Morbide: Iran sets up 31 martial districts, prepares 320,000 graves for war dead

Gestart door VandeWiel, 30/06/2008 | 09:25 uur

Piranha

Citaat van: VandeWiel op 02/07/2008 | 00:38 uur
Ik heb de bronnen even niet bij de hand, maar er zijn berichten over het verlaten van kazernes door sommige eenheden van de revolutionaire garde, het ontruimen van trainingskampen, het indelen in militaire districten (dit bericht) en het opstellen van lange afstandsraketten dichter bij de grens zodat die Israel gemakkelijker kunnen bereiken.

Klinkt nogal offensief ja, bedankt voor de aanvulling.
Maar waarom nú? Ik heb nog steeds geen idee.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

VandeWiel

Citaat van: Piranha op 01/07/2008 | 23:11 uur
Ik kan vanuit mijn bureaustoel achter mijn pc niet zo gauw een verklaring bedenken voor het feit dat Iran zich nú dus heel zichtbaar op oorlog aan het voorbereiden is. Ook de website van IRNA - hun versie van het ANP, zeg maar - leverde niets echt bijzonders op: de oorlog met Irak eindigde 20 jaar geleden, en de bevolking en in het bijzonder de strijdkrachten worden opgeroepen waakzaam te blijven. Bron: http://www2.irna.ir/en/news/view/line-22/0807011565195030.htm

Ik heb de bronnen even niet bij de hand, maar er zijn berichten over het verlaten van kazernes door sommige eenheden van de revolutionaire garde, het ontruimen van trainingskampen, het indelen in militaire districten (dit bericht) en het opstellen van lange afstandsraketten dichter bij de grens zodat die Israel gemakkelijker kunnen bereiken.

Piranha

Uiteindelijk geen echte tegenstelling.
Ideologisch gaat het om twee volstrekt verschillende regimes.

We zullen zien wat het zwaarst weegt: de verschillen of de overeenkomsten.

Citaat van: georges op 01/07/2008 | 23:43 uur
Ik denk dat die 320000 graven gewoon een manier is om te intimideren, angst aan te jagen. Vlak vóór de Golfoorlog riep Saddam toch ook dat de woestijn één groot kerkhof voor de tegenstander zou worden.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

georges

Ik denk dat die 320000 graven gewoon een manier is om te intimideren, angst aan te jagen. Vlak vóór de Golfoorlog riep Saddam toch ook dat de woestijn één groot kerkhof voor de tegenstander zou worden.

Piranha

Ik kan vanuit mijn bureaustoel achter mijn pc niet zo gauw een verklaring bedenken voor het feit dat Iran zich nú dus heel zichtbaar op oorlog aan het voorbereiden is. Ook de website van IRNA - hun versie van het ANP, zeg maar - leverde niets echt bijzonders op: de oorlog met Irak eindigde 20 jaar geleden, en de bevolking en in het bijzonder de strijdkrachten worden opgeroepen waakzaam te blijven. Bron: http://www2.irna.ir/en/news/view/line-22/0807011565195030.htm

En dan die 320.000 graven voor tegenstanders ... misschien is dit een (naar mijn mening: cynische) manier van laten zien dat Iran zich bij een evt. oorlog 'fatsoenlijk' zou gedragen, bijvoorbeeld door vijanden een nette eervolle begrafenis te willen geven. In dat kader past misschien ook de verwijzing naar de Conventie van Genève en het Aanvullend Protocol over samenwerking in oorlogstijd.

Dit is geen verklaring, zeker geen verdediging, misschien een toelichting.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

VandeWiel

Citaat van: georges op 01/07/2008 | 15:38 uur
Hè?!?!?! Dat begrijp ik effe niet. Nu zeg je 2 tegenstrijdige dingen. Je denkt dat Israël bluft maar je denk dat ze ook aanvallen??

Bluffen werkt alleen als je bereid bent tot actie over te gaan. Op het moment dat bluf niet meer werkt heb je alleen een zeer gevaarlijke situatie.

georges

Citaat van: VandeWiel op 01/07/2008 | 15:01 uur


Ik denk eerder tussen nu en twee maanden. Kijk bijvoorbeeld naar de voorbereidingen in Koeweit en Saoedi Arabië en andere landen in de regio.

De enige hoop die ik zie is dat Iran bezwijkt voor de bluf en tromgeroffel van Israel en de VS.


Hè?!?!?! Dat begrijp ik effe niet. Nu zeg je 2 tegenstrijdige dingen. Je denkt dat Israël bluft maar je denk dat ze ook aanvallen??

VandeWiel

Citaat van: georges op 01/07/2008 | 11:08 uur
Citaat van: Mourning op 30/06/2008 | 20:12 uur
Ik ben ook niet voor een "strike" van haar zijde,

Volgens mij gebeurt dat niet, althans voorlopig niet. Want ze roepen al zo vaak dat ze Iran evt. willen aanvallen en laatst nog demonstratief een oefening met Griekenland wat een aanval op Iran suggereerde. Als Israël Iran serieus wil aanvallen dan doen ze dat volstrekt onverwachts en in de grootste stilte zonder waarschuwingen of dreigementen vooraf. Dat blijkt uit het verleden met de aanval op de kerninstallatie op Irak en de oorlogen uit de jaren 60.

Door de verwachte reactie van Iran is het een ander verhaal dan in 1981 (Irak) en 2007 (Syrie). Iran is ook een totaal andere speler. Israel zal de wereldwijde opinie nodig hebben voor wat er daarna gebeurt. Israel zal Amerika nog hebben voor wat er daarna gebeurt en Amerika zal de eigen publieke opinie nodig hebben.

Door de psychologische oorlogvoering die nu al gespeeld wordt denk ik eerder dat de verrassing er in zit dat de oorlog eerder zal begonnen worden dan iedereen denkt. Iedereen verwacht nu dat het na de verkiezingen is (tussen november en januari). Ik denk eerder tussen nu en twee maanden. Kijk bijvoorbeeld naar de voorbereidingen in Koeweit en Saoedi Arabië en andere landen in de regio.

Daarnaast is het weer een belangrijke factor bij een aanval. De beste periodes liggen ergens tussen juli en september en maart en april. Als er een aanval komt moet die zo succesvol mogelijk zijn.

De enige hoop die ik zie is dat Iran bezwijkt voor de bluf en tromgeroffel van Israel en de VS.

Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 01/07/2008 | 13:21 uur
Citaat van: Ros op 01/07/2008 | 12:23 uur
als de Democraten aan de macht komen die er alles aan gelegen is om het aanzien van de VS in de wereld te veranderen.

Ook democraat Bill Clinton liet kruisraketten op Bagdad afvuren waar de halve wereld ook niet blij mee was..... ;)

Klopt......ik neem dan ook aan dat men kan spreken over lessons learned, en men niet meer op basis van Mickey Mouse verhalen een aanval uit gaat voeren.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 01/07/2008 | 12:23 uur
als de Democraten aan de macht komen die er alles aan gelegen is om het aanzien van de VS in de wereld te veranderen.

Ook democraat Bill Clinton liet kruisraketten op Bagdad afvuren waar de halve wereld ook niet blij mee was..... ;)

Ros

Ik denk het eerlijk gezegd ook niet Israel een aanval zal uitvoeren. De bondgenoot USA staat natuurlijk op de drempel van een belangrijke verschuiving op politiek gebied. De steun en support zou wel eens een duikeling kunnen maken als Israel de stap zou nemen. De onvoorwaardelijke steun van de Republikeinen valt natuurlijk voor een groot deel weg als de Democraten aan de macht komen die er alles aan gelegen is om het aanzien van de VS in de wereld te veranderen.


georges

Citaat van: Mourning op 30/06/2008 | 20:12 uur
Ik ben ook niet voor een "strike" van haar zijde,

Volgens mij gebeurt dat niet, althans voorlopig niet. Want ze roepen al zo vaak dat ze Iran evt. willen aanvallen en laatst nog demonstratief een oefening met Griekenland wat een aanval op Iran suggereerde. Als Israël Iran serieus wil aanvallen dan doen ze dat volstrekt onverwachts en in de grootste stilte zonder waarschuwingen of dreigementen vooraf. Dat blijkt uit het verleden met de aanval op de kerninstallatie op Irak en de oorlogen uit de jaren 60.

Mourning

Ware het niet dat Israel met grote regelmaat met genocide wordt bedreigd door ditzelfde Iran en laat nu juist Israel door haar geschiedenis en die van haar bewoners hier extra gevoelig voor zijn. Ik kan me Israel goed voorstellen. Ik ben ook niet voor een "strike" van haar zijde, maar laten we niet doen alsof Israel geen rationele afweging zal maken vanuit haar eigen standpunt en belangen bekeken.

Als Iran haar programma zodanig aanpast dat er geen plutonium kan worden geproduceerd (en dat kan zonder meer) dan is er TOTAAL geen probleem meer, maar ja... dat wil Iran niet. Waarom zou dat nu zijn?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Mourning op 30/06/2008 | 13:51 uur
M.a.w. voorspelbaar en volstrekt belachelijk, moet ik dit soort berichten echt serieus benaderen? Het enige wat het aangeeft is dat er veel spanning is en het regime zich in het nauw gedreven voelt/onder buitenlandse druk staat. Dat is belangrijk om te constateren.

Juist.....en het is nu ook van belang dat met name Israel het hoof koel blijft houden en de vinger van de trekker laat.

Mourning

Niets verrassends m.i. Het aantal van 320.000 graven voor hun tegenstanders is absoluut belachelijk uiteraard. Dit is weer typisch een gevalletje van grote woorden gebruiken om je eigen bevolking te overtuigen en het buitenland te intimideren/af te schrikken/jezelf overschreeuwen.

M.a.w. voorspelbaar en volstrekt belachelijk, moet ik dit soort berichten echt serieus benaderen? Het enige wat het aangeeft is dat er veel spanning is en het regime zich in het nauw gedreven voelt/onder buitenlandse druk staat. Dat is belangrijk om te constateren.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

VandeWiel

Citaat van: Ros op 30/06/2008 | 12:41 uur
Logische reactie, hoewel wat overtrokken, van Iran. 320.000 graven reserveren voor de vijanden..........zij zijn nogal wat van plan. Verder doen wij hetzelfde als Iran, de rol van slachtoffer rol kiezen. Wij "kiezen" ook deze rol als mogelijke slachtoffers van een kernaanval door Iran. Zoals ik al eerder heb geschreven geloof ik er niet in dat Iran zo "dom" zal zijn.

Als de situatie verder oploopt dan is alleen buigen of barsten nog mogelijk. En de vraag is wat Iran doet als ze op barsten staan. Plat liggen en wachten tot de storm over is of heel hard slaan. Ik hoop nog steeds dat Iran doet waar ze het beste in zijn: onderhandelen totdat de ze allerbeste deal hebben.

Deze vond ik nog wel apart:

"Bagherzadeh added that the move is in line with the Iran's commitment to " comply with the Geneva Convention and the additional protocol regarding wartime cooperation between Iran and the Red Cross"."

http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/world-news/article3846721.ece

Nogal een koele statement.

Ros

Citaat van: Enforcer op 30/06/2008 | 09:40 uur
En vervolgens bij oorlog de slachtoffer rol kiest om zo de Arabische wereld achter zich te krijgen en de regionale invloed te vergroten tegen het demonische kwaad uit het Westen. Iran wil de leider zijn van het Midden-Oosten en wil die rol feitelijk overnemen van de Saoudi's. En verder willen ze graag de wereld gijzelen via de olie.

Logische reactie, hoewel wat overtrokken, van Iran. 320.000 graven reserveren voor de vijanden..........zij zijn nogal wat van plan. Verder doen wij hetzelfde als Iran, de rol van slachtoffer rol kiezen. Wij "kiezen" ook deze rol als mogelijke slachtoffers van een kernaanval door Iran. Zoals ik al eerder heb geschreven geloof ik er niet in dat Iran zo "dom" zal zijn.

VandeWiel

Citaat van: Enforcer op 30/06/2008 | 09:40 uur
En vervolgens bij oorlog de slachtoffer rol kiest om zo de Arabische wereld achter zich te krijgen en de regionale invloed te vergroten tegen het demonische kwaad uit het Westen. Iran wil de leider zijn van het Midden-Oosten en wil die rol feitelijk overnemen van de Saoudi's. En verder willen ze graag de wereld gijzelen via de olie.

Berichten zoals deze duiden er op dat Iran zich voorbereid op een lange en bloedige oorlog. Irak was binnen vrij korte tijd door de chaos en de slechte voorbereiding uitgeschakeld. Iran is op bepaalde punten (oa luchtmacht) zeer zwak, maar zal met raketten en blokkades, 1 miljoen manschappen en haar proxies in libanon, gaza en syrie zo lang mogelijk proberen overeind te blijven. Hopend op zoveel kritiek wereldwijd (niet alleen Arabische, maar kijk maar in NL)  dat er een soort Libanon 2006 situatie ontstaat.

Door Israel vanaf drie kanten aan te vallen kan ze ook nog populariteit behalen in sommige landen. De VS hebben inmiddels een extra carrier voor de kust van libanon / Israel gelegd, die houden dus ook rekening met een scenario waarbij de VS Syrie aan moet pakken, tegelijkertijd met Iran. Een kleine wereldoorlog is er niet ver vandaan, als het zo loopt.

Enforcer

En vervolgens bij oorlog de slachtoffer rol kiest om zo de Arabische wereld achter zich te krijgen en de regionale invloed te vergroten tegen het demonische kwaad uit het Westen. Iran wil de leider zijn van het Midden-Oosten en wil die rol feitelijk overnemen van de Saoudi's. En verder willen ze graag de wereld gijzelen via de olie.

VandeWiel


Iran sets up 31 martial districts, prepares 320,000 graves for war dead
DEBKAfile Exclusive Report
June 29, 2008, 10:31 PM (GMT+02:00)


Iranian Army Brig. Gen. Mir-Faisal Baqerzadeh
Iran has divided the country up into 31 military sectors as part of its stepped up preparations for war, DEBKAfile's Iranian sources report. Sunday, June 29, Brig. Gen. Mir-Faisal Baqerzadeh, head of the Iranian Army's Foundation for the Remembrance of the Holy Defense and MIAs, said the 320,000 graves were to be dug for enemy forces in case of an attack on Iranian territory.
"We don't wish the families of enemy soldiers to experience what Americans had to go through in the aftermath of the Vietnam War," said Baqerzadeh.
Our sources report that it was obvious to the average Iranian that the graves, concentrated in the border regions, were intended for prospective domestic victims of US and Israeli bombardments.
The plan to divide the country into 31 military districts was approved at a top-level consultation at the office of Supreme Ruler Ayatollah Ali Khamenei last week.
Each sector will have its own command center headed by a Revolutionary Guards officer-in command, which in a war contingency will assume control of the district government and keep supplies of food, water, medicines running as well as emergency services for evacuations.
A military force attached to each command will be responsible for maintaining order and responding to problems.
According to DEBKAfile's military sources, Iran has in effect established a home front command controlled by the Revolutionary Guards and manned by the million- strong Basij volunteer militia, the Guards' local reserve units. This arrangement guarantees the government regime in Tehran effective control of every part of the country in any war contingency.

http://www.debka.com/headline.php?hid=5393

Er is echt een wereld van verschil in de aanloop naar de Irak oorlog en de mogelijke oorlog in Iran. Irak was een puinhoop met allerlei onzin uitspraken. Terwijl Iran juist heel erg rationeel (zij het extreem) reageert. Het lijkt er welhaast op dat Iran bewust zelf het pad van de oorlog kiest. Erg, erg eng, als je het mij vraagt.