Nederlandse politie kan optreden in vredesmissies

Gestart door ThomasDR, 21/08/2008 | 20:22 uur

OWMRemco

Citaat van: dudge op 14/11/2008 | 14:01 uur
Vergeet niet dat in veel landen de politie een heel ander soort organisatie is dan in nederland. De politie loopt vaak in legeruniformen en heeft gewoon een AK-47 bij zich. Het opleiden van de politieagenten in dergelijke gebieden kan wmb prima door nl gedaan worden, zie OMLT. Dat dit een taak is voor de marachusee en dat de "gewone" politie hier niks te zoeken heeft lijkt me duidelijk.

Ja inderdaad. Ik ben het eens met het feit dat de reguliere politie er niks heeft te zoeken. Het is inderdaad een taak voor de KMar, aangezien de politie daar rondloopt met legeruniformen en ak's. Politie agenten kennen dit gewoon niet, en KMar zijn nou eenmaal wel opgeleid en getrained in het lopen met een leger uniform, in een uitzend gebied met een reële dreiging (zelfs KMar weten dat ze bij defensie werken, en hebben gekozen voor de risico's die er bij komen). Ik heb zelf deze taak mogen uitvoeren in afganistan, en het was wel echt werk dat uitgevoerd moest worden door militairen (ja rob wat je ook vind, wij zijn militairen). Mensen gaan nou eenmaal bij de politie werken om hun buurt te verbeteren, om wat te betekenen voor de samenleving (en ze boetes te geven...) en niet om naar gevaarlijke gebieden uitgezonden te worden. Dit moet overgelaten worden aan mensen die er voor opgeleid zijn om in een uitzendgebied te overleven.

En ja rob het is Wel onderdeel van ons takenpaket, ook al wil jij dat niet geloven. Gelukkig heb jij niks te zeggen over wat wel en niet ons takenpaket is.  ::)

Sproit

Ik ben bang dat de politie weinig kan uithalen in die landen,

Ik heb erg moeten lachen om de flitspaal grappen op de afgelopen pagina's, puur omdat dat gewoon waar is.
Politie agenten moeten dan een speciale opleiding genieten, het willen maar bovenal kunnen. En willen.

Als iemand het zou moeten doen is het de KMar, maar of het nuttig is is weer een totaal andere discussie. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

:) painf

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2008 | 14:23 uur
Zaken die je kunt doen, zijn niet automatisch je taak.

Nee maar een taakbeschrijving van een organisatie als de KMAR lijkt me toch duidelijk.

http://www.marechaussee.nl//over_de_kmar/taak_en_organisatie/taakvelden/index11.html

;D (Moeilijk he dat toegeven) ;D

KapiteinRob

Zaken die je kunt doen, zijn niet automatisch je taak.

:) painf

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2008 | 13:55 uur


De hedendaagse corebussiness van de krijgsmacht vergelijken met de zeer zeker niet prominent op de Kmar-site vermelde informatie betreffende te leveren bescheiden safari-opleidingscapaciteit van de Kmar doet me denken aan appels en peren...  ;)



Haha, ben ik het helemaal met je appels en peren vergelijking eens, dit was ook de reden dat ik hem er bij zette.

Maar als ze het zelf beschouwen als een taak kan ik er niets aan doen, en zullen ze het zelf moeten oplossen. Maar blijf er bij dat er niemand is (en ook geen Kapitein Rob) die beslist wat wel en geen taak is van de KMAR, dan de KMAR zelf.  ;D

Groet :) Painf

KapiteinRob

Citaat van: :) painf op 08/11/2008 | 06:36 uur
Kijk Rob de landmacht hoeft ook niet meer op uitzending staat ook het woordje kan / kunnen in! Zal ook wel "opgeleukt" zijn denk je niet?

Uit je link: Zowel voor vredesondersteunende operaties en rampenbestrijding, als voor de verdedigingstaak van het NAVO-grondgebied, is het belangrijk dat eenheden snel kunnen worden ingezet. Waar, wanneer en hoeveel militairen er op de been moeten worden gebracht, is moeilijk te voorspellen.

Daarom wordt al het landmachtpersoneel zo breed mogelijk opgeleid en wordt er geoefend met modern en hoogwaardig materieel.


De hedendaagse corebussiness van de krijgsmacht vergelijken met de zeer zeker niet prominent op de Kmar-site vermelde informatie betreffende te leveren bescheiden safari-opleidingscapaciteit van de Kmar doet me denken aan appels en peren...  ;)

Maar ook ik ga hier niet verder over door.  :-X

:) painf

#37
Citaat van: Kapitein Rob op 07/11/2008 | 19:41 uur
Daar staat dat het kan; dat is even wat anders dan dat iets tot je standaard takenpakket moet worden gerekend. Een militair kan ook worden ingezet voor de bestrijding van varkenspest. Dat wil nog niet zeggen dat het een taak is die standaard te noemen is..... ;) Hier wordt het takenpakket van de Kmar gewoon "opgeleukt".

Kijk Rob de landmacht hoeft ook niet meer op uitzending staat ook het woordje kan / kunnen in! Zal ook wel "opgeleukt" zijn denk je niet?

Bron:
http://www.landmacht.nl/organisatie/taken/Internationale_taken/index.aspx

I rest my case! En tevens gaan we off topic (ging om de politie en daar waren we het over eens).

Gr :) Painf

:) painf

#36
Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2008 | 03:05 uur
Ik probeer helemaal niets te verzinnen. Ik lees wat ik lees (feiten, toch?) en verbind daaraan de conclusie dat opleiding van polite-agenten in de rimboe niet een reguliere taak van de Kmar is. Uberhaupt vind ik het, zoals al eerder aangegeven, volkomen overbodig in gebieden als Afghanistan en louter politiek correcte blabla dat goed bij ons zogenaamde wederopbouwgeleuter past. Als je als Kmar dan zonodig dit wilt (of moet) uitvoeren, ga dat dan in gebieden doen waar de rust na militaire aanwezigheid structureel is teruggekeerd. Ik denk dan aan gebieden als Bosnië of zo. En je raadt het al, dan nog vind ik het een verkwisting van mankracht door een organisatie die in eigen land zoveel vacatures heeft.

Laat maar Rob, heeft geen zin met jou.

Hier staan de feiten en omdat er het woordje kan in staat probeer je gelijk te hebben. Heb een hoge pet van je, maar het begint nu op veel bla bla te lijken omdat je gewoon gelijk wil hebben.

Nogmaals taken pakket:
http://www.marechaussee.nl//over_de_kmar/taak_en_organisatie/taakvelden/index11.html

KapiteinRob

Ik probeer helemaal niets te verzinnen. Ik lees wat ik lees (feiten, toch?) en verbind daaraan de conclusie dat opleiding van polite-agenten in de rimboe niet een reguliere taak van de Kmar is. Uberhaupt vind ik het, zoals al eerder aangegeven, volkomen overbodig in gebieden als Afghanistan en louter politiek correcte blabla dat goed bij ons zogenaamde wederopbouwgeleuter past. Als je als Kmar dan zonodig dit wilt (of moet) uitvoeren, ga dat dan in gebieden doen waar de rust na militaire aanwezigheid structureel is teruggekeerd. Ik denk dan aan gebieden als Bosnië of zo. En je raadt het al, dan nog vind ik het een verkwisting van mankracht door een organisatie die in eigen land zoveel vacatures heeft.

:) painf

#34
Citaat van: Kapitein Rob op 07/11/2008 | 19:41 uur
Daar staat dat het kan; dat is even wat anders dan dat iets tot je standaard takenpakket moet worden gerekend. Een militair kan ook worden ingezet voor de bestrijding van varkenspest. Dat wil nog niet zeggen dat het een taak is die standaard te noemen is..... ;) Hier wordt het takenpakket van de Kmar gewoon "opgeleukt".

Ja hoor Rob je hebt helemaal gelijk! Er staat  :-X KAN :-X en dan maakt het niet uit wat er op de orginele site van de KMAR staat. En ze zullen wel iets anders bedoelen met het kopje Taak en Organisatie - Taakvelden - Civiele vredes- en internationale taken.

Wees niet zo eigenwijs en kijk gewoon naar de feiten, en probeer niet overal wat op te verzinnen.

Groeten :) Painf

KapiteinRob

Daar staat dat het kan; dat is even wat anders dan dat iets tot je standaard takenpakket moet worden gerekend. Een militair kan ook worden ingezet voor de bestrijding van varkenspest. Dat wil nog niet zeggen dat het een taak is die standaard te noemen is..... ;) Hier wordt het takenpakket van de Kmar gewoon "opgeleukt".

:) painf

Citaat van: Kapitein Rob op 07/11/2008 | 16:20 uur
Citaat van: :) painf op 07/11/2008 | 15:18 uur
maar het feit is dat ze het zelf in het takenpakket hebben staan.

Heb je een link?

Staat er al! 4 berichten terug vanaf deze!

:) painf

KapiteinRob

Citaat van: :) painf op 07/11/2008 | 15:18 uur
maar het feit is dat ze het zelf in het takenpakket hebben staan.

Heb je een link?

:) painf

#30
Citaat van: Kapitein Rob op 07/11/2008 | 13:28 uur
Als ik hoor over de grote hoeveelheid vacatures bij de Kmar (o.m. op Schiphol) vind ik het onzinnig dat de Kmar middelen vrij "moet" maken om in den vreemde politie-agenten op te leiden. Daarbij vind ik het helemaal geen prio hebben dat er politie-agenten worden opgeleid in de woestijn. Alsof ze daar volgens de Nederlandse methodes gaan werken op het moment dat we onze hielen hebben gelicht, pfff.....

Mooie mening Rob, maar het feit is dat ze het zelf in het takenpakket hebben staan. Dat is het feit, en die zullen ze zelf moeten nakomen. We kunnen toch ook niet roepen bij defensie dat we niet gaan omdat we niet 100% gevuld zijn. Het is balen dat ze mensen nodig hebben op schiphol, maar iedereen heeft vacatures openstaan.

Mijn mening is dat alle hulp er welkom is, en ik snap ook dat het geen nut heeft ze uit te leggen hoe een NL bonneboek werkt maar er is genoeg ander nuttig werk te doen.

Oh ja en mail anders even naar deze Kmar onderofficier dat het nutteloos was dat hij er geweest is.
http://oruzgan.web-log.nl/uruzgan_weblog/2008/05/werken-aan-een.html

KapiteinRob

Als ik hoor over de grote hoeveelheid vacatures bij de Kmar (o.m. op Schiphol) vind ik het onzinnig dat de Kmar middelen vrij "moet" maken om in den vreemde politie-agenten op te leiden. Daarbij vind ik het helemaal geen prio hebben dat er politie-agenten worden opgeleid in de woestijn. Alsof ze daar volgens de Nederlandse methodes gaan werken op het moment dat we onze hielen hebben gelicht, pfff.....