Nederlandse politie kan optreden in vredesmissies

Gestart door ThomasDR, 21/08/2008 | 20:22 uur

Sproit

Citaat van: Sproit op 20/11/2008 | 13:21 uur
Ik kan zelf ook wel bonnetjes schrijven over een paar jaar. ;)

En voor de rest, ik heb mij nooit tegen politie werk in het buitenland uitgesproken. Wel gezegd dat ik van mening ben dat de politie beter op straat kan lopen dan dat ze in Bosnië o.i.d. bonnetjes schrijven.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

hermandad

Citaat van: Kapitein Rob op 20/11/2008 | 13:37 uur
Citaat van: hermandad op 20/11/2008 | 13:17 uur
Beetje flauw en jammer. Ik dacht dat het wel een serieus forum was. Het telegraaflezer en peter r vries kijker is hier kennelijk hoog. Gelukkig bepalen jullie het beleid niet. Succes met het forum en tot ziens bij een van de uitzendingen. ;) Het is namelijk zeker geen proefballonnetje. :police:

Natuurlijk is bovenstaande een kwinkslag; echter zit er natuurlijk wel degelijk een kern van waarheid in. Of ontken je dat de Kmar op uitzending staat te lasergunnen of dat er spoorslags door een delegatie naar Noorwegen werd afgereisd om een simpel gevalletje diefstal te onderzoeken of naar Sint Maarten om een deelnemer van een knokpartijtje op te pakken?

En over de politie gesproken, waar dit topic uiteindelijk over gaat: je geeft volgens mij zelf ook aan dat het allemaal niet zo logisch/makkelijk is om politie op safari in de rimboe te sturen. Als jij stelt dat e.e.a. "geen proefballonnetje is", stel ik dat ook in dit geval de Nederlandse arrogantie weer eens hoogtij viert. Wie zijn wij wel om te vinden dat lokale politie-agenten volgens de Nederlandse standaards zouden moeten werken. Dat opgedrongen gedoe doen we al met dat zogenaamde wederopbouwen en met het o zo politieke correcte geneuzel over het opleiden van lokale militairen en politie. Alsof we onze Nederlnadse werkwijze daadwerkelijk ooit geïmplementeerd gaan zien in de woestijn. Ik zie ook absoluut de toegevoegde waarde van dit proefballonnneetje niet met het tekort aan agenten in ons eigen land. Moeten we ons dan druk gaan maken over het politie-apparaat in den vreemde? Dat de Kmar zich er mee bezig houdt vind ik al onzinnig, laat staan de politie.

Als ik berichten zie na een incident dat "in samenwerking met de lokale politie" iets onderzocht wordt, heb ik moeite niet in lachen uit te barsten. N.m.m. politiek correct gewauwel van de bovenste plank, bedoeld om stroop om de mond van de lokale autoriteiten te smeren.

Over de werkzaamheden van de Kmar wil ik het niet hebben. Ik zit niet bij de Kmar. Kan er dus niet over oordelen. Een delegatie afsturen voor een incident zoals jij het voorschotelt is mijns inziens ook te veel van het goede. Maar goed ik ken de inhoud niet. Ik dacht overigens dat het gebruikelijk was dat de Kmar mee ging op oefeningen, dan wel posten hadden in Sint Maarten, etc.

Voor wat betreft je opmerking over de wederopbouw. Ik zou daar ook graag een mening over willen geven. Ik denk dat het absoluut niet wenselijk is aan wederopbouw te doen naar de westerse (Nederlandse) maatstaven. Dus politieagenten op te leiden, begeleiden volgens de Nederlandse standaards is zeker niet goed. Ik denk meer aan organisatiestructuren, de politieorganisatie los laten opereren van het leger (vaak hebben hoge militairen in die landen heel veel invloed), Recherche matig werken met weinig middelen of ondersteunen met middelen. Ik denk dat te veel criminelen hoogtij vieren in landen zoals afghanistan en dat komt de uitzendingen niet ten goede. Ik zit niet zo zeer te denken aan surveillance en bonnetjes schrijven. Maar meer aan opsporing. Het land zal zelf aan zijn ontwikkeling moeten werken. Dan ben je denk ik goed bezig om te helpen met de wederopbouw. Waarom zou je het een ander land niet gunnen.

Voor Sproit: Ik zie dat je gesolliciteerd heb bij de Kmar op 11/11/08. Niet voor het een of ander, maar ik ben toch bang dat jij ook bonnetjes gaat schrijven. Of ga je voor een beveiligingsfunctie??? Anders vraag ik mij af waarom je in hemelsnaam voor een politiedienst kiest binnen de krijgsmacht;) Kan je beter infanterist worden.  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: hermandad op 20/11/2008 | 13:17 uur
Beetje flauw en jammer. Ik dacht dat het wel een serieus forum was. Het telegraaflezer en peter r vries kijker is hier kennelijk hoog. Gelukkig bepalen jullie het beleid niet. Succes met het forum en tot ziens bij een van de uitzendingen. ;) Het is namelijk zeker geen proefballonnetje. :police:

Natuurlijk is bovenstaande een kwinkslag; echter zit er natuurlijk wel degelijk een kern van waarheid in. Of ontken je dat de Kmar op uitzending staat te lasergunnen of dat er spoorslags door een delegatie naar Noorwegen werd afgereisd om een simpel gevalletje diefstal te onderzoeken of naar Sint Maarten om een deelnemer van een knokpartijtje op te pakken?

En over de politie gesproken, waar dit topic uiteindelijk over gaat: je geeft volgens mij zelf ook aan dat het allemaal niet zo logisch/makkelijk is om politie op safari in de rimboe te sturen. Als jij stelt dat e.e.a. "geen proefballonnetje is", stel ik dat ook in dit geval de Nederlandse arrogantie weer eens hoogtij viert. Wie zijn wij wel om te vinden dat lokale politie-agenten volgens de Nederlandse standaards zouden moeten werken. Dat opgedrongen gedoe doen we al met dat zogenaamde wederopbouwen en met het o zo politieke correcte geneuzel over het opleiden van lokale militairen en politie. Alsof we onze Nederlnadse werkwijze daadwerkelijk ooit geïmplementeerd gaan zien in de woestijn. Ik zie ook absoluut de toegevoegde waarde van dit proefballonnneetje niet met het tekort aan agenten in ons eigen land. Moeten we ons dan druk gaan maken over het politie-apparaat in den vreemde? Dat de Kmar zich er mee bezig houdt vind ik al onzinnig, laat staan de politie.

Als ik berichten zie na een incident dat "in samenwerking met de lokale politie" iets onderzocht wordt, heb ik moeite niet in lachen uit te barsten. N.m.m. politiek correct gewauwel van de bovenste plank, bedoeld om stroop om de mond van de lokale autoriteiten te smeren.

Sproit

Citaat van: hermandad op 20/11/2008 | 13:17 uur
Beetje flauw en jammer. Ik dacht dat het wel een serieus forum was. Het telegraaflezer en peter r vries kijker is hier kennelijk hoog. Gelukkig bepalen jullie het beleid niet. Succes met het forum en tot ziens bij een van de uitzendingen. ;) Het is namelijk zeker geen proefballonnetje. :police:

Nou liever niet. ;) Ik kan zelf ook wel bonnetjes schrijven over een paar jaar. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

hermandad

Citaat van: Sproit op 20/11/2008 | 10:02 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 23:44 uur
Citaat van: Enforcer op 19/11/2008 | 21:21 uur
Lees ik nu dat het voor de KMar zo gevaarlijk is, dat men beschermd wordt door 8 infanteristen?!  :-* :P ;)

Nee, natuurlijk niet.  Die twee marechaussees gaan mee om ervoor te zorgen dat de snelheid niet wordt overschreden en direct op te kunnen treden als er wat dadels en een vet boekje wordt gejat bij de plaatselijke kamelendrijver.....  ::)

Dan is de politie al helemaal niet meer nodig. :P
Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 23:44 uur
Citaat van: Enforcer op 19/11/2008 | 21:21 uur
Lees ik nu dat het voor de KMar zo gevaarlijk is, dat men beschermd wordt door 8 infanteristen?!  :-* :P ;)
Nee, natuurlijk niet.  Die twee marechaussees gaan mee om ervoor te zorgen dat de snelheid niet wordt overschreden en direct op te kunnen treden als er wat dadels en een vet boekje wordt gejat bij de plaatselijke kamelendrijver.....  ::)

Beetje flauw en jammer. Ik dacht dat het wel een serieus forum was. Het telegraaflezer en peter r vries kijker is hier kennelijk hoog. Gelukkig bepalen jullie het beleid niet. Succes met het forum en tot ziens bij een van de uitzendingen. ;) Het is namelijk zeker geen proefballonnetje. :police:

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 23:44 uur
Citaat van: Enforcer op 19/11/2008 | 21:21 uur
Lees ik nu dat het voor de KMar zo gevaarlijk is, dat men beschermd wordt door 8 infanteristen?!  :-* :P ;)

Nee, natuurlijk niet.  Die twee marechaussees gaan mee om ervoor te zorgen dat de snelheid niet wordt overschreden en direct op te kunnen treden als er wat dadels en een vet boekje wordt gejat bij de plaatselijke kamelendrijver.....  ::)

Dan is de politie al helemaal niet meer nodig. :P
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 19/11/2008 | 21:21 uur
Lees ik nu dat het voor de KMar zo gevaarlijk is, dat men beschermd wordt door 8 infanteristen?!  :-* :P ;)

Nee, natuurlijk niet.  Die twee marechaussees gaan mee om ervoor te zorgen dat de snelheid niet wordt overschreden en direct op te kunnen treden als er wat dadels en een vet boekje wordt gejat bij de plaatselijke kamelendrijver.....  ::)

Enforcer

Lees ik nu dat het voor de KMar zo gevaarlijk is, dat men beschermd wordt door 8 infanteristen?!  :-* :P ;)

Lex

Uruzgan te gevaarlijk voor Nederlandse agenten

DEN HAAG - Het zou minister Eimert van Middelkoop (Defensie) "een lief ding waard zijn" als Nederlandse politieagenten in Uruzgan hun Afghaanse collega's konden begeleiden. Maar daarvoor is het te gevaarlijk, zo zei hij woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.
Vooralsnog zullen de Nederlandse politie begeleidingsteams (PMT's) in Uruzgan bestaan uit twee marechaussees en acht infanteristen. Van Middelkoops collega Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft onlangs de Kamer wel laten weten agenten te willen inzetten in risicovolle gebieden, maar niet voor dit soort operationele taken, beaamde haar woordvoerder.

Telegraaf, wo 19 nov 2008, 18:28

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 16:03 uur
En v.w.b. het samenwerken tussen politie en Kmar; niet voor het eerst roep ik dat die twee organisaties snel in elkaar op moeten gaan. Maar dat heb ik o.m. in desbetreffend topic (het nut van de Kmar als organisatie) al aangedragen.

Het 27ste korps. ;) Je bent niet de eerste die het roept.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: hermandad op 19/11/2008 | 15:54 uur
Desalniettemin kunnen wel onze gedachtes hier over laten varen, toch??

Wat mij betreft niet; ik vind het hele geneuzel over (weder)opbouwen al een grote farce. En het lijkt wel of onderhand elk ministerie aan die idioterie mee wil doen. De politie heeft gewoon een taak in ons eigen land en me dunkt dat ze de handen vol hebben (of zouden moeten hebben) aan de zaken in eigen land. Laat defensie gewoon zorgen voor veiligheid en ontwikkelingshulp voor "de ontwikkeling". Schoenmaker blijf bij je (nationale) leest; mag voor mij voor de politie en de Kmar gelden.

En v.w.b. het samenwerken tussen politie en Kmar; niet voor het eerst roep ik dat die twee organisaties snel in elkaar op moeten gaan. Maar dat heb ik o.m. in desbetreffend topic (het nut van de Kmar als organisatie) al aangedragen.

hermandad

Citaat van: Sproit op 19/11/2008 | 14:06 uur
Even gewoon op een rijtje:

Politieagenten moeten voordat ze uitgezonden worden een training volgen.
Moeten bereid zijn om te gaan
Moeten genoeg personeel hebben (waar hermandad blijkbaar niets over mag zeggen maar er zijn wel tekorten schijnt) (niet te beginnen over de financiële problemen)
De politiestructuur zal dus grondig moeten worden aangepast om dit mogelijk te maken, want ze willen natuurlijk ook toelages omdat ze worden uitgezonden.
Of maakt dit de politie opeens een stuk onaantrekkelijker?



Absoluut niet

Citaat van: Kapitein Rob op 19/11/2008 | 14:09 uur
Ik snap niet dat dit proefballonnetje van ter Horst nog serieus genomen wordt.

Desalniettemin kunnen wel onze gedachtes hier over laten varen, toch??
Citaat van: cabez op 19/11/2008 | 14:56 uur
iik zie de politie dan veel liever hun collega's van de Kmar assisteren op schiphol.


en andersom natuurlijk

cabez

iik zie de politie dan veel liever hun collega's van de Kmar assisteren op schiphol.

KapiteinRob

Ik snap niet dat dit proefballonnetje van ter Horst nog serieus genomen wordt.

Sproit

#59
Even gewoon op een rijtje:

Politieagenten moeten voordat ze uitgezonden worden een training volgen.
Moeten bereid zijn om te gaan
Moeten genoeg personeel hebben (waar hermandad blijkbaar niets over mag zeggen maar er zijn wel tekorten schijnt) (niet te beginnen over de financiële problemen)
De politiestructuur zal dus grondig moeten worden aangepast om dit mogelijk te maken, want ze willen natuurlijk ook toelages omdat ze worden uitgezonden.
Of maakt dit de politie opeens een stuk onaantrekkelijker?

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg