden in January 2010 to replace Absalon, which returned home this year, according to Jyllands-Posten.

Peter Bjerregaard, managing director of the Danish Shipowners' Association, told Fairplay about piracy: "It's very frustrating. ... The situation of not being able to pass one of the busiest straits in the world without naval forces is unbelievable in 2009."

Fairplay, Wed, 19 Aug 2009 14:23 UTC

Elzenga

#1472
Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2009 | 17:07 uur
Petje af voor de Belgen: maar 2 fregatten en "gewoon" dit najaar en volgend jaar aktief!
Inderdaad!! en gewoon met de "stokoude" Allouette III operationeel aan boord.....misschien toch eens peilen of ze geen interesse hebben in nog 2 exemplaren ;)

KapiteinRob

Petje af voor de Belgen: maar 2 fregatten en "gewoon" dit najaar en volgend jaar aktief!

Lex

Belgisch fregat ingeschakeld in strijd tegen piraterij

Het Belgische fregat Louise-Marie vertrekt vandaag naar de Hoorn van Afrika, de regio rond Somalië, om deel te nemen aan de Europese actie tegen piraterij.

Het is de eerste keer dat de Belgische marine zich engageert in de strijd tegen de piratenbendes aan de oostkust van Afrika. De Louise-Marie zal van september t.e.m. november deel uitmaken van de Europese operatie Atalanta.

Het marineschip zal mee handelsschepen moeten beschermen tegen piraterij. Het fregat telt 169 bemanningsleden, waaronder 18 vrouwen. Er zullen ook acht paracommando's aan boord verblijven en daarnaast is er ook een helikopter aanwezig die ingeschakeld zal worden om verdachte schepen te identificeren.

Commando
De Europese actie telt momenteel 26 schepen uit negen landen, die opereren in verschillende gebieden. De Louise-Marie zal zijn werkgebied hebben tussen de Golf van Aden en de Seychellen. Mogelijk krijgt België volgend jaar zelfs het commando over Operatie Atalanta.

Verwacht wordt dat het aantal gevallen van piraterij in de regio weer zal toenemen nu het regenseizoen aan haar einde komt.

GVA, 17 augustus 2009,11:26

hdevreij

Citaat van: Ace1 op 14/08/2009 | 19:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 14/08/2009 | 14:09 uur
Citaat van: Lex op 14/08/2009 | 13:02 uur
The pirates were forced to break off their attack by a helicopter from the EU NAVFOR frigate "Bremen" after warning shots were fired.

Staat er ook een schietijzer in de zijdeur van de NL-Lynx?

Dat zal wel een Mag zijn ?

Lex citerend: affirmative.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 14/08/2009 | 14:09 uur
Citaat van: Lex op 14/08/2009 | 13:02 uur
The pirates were forced to break off their attack by a helicopter from the EU NAVFOR frigate "Bremen" after warning shots were fired.

Staat er ook een schietijzer in de zijdeur van de NL-Lynx?

Dat zal wel een Mag zijn ?

Lex


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 14/08/2009 | 13:02 uur
The pirates were forced to break off their attack by a helicopter from the EU NAVFOR frigate "Bremen" after warning shots were fired.

Staat er ook een schietijzer in de zijdeur van de NL-Lynx?

Lex

EU NAVFOR successfully prevented pirate attack

The European Union Naval Force frigate "Bremen", together with a Greek Navy ship under NATO command successfully prevented a pirate attack on a Turkish merchant ship early morning of the 14 August.

The incident occurred in the International Recommended Transit Corridor (IRTC) in the Gulf of Aden. Six pirates in a skiff were reported to approach the Turkish cargo ship MV "Elginnur Cebi".

The pirates were forced to break off their attack by a helicopter from the EU NAVFOR frigate "Bremen" after warning shots were fired.

Boarding was subsequently conducted by the boarding team of the Greek frigate "Navarion", once it had arrived at the scene of the incident.

MSC HOA, 14/08/2009 10.34 UTC

Lex

Western nations weigh arming civilian ships

ISTANBUL — Challenging a global aversion to guns aboard ships, France has put troops on tuna boats in the Indian Ocean, and Belgium is offering military units to its merchant vessels off the Horn of Africa. Now, U.S. lawmakers are weighing similar action to fight piracy.

Opponents fear such moves will escalate the violence and raise a minefield of legal issues.

In June, the U.S. House of Representatives passed an amendment that would require the Department of Defense to put armed teams on U.S.-flagged ships passing through high-risk waters, specifically around the Horn of Africa where Somali pirates have become a scourge of world shipping.

The amendment now goes to the Senate. A separate bill introduced last month would grant immunity from prosecution in American courts to any "owner, operator, time charterer, master, or mariner who uses force, or authorizes the use of force, to defend a vessel of the United States against an act of piracy."

Both measures face tough debate — U.S. military resources are spread thin and onboard weapons, especially in the hands of civilian crew, are seen as an extreme option.

"Work and watch-keeping take up most of a seafarer's day," Sam Dawson of the International Transport Workers' Federation, which represents hundreds of unions, told The Associated Press by e-mail. "The practice, handling and use of weapons would be a duty too far."

But there is a strong push for action following the April seizure of the MV Maersk Alabama.

That standoff, which transfixed the American public, ended with the killing of three pirates by Navy SEAL snipers and the release of the vessel's captain, Richard Phillips.

The wider potential fallout from the Western initiatives is uncertain because countries such as the Philippines, which supplies most of the world's ship crews, don't have the resources to protect them. Besides, the laws of many nations prevent vessels from carrying weapons, historically for fear they would be used by mutineers.

A range of maritime groups and insurers oppose arming ships because of liability issues and fears that violence could provoke an arms race with the pirates. Still, some ship-owners hire private guards; Israeli commercial boats are believed to routinely carry arms.

"What the Americans do will not necessarily lead the way in terms of the global shipping industry," said Daniel Sekulich, the Toronto-based author of "Terror on the Seas: True Tales of Modern Day Pirates."

Sekulich said a global trend could take hold if international groups such as the U.N. International Maritime Organization develop a comprehensive approach to arming ships. In the meantime, he said, the U.S. initiatives could encourage a "two-tiered or three-tiered system" in which a few wealthy nations protect ships flying their flags, while pirates prey on softer targets.

International patrols, including U.S., European, Chinese, Russian and Indian ships, have reduced the success rate of Somali attacks. But with ransoms running into millions of dollars, pirates have adapted, raiding boats far into the Indian Ocean.

Advocates say onboard teams with weapons would deter or defeat ragtag bands of pirates in flimsy skiffs. On April 25, pirates tried to board the Italian cruise liner MSC Melody as it headed in the Indian Ocean from southern Africa to Europe, but Israeli private guards opened fire and the assailants departed.

For opponents, the worst-case scenario is pirates getting bigger weapons.

"It's something that could actually stoke up the attacks, take the attacks to a higher level," said Andrew Linington of London-based Nautilus International, a union that represents 24,000 mariners, most of whom work on British- or Dutch-registered ships.

But internal polling among Nautilus members has indicated a "hardening of attitudes" in recent months, with more calling for armed protection, Linington said.

This summer, the Netherlands turned down a plea from parliament to put marines on especially vulnerable, slow-moving Dutch vessels threatened by Somali pirates. The refusal was based on fear that pirates could react more violently if they spot weapons and that wounded marines would not get medical care at sea.

Belgium, however, decided in early May to offer an onboard detachment of at least eight troops for $162,000 a week per unit to its commercial vessels, but so far there has been only one taker, according to Defense Ministry spokesman Kurt Verwilligen.

The French government signed a deal with a tuna fishermen's union in June allowing for military protection of tuna boats in the Indian Ocean during the fishing season, according to Lt. Col. Phillippe de Cussac, a military spokesman. No attacks have been reported so far.

Global pirate attacks more than doubled in the first half of 2009 to 240, from 114 in the same period last year, according to the International Maritime Bureau. A surge of raids in the Gulf of Aden and off the east coast of Somalia accounted for many attacks, though waters off Nigeria are a serious trouble spot.

The Somali attacks are in a lull because seas are rough, but are expected to increase around the end of this month when the weather should improve.

The measure to put military guards on U.S.-flagged ships passed in the House by a vote of 389-22.

In testimony in May, Arthur J. Volkle Jr., vice president of American Cargo Transport, Inc., said private guards were already on his group's ships in the Gulf of Aden and the Persian Gulf. He said the best way to protect U.S.-flagged ships was by deploying military teams to avoid "regulatory shortfalls, liability concerns, and international reluctance to permit armed merchant vessels into their ports."

Phillips, the Maersk Alabama captain, has testified that senior crew members should have access to weapons, though he acknowledged that even this limited approach opens "thorny" issues. Maritime experts say some seafarers travel with small arms, but don't declare them.

The separate bill granting immunity has yet to go to a House vote. It would direct Washington to negotiate deals through the U.N. maritime agency to provide similar exemptions from liability in other countries, as well as to ensure armed U.S. crews can enter foreign ports.

But implementing the measure could be difficult because the U.N. agency discourages onboard weapons.

The Associated Press
Posted : Thursday Aug 13, 2009 14:30:54 EDT

hdevreij

(In de serie 'opmerkelijk nieuws' hierbij de aflevering 'Somalische mariniers')

Somali Marines to fight piracy   

MOGADISHU (Mareeg)—Somalia's interim government has displayed Marine soldiers and said that the soldiers will fight the Somali pirates in Somali coast, officials said on Thursday.

A ceremony was held for the marine soldiers in Mogadishu and the soldiers exercised to show their ability. The Somali Marines were equipped with speed boats which intended to fight piracy across the Somali coast.

Admiral Farah Ahmed Qare, the commander of the Somali marines said the soldiers were trained to fight the pirates. He described the Somali pirates as young teenagers hijack giant ships with small rifles.

Admiral Qare said they were committed to clear the pirates off the coast to make the Somali coast place.

Somali pirates hijack commercial and fishing ships in the Gulf of Aden and the coast off Somalia which they release with a large ransom from the owners of the vessels.

The scourge of piracy has not faded away even after foreign countries send naval force to the Gulf of Aden following the authorization by the UN Security Council early last year.
 
(Bron: Mareeg Online, ? augustus 2009, http://www.mareeg.com/fidsan.php?sid=13331&tirsan=3)

KapiteinRob

En het zou mij niets verbazen als de EVTN heel vaak bij VN-schepen in het zuiden zal varen..... Maar let's wait and see!  ;)

hdevreij

Citaat van: Kapitein Rob op 13/08/2009 | 16:37 uur
Citaat van: hdevreij op 13/08/2009 | 16:26 uur
Dankzij verschillende communicatiemiddelen maakt het voor wat betreft deze taak niet uit waar de Evertsen zich bevindt in het 'operatiegebied' dat enorm groot is, aldus Bindt.

Komt dat even goed uit.......  :P

Let's wait and see.... Een goed voorbeeld is het vorige commandoschip, het Spaanse fregat Numancia. Toen piraten eerder dit jaar het cruiseschip MSC Melody aanvielen ten noorden van de Seychellen bleek de Numancia daar toevallig in de buurt te zijn, samen met een bevoorradingsschip....héél ver weg van de Keniaanse/Somalische kust. 

KapiteinRob

Citaat van: hdevreij op 13/08/2009 | 16:26 uur
Dankzij verschillende communicatiemiddelen maakt het voor wat betreft deze taak niet uit waar de Evertsen zich bevindt in het 'operatiegebied' dat enorm groot is, aldus Bindt.

Komt dat even goed uit.......  :P

hdevreij

Nederlands commando in strijd tegen piraten

door Hans de Vreij

Nederland heeft donderdag het commando overgenomen over 'Operatie Atalanta', de Europese bijdrage aan de bestrijding van de piraterij rond Somalië. De taak van deze EU-inspanning is tweeledig: transporten beschermen en piraterij aanpakken.

Het Nederlandse fregat Hr. Ms. Evertsen speelt de komende vier maanden een dubbelrol. Aan de ene kant zal het schip zelf bijvoorbeeld schepen begeleiden van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties tussen Mombassa en de Somalische hoofdstad Mogadishu. Of in de Golf van Aden konvooien van koopvaardijschepen beschermen. Of opeens opduiken in de buurt van de Seychellen.

Enorm operatiegebied
Aan de andere kant is het schip ook het 'commandoplatform' van waaraf commandeur Pieter Bindt en zijn staf de héle Operatie Atalanta aansturen. Het Europese smaldeel bestaat uit acht tot twaalf schepen en een aantal verkenningsvliegtuigen. Dankzij verschillende communicatiemiddelen maakt het voor wat betreft deze taak niet uit waar de Evertsen zich bevindt in het 'operatiegebied' dat enorm groot is, aldus Bindt.

"Een deel van de Rode Zee, dan een groot deel van de Indische Oceaan, een lijn van Oman naar beneden rond de Seychellen, en ten noorden van Madagaskar. Het is een gebied dat ongeveer zo groot is als de Verenigde Staten, een behoorlijke lap zee".

Unieke samenwerking
Overigens werkt de Europese Unie bij de bestrijding van de Somalische piraten niet op haar eentje. Zo zijn er ook zeven schepen van de NAVO actief, vijf schepen van de Combined Maritime Force - een door de VS geleide coalitie - en verder marineschepen van  China, India, Iran, Japan, Jemen, Maleisië, Rusland, Singapore en Zuid-Korea.

Dat landen als China, Iran, Jemen en Rusland nauw samenwerken met de EU en de NAVO in de strijd tegen de piraterij noemt commandeur Bindt "absoluut uniek".

De EU, de NAVO en de individuele landen houden via een hoofdkwartier contact met elkaar, zegt commandeur Bindt.

"Daarmee wordt nauw gecoördineerd wie waar zit en wie wat doet. Daarvoor heeft het hoofdkwartier van deze eerste Europese maritieme missie een (beveiligd, hdv) communicatiesysteem opgezet voor organisaties en landen die er gebruik van willen maken, en daar wordt veel informatie uitgewisseld".

Piraten uitleveren
De schepen die aan Operatie Atalanta deelnemen kunnen piraten oppakken en laten berechten. Hoe en waar dat gebeurt is niet aan Commandeur Bindt om te bepalen - dat beslist het Openbaar Ministerie van het land dat het betrokken marineschip heeft geleverd.

"Verder heeft de Europese Unie een overeenkomst met Kenia getekend waarbij het mogelijk is dat vermeende piraten door Kenia worden berecht. Tot nu toe zijn er al 68 piraten aan dat land uitgeleverd."

(Bron: Wereldomroep, 13 augustus 2009, http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/nederlands-commando-strijd-tegen-piraten)