Het nut van de KMar als organisatie?

Gestart door martijn l, 24/08/2008 | 02:09 uur

martijn l

#9
Citaat van: mikemans op 24/08/2008 | 17:21 uur
En jij dacht dat de politieschool een cursus van twee dagen was? Mijn vermoeden is bevestigt, je baseerde je uitspraak op speculatie.
Nee, dit is een opleiding van 4 jaar als ik het goed had waar je je in principe veel richt op de omgang met mensen.

mikemans

Citaat van: ThomasDR op 24/08/2008 | 13:11 uur
Ik doel op de AMO die iedereen krijgt bij de Kmar.

En jij dacht dat de politieschool een cursus van twee dagen was? Mijn vermoeden is bevestigt, je baseerde je uitspraak op speculatie.

martijn l

#7
Citaat van: mikemans op 24/08/2008 | 12:16 uur
Wat zijn dan de verschillen? Ik denk dat dit argument slechts op speculatie is gebaseerd.
Reorganiseren is inderdaad duur, daarop zal je ook in de verste verte niet kunnen besparen. Dat is in principe al een voordeel weg.
Maar wat met bv. het personeel werven voor KMar uitzendingen? EUROGENDFOR? etc.? Ik denk dat de politie het moeilijk krijgt om deze plaatsen allemaal te vullen.
Politietaak defensie staat wel mooi om weer terug te verplaatsen, maar om dan de politie er bij te roepen... je zult best moeten gaan goochelen met rechten voor "niet opsporingsambtenaren" voor ze kunnen arresteren/aanhouden. Verkeersbonnen uitschrijven :') En allemaal van dat soort dingen.
Ook het onderbrengen van MTV bij de douane is niet helemaal op zijn plaats, douane gaat over goederen en is onderdeel van de belastingdienst. Als we de belastingdienst nu ook al de mogelijkheden over mensen geven... Zover politie kan, tjah dan trek je iemand enkel een ander uniform aan, want anders zal je een heel aantal politieagenten moeten gaan opleiden.
Ceremonieel afstoten, neen. Dat zou dan in principe ieder krijgsmachtdeel moeten doen. Overige beveiliging werkzaamheden afstoten naar particulieren... Mogen particulieren wapens dragen? Beveiliging schiphol allemaal naar particulieren zou ook betekenen dat MARBEV daar niet meer rond zou lopen, maar dat iemand door politie uit een trein verwijdert moet worden wat dan een half uur duurt ipv. de huidige 5 minuten. Een particulier beveiliger zou dan heel wat meer, wettelijke, bevoegdheden moeten krijgen...

ThomasDR

#6
Citaat van: ThomasDR op 24/08/2008 | 11:10 uur
...en de training van bijvoorbeeld de politie en de Kmar zijn niet te vergelijken.. Dus dan moeten die politie eenheden dezelfde opleiding krijgen als voorheen de Kmar, wat schiet je dan op?
Wat zijn dan de verschillen? Ik denk dat dit argument slechts op speculatie is gebaseerd.
Ik doel op de AMO die iedereen krijgt bij de Kmar.
Maar is het op dit moment de moeite waard om alles ergens anders onder te brengen? Zoals ik het interpreteer blijven de functies exact hetzelfde maar is alleen het visitekaartje anders.. (Politie ipv Kmar)

mikemans

#5
Citaat van: ThomasDR op 24/08/2008 | 11:10 uur
Rob wat is dan het voordeel als je alles bij andere organisaties onderbrengt?
Rob geeft aan dat je op overhead bespaart. Dat wil zeggen de ondersteunende diensten. Naar mijn mening zou je eerst goed in kaart moeten brenegn hoeveel overhead het daadwerkelijk zou schelen. Ten eerste is de overhead van geheel defensie krijgsmachtbreed. Ten tweede verplaats je een deel van de overhead, immers bij uitbreiding van het takenpakket en het personeelsbestand groeit ook de overhead. Ik denk dat het weinig tot niets scheeld op de rekening courant van de overheid, het is slechts verplaatsen van poppetjes. Het zou wel enorm veel eenmalige kosten met zich mee brengen die je niet een twee drie hebt terugverdiend. Het kostenaspect wordt te vaak te onzorgvuldig genoemd als reden, de praktijk leert dat reorganiseren duur is en weinig oplevert binnen de overheid.
Citaat van: ThomasDR op 24/08/2008 | 11:10 uur
De Kmar is gespecialiseerd op deze taken,...
Gezien het uiterst brede takenpakket is er nauwelijks sprake van specialisatie.
Citaat van: ThomasDR op 24/08/2008 | 11:10 uur
...en de training van bijvoorbeeld de politie en de Kmar zijn niet te vergelijken.. Dus dan moeten die politie eenheden dezelfde opleiding krijgen als voorheen de Kmar, wat schiet je dan op?
Wat zijn dan de verschillen? Ik denk dat dit argument slechts op speculatie is gebaseerd.

ThomasDR

Rob wat is dan het voordeel als je alles bij andere organisaties onderbrengt?

De Kmar is gespecialiseerd op deze taken, en de training van bijvoorbeeld de politie en de Kmar zijn niet te vergelijken.. Dus dan moeten die politie eenheden dezelfde opleiding krijgen als voorheen de Kmar, wat schiet je dan op?

martijn l

Minister ter Horst had inderdaad al bedacht dat politie wel mee kan op uitzending mits het veilig is. Maar gezien 't feit dat de politie al enorme moeite heeft om de linies te vullen, zal dat niet nog erger worden mochten ze ook op uitzending moeten gaan?

Ook is persoonsbeveiliging door de KMar voornamelijk persoonsbeveiliging in 't buitenland. Bijvoorbeeld als een parlementariër naar het buitenland gaat word dit door de BSB verzorgt.

Dieper zal ik er in ieder geval later even op in gaan, is het nu nog te vroeg voor/nog geen tijd voor :)

KapiteinRob

#2
Ik ben van mening dat de Kmar als organisatie te weinig specifiek nut heeft om als zodanig te bestaan. Als je naar de hoofdtaken van de Kmar kijkt, kun je wat mij betreft deze (al dan niet met enige bijstellingen) overbrengen naar andere overheidsdiensten. De grensbewaking kun je invoegen bij de douane (dus ook die honderden marechaussees op Schiphol), de ceremoniele bewaking van paleizen kun je uitbesteden aan particuliere "beveiligings"diensten, de serieuze bewakingstaken aan particuliere beveiligingsdiensten of aan de nieuw op te richten paarse bewakingsorganisatie waarover ik elders op het forum heb gelezen, de politietaken aan de reguliere politie, de sporadische militaire toezicht op kazernes kun je gewoon aan de krijgsmachtdelen teruggeven in de vorm van de opnieuw te vormen MP. Al die andere specialistische taken zijn wat mij betreft te miniem om apart een Kmar voor in stand te houden. Arresteren kunnen ze ook bij de gewone politie of specialistische politie-eenheden. En als er meer/zwaardere geweldsmiddelen nodig zijn, kan men bij de KL of MARNS aankloppen.

Opheffen van de Kmar zal natuurlijk niet betekenen dat je zoveel duizenden functies uitspaart, dat snap ik ook. Maar vele van deze functies kunnen bij andere diensten worden ingevoegd. Wat je in ieder geval bespaart is de gehele overhead en e.e.a. wordt een stuk efficienter.

Voor de volledigheid, voordat men roept dat ik weer eens wat uit mijn duim zuig zodra het met de Kmar te maken heeft, onderstaand het takenpakket van de Kmar:
Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Takenpakket

De Koninklijke Marechaussee heeft een gevarieerd takenpakket. Hier vindt u een willekeurig gerangschikt overzicht inclusief de omschrijvingen van de diverse taken die de KMar zowel in binnen als buitenland zo succesvol mogelijk probeert te volbrengen.

Beveiliging             
           
- Objectbeveiliging

- Ceremoniële diensten

- Persoonsbeveiliging

- Beveiliging waardetransporten

- Beveiliging burgerluchtvaart

Politietaak burgerluchtvaartterreinen

Politietaak Defensie

Assistentieverlening, bijstand en samenwerking

Handhaving vreemdelingenwetgeving
           
- Grensbewaking

- Mobiel Toezicht Vreemdelingen

- Ondersteuning asielprocedure

Recherchetaken

Civiele vredes- en internationale taken     


Hoe e.e.a. onder te brengen cq. af te stoten:
Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Beveiliging             
           
- Objectbeveiliging - uitbesteden aan particuliere beveiligingsdiensten of eerder door mij aangehaalde paarse defenseibewakingsorganisatie

- Ceremoniële diensten - afstoten of particulier uitbesteden

- Persoonsbeveiliging - onderbrengen bij dezelfde eenheid van de overheid die koningshuis en kabinet bewaakt

- Beveiliging waardetransporten - politie

- Beveiliging burgerluchtvaart - politie


Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Politietaak burgerluchtvaartterreinen - politie

Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Politietaak Defensie - MP voor wat betreft interne orde; burgerpolitie indien MP dit niet af mag/kan doen. Per slot van rekening doet justitie in principe ook alles wat de krijgsraad eerst deed.

Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Assistentieverlening, bijstand en samenwerking - politie en/of KL-KMARNS (afhankelijk van benodigde "geweld", "expertise" of "materieel"

Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Handhaving vreemdelingenwetgeving

- Grensbewaking - douane

- Mobiel Toezicht Vreemdelingen - douane of politie

- Ondersteuning asielprocedure - justitie

Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Recherchetaken - politie

Citaat van: www.marechaussee.nl op 24/08/2008 | 05:01 uur
Civiele vredes- en internationale taken - politie (vraag maar aan minister Ter Horst.....)   

martijn l

Wat is het nut van de KMar :police: als organisatie?

Ook ik twijfel hier wel eens over, maar toch kom ik er altijd wel weer op neer dat de KMar een vrij nuttige organisatie is, zowel voor defensie als voor de "burger"maatschappij. Wat vinden jullie daar eigenlijk van.

Voetnoot:
Ik verwacht van iedereen, ook van mezelf, respectvol en netjes op reacties van wie dan ook in te gaan. Aan de mods zou ik willen vragen om reacties die deze richtlijn niet volgen gewoon te verwijderen.