Als nederlander naar het USMC

Gestart door Yan, 27/06/2008 | 14:10 uur

superboerjan

#23
Ik heb even het één en ander uitgezocht over het verliezen van je nationaliteit en andere sancties bij het in dienst treden bij een vreemde krijgsdienst.

De volgende wetsartikelen zijn relevant:

Artikel 15 lid 1 sub e Rijkswet op het Nederlanderschap
"Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren: indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is."

Wetboek van strafrecht art. 101:
"De Nederlander die in het vooruitzicht van een oorlog met een buitenlandse mogendheid vrijwillig bij deze mogendheid in krijgsdienst treedt, wordt, indien de oorlog uitbreekt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of een geldboete van de vijfde categorie." 

Er staat mij tevens nog ergens iets van bij dat je toestemming van de koninging nodig hebt om in een vreemde krijgsdienst te mogen treden. Als je nog wat meer info wilt over Amerika en wat verhalen van anderen wilt lezen, www.allesamerika.com is een handige site met een prima forum!

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 30/06/2008 | 10:32 uur
Het gaat hier namelijk wel om een bondgenoot!

Ook Turkije is als NAVO-lidstaat een "bondgenoot".... ;)

Lex

Citaat van: Poleme op 29/06/2008 | 21:24 uur
Vestigen als burger in de USA is niet zo gemakkelijk meer; voldoende opleiding/werkervaring, voldoende financiele middelen, goede gezondheid etc. en je moet een baan hebben bij binnenkomst.
Ik weet niet hoe dat in de VS werkt, maar ik heb gehoord dat je oa ook een "sponsor" moet hebben.
Citaat van: Poleme op 29/06/2008 | 21:24 uur
Terug naar het topic. Kapitein Rob, niet-Amerikaanse burgers kunnen in de Amerikaanse krijgsmacht m.u.v. officieren-funkties, je mag echter geen strafblad hebben, dat spreekt voor zich. 
Tja dat kan wel zo zijn, maar als je als NL staatsburger in dienst treedt van een "andere" Krijgsmacht, dan verlies je het Nederlanderschap.

Poleme

JooHoo Captain Rob zegt: 'Voor de gemiddelde Nederlander.........een ieder mag daar anders over denken.   Helemaal mee eens, Amerika is een 'harde' samenleving met vriendelijke mensen, NL is een 'zachte' samenleving met (zeer) onvriendelijke mensen.  Heeft misschien te maken met: 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'.
Vestigen als burger in de USA is niet zo gemakkelijk meer; voldoende opleiding/werkervaring, voldoende financiele middelen, goede gezondheid etc. en je moet een baan hebben bij binnenkomst.

Terug naar het topic. Kapitein Rob, niet-Amerikaanse burgers kunnen in de Amerikaanse krijgsmacht m.u.v. officieren-funkties, je mag echter geen strafblad hebben, dat spreekt voor zich. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 29/06/2008 | 20:10 uur
Yan, je kunt als  Nederlands staatburger in dienst treden bij  de Amerikaanse strijdkrachten. 

In theorie is alles mogelijk; ik heb echter begrepen dat het niet zo makkelijk is jezelf (permanent) in de VS te vestigen. Lijkt me sterk dat er een uitzondering voor je gemaakt wordt als je het Amerikaanse leger in wil.

Citaat van: georges op 29/06/2008 | 20:23 uur
Volgens mij is het helemaal niet erg om je in de US aan te passen want Charles Groenhuijsen zei een keer op journaal dat Amerikanen véééél vriendelijker zijn dan Nederlanders ::)

Voor de gemiddelde Nederlander zal het lastig zijn zich aan te passen aan het leven in de VS, aangezien je in de VS niet gepamperd wordt, moet werken en soms zelfs vechten voor je bestaan. Daarbij is de Amerikaanse maatschappij er eentje waar prestaties over het algemeen gewaardeerd worden, je wel in een SUV kan rijden en waar je door de overheid niet uitgezogen wordt. Kortom, als je er wat voor wilt doen, wordt je er ook voor beloond. En daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren!

Dat Amerikanen véééél vriendelijker zijn dan Nederlanders heb ik door de jaren heen inderdaad ervaren. Ze zijn ook veel einzelgangeriger.... Echter, beide constateringen zijn van persoonlijke aard; een ieder mag daar anders over denken.

Nog steeds ben ik echter zeer benieuwd hoe topicstarter denkt zich zomaar in te kunnen laten lijven bij het USMC en daarmee een verblijfsvergunning voor de VS te kunnen zekerstellen.

georges

Volgens mij is het helemaal niet erg om je in de US aan te passen want Charles Groenhuijsen zei een keer op journaal dat Amerikanen véééél vriendelijker zijn dan Nederlanders ::)

Poleme

#17
Yan, je kunt als  Nederlands staatburger in dienst treden bij  de Amerikaanse strijdkrachten.  Wil je daar echter officier  worden, dan zul je Amerikaans staatsburger moeten worden en het Nederlandse staatsburgerschap op moeten zeggen.

Amerika en Nederland zijn beiden Westerse landen, echter Nederland is een (sinaas)appel en de USA is een peer.  Hiermee wil ik zeggen dat beide landen moeilijk tot niet met elkaar te vergelijken zijn.  Het boek 'Amerikanen zijn niet gek' van Charles Groenhuijsen geeft een realistisch beeld van de USA.

Enforcer heeft al aangegeven dat de Amerikaanse krijgsmacht hieriarchischer is ingesteld dan de NL, dit geldt ook voor de Amerikaanse samenleving.  Er is nog een ander groot verschil: in de NL krijgsmacht ben je een militair, in de US krijgsmacht ben je een krijger.
Een militair opereert rationeel, een krijger niet, in het leven van een Amerikaanse soldaat draait het om honor (eer), character (karakter) and  duty (taak).  Vorig jaar zag ik op internet een interview met een NL soldate in Afghanistan, zij vertelde dat ze haar werk als een (gewone) baan zag.  Of dat deze mening exemplarisch is voor een (grote) meerderheid van de NL militairen weet ik niet, maar ik was wel verbaasd.  Het soldaat zijn, is voor mij geen baan en zeker geen gewone baan, het is een toewijding.

Hee Hooo, I am working for Uncle Sam.....  (lyrics from Full Metal Jacket)
Als je naar de USA emigreerd, hou dan rekening met ca. een half jaar tot 1.5 jaar, die je nodig hebt om aan te passen.
Een moeilijke periode, maar 100% aanpassen is wel noodzakelijk: om volledig mee te kunnen draaien in je nieuwe samenleving, door aan te passen voel je je eigen thuis in je nieuwe land.  Daardoor is het ook gemakkelijk om loyaliteit bij je zelf te kweken jegens je nieuwe kameraden, USMC en de President (=Chief-in-Command), etc. 
Onthoudt, dat je een Amerikaanse militair in de Amerikaanse krijgsmacht word en geen Nederlandse immigrant in de Amerikaanse krijgsmacht, die die krijgsmacht toevallig aantrekkelijk vond.  Blijf je de Amerikaanse samenleving en politiek door een Nedelandse bril zien, terwijl je bijvoorbeeld  gestationeerd bent in de Anbar provincie in Iraq.  Dan kan dat tot hevige twijfels en loyaliteits-problemen leiden bij jouw en kijk dan niet raar op als je kameraden en meerderen gaan twijfelen aan jouw.

Een link voor wat info:  http://usmilitary.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://usmarinecorps.com
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nuckchorris

Citaat van: Yan op 28/06/2008 | 18:43 uur

ik wilde het gewoon als onderwerp aan kaarten en het blijkt dat de mensen
er toch allemaal een mening over hebben.



Opinions are just like assholes..
Everyone's got one


KapiteinRob

Ik ben anders heel benieuwd hoe jij denkt even zo makkelijk in de VS te gaan werken (vermits je geen dubbele nationaliteit hebt), en al helemaal meteen in "vreemde" krijgsdienst.  ???

Yan

Het is niet zo dat ik vandaag nog voor een green card ga bellen mailen
naar de ambassade maar meer om het als een optie open te houden, het zou een
heel groot avontuur zijn en natuurlijk doe je er heel veel ervaring op want zoals
eerder is gepost is het marine corps vele malen groter dan dat van de nederlanders,
maar weest niet bang allen zoals ik er nu over denk zou ik heel graag gewoon naar de
NLDA gaan voor de officiers opleiding (eerst de keuringen natuurlijk).
ik wilde het gewoon als onderwerp aan kaarten en het blijkt dat de mensen
er toch allemaal een mening over hebben.

Groeten Yan
11 sept - voorlichting+sollicitatie[KOO infanterie]: done
28 okt  - Po+Vfb [cluster 4]: done
11 nov  - Kennismakingsdag 45e painfbat RIOG: done
15 jan   - AAC gesprek KMA: done
8 apr    - GO: done
19 aug  - Opkomst

KapiteinRob

Citaat van: maristo1958 op 28/06/2008 | 17:34 uur
Keuze in wat?

Wellicht in het grotere aantal Amerikaanse equivalenten van jullie kwaliteitsnummers?

maristo1958

Citaat van: georges op 28/06/2008 | 14:14 uurVolgens mij heb je daar toch vééééél meer keuze. Het USMC  alleen al is toch net zo groot als het hele Britse leger?
Keuze in wat?
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

Enforcer

Met zo'n kortzichtig antwoord zou jij daar ook passen!    :P ;)   De vraag of het beter kan wordt bij ons in NL wel vaker gesteld. Wie is er nu kritischer dan de gemiddelde Nederlander?! We weten het toch allemaal beter?!   ;D ;)

georges


Enforcer

En ook weer niet. Je zit een een strakker keurslijf en "meedenken" is niet iets wat in de Amerikaanse doctrine vast zit, want dat doet je meerdere wel voor je.

georges

Citaat van: maristo1958 op 27/06/2008 | 22:21 uur
Wat denk jij dat de USMC je meer kan bieden dan het Korps Mariniers?

Volgens mij heb je daar toch vééééél meer keuze. Het USMC  alleen al is toch net zo groot als het hele Britse leger?

Lex

Citaat van: maristo1958 op 27/06/2008 | 22:21 uur
Wat denk jij dat de USMC je meer kan bieden dan het Korps Mariniers?
Waarschijnlijk niets, want het lid heeft eerdere postings gedaan over de mogelijkheden van NLDA (KMA/KIM)

Lex

Citaat van: Nuckchorris op 27/06/2008 | 22:15 uur
Op dit forum reaguurt iemand onder de naam sine pari.
Dit lid heeft een dubbele nationaliteit en heeft ervoor gekozen dienst te nemen in de USA.

maristo1958

Wat denk jij dat de USMC je meer kan bieden dan het Korps Mariniers?
Zeg niet wat je doet. Doe wat je zegt.

Nuckchorris

#4
Het zou wel erg toevallig zijn als er iemand met first hand experience bij het usmc op dit forum reaguurt.

Het lijkt me ook een lange weg. Eerst een greencard aanvragen wat volgens mij nog niet zo eenvoudig is.
Vervolgen daarheen gaan met het risico dat je wordt afgekeurd.

http://www.legion-recrute.com/en/





Nikehercules

Wat zijn je motieven om te willen dienen in een buitelandse krijgsmacht? ben ik wel benieuwt naar eigelijk :)

Lex

Alvorens verder te gaan, zou je hier eens moeten kijken.

Yan

Ik zat eens te denken en kwam
op het idee om in plaats van in nederland naar het leger
te gaan te emigreren en bij het USMC te gaan zijn er mensen die
daar ervaring mee hebben of bij het corps hebben gezeten.
of het misschien een goed idee is.
Ik heb liever niet de meningen van dat je in amerika als kanonvoer gebruikt wordt
en dat het amerikaanse leger niks is liever meningen die goed onderbouwd zijn
en waar ik wat mee kan.
Alvast bedankt.

Greetzz.. Yan
11 sept - voorlichting+sollicitatie[KOO infanterie]: done
28 okt  - Po+Vfb [cluster 4]: done
11 nov  - Kennismakingsdag 45e painfbat RIOG: done
15 jan   - AAC gesprek KMA: done
8 apr    - GO: done
19 aug  - Opkomst