Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 19:08 uur
Stel dat de KM dit zou gaan doen, wat zou je dan schrappen?
Carib/SNMG/Atalanta/Frontex/Vaarpraktijken CCO/Aircontrollers/Adelborsten etc?
En wat zouden de mogelijke politieke consequenties zijn, indien de KM "nee" moet verkopen?
Het is wel eenvoudig om dit te willen, maar op de achtergrond spelen meerdere factoren mee; en dat geldt niet alleen in dit geval, maar eigenlijk voor de gehele Krijgsmacht. De toestand van de Krijgsmacht is in zo'n staat, dat elke inzet, oefening terdege moet worden afgewogen.

Het zal er dan helaas ook voorlopig (zonder vlootuitbreiding) niet van (kunnen) komen. In het beste gevel levert de KM een LCF en/of het JSS als onderdeel van een internationaal eskader.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 18:36 uur
Kan dus prima met EU middelen.

Zelfs een louter NL eskader zou in 2017 kunnen, bestaande uit 1 LCF, 2 MFF en 1 JSS.

Een Walrusklasse zou ik  los van het eskader vooruit sturen als separaat onderdeel van de TG (die heeft toch de nodige moeite om de transit speed bij te houden)

De enigste twee MFF op dezelfde langdurige trip? Hmm, gaat wel wat werk in zitten, een Belg erbij lijkt me meer haalbaar. Of een tweede LCF.
Kleinere MCM schepen missen gewoon de endurance en snelheid.

Als je echt wat wil laten zien als EU moet er toch minimaal een carrier of forse LHD met leuk aantal helis bij....

MPA/ASW/EW/Elint toestellen mee laten vliegen lijkt me niet ideaal... niet alle landen staan denk ik te springen om die boven hun territory te hebben, ook al is het voor een logistieke stop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 18:57 uur
Ik ook... maar het kan, dat de KM daarna een halfjaar niet of nog beperketer inzetbaar zal zijn is een ander verhaal.  :cute-smile:
Stel dat de KM dit zou gaan doen, wat zou je dan schrappen?
Carib/SNMG/Atalanta/Frontex/Vaarpraktijken CCO/Aircontrollers/Adelborsten etc?
En wat zouden de mogelijke politieke consequenties zijn, indien de KM "nee" moet verkopen?
Het is wel eenvoudig om dit te willen, maar op de achtergrond spelen meerdere factoren mee; en dat geldt niet alleen in dit geval, maar eigenlijk voor de gehele Krijgsmacht. De toestand van de Krijgsmacht is in zo'n staat, dat elke inzet, oefening terdege moet worden afgewogen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 18:50 uur
Mocht je expliciet een Diesel-elektrische onderzeeër mee willen sturen, dan zal deze inderdaad een separaat programma moeten krijgen.

Met een UK of FR nuke is/wordt het een ander verhaal.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 18:50 uur
Ik heb daar mijn bedenkingen over. NL, dus de KM zal een aantal verplichtingen moeten afzeggen.

Ik ook... maar het kan, dat de KM daarna een halfjaar niet of nog beperketer inzetbaar zal zijn is een ander verhaal.  :cute-smile:

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 18:36 uur
Kan dus prima met EU middelen.
Ja, maar ik heb mijn twijfels over een verband onder EU vlag. :angel:
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 18:36 uur
Zelfs een louter NL eskader zou in 2017 kunnen, bestaande uit 1 LCF, 2 MFF en 1 JSS.
Ik heb daar mijn bedenkingen over. NL, dus de KM zal een aantal verplichtingen moeten afzeggen.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 18:36 uur
Een Walrusklasse zou ik  los van het eskader vooruit sturen als separaat onderdeel van de TG (die heeft toch de nodige moeite om de transit speed bij te houden)
Mocht je expliciet een Diesel-elektrische onderzeeër mee willen sturen, dan zal deze inderdaad een separaat programma moeten krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 18:23 uur
Interessant!!

