Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2016 | 13:51 uur
Zou je denken?

List of supercavitating torpedoes
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_supercavitating_torpedoes



Mwoah alleen die van 360km/h gaat een probleem worden(als die al werkt natuurlijk) de rest sprint je er wel mee uit. :-* ,maar alle gekheid op een stokkie.
Goed te lezen dat er ontwikkelingen zijn(was toch niet zo'n gekke gedachte van me:anti-torpedo-torpedo  ;D,blijft 't een geweldige omschrijving vinden.)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 04/01/2016 | 13:51 uur
Dat is precies de aanleiding van mijn vraag ;)

Als je iets kan detecteren, dan kan je er maatregelen tegen nemen dus verdedigen.

Elzenga

Citaat van: Strata op 04/01/2016 | 13:44 uur
Je kijkt teveel films  :lol:
juist niet ;)
Citaat van: Strata op 04/01/2016 | 13:44 uurEen moderne torpedo is lastig op te sporen dan wel te neutraliseren, er zijn wel systemen die ze kunnen waarnemen, ook systemen die ze kunnen af/misleiden of verstoren, maar dat is allemaal soft-kill. Hard-kill systemen zijn in ontwikkeling, het gaat dan om anti-torpedo torpedo's. O.a. Ultra electronics, de leverancier van de gesleepte sonar van de huidige M-fregatten, en het Israëlische Rafael zijn hier mee bezig.

http://news.usni.org/2013/06/20/navy-develops-torpedo-killing-torpedo
Dat had ik ook meegekregen..zal het nog eens lezen..het is dus nog een gebied in ontwikkeling..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 04/01/2016 | 13:40 uur

We kunnen er ook supermotoren inleggen(schepen,Ferrari motor?  :devil:)en dan zijn we snel genoeg,maar dat is onzin natuurlijk.

gr,walter

Zou je denken?

List of supercavitating torpedoes
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_supercavitating_torpedoes


Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2016 | 13:30 uur
"De gevolgen van een moderne onderzeeboottorpedo zijn desastreus doordat deze zijn doel niet raakt maar onder het schip ontploft. Een fregat breekt gegarandeerd in tweeën en zinkt binnen een paar minuten. Een torpedo kan bovendien na een misser opnieuw aanvallen en tot op heden is er nog geen werkende verdediging tegen een torpedo uitgevonden. Hoeveel torpedo's nodig zijn om een vliegkampschip ter grootte van de Roosevelt tot zinken te brengen is in het openbaar niet bekend. Openbare, maar niet bevestigde, bronnen spreken van 1 tot 6 Mk 48 torpedo's."

http://marineschepen.nl/dossiers/Hoe-Nederlandse-onderzeeboot-Walrus-Amerikaans-vliegdekschip-tot-zinken-bracht.html
Dat is precies de aanleiding van mijn vraag ;)

StrataNL

#253
Citaat van: Elzenga op 04/01/2016 | 13:22 uur
Scenario: Zware torpedo afgevuurd vanuit onderzeeboot gericht op marineschip.
Vroeger zag je de baan nog (belletjes), dat schijnt niet meer zo te zijn.
Maar is zo'n torpedo vanuit de lucht nog wel waar te nemen?
Omdat hij niet zo diep zich verplaatst?..of omdat sensoren de verstoring kunnen waarnemen?

Je kijkt teveel films  :lol:

Een moderne torpedo is lastig op te sporen dan wel te neutraliseren, er zijn wel systemen die ze kunnen waarnemen, ook systemen die ze kunnen af/misleiden of verstoren, maar dat is allemaal soft-kill. Hard-kill systemen zijn in ontwikkeling, het gaat dan om anti-torpedo torpedo's. O.a. Ultra electronics, de leverancier van de gesleepte sonar van de huidige M-fregatten, en het Israëlische Rafael zijn hier mee bezig.

http://news.usni.org/2013/06/20/navy-develops-torpedo-killing-torpedo
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2016 | 13:30 uur
"De gevolgen van een moderne onderzeeboottorpedo zijn desastreus doordat deze zijn doel niet raakt maar onder het schip ontploft. Een fregat breekt gegarandeerd in tweeën en zinkt binnen een paar minuten. Een torpedo kan bovendien na een misser opnieuw aanvallen en tot op heden is er nog geen werkende verdediging tegen een torpedo uitgevonden. Hoeveel torpedo's nodig zijn om een vliegkampschip ter grootte van de Roosevelt tot zinken te brengen is in het openbaar niet bekend. Openbare, maar niet bevestigde, bronnen spreken van 1 tot 6 Mk 48 torpedo's."

http://marineschepen.nl/dossiers/Hoe-Nederlandse-onderzeeboot-Walrus-Amerikaans-vliegdekschip-tot-zinken-bracht.html

Vind ik eigenlijk heel raar,we kunnen/vinden vanalles uit(superradars,bmd-detectie,anti-raketsystemen,etc)maar er heeft nog nooit iemand aan een anti-torpede-torpedo  :crazy: gedacht?Of een anti-torpedo raket?Ik stel 't een beetje simplistisch voor ,omdat ik ook niet weet wat er kan op dit gebied.Lijkt me toch eens verstandig daar ook gedachte over te laten gaan(door de heren/dames wapenbedenkers)

We kunnen er ook supermotoren inleggen(schepen,Ferrari motor?  :devil:)en dan zijn we snel genoeg,maar dat is onzin natuurlijk.

gr,walter

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 04/01/2016 | 13:22 uur
Scenario: Zware torpedo afgevuurd vanuit onderzeeboot gericht op marineschip.
Vroeger zag je de baan nog (belletjes), dat schijnt niet meer zo te zijn.
Maar is zo'n torpedo vanuit de lucht nog wel waar te nemen?
Omdat hij niet zo diep zich verplaatst?..of omdat sensoren de verstoring kunnen waarnemen?

"De gevolgen van een moderne onderzeeboottorpedo zijn desastreus doordat deze zijn doel niet raakt maar onder het schip ontploft. Een fregat breekt gegarandeerd in tweeën en zinkt binnen een paar minuten. Een torpedo kan bovendien na een misser opnieuw aanvallen en tot op heden is er nog geen werkende verdediging tegen een torpedo uitgevonden. Hoeveel torpedo's nodig zijn om een vliegkampschip ter grootte van de Roosevelt tot zinken te brengen is in het openbaar niet bekend. Openbare, maar niet bevestigde, bronnen spreken van 1 tot 6 Mk 48 torpedo's."

http://marineschepen.nl/dossiers/Hoe-Nederlandse-onderzeeboot-Walrus-Amerikaans-vliegdekschip-tot-zinken-bracht.html

Elzenga

#250
Scenario: Zware torpedo afgevuurd vanuit onderzeeboot gericht op marineschip.
Vroeger zag je de baan nog (belletjes), dat schijnt niet meer zo te zijn.
Maar is zo'n torpedo vanuit de lucht nog wel waar te nemen?
Omdat hij niet zo diep zich verplaatst?..of omdat sensoren de verstoring kunnen waarnemen?

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 04/01/2016 | 13:01 uur
;D echt? ik zie op sommige video's nog wel een baan lopen..op andere niet meer of vanuit de gefilmde hoek lastig.

Tuurlijk, onderzeeboten + torpedo's en sensoren zijn een van de meest geheimzinnige wapensystemen  :P Over wat voor torpedo's heb je het dan?

Citaat van: Thomasen op 04/01/2016 | 13:06 uur
Lijkt me ook nogal te verschillen per torpedo, modus, doel en afvuursituatie.

Dit, vuur je vanaf periscoopdiepte? Of vanaf een oppervlakteschip?....wat voor torpedo's heb je? Wat is je doelwit?

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Lijkt me ook nogal te verschillen per torpedo, modus, doel en afvuursituatie.

Elzenga

Citaat van: Strata op 04/01/2016 | 12:43 uur
Classified.  ;D
;D echt? ik zie op sommige video's nog wel een baan lopen..op andere niet meer of vanuit de gefilmde hoek lastig.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Weet iemand dit? Op welke diepte verplaatst een zware torpedo zich van afvuurplek (zeg onderzeeboot) naar haar doel? En is die baan vanuit de lucht nog te zien of met sensoren waar te nemen?

StrataNL

Wat tentara zegt. Een schip kan bijvoorbeeld net groot onderhoud gehad hebben en op missie gaan. Bij terugkomst gaat de bemanning veelal met verlof, maar heeft het schip nog geen onderhoud nodig. Daarnaast heb je nog te maken met (individuele) bemanningswisselingen. Deel gaat in opleiding of krijgt andere functie. Bij onderhoud blijft een deel van de bemanning aan boord, vooral TD. Zit ook verschil in regulier onderhoud waarbij veel systemen gewoon blijven draaien of een MLU (M-fregatten, Walrussen), dan wordt alles platgelegd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation