Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 20:26 uur
Precies...dat is ook wat ik zie en lees. Nog wel de vraag of zo'n moederschip toch speciale MCM focus houdt of meer multi-task wordt. Ik hoop wel op die specialisatie..want denk ik nodig. Al kan ik me wel voorstellen dat delen van het systeem ook separaat vanaf andere schepen inzetbaar wordt.

Maar voor een EU-eskader naar Azië op kortere termijn hebben we op MCM terrein dus nog wel een uitdaging.

Op korte termijn: 2 separate taakgroepen die best "toevallig" gelijktijdig aanwezig kunnen zijn in de regio.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#302
Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 20:20 uur
Toekomstige MCM schepen worden moederschepen van van ROV/UUV's, groter dan huidige klassen. Dus waarschijnlijk ook geschikt om met een eskader mee te kunnen.

In dat geval is het natuurlijk geen probleem.

Wellicht is ELINT capaciteit een toegevoegde waarde voor het EU eskader...

New Norwegian Intelligence Service ELINT vessel "Marjata" Christened

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2014-news/december-2014-navy-naval-forces-maritime-industry-technology-security-global-news/2243-new-norwegian-intelligence-service-elint-vessel-qmarjataq-christened.html


Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 20:20 uur
Toekomstige MCM schepen worden moederschepen van van ROV/UUV's, groter dan huidige klassen. Dus waarschijnlijk ook geschikt om met een eskader mee te kunnen.
Precies...dat is ook wat ik zie en lees. Nog wel de vraag of zo'n moederschip toch speciale MCM focus houdt of meer multi-task wordt. Ik hoop wel op die specialisatie..want denk ik nodig. Al kan ik me wel voorstellen dat delen van het systeem ook separaat vanaf andere schepen inzetbaar wordt.

Maar voor een EU-eskader naar Azië op kortere termijn hebben we op MCM terrein dus nog wel een uitdaging.

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 20:00 uur
De EU stelt op maritiem gebied bar weinig voor op dit moment (en ik trakteer als dat in 2030 wel zo is). Brussel heeft er amper interesse in. Voor zo'n reis waar veel planning aan vooraf gaat moet men echt de koppen bij elkaar steken om voor een "sterk" signaal te zorgen.
Inderdaad...de lobby in deze wordt gevoerd en recent waren alle bevelhebbers van de EU-marines bij elkaar...nu de bepalende politici nog.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 20:09 uur
Ik niet. Want er moet onder dreiging kunnen worden geopereerd en men moet onder begeleiding/bescherming ook de overtocht kunnen maken vind ik.

Er wordt steeds meer toegewerkt naar MCM systemen die ook vanaf multi-purpose-fregatten of LPDs kunnen worden ingezet. Ook bij de eventuele opvolger van de huidige mijnenjagers kan het kunnen meekomen met een eskader wel eens een eis worden. De te kiezen rompvorm kan daarbij meewerken..catamaran/trimaran vorm.. koppelt hoge stabiliteit met relatief hoge snelheid.

Ook daarom stelde ik de vraag over EU-eskader richting Azië. Om te bezien of we alles in huis hebben of wat er nog mist.

Toekomstige MCM schepen worden moederschepen van van ROV/UUV's, groter dan huidige klassen. Dus waarschijnlijk ook geschikt om met een eskader mee te kunnen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 14/05/2016 | 19:43 uur
Lokale vriendschappelijke landen kunnen dan toch ook eigen MPA/ASW/EW/ELINT toestellen inzetten? Bijvoorbeeld Australië vloog onlangs een tijd over de Zuid Chinese Zee.
http://www.sldinfo.com/getting-ready-for-the-p-8-and-triton-aussie-p-3s-operating-over-the-south-china-sea/
Dat is ook zeker een optie...maar ik zou toch graag een eigen EU inbreng zien dan...(tik die ik heb overgehouden van Srebrenica-drama...alles binnen een missie zelf kunnen doen..of dat nu als NL of als EU is).

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 19:40 uur
Dan zou ik kiezen voor een separaat EU MCM flotilla
Ik niet. Want er moet onder dreiging kunnen worden geopereerd en men moet onder begeleiding/bescherming ook de overtocht kunnen maken vind ik.

Er wordt steeds meer toegewerkt naar MCM systemen die ook vanaf multi-purpose-fregatten of LPDs kunnen worden ingezet. Ook bij de eventuele opvolger van de huidige mijnenjagers kan het kunnen meekomen met een eskader wel eens een eis worden. De te kiezen rompvorm kan daarbij meewerken..catamaran/trimaran vorm.. koppelt hoge stabiliteit met relatief hoge snelheid.

Ook daarom stelde ik de vraag over EU-eskader richting Azië. Om te bezien of we alles in huis hebben of wat er nog mist.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#296
Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 19:37 uur
Ik niet... 8) EU rules the waves!!..in ieder geval in 2030 ;)

Dan zal er rap iets moeten veranderen en zal de minder, minder, minder trend toch echt moeten worden doorbroken.

Om maar een voorbeeld te noemen: Het MPF2... de tijd wordt krap om het nieuwe model operationeel in 2030 aan de KM toe te voegen.


StrataNL

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 19:36 uur
Ja, ik heb het over een EU verband...want alleen Nederland of Zeemacht Benelux lijkt me nog geen mogelijkheid...en vind ik..zelfs na forse uitbreiding...ook qua signaal niet sterk genoeg..hoezeer beide landen gezien hun wereldhavens ook belang hebben bij die vrije scheepvaartroutes van en naar Azië.

En toch zullen er denk ik MCM middelen mee moeten gaan met zo'n vlootverband. Zodat een duidelijk signaal wordt gegeven dat ook de inzet van zeemijnen bij bepaalde conflicten daar niet geaccepteerd zal worden. Dit vraagt mogelijk organisatorische en materiele aanpassingen aan de MCM middelen binnen de EU (en Zeemacht Benelux).

Het meesturen van een EUropese carrier, LHD of LPD lijkt me inderdaad wenselijk.

Het meesturen van MPA/ASW/EW/Elint toestellen is misschien lastiger..maar het lijkt me ook wel weer een goed en sterk signaal als bepaalde vriendschappelijke landen langs de route daarvoor de logistieke faciliteiten aanbieden.

De EU stelt op maritiem gebied bar weinig voor op dit moment (en ik trakteer als dat in 2030 wel zo is). Brussel heeft er amper interesse in. Voor zo'n reis waar veel planning aan vooraf gaat moet men echt de koppen bij elkaar steken om voor een "sterk" signaal te zorgen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

#294
Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 19:36 uur
Het meesturen van MPA/ASW/EW/Elint toestellen is misschien lastiger..maar het lijkt me ook wel weer een goed en sterk signaal als bepaalde vriendschappelijke landen langs de route daarvoor de logistieke faciliteiten aanbieden.
Lokale vriendschappelijke landen kunnen dan toch ook eigen MPA/ASW/EW/ELINT toestellen inzetten? Bijvoorbeeld Australië vloog onlangs een tijd over de Zuid Chinese Zee.
http://www.sldinfo.com/getting-ready-for-the-p-8-and-triton-aussie-p-3s-operating-over-the-south-china-sea/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 19:36 uur
En toch zullen er denk ik MCM middelen mee moeten gaan met zo'n vlootverband. Zodat een duidelijk signaal wordt gegeven dat ook de inzet van zeemijnen bij bepaalde conflicten daar niet geaccepteerd zal worden. Dit vraagt mogelijk organisatorische en materiele aanpassingen aan de MCM middelen binnen de EU (en Zeemacht Benelux).

Dan zou ik kiezen voor een separaat EU MCM flotilla

Elzenga

#292
Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 19:17 uur
Daarom reageerde ik op jouw voorstel betreffende een NL taakverband.
Mocht het ooit zover komen, dan lijkt een EU taakverband het meest voor de hand liggend, maar ook hier heb ik nog steeds mijn twijfels over.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 19:36 uur
Ik ook...

Rest de vraag welke EU landen kunnen in eskaderverband (tegenwoordig) goed met elkaar samenwerken?
Ik niet... 8) EU rules the waves!!..in ieder geval in 2030 ;) Maar goed terug naar de vraag en materiële, personele en logistieke vereisten..

En dat is inderdaad een interessante vraag!  ;)

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/05/2016 | 19:10 uur
De enigste twee MFF op dezelfde langdurige trip? Hmm, gaat wel wat werk in zitten, een Belg erbij lijkt me meer haalbaar. Of een tweede LCF.
Kleinere MCM schepen missen gewoon de endurance en snelheid.

Als je echt wat wil laten zien als EU moet er toch minimaal een carrier of forse LHD met leuk aantal helis bij....

MPA/ASW/EW/Elint toestellen mee laten vliegen lijkt me niet ideaal... niet alle landen staan denk ik te springen om die boven hun territory te hebben, ook al is het voor een logistieke stop.
Ja, ik heb het over een EU verband...want alleen Nederland of Zeemacht Benelux lijkt me nog geen mogelijkheid...en vind ik..zelfs na forse uitbreiding...ook qua signaal niet sterk genoeg..hoezeer beide landen gezien hun wereldhavens ook belang hebben bij die vrije scheepvaartroutes van en naar Azië.

En toch zullen er denk ik MCM middelen mee moeten gaan met zo'n vlootverband. Zodat een duidelijk signaal wordt gegeven dat ook de inzet van zeemijnen bij bepaalde conflicten daar niet geaccepteerd zal worden. Dit vraagt mogelijk organisatorische en materiele aanpassingen aan de MCM middelen binnen de EU (en Zeemacht Benelux).

Het meesturen van een EUropese carrier, LHD of LPD lijkt me inderdaad wenselijk.

Het meesturen van MPA/ASW/EW/Elint toestellen is misschien lastiger..maar het lijkt me ook wel weer een goed en sterk signaal als bepaalde vriendschappelijke landen langs de route daarvoor de logistieke faciliteiten aanbieden.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 19:17 uur
Daarom reageerde ik op jouw voorstel betreffende een NL taakverband.
Mocht het ooit zover komen, dan lijkt een EU taakverband het meest voor de hand liggend, maar ook hier heb ik nog steeds mijn twijfels over.

Ik ook...

Rest de vraag welke EU landen kunnen in eskaderverband (tegenwoordig) goed met elkaar samenwerken?

Als voorschot op deze vraag: NL+UK+NO+DK+DE?

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 19:14 uur
Het zal er dan helaas ook voorlopig (zonder vlootuitbreiding) niet van (kunnen) komen. In het beste gevel levert de KM een LCF en/of het JSS als onderdeel van een internationaal eskader.
Daarom reageerde ik op jouw voorstel betreffende een NL taakverband.
Mocht het ooit zover komen, dan lijkt een EU taakverband het meest voor de hand liggend, maar ook hier heb ik nog steeds mijn twijfels over.