Dus in ieder geval:
1 LHD/LPD of carrier
1-2 Luchtverdedigingsfregat
3-4 multi-purpose-fregatten
1 bevoorrader
1 onderzeeboot

Mine Warfare eenheid niet mee door beperkte omvang en snelheid van de beschikbare mijnenjagers?

Opzet kan worden uitgebreid door ook "meevliegen" van ASW/MPA toestellen....

Duur 6 maanden
5 korte en 1 langer havenbezoek

...

Kan dus prima met EU middelen.

Zelfs een louter NL eskader zou in 2017 kunnen, bestaande uit 1 LCF, 2 MFF en 1 JSS.

Een Walrusklasse zou ik  los van het eskader vooruit sturen als separaat onderdeel van de TG (die heeft toch de nodige moeite om de transit speed bij te houden)

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 18:23 uur
Mine Warfare eenheid niet mee door beperkte omvang en snelheid van de beschikbare mijnenjagers?
In mijn schrijven geldt daarvoor de beperkingen in snelheid.
Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 18:23 uur
Opzet kan worden uitgebreid door ook "meevliegen" van ASW/MPA toestellen....
Die zou ik buiten beschouwing laten. Deze zijn niet kosten efficiënt/noch vanuit operationeel standpunt inzetbaar. Daarnaast heb je dan een logistieke/technische staart nodig op diverse vliegvelden.
Voldoende rotary wing, eventueel in verschillende configuratie(s) zou voldoende moeten zijn.

Elzenga

#280
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2016 | 17:22 uur
Neem Fairwind 1986 al leidraad

Fairwind '86
Periode: 13 januari - 19 juni
Bestemming: India, Thailand, China, Japan, Zuid-Korea, Indonesië
Schepen: Hr.Ms. de Ruyter (GW-fregat), Hr.Ms. Callenburgh (S-fregat), Hr.Ms. Jan van Brakel (S-fregat), Hr. Ms. Kinsbergen (S-fregat) en Hr. Ms. Pooster (bevoorrader)

http://marineschepen.nl/dossiers/fairwind.html
Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 17:26 uur
Als je bereid bent om Mine Warfare eenheden buiten beschouwing te laten, dan zou dit kunnen met een reis van ongeveer 6 maanden.
Binnen dat tijdsbestek is het mogelijk zo'n vijftal kortstondige havenbezoeken af te leggen een één langdurige (max. 10 dgn) waarin onderhoud etc. gepleegd kan worden. Wisselen bemanning niet nodig.
Hierbij ga ik uit van het feit dat de meest Oostelijke haven Tanjung Perak zal zijn. (Surabaya)
Interessant!!

Dus in ieder geval (geleverd door verschillende EU lidstaten):
1 LHD of LPD of carrier
1-2 Luchtverdedigingsfregat
3-4 multi-purpose-fregatten
1 bevoorrader
1 onderzeeboot

Mine Warfare eenheid niet mee door beperkte omvang en snelheid van de beschikbare mijnenjagers?

Opzet kan worden uitgebreid door ook "meevliegen" van ASW/MPA toestellen en drones....

Duur 6 maanden
5 korte en 1 langer havenbezoek

...

Lex

Als je bereid bent om Mine Warfare eenheden buiten beschouwing te laten, dan zou dit kunnen met een reis van ongeveer 6 maanden.
Binnen dat tijdsbestek is het mogelijk zo'n vijftal kortstondige havenbezoeken af te leggen een één langdurige (max. 10 dgn) waarin onderhoud etc. gepleegd kan worden. Wisselen bemanning niet nodig.
Hierbij ga ik uit van het feit dat de meest Oostelijke haven Tanjung Perak zal zijn. (Surabaya)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 16:13 uur
Ik heb qua samenstelling geen voorkeur/wens. Het zal een missie zijn die moet aantonen dat de EU een vlootverband die kant op kan krijgen om (ook) voor de EU strategische vaarwegen te beschermen/open te houden bij een oplopend conflict bij zo'n vaarweg. Zuid-Chinese Zee een aannemelijk scenario, als ook Perzische Golf. Spanningen rond Taiwan of Koreaanse schiereiland. ASW en anti-mijncapaciteit dus wenselijk als ook een kleine amfibische component. Hoeveel tijd zal zo'n missie duren? Wisseling van bemanning nodig en mogelijk? Hoe zal zo'n scenario eruit zien?

Neem Fairwind 1986 al leidraad

Fairwind '86
Periode: 13 januari - 19 juni
Bestemming: India, Thailand, China, Japan, Zuid-Korea, Indonesië
Schepen: Hr.Ms. de Ruyter (GW-fregat), Hr.Ms. Callenburgh (S-fregat), Hr.Ms. Jan van Brakel (S-fregat), Hr. Ms. Kinsbergen (S-fregat) en Hr. Ms. Pooster (bevoorrader)

http://marineschepen.nl/dossiers/fairwind.html

Elzenga

Citaat van: Lex op 14/05/2016 | 12:28 uur
Hangt oa af van de door jou gewenste samenstelling. Zijn er wel of geen AORH's in het verband? Dit is bepalend voor het aantal dagen op zee. Vwb de bemanningen (wisselen al dan niet) zou het afhankelijk kunnen zijn van de lengte van het deployment.
Ik heb qua samenstelling geen voorkeur/wens. Het zal een missie zijn die moet aantonen dat de EU een vlootverband die kant op kan krijgen om (ook) voor de EU strategische vaarwegen te beschermen/open te houden bij een oplopend conflict bij zo'n vaarweg. Zuid-Chinese Zee een aannemelijk scenario, als ook Perzische Golf. Spanningen rond Taiwan of Koreaanse schiereiland. ASW en anti-mijncapaciteit dus wenselijk als ook een kleine amfibische component. Hoeveel tijd zal zo'n missie duren? Wisseling van bemanning nodig en mogelijk? Hoe zal zo'n scenario eruit zien?

Lex

Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 12:04 uur
Voorstel: Een EU naval taskforce sturen richting Azië...langs de scheepvaartroute van Europa naar zeg Japan en terug. Door o.a. de Zuid-Chineze Zee. Benadrukken strategisch belang van deze scheepvaartroute voor de EU. Bezoekt landen langs de route.
Het bezoek aan landen langs de route, gaat afhankelijk van het deelnemende land, veelal via diplomatiek verkeer en vergt veel papierwerk. Zo zijn er ook termijnen waarbinnen een bezoek moet worden aangevraagd. Veel van deze bezoeken zullen dan een "informeel" karakter hebben, met vele verplichtingen.
Citaat van: Elzenga op 14/05/2016 | 12:04 uur
Wat komt daar qua materiaal, logistiek en bemanningen bij kijken? (volgens de experts hier...om een beeld te krijgen)
Hangt oa af van de door jou gewenste samenstelling. Zijn er wel of geen AORH's in het verband? Dit is bepalend voor het aantal dagen op zee. Vwb de bemanningen (wisselen al dan niet) zou het afhankelijk kunnen zijn van de lengte van het deployment.

Elzenga

Voorstel: Een EU naval taskforce sturen richting Azië...langs de scheepvaartroute van Europa naar zeg Japan en terug. Door o.a. de Zuid-Chineze Zee. Benadrukken strategisch belang van deze scheepvaartroute voor de EU. Bezoekt landen langs de route.

Wat komt daar qua materiaal, logistiek en bemanningen bij kijken? (volgens de experts hier...om een beeld te krijgen)

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 24/02/2016 | 22:56 uur
Dat concept begrijp ik. Maar "even" snel weg varen oplopend tot maximum snelheid is neem ik aan minder makkelijk als het dok nog vol water staat? Of is dat in een noodsituatie haalbaar?
Wat is een noodsituatie? Onderzeebootdreiging?

Citaat van: Lex op 24/02/2016 | 23:02 uur
Ik denk dat dit iets is, waar geen antwoord op zal komen op een forum.
Iets met vrije vloeistofoppervlak.


-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation