Rusland bombardeert Georgië

Gestart door ThomasDR, 08/08/2008 | 09:45 uur

ThomasDR

De NAVO zal alles doen om een oorlog met Rusland te voorkomen, dus er zou dan wel weer een hoop diplomatieke rompslomp komen..

Mourning

Ik reageer puur op de posting voor mij waarin die keuze tussen twee uitersten werd voorgesteld.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

georges

Ik snap niet dat iedereen altijd gelijk denkt dat wanneer een van de lidstaten aangevallen wordt dat dat oorlog betekent.  Artikel 5: een gewapende aanval op één van de leden zal beschouwd worden als een aanval op allen en de lidstaten zullen gezamenlijk reageren, dus m.a.w. gezamelijk reageren kan ook zijn gepast reageren bijv. puur verdedigend en diplomatiek een uitweg vinden denk ik.

Mourning

Dan maar oorlog. Als je je geloofwaardigheid volledig voor de leeuwen wilt gooien moet je vooral niet art. 5 naleven en het bondgenootschap op die manier opblazen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ChrisC7

Misschien hebben ze dan wel ballen....maar dan moet de navo ook laten zien wat ze in huis hebben. En het enige waar dat op kan uitlopen is oorlog...of een overwinning van Rusland

georges

#397
12 September 2008
Medvedev: Zuid-Ossetië was ons 9/11
De Russische president Medvedev heeft de aanval van Georgië op de afvallige regio Zuid-Ossetië vergeleken met de gebeurtenissen van 11 september 2001. Volgens Medvedev is de wereld na 8 augustus veranderd, verwijzend naar de Georgische inval in Zuid-Ossetië.

Ook zei hij dat Rusland Georgië indien nodig opnieuw aanvalt. Een eventueel Georgisch lidmaatschap van de NAVO zou hier niets aan veranderen. Hij voegde er aan toe dat toetreding van Georgië tot de NAVO de vrede kan bedreigen.

NAVO-leider De Hoop Scheffer heeft voor volgende week een bezoek gepland aan Georgië, als steunbetuiging aan Tbilisi.


Bron: NOS teletekst

"..Een eventueel Georgisch lidmaatschap van de NAVO zou hier niets aan veranderen.."
Ik moet zeggen als ze dat doen hebben ze wel ballen.

Lex

NAVO-vloot verlaat Zwarte Zee

BRUSSEL - Vier NAVO-fregatten varen woensdag uit de Zwarte Zee waar ze de afgelopen weken ondanks protesten van Rusland geoefend hebben. De Russische premier Vladimir Poetin beschuldigde de NAVO ervan een troepenmacht op te bouwen in verband met de oorlog tussen Rusland en Georgië.
De vier schepen uit Spanje, Duitsland, Polen en de Verenigde Staten hebben drie weken geoefend in de Zwarte Zee, volgens de Conventie van Montreux uit 1936 de maximale periode voor schepen met een basis buiten de Zwarte Zee. De vloot bezocht onder meer havens in Roemenië en Bulgarije.

Telegraaf,  wo 10 sep 2008, 19:48

ThomasDR

VS: Rusland schendt bestand Georgië
WASHINGTON -  De aanwezigheid van Russische troepen in de afvallige Georgische provincies Zuid-Ossetië en Abchazië is een ,,duidelijke schending" van het vredesbestand dat een einde maakte aan de oorlog in Georgië. Dat heeft een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag gezegd.

Hij reageerde hiermee op het besluit van Moskou om in deze twee provincies 7600 militairen te stationeren voor lange tijd. ,,3800 in elk van die gebieden is een duidelijke schending, niet alleen van eerdere akkoorden, maar ook van het staakt-het-vuren", aldus de woordvoerder.

Het aantal van 7600 is twee keer zo veel als voor de oorlog, toen in beide provincies Russische vredesmachten waren gestationeerd. De regering van Georgië noemde de stationering van de militairen een ,,stap in de annexatie" van Georgisch grondgebied.

Bron:telegraaf


ThomasDR

Rusland weigert EU-waarnemers in regio's Georgië

MOSKOU/BRUSSEL -  De waarnemers van de Europese Unie voor Georgië krijgen geen toegang tot de afvallige regio's Zuid-Ossetië en Abchazië, in tegenstelling tot eerder gemaakte afspraken. Dat bleek woensdag.

De Russen leggen de eerder met EU-voorzitter Frankrijk gemaakte afspraken zo uit dat de waarnemers geen recht hebben de bewuste regio's binnen te gaan. EU-buitenlandcoördinator Javier Solana zei woensdag dat de waarnemers overal in Georgië, inclusief Zuid-Ossetië en Abchazië, hun werk moeten kunnen doen.

Bron:Telegraaf

ThomasDR

Dode door geweld in Georgië

TBILISI -  Een politieagent is woensdagmorgen doodgeschoten in de buurt van een Russische controlepost in de bufferzone bij de afvallige regio Zuid-Ossetië in Georgie. Volgens de politie kwam het schot, dat het slachtoffer in zijn hoofd trof, uit de richting van de controlepost. Het leger van Rusland ontkent iedere betrokkenheid.

Een woordvoerder van de Georgische politie zei dat de Russen vermoeden dat Ossetische militanten de agent hebben doodgeschoten. De Russen zouden ook hebben toegezegd dat ze de zaak gaan onderzoeken en dat de verantwoordelijken hun straf niet zullen ontlopen.

Bron:Telegraaf

Cobra4

Citaat van: lex op 09/09/2008 | 21:24 uur
Citaat van: Cobra4 op 09/09/2008 | 21:15 uur
Vanaf 1 oktober zullen ten minste tweehonderd EU-waarnemers en 220 internationale waarnemers op de veiligheid in de twee regio's toezien.
Ik vraag mij af war ze die vandaan halen op deze korte termijn.

Nederland......
Peloton 3 602 Sqn

Lex

Citaat van: Cobra4 op 09/09/2008 | 21:15 uur
Vanaf 1 oktober zullen ten minste tweehonderd EU-waarnemers en 220 internationale waarnemers op de veiligheid in de twee regio's toezien.
Ik vraag mij af war ze die vandaan halen op deze korte termijn.

Cobra4

Rusland houdt 7600 militairen in Georgië

MOSKOU -  Rusland houdt 7600 militairen in de Georgische regio's Zuid-Ossetië en Abchazië na de afgesproken terugtrekking uit Georgië. Dat heeft de Russische minister van Defensie, Anatoli Serdjoekov, dinsdag gezegd, meldden Russische persbureaus.

In beide regio's worden ongeveer 3800 militairen gestationeerd. ,,Ze zullen daar lange tijd blijven", aldus Serdjoekov. ,,In ieder geval in de nabije toekomst is het absoluut noodzakelijk, om een herhaling van militaire operaties te voorkomen."

Vanaf 1 oktober zullen ten minste tweehonderd EU-waarnemers en 220 internationale waarnemers op de veiligheid in de twee regio's toezien. Medvedev heeft gegarandeerd dat de Russiche troepen zich tien dagen later hebben teruggetrokken uit Georgië.

Het Kremlin gaat vanaf dinsdag officieel diplomatieke banden met de twee regio's aanknopen, die door Rusland als onafhankelijke staten zijn erkend. Ook wil Rusland dat de twee regio's als 'zelfstandige' staten op 15 oktober aan tafel schuiven tijdens een internationaal overleg over de situatie in de Zwitserse stad Genève.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

Lex

Rusland houdt 7600 militairen in Georgië

MOSKOU - Rusland houdt 7600 militairen in de Georgische regio's Zuid-Ossetië en Abchazië na de afgesproken terugtrekking uit Georgië. Dat heeft de Russische minister van Defensie, Anatoly Serdjoekov, dinsdag gezegd, meldden Russische persbureaus.

In beide regio's worden ongeveer 3800 militairen gestationeerd. 

(c) ANP, Uitgegeven: 9 september 2008 12:53

georges

#388
Saakashvili: We Can Prove Georgia did not Start War

President Saakashvili heeft  beweerd dat Tbilisi "solide" bewijzen  bezit waaruit bleek dat Georgië niet begonnen is met de oorlog, en weerlegt beweringen dat Georgië in de Russische val is gelopen.
Tijdens een  nieuwsconferentie met zijn Franse collega Nicolas Sarkozy, na middernacht op 9 september zei Saakashvili dat hij "zeer sterke bewijzen" ervan heeft  overhandigd aan  Voorzitter Sarkozy, voorzitter van de Europese Commissie Jose Manuel Barroso en buitenlands beleid van de EU chief Javier Solana in Tbilisi.
"Ik weet dat er mensen zijn die vragen  stellen wie er is begonnen met de vijandelijkheden?" zei hij. "Iedereen weet nu dat genocide fake was en er geen sprake was van genocide [een verwijzing naar de Russische beschuldigingen dat Georgië genocide van de Zuid-Ossetische bevolking pleegt]."
"Ik gaf president Sarkozy, voorzitter Barroso en Javier Solana aan dat ik denk dat er zeer sterke bewijzen zijn dat de Georgiërs gereageerd hebben op de grote Russische invasie die plaatsvonden vóór de vijandelijkheden ontstonden," voegt hij toe zonder in te gaan op de details van deze gegevens.
"We kunnen dit aantonen, het is een zeer solide bewijs en u heeft de mogelijkheid om het te waarderen," ging hij verder. "Vanaf dat moment denk  ik niet dat er sprake zal zijn van enige speculatie  of Georgië begon,  of Georgië in de val liep, we zijn niet in de val gelopen; we zijn het niet gestart. Zij [Rusland] begonnen, ze zijn ons binnengedrongen op een klassieke manier, zoals de invasies gebeurde in de 19e eeuw, in de 20e eeuw en helaas gebeurde het weer in de 21ste eeuw. "
Hij zei ook dat Georgië klaar is voor een internationaal onderzoek naar wat leidde tot de oorlog.
"Een internationale commissie voor het onderzoek  zou toegejuicht worden," vertelde hij een journalist in een aparte toelichting na het nieuwsconferentie met Sarkozy. "We zijn voor iedere internationale onderzoek... Ik heb gehoord dat[de Duitse] minister van Buitenlandse Zaken [Frank-Walter] Steinmeier erover sprak: ik was de eerste om te zeggen dat we een zo groot mogelijke transparantie willen; we zijn voor transparantie."

http://www.civil.ge/eng/article.php?id=19440