Krijgsmacht in problemen

Gestart door Lex, 12/07/2008 | 20:04 uur

Lex

OPERATIONELE INZETBAARHEID OP PEIL ONDANKS VACATURES

Door krapte op de arbeidsmarkt en een algemeen tekort aan technisch geschoold personeel kampt de Defensie met een groot aantal vacatures. Succesvolle invoering van een modern en open personeelssysteem met aandacht voor het individu moet leiden tot verbetering van de vulling.

In april werd gestart met het actieplan Werving en Behoud. Eén van de pijlers is het zogenoemde Flexibel Personeelssysteem (FPS) dat bijdraagt de defensieorganisatie te positioneren als moderne en aantrekkelijke werkgever. Volgens staatssecretaris Jack de Vries zijn de eerste resultaten van deze maatregelen inmiddels zichtbaar. Dankzij vliegerinfodagen en intensievere samenwerking met civiele partners zijn de vliegersopleidingen gevuld. De zogenoemde werk-naar-werkmaatregel (30+) heeft inmiddels ruim 600 functies opgeleverd voor de landmacht.

Het hoge aantal vacatures heeft volgens hem geen consequenties voor de operationele inzetbaarheid. De vulling schommelt rond de 84% en daarmee kan defensie haar verplichtingen nakomen. Om te zorgen dat de druk op het personeel, vooral in de schaarse categorieën, niet toeneemt zijn maatregelen in gang gezet. Die richten zich onder meer op maatwerk, aandacht voor combinatie van zorg en werk en intensieve loopbaanbegeleiding.

MINDEF, 29-08-2008 11:33   

Enforcer

Citaat van: Mourning op 29/08/2008 | 11:59 uur
Ik zou zeggen combineer je laatste paar postings en mail deze naar zo'n beetje alle Tweede Kamerfracties. Je hebt denk ik nl. een sterk punt.

Inderdaad, en je weet wat de informele straf is voor het voorliegen van de kamer. Ik hoop dat je het vooral wil sturen naar de mensen van de vaste kamercommissie Defensie en de aanwezige (echte) reservemilitairen in de kamer, zoals Kortenhorst, Knops, en Van Baalen.

mikemans

http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-413493/

Hier kunnen we dan nog even naar zo'n spinning truc luisteren.

Op de vraag of defensie meer moet betalen zegt de Vries gewoon dat dat niet kan, dat kunnen we dus wel vergeten. Later laat hij geld dan ook weg uit de lijst ven vertrekredenen, de wens is de vader van de gedachte.

Op de vraag of we ondanks al die vacatures nog wel missies kunnen draaien geeft hij even een slinger aan de waarheid. Hij pareerd met ja dat kunnen we want we hebben maar 2000 mensen in het buitenland en we zijn een organisatie van 69000 man.

Het getal 69000 is al een leugen, een domme ook nog eens. Immers hoe kan dat nu nog na die reorganisatie zonder weerga die ons 12000 functies heeft gekost?

In het laatste reorganisatieverslag (juni 2007) was het aantal burgerfuncties gezakt tot 14088. De totale omvang van de organistaie was toen 65591.

Er van uit gaande dat het aantal burgerfuncties niet opeens drastisch is veranderd telt de organisatie nu 46630 militaire functies en zo'n 14000 burgerfuncties. Dat is totaal dus 60630, ruim onder de door de Vries genoemde 69000. De Vries liegt nu dus in het interview met Radio 1 het volk voor.

In echte aantallen is de zaak nog erger natuurlijk met 7000 vacatures spiegelt de Vries de krijgsmacht 15000 man sterker voor dan dat hij op het moment is!!!

Als je gaat kijken wat daarvan nu te gebruiken is in missies dan wordt het probleem pas echt duidelijk. Immers die 14000 burgers blijven lekker thuis. In een wanhopige poging om de dramatische zaak in de doofpot te stellen liegt de Vries maar liefst 29000 extra uitzendbare soldaten bij defensie er bij!!

Ik vraag me toch echt af wat we nu aan moeten met zo'n leugenaar. Ik geloof niet dat van der knaap ooit zo ver is gezonken in het haagse moeras. Die kwam er ten minste ronduit voor uit dat het personeel hem geen reet intereseerde.

Mourning

Ik zou zeggen combineer je laatste paar postings en mail deze naar zo'n beetje alle Tweede Kamerfracties. Je hebt denk ik nl. een sterk punt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

mikemans

Nog zo'n mooi staaltje Vriesiaans rekenen:

In Januari :

Uitstroom over 12 maanden (1341) dus netto 111 man per maand daling in het personeelsbestand.

In de volgende zes maanden is de uitstroom per 12 maanden gestegen tot 1445, gemiddeld  120 per maand.

MAAR: omdat er een overlappingsmodel wordt gebruikt wordt de echte stijging verhult: De 100 man per jaar extra komt voor rekening van het laatste half jaar. De uitstroom kan dus gebaseerd op de gegevens iets preciezer worden uitgerekend door
((1341/2)+104)/6 En dat komt op 130 man per maand.

Helaas ligt het echte getal nog hoger maar laten we ons bij deze cijfers houden, dit zijn tenslotte de cijfers waarop de tweede kamer haar controle op het beleid moet doen..

Vervolgens moeten we echter in een andere tabel vernemen dat het personeelsbestand slechts met 313 is gezakt.

Er zouden 780 man minder moeten zijn volgens de tabel van de staatssecretaris.

Valt ons verder op dat:

Het totale aantal militaire functies is gestegen van 46475 naar 46630, een stijging van 155 man.
Het totale personeelsbestand is gezakt van 39875 naar 39562, een daling van de genoemde 313.

Dat levert samen een vacaturespanning van 313+155= 468 man op.

MAAR WAT SCHERTST ONZE VERBAZING!!

In notabene dezelfde tabel stijgt het vacaturegetal van 6039 naar 7069, een duizelingwekkende 1030 extra vacatures.


Dit rapport geeft weer hoe defensie gemanaged wordt, niets is wat het lijkt en er wordt gelogen tot men zwart ziet. Zelfs naar nu blijkt tegen de Tweede Kamer!

Enforcer

1000 EXTRA vacature's binnen een half jaar!!! Er zit gewoon een groot gat in de dijk die arbeidsvoorwaarden heet. Ondertussen zijn er dus minimaal 10%. Nu durf ik wel aan te nemen dat dit percentage bij militairen hoger is als bij burgerpersoneel....

Het is wel zielig dat men zich de hele tijd blijft verschuilen achter de krapte op de arbeidsmarkt en de toegenomen concurrentie, zoals ook weer uit die kamerbrief blijkt. Men realiseert zich niet dat men die concurrentie juist heel goed in de hand kan hebben. De concurrentie loopt namelijk niet noodzakelijk vooruit, maar defensie holt wel achteruit. Op die manier creëer je kunstmatig concurrentie ten nadele van jezelf. De oplossing is dus simpel "begin bij jezlf met verbeteren en het lek zal kleiner worden".


mikemans

het leuke is natuurlijk dat de vries voor elkaar heeft gekregen om de zaak zo troebel mogelijk te maken voor de tweede kamer. Door elke halfjaarlijkse raportage een heel jaar te bemeten zorgt hij er voor dat het echt interesante deel, namelijk het nieuwe half jaar niet meer te zien is.

Verder zijn er natuurlijk wat hoogst opmerkelijke zaken te melden over deze cijfers:

We weten dat defensie ZELF naar buiten heeft gebracht dat het verloop in de eerste twee maanden van dit jaar bijna 500 man was.
We weten ook dat het verloop bij CZSK 100 man per maand meer als dan dat er bij komen.

Het betekend dat het verloop bij bijvoorbeeld CZSK de afgelopen 6 maanden ongeveer 600 man was, de rapportage geeft echter dat er slechts een kleine 500 zijn verdwenen over een heel jaar bemeten. De cijfertjes kloppen niet echt ben ik bang en de tweede kamer wordt voorgelogen.

Als we dan verder kijken dan zien we in het huidige personeelsbestandlijstje dat CZSK op dit moment 6903 militairen in dienst zou hebben tegen 6957 in januari dit jaar.

We moeten dus nu van de staatssecretaris gevoven dat een organisatie die volgens zijn eigen cijfers in precies dezelfde rapportage netto bijna 500 man per jaar verliest in een periode van een half jaar slechts 54 man heeft verloren. Dit terwijl bronnen van de werkvloer én de bonden weten te melden dat er 100 man PER MAAND vertrekken.

Verder moeten we bij hetzelfde CZSK constateren dat het met de vulling uitstekend gaat, begin dit jaar was de vulling 81,3% met 1604 vacatures. Zes maanden verder met 54 man minder (volgens de cijfertjes dan) is de vulling gestegen tot 86,5%. Op oudhollandse CZSK wijze heeft de marine haar vacatureprobleem deels opgelost door maar liefst 577 functies te schrappen. (6,7% van het czsk functiebestand is daarmee verdwenen als sneeuw voor de zon)

Het zal u niet verbazen dat de rest van alle defensieonderdelen er ruimhartig staffuncties bij hebben gekregen maar dit terzijde.

De enige conclusie die aan dit rapport verbonden kan worden is dat hij geen afspiegeling van de werkelijkheid is. De cijfers kloppen zelfs binnen het rapport niet en dus wordt de tweede kamer voorgelogen. Het woord fraude lijkt toepasselijk.

Mourning

Goh... dit is allemaal weer erg verrassend en ook totaal niet voorspelt door zo'n beetje het VOLLEDIGE forum hier... ::).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

De derde rapportage FPS is hier te lezen.

A.J.

Citaat
Aantal vacatures bij Defensie fors gestegen
Uitgegeven: 29 augustus 2008 08:44
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2008 08:46

DEN HAAG - Het aantal vacatures bij Defensie is dit jaar fors gestegen van zo'n 6.000 in januari naar zo'n 7.000 in de zomermaanden.
Ministerie van Defensie

Staatssecretaris Jack de Vries (defensiepersoneel) schrijft dat toe aan de krapte op de arbeidsmarkt.

De CDA-bewindsman stuurt vrijdag de nieuwste cijfers naar de Tweede Kamer. Eerder dit jaar kwam hij met een actieplan "werving en behoud".
(c) ANP

Nu.nl

Goh, wat raar.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 25/07/2008 | 21:49 uur
Dat bestaat toch niet meer sinds het DCHR in Enschede?

Het DCHR draait alweer een paar jaar in Enschede. Het GVKKA is op 23 mei j.l. uit de lucht gegaan en drie weken later vervangen door het SAP, onderdeel van FINAD.

Poleme

De geschiedenis herhaalt zich, natuurlijk nooit op de zelfde manier maar wel in grote lijnen.   Ca. 400 jaar geleden klaagde ene Michiel de Ruyter voordat hij op zijn laatste 'cruise' ging, dat zijn zeemacht niet adequaat uitgerust was.  Dat de politici wel wilden oorlog voeren, maar een goede invulling van het bijbehorend kostenplaatje, ho maar.   Uiteindelijk konden de Fransen in het rampjaar 1672 de Lage Landen zo binnen lopen.   10 Jaar voor de uitbraak van de 2de Grote Wereldbrand, voorspeldde ene Sukarno in de Verre Oost den groote oorlog.  Deze visionaire blik was niet gegunt aan de Batavieren, natuurlijk als je onder de zeespiegel leeft, dan rijkt je horizon niet zo ver.
Maar waarschijnlijker heeft het te maken met het feit dat de Neerlanders streven naar sociale consensus en niet naar intellectuele consensus (=waarheids-bevinding).
Kijk maar naar die andere o zo noodzakelijke verdediging op leven en dood: de letterlijke en figuurlijke landsverdediging tegen het wassende water.  55 jaar geleden bleek de combinatie van hoog water, Noord-wester storm en  vooral achterstallig onderhoud rampzalig.  In 1995 kreeg men weer hoogwater, dit maal aan de Grote Rivieren, de Belgen gingen hun rivier-verdediging versterken, den Neerlander deed niets. Een jaar later, weer hoog water, een '2de Deltaplan' volgde, echter onder maatschappelijke druk werden de dijken niet op de juiste sterkte gebracht.   'Lieve God, geeft ons dagelijks brood, en op z'n tijd een overstroming of oorlog'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Piranha

Wat mij ergert is dat voor het grote publiek defensie een begrotingspost is waar zij de baten niet of slechts zeer gedeeltelijk van (willen) zien. Scherp gesteld, *niet* mijn eigen mening: successen tegen de Taliban, meer stabiliteit in Tsjaad, hulp en ondersteuning bij ... zijn kennelijk niet 'van en voor ons allemaal' en de kosten van de verzorging van oma in het verpleeghuis wel.

Mijn eigen emotie? Ik ben net zo trots op mijn nicht (in de krijgsmacht als op mijn neef in de ouderenzorg.
Mijn eigen mening? Dat zowel defensie als 'de zorg' voldoende financiële ademruimte moet hebben.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Piranha

 ;)  dank.

Terug naar het topic.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